شاید شما هم در مورد نوشتن طحال یا تحال دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد ، در این مطلب املای این واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم . ( طحال یا تحال ? )

املای صحیح این واژه « طحال » می‌باشد و نوشتن به صورت « تحال » نادرست است .

املای طحال
املای طحال

طحال چیست ?

طحال، پشت معده و زیر دنده‌های سمت چپ قرار دارد و حدودا به اندازه مشت انسان می‌باشد . در هر دقیقه، تقریبا ۳۰۰ سی سی خون با عبور از طحال تصفیه می‌شود.

بدین ترتیب که طحال گلبول‌های قرمز خیلی مسن، آسیب‌دیده، تغییر شکل یافته و پلاکت‌های غیرطبیعی را از جریان خون خارج می‌کند. همچنین سلول‌های خونی آسیب‌دیده مثل آهن و هموگلوبین در این عضو بازیافت می‌شوند.

هر گونه سلول غیرطبیعی نیز با عبور از طحال، در تله آن می‌افتد و از سیستم خون خارج می‌شود. در یک انسان بالغ، هر روز حدود 20 میلی‌لیتر گلبول قرمز فرسوده توسط طحال از رده خارج می‌شود.

بدون طحال هم می‌توان زندگی کرد چرا که در نبود آن، سیستم لنفاوی کبد بخشی از وظایف طحال را بر عهده می‌گیرد اما با توجه به اینکه طحال، تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد، افرادی که طحالشان برداشته می‌شود، باید واکسن‌ها‌ و داروهای ویژه را دریافت کنند.

مترادف و معادل واژه طحال:

  • اسپرز
  • سپرز
  • اسبل
طحال در جدول کلمات :سپرز
آوا: /tahAl/
نقش: اسم
اشتباه تایپی: xphg
طحال به انگلیسیmilt
spleen
splenalgia
طحال

تلفظ طحال :

تلفظ طحال

/tahAl/

معنی طحال در لغتنامه دهخدا

طحال [ طِ ] ( ع اِ ) سپرز، اسپرز. ج ، طُحُل. گویند اسب سپرز ندارد، و این مثل است در شتابروی ، چنانکه گویند: شتر مراره ندارد؛ یعنی بددل است. ( منتهی الارب ). اسبل. رجوع به سپرز شود.

شیخ الرئیس گوید: طِحال : عضویست غیرحساس. ( قانون ). نیکوترین سپرز آن بود که از حیوان فربه گیرند، از بهر آنکه بدی بوی آن کمتر از لاغر بود. شیخ الرئیس گوید: بهترین سپرزها سپرز خوک بود. معذلک کیموس وی بد بود و طبیعت وی گرم و خشک بود، و در وی قبض بود، و خون سودائی ازوی متولد شود، و وی دیر هضم شود، سبب عفونتی که دارد اولی آن بود که با روغن بسیار و پیه پخته کنند، و بر سر وِی شراب صافی و رقیق یا سرکه و کبر خورند. ( اختیارات بدیعی ).

غلیظ و کثیف و مولد سودا، و ذرور خون او که خشک کرده باشند، قاطع نزف الدم جراحات تازه است. طحال بپارسی سپرز و بترکی طلاق گویند. بهترینش آن بود که از حیوان فربه گیرند. طبیعتش گرم است در اول و گویند سرد و خشک است در دوم ،شکم ببندد و خون سوداوی از او تولد کند، و مصلحش روغن و سرکه کبر است.

طحال را به پارسی سپرز و به هندی تِلّی نامند، ماهیت آن : معروف است که عضوی است نرم سخیف کبود رنگ واقع در جانب چپ زیر قلب ، و آن ادویه سودا متولد در کبد است برای ریختن قدری از آن بعد دفع فضول از معده بر فم معده ، و از معده جهت انتباه آن به جوع برای دباغت معده ، و داخل شدن قدری از آن در خون برای تغذیه بعض اعضاء صلبیه ، چنانچه بتفصیل در کلیات فن طب مذکور است ، و تکون آن از دم سوداوی است و آنچه میگویند فرس طحال ندارد، نیست چنین ، مانند آنکه می‌گویند که شتر زهره ندارد .

ادامه معنی طحال در لغتنامه دهخدا

طبیعت آن : بارد یابس. افعال و خواص آن بطی ءالهضم ، ردی ءالکیموس مولد خون سوداوی و ذرور و خشک خون آن ملصق و قاطع نزف الدم جراحات تازه ، مصلح ردائت آن خالص کردن از عروق ، و با روغن بسیار دنبه و پیه پختن ، و بالای آن شراب رقیق آشامیدن است.

بدان که از اعضای مفرده است ، یعنی در بدن هر حیوانی از یک طحال بیش نیست ، ولکن اطبای فرنگ میگویند که بندرت متعدد نیز دیده شده ، و دربدن بعضی حیوانات تا پنج عدد. شنیده شده که اطبای فرنگ شکم سگی را شکافتند در جوف آن پنج عدد طحال یافتند و نیز شنیده شده که طحال سگی را بریده برآوردند، و باز آنرا ملتئم ساختند و آن سگ تا مدتی زنده بود ( مخزن الادویه ).

باردٌ یابس فی الثالثة. یکون عن الخلط السوداوی ، ردی الغذاء، فاسدالکیموس ، لایتناول منه الاماله فائدةٌ مخصوصة، و هو مذکور عند اصوله ( ضریر انطاکی ).
– عِظَم ِ طحال ؛ بزرگ شدن سپرز.

طحال، [ طُ ] ( ع اِ ) بیماریی است که در سپرز بهم رسد.

طحال [ طَ ]( ع اِ ) نام گیاهی است .

|| پشته ای است در حمی ضریة.

طحال[ طِ ] ( اِخ ) نام سگی است.

-طحال [ طِ ] ( اِخ ) موضعی است مر بنی غبر را، منه المثل : ضیعت البکار علی طِحال ؛ در حق شخصی گویند که طلب کند حاجت را از شخصی که بدی رسانده باشد او را، اصله ان سویدبن ابی کاهل ، عیر بنی عبر بقوله :
من سره النیک بغیر مال
فالغبریات علی طحال.
ثم اسرسوید، فطلب الی بنی غبران یعینوه فی فکاکه ، فقالوا له ذلک.

معنی طحال در لغتنامه معین

(طَ ) [ ع . ] (اِ. ) اسپرز، سپرز، یکی از اعضای داخلی بدن انسان که در طرف چپ شکم قرار دارد و کار آن ذخیره کردن گلبول های سرخ است .

معنی طحال در فرهنگ عمید

غده ای در طرف چپ شکم در زیر حجاب حاجز که عمل آن ذخیره کردن گلبول های قرمز و دفاع از بدن در برابر هجوم بیماری هاست.

وظایف طحال در بدن انسان

  • تصفیه خون : طحال خون را از گلبول‌های قرمز آسیب‌دیده پاک می‌کند.
  • بازیافت خون : طحال از سلول‌های خونی آسیب‌دیده، آهن و هموگلوبین را جدا کرده و دوباره به مغز استخوان و سیستم گردش خون می‌فرستد تا از آن‌ها استفاده شود.
  • ذخیره خون: طحال با تنگ و گشاد کردن رگ‌های خود، مقداری خون ذخیره می‌کند تا در مواقع لزوم مانند آسیب بدن، آن را به گردش خون بازگرداند.
  • ایمنی بدن: طحال با تولید گلبول‌های سفید و لنفوسیت‌ها در دفاع بدن در برابر عفونت‌ها و حفظ ایمنی بدن نقش دارد.

طحال در کجای بدن قرار دارد ؟ طحال در افراد بالغ در یک چهارم فوقانی چپ شکم واقع شده‌ است .

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 289

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir