گیاه مورتلخ ( marve tahr ) از خانواده نعناعیان، گیاهی پایا، بوته ای، به ارتفاع 40- 20 سانتیمتر می باشد، ساقه متعدد، بسیار منشعب و در انتها دارای برگ های متراكم پوشیده ازكرك ها و غده های متراكم، می باشد.

دارای برگ های فراوان، متقابل یا دسته ای در سطح پشتی پوشیده از كرك های پشمی سفید، در رو پوشیده از كرك های پشم مانند متراكم و سبز مایل به خاكستری است .گل آبی مایل به سفید یا آبی متمایل به بنفش می باشد.

گیاه مور تلخ

نام محلی مرو تهر
نام علمی    salvia mirzayanii
نام فارسی مور تلخ – مریم گلی کارواندری – مور تهل
گیاه مور تلخ
مور تلخ
مور تلخ

  خواص دارویی مور تلخ


 از برگ گیاه مورتلخ جهت درمان ناراحتیهای گوارشی چون سنگینی و سوزش معده، اسهال ،استفراغ و مسمومیت ، رفع شكم درد، دل درد و كاهش چربی و قند خون ، رفع درد مفاصل و استخوان درد، سردرد، التیام زخم و عقرب گزیدگی استفاده می شود.

گیاه مور تلخ از گیاهان دارویی ایران می باشد. خواص درمانی گیاه مور تلخ عبارتند از: درمان ناراحتی های گوارشی، رفع سردرد، التیام زخم، رفع گرمای بدن و …

خواص درمانی گیاه مور تلخ برای ( درمان ناراحتی معده)

گیاه مور تلخ چیست؟ 

مردم استان هرمزگان و جنوب فارس در زمان های گذشته از برگ گیاه مور تلخ و مور خوش جهت درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند. آن ها برگ ها را پس از جمع آوری و تمیز کردن در سایه خشک نموده و از آن استفاده ی درمانی و دارویی می کنند.

نام های دیگر گیاه مور تلخ عبارتند از: مریم گلی کارواندری، مور تهل

خواص درمانی گیاه مور تلخ

خواص مور تلخ که تا کنون شناسایی شده است :

  • درمان ناراحتی های گوارشی: یکی از اصلی ترین و مهم ترین خواص درمانی گیاه مور تلخ کمک به رفع و درمان ناراحتی های گوارشی می باشد. ناراحتی های گوارشی مانند اسهال، نفخ، دل درد و ترشی، سوزش معده، می باشد. بدین منظور برگ گیاه را به صورت پودر درآورده و همراه با آب مصرف گردد. علاوه بر این گیاه می توان از خواص درمانی گیاه میخک بهره مند شد.
  • درمان سرماخوردگی
  • رفع استفراغ و مسمومیت
  • رفع شکم درد، دل درد
  • کاهش چربی و قند خون
  • رفع درد مفاصل
  • درمان استخوان درد
  • درمان عقرب گزیدگی 
  • بهبود حال زنان فارغ شده از زایمان: برای این منظور یک مشت برگ پودر شده را در یک لیتر آب جوشانده و مصرف می کنند.
  • پیشگیری از سرطان : این گیاه به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی برای پیشگیری از سرطان بسیار موثر می باشد. همچنین می توان برای درمان سرطان از خواص درمانی گیاه فرنجمشک استفاده نمود.
  • رفع سردرد و التیام زخم: از دیگر خواص درمانی گیاه مور تلخ رفع سردرد و التیام زخم می باشد. به همین منظور مقداری برگ تازه گیاه را کوبیده و پس از نرم کردن، آن را روی زخم یا روی سر می بندند. همچنین برای التیام بخشیدن سریع به زخم ها می توان از جوشانده برگ گیاه زردان بصورت کمپرس و استعمال خارجی استفاده نمود.
  • رفع گرمای بدن: به منظور رفع گرمای بدن و ایجاد خنکی، مقداری برگ گیاه را کوبیده و یک استکان آب برگ را مصرف می نمایند.
  • درمان اسهال: گیاه مور تلخ به منظور درمان اسهال استفاده می شود، همچنین برای درمان این مشکل می توان از داروهای گیاهی دیگر همچون سگ زبان استفاده نمود.

موارد احتیاطی و منع مصرف

عوارض گیاه مور تلخ
عوارض گیاه مور تلخ

مصرف باید با تجویز پزشک باشد.

مور تلخ و ضدعفونی

در آزمایشات صورت گرفته بر روی دوگیاه مور تلخ و مور خوش مشخص شده که اسانس گیاه مور خوش و مور تلخ دارای اثرات ضد میکروبی بسیار قوی بوده که  می توان از آنها در مقیاس صنعتی جهت تولید داروهای مختلف استفاده نمود.

گیاه مور تلخ چیست؟ /خواص درمانی گیاه مور تلخ / موارد احتیاطی و منع مصرف

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 330

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir