گیاه جیکا

جیکا jikeh گیاهی خودرو شبیه به سیر می باشد .عطر و طعمی شبیه به سیر دارد که در بعضی از مناطق ایران به نام « سیر وحشی » نیز شناخته می شود .

انواع جیکا

گیاه جیکا در دو نوع « جیکا ملو » و « جیکا خشو » یافت می شود تفاوت این 2 نوع در اندازه برگ ها و ریشه می باشد و در طعم و مزه یکسان می باشند .

طریقه مصرف گیاه جیکا

جیکا یا جیکه در تهیه یک نوع نون محلی به نام مشتک کاربرد دارد همچنین به عنوان طعم دهنده در ماست استفاده می شود .

در استان بوشهر جیکا برای خام خوری با نان و دیگر غذا ها، قاطی کردن با پلو و گمنه (غذای محلی) شبیه سبزی پلو و پخت نوعی نان محلی معروف به بل بل جیکه ای استفاده دارد .

محل رویش گیاه جیکا

همانطور که گفته شد جیکا خودرو می باشد ، این گیاه در فصل سرما در اطراف مزاع کشت گندم و جو ، پس باران می روید . عمده مصرف این گیاه در مناطق جنوبی ایران و بخصوص استان بوشهر می باشد اما به تازگی در سایر نقاط ایران نیز به فروش می رسد .

گیاه جیکا یا جیکه
گیاه جیکا یا جیکه

قیمت گیاه جیکا

قیمت گیاه جیکا در فصل های گوناگون متفاوت می باشد .فصل سرما به دلیل رویش این گیاه قیمتش پایین می آید و در حدود 100 هزار تومان فروخته می شود .در سایر فصل ها قیمت جیکا تا 500 هزار تومان هم می رسد .

خواص و فواید گیاه جیکا

گیاه جیکا طبع گرم دارد .در مناطق جنوبی کشور از قدیم جیکا را برای درمان بیماری بواسیر استفاده می کردند .

هشدار

تشخیص این گیاه از گیاهان مشابه برای افراد غیر محلی امکان پذیر نمی باشد . برای شناسایی این گیاه از افراد محلی و کارشناس باید کمک گرفت زیرا گیاهان زیادی وجود دارد که ظاهری شبیه به جیکا دارند .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.9 تعداد آرا: 112

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir