خواص و فواید کلم بروکلی

کلم بروکلی به پادشاه کلم ها معروف است. آیا میدانید دلیل آنکه این لقب را به این کلم داده اند چیست ؟ کلم بروکلی دارای گلوکوراپامین و گلوکوناستروتین و گلوکروزآسین است که تمام این ریز مغذی ها برای سم زدایی کبد و بدن بسیار اهمیت داشته و مفید است.

سولفورافی موجود در کلم بروکلی به پیشگیری از سرطان کبد کمک میکند. جالب اینکه مصرف چهار وعده از این کلم در هفته موجب درمان کبد چرب میشود. بروکلی دارای آنتی اکسیدان قوی است که میتواند رادیکالهای آزاد را در بدن مهار کند که سبب بسیاری از انواع سرطان هستند . از خوردن کلم بروکلی در برنامه غذایی خود هرگز غافل نشوید.

خواص و فواید بروکلی
خواص و فواید بروکلی

انرژی و مواد مغذی کلم بروکلی

مقادیر درج شده در جدول ذیل برای یک واحد 100 گرمی از کلم بروکلی تازه می باشد :

انرژی ۱۴۱ کیلوژول (۳۴ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۶٫۶۴ g
پروتئین ۲٫۸۲ g
قندها ۱٫۷ g
فیبر ۲٫۶ g
چربی ۰٫۳۷ g
 لوتئین و زآکسانتین ۱٬۴۰۳ μg
آب ۸۹٫۳ g
ویتامین آی معادل ۳۱ میکروگرم (۳٪)
 بتاکاروتن ۳۶۱ میکروگرم (۳٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۱۷۵ میلی‌گرم (۱۳٪)
ویتامین ب۱ (تیامین) ۰٫۰۷۱ میلی‌گرم (۵٪)
ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین) ۰٫۱۱۷ میلی‌گرم (۸٪)
ویتامین ب۳ (نیاسین) ۰٫۶۳۹ میلی‌گرم (۴٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) ۰٫۵۷۳ میلی‌گرم (۱۱٪)
ویتامین K ۱۰۱٫۶ میکروگرم (۹۷٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۶۳ میکروگرم (۱۶٪)
ویتامین C ۸۹٫۲ میلی‌گرم (۱۴۹٪)
ویتامین E ۰٫۷۸ میلی‌گرم (۵٪)
منیزیم ۲۱ میلی‌گرم (۶٪)
کلسیم ۴۷ میلی‌گرم (۵٪)
آهن ۰٫۷۳ میلی‌گرم (۶٪)
پتاسیم ۳۱۶ میلی‌گرم (۷٪)
منگنز ۰٫۲۱ میلی‌گرم (۱۱٪)
فسفر ۶۶ میلی‌گرم (۹٪)
روی ۰٫۴۱ میلی‌گرم (۴٪)
سدیم ۳۳ میلی‌گرم (۱٪)

کلم بروکلی به انگلیسی : Broccoli

طبع کلم بروکلی

طبع انواع کلم‌ها سرد است، ولی کلم بروکلی مزاج (طبع) گرم دارد؛

مفید برای سیستم گوارش

کلم بروکلی مقدار زیادی فیبر دارد که این موضوع باعث شده است کلم بروکلی برای سیستم گوارش بسیار مفید باشد . فیبر با از بین بردن یبوست بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش را برطرف می کند و حتی می تواند از سرطان روده و مقعد پیشگیری کند .

کلم بروکلی حاوی منیزیم و ویتامین های گوناگون می باشد که برای رفع التهابات روده مفید می باشد .

بروکلی مفید برای قلب

کلم بروکلی به دلیل وجود بتاکاروتن و امگا 3 فشار خون انسان را تنظیم می کند و کلسترول های بد خون را کاهش می دهد تمام این ها یعنی کمک به سلامت قلب و عروق و به همین دلیل می باشد که در کشور ژاپن کلم بروکلی را مطابق طب سنتی خود برای بیمارن قلبی تجویز می کنند .

کاهش میزان کلسترول خون علاوه بر تاثیر مثبت بر روی قلب حتی باعث می شود که کیسه صفرا تقویت شود .

کلم بروکلی مقادیر زیادی پتاسیم دارد که از این جهت هم باعث می شود با گشاد کردن عروق فشار بر روی قلب کاهش پیدا کند و سلامت قلب تامین شود .

قلب
قلب

تقویت سیستم ایمنی با کلم بروکلی

کلم بروکلی با دارا بودن مقدار قابل توجه ای مس ، فسفر، روی و ویتامین ها بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر زیادی می گذارد و بخش عمده ای از نیاز های آن را تامین می کند .بدن برای از بین بردن عفونت ها و التهابات داخلی به مواد ذکر شده نیاز اساسی دارد .

کلم بروکلی مفید برای مو

مو
مو

در بسیاری از کشور ها روغن فوق العاده با ارزشی از دانه های گیاه بروکلی استخراج می کنند که برای تقویت موی سر کاربرد دارد . این روغن گران قیمت به دلیل غنی بودن از ویتامین های خانواده B، ویتامین C در فولیکول های مو اثر می گذارد و موی سر را از اساس تقویت می کند . متاسفانه این روغن در ایران به آسانی یافت نمی شود .

طبق تحقیقات انجام شده روغن دانه ی گیاه بروکلی با تقویت فولیکول های مو باعث می شود علاوه بر عدم ریزش موی سر ، موهای موجود با قطر بیشتری رشد کنند و ظاهر مناسب تری پیدا کنند .

فواید روغن دانه بروکلی
فواید روغن دانه بروکلی

کلم بروکلی و لاغری

کلم بروکلی یک گیاه پر آب می باشد و این بدین معنی می باشد که کالری پایینی دارد و به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای رژیم های لاغری شناخته می شود . فیبر موجود در کلم بروکلی باعث می شود مواد غذایی به راحتی از روده ها عبور کنند و از یبوست جلوگیری می کند وقتی سیستم گوارش شما درست و صحیح کار کند احساس سیری و گشنگی غیر واقعی از بین می رود و از این جهت هم برای لاغری مفید می باشد .

بروکلی مفید برای بینایی

تقریبا همه ی ما از مفید بودن هویچ برای چشم ها آگاه هستیم ولی بیشتر مردم از فواید کلم بروکلی برای سلامت چشم ها خبر ندارند . کلم بروکلی سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن می باشد . این مواد مغذی برای سلامت چشم ها الزامی می باشند در نتیجه مصرف هویج و کلم بروکلی را برای سلامت چشم هایتان جدی بگیرید .

بروکلی مفید برای انعقاد خون

کلم بروکی ویتامین K نسبتا زیادی دارد. خون انسان ها برای انجام عمل انعقاد به ویتامین K نیاز دارد . افرادی که از کمبود ویتامین K و مشکلات انعقادی رنج می برند می توانند با مصرف کلم بروکلی این مشکل خود را تا حدود زیادی برطرف سازند .

کلم بروکلی ضد کم خونی

افراد زیادی در جامعه وجود دارند که از کم خونی رنج می برند . این افراد باید مقدار زیادی آهن دریافت کنند تا خون سازی بیشتری در بدن آنها انجام شود . کلم بروکلی یکی از مواد غذایی غنی از آهن می باشد که می تواند به این افراد کمک زیادی کند .

خون
خون

کلم بروکلی و پروستات

محققان دانشگاه ایالتی اورگن اعلام کردند که تحقیقات ما نشان می‌دهد  که سولفورافن موجود در کلم بروکلی می‌تواند با تغییر دادن SUV39H1 (آنزیم خاص در سلول‌های سرطان پروستات)، یک عامل درمانی جدید برای سرطان پروستات پیشرفته باشد .

 سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان پس از سرطان پوست و مرگ آورترین سرطان در مردان پس از سرطان ریه می باشد. این سرطان در تمامی نقاط کره زمین و نژاد های گوناگون شیوع دارد و تنها راه پیشگیری از آن تغذیه مناسب می باشد .

کلم بروکی مفید برای پوست

ریز مغذی هایی مانند ویتامین E،ویتامین های خانواده B،ویتامین C، ویتامین A ، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان های قوی در کلم بروکلی به وفور یافت می شود ، تمام این ها یعنی کلم بروکلی برای پوست مانند که غذای کامل می باشد که تمام نیاز های آن را تامین می کند .

علاوه بر موارد فوق وجود امگا 3 در بروکلی باعث می شود شادابی پوست افزایش پیدا کند .

انواع پوست
پوست

کلم بروکلی ضد سرطان پوست

کلم بروکلی دارای مقداری گلوکورافانین می باشد. گلوکورافانین ماده ای است که به بدن کمک می کند در برابر اشعه نور خورشید و امواج الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه مقاومت کند .مصرف کلم بروکلی با تامین گلوکورافانین ، مانند یک کرم ضد آفتاب عمل می کند که بدن را در برابر نور خورشید حفاظت می کند البته این موضوع نباید باعث شود افراد از مصرف کرم ضد آفتاب منصرف شوند .

بروکلی ضد اسکلروز جانبی آمیوتروفیک

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا همان بیماری لو گهریگ با ایجاد تخریب پیشرونده و ترمیم‌نشدنی در دستگاه عصبی مرکزی مغز و نخاع مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد. افرادی که در رژیم غذایی خود از کلم بروکلی استفاده می کنند به دلیل وجود امگا 3 کمتر به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک مبتلا می شوند .

کلم بروکلی ضد پوکی استخوان

در هر 100 گرم کلم بروکلی تازه ، 48 میلی گرم کلسیم وجود دارد .وجود این مقدار از کلسیم در کنار ویتامین های مفید که در کلم بروکلی مجتمع شده اند برای استخوان سازی در کودکان و مقابله با بیماری پوکی استخوان در زنان و افراد کهن سال مفید می باشد . برای این که کوکان شما در آینده قد مناسبی داشته باشند الزاما کلم بروکلی را در وعده های غذایی آنها قرار دهید .

پخت غذا با کلم بروکلی

  1. سالاد بروکلی
  2. سوپ بروکلی
  3. کوکوی کلم بروکلی
  4. خوراک مرغ و بروکلی
  5. پاستای بروکلی

اکثر ما فقط به سراغ گزینه اول یعنی سالاد بروکلی می رویم اما کلم بروکلی را می توان در بسیاری از غذا ها استفاده کرد و از فواید آن استفاده کرد . از کلم بروکلی می‌توان به صورت خام در سالاد استفاده کرد و در صورت تمایل به مدت 12- 8 دقیقه آن را در آب بجوشانید سپس همراه با آبلیمو یا آبغوره در کنار گوشت، مرغ، ماهی و یا در سوپ استفاده کنید.

عوارض کلم بروکلی

کلم بروکلی مقدار زیادی آهن دارد، آهن موجود در بروکلی بخوبی جذب بدن می شود و این برای بیماران تالاسمی بسیار مضر می باشد . استفاده از کلم بروکلی در این بیماران باید محدود شود .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.2 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir