آیا می­توانم از شکلات در دوران شیردهی استفاده کنم؟

بله زنان می­توانند در دوران شیردهی خود شکلات بخورند، اما مصرف آن باید به دلیل داشتن مقادیر بالایی از چربی­ها، قندها و مقدار کمی مواد مغذی در حد متعادل و محدود باشد؛ مادر در دوران تغذیه نوزاد خود با شیر مادر باید از رژیم غذایی سالم که سرشار از سبزیجات و میوه­های تازه است، استفاده کند. البته، مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده نیز در مقادیر خیلی کم و گاه به گاه ایرادی ندارد؛ مصرف این مواد غذایی باعث می­شود تا در کنار استفاده از مواد غذایی سالم و مغذی، مادر پر از انرژی شده و برای مراقبت از کودک خود آماده شود؛ اما اگر بر اثر مصرف شکلات توسط مادر شیرده، نوزاد او دچار عوارض جانبی مختلف شود، او باید از خوردن شکلات در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر اجتناب کند. این علائم عبارتند از:

  • بی­ثباتی اخلاق و رفتار نوزاد شیرخوار
  • بروز بثورات جلدی (به علت ایجاد آلرژی به محصولات تهیه شده از شکلات) بر روی صورت و بدن نوزاد شیرخوار
  • مبتلا شدن نوزاد شیرخوار به علائم بیماری پیش فعالی
  • مشاهده مشکل بی­خوابی در نوزاد شیرخوار
  • امتناع کردن نوزاد از تغذیه با شیر مادر

اگر نوزاد شما با هر کدام از عوارض جانبی ذکر شده مواجه شد، بلافاصله مصرف شکلات را به طور را موقت متوقف کنید تا ببینید که آیا این علائم در بدن فرزند شما بهبود می­یابد یا نه؟ در غیر این صورت، یک پزشک متخصص اطفال باید فرزند کوچک شما را معاینه کند.

دلایل بسیاری وجود دارد که مصرف شکلات، ممکن است بر روی سلامت کودک شیرخوار تأثیر بگذارد، اما وجود کافئین در این ماده غذایی، یکی از دلایل معتبر به شمار می­رود. در حالت طبیعی بعد از گذشت یک ساعت، کمتر از 1٪ کافئین موجود در شکلات وارد جریان خون مادر شیرده شده و به درون شیر او راه می­یابد. سیستم بدن کودک شیرخوار نیز به گونه­ای است که مدتی بعد از مصرف شیر، کافئین داخل شیر مادر فعال شده و با مصرف زیاد این ماده غذایی توسط مادر، موجب تحریک­پذیری نوزاد می­شود. علاوه بر این مورد، بدن خود مادر شیرده ممکن است تحت تأثیر کافئین موجود در شکلات قرار گرفته و با ایجاد اسپاسم در نوک پستان، وضعیت شیردهی را بدتر کند.

 

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 83

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir