فواید پسته تازه و خشک

درخت پسته گونه‌ای گیاه است ، که در کشورهایی مانند ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان رشد می‌کند. پسته واژه‌ای فارسی است و از طریق زبان لاتین از فارسی وارد زبان‌های اروپایی شده‌است.

 تعداد هموگلوبین را افزایش می‌دهد

خون به مقدار کافی هموگلوبین نیاز دارد. هر گونه کمبود در تعداد هموگلوبین می‌تواند به از دست دادن انرژی در بدن منجر شود. یک منبع غنی از اکسیژن برای خون ضروری است. خون در سراسر بدن توزیع شده‌است و سلامتی را در سطح مناسبی تضمین می‌کند. پسته ویتامین B۶ دارد. این ویتامین به تهیه‌ی اکسیژن زیاد به خون کمک می‌کند و در نتیجه تعداد هموگلوبین در خون افزایش می-یابد.

سیستم عصبی را تقویت می‌کند

ویتامین B۶ موجود در پسته سیستم عصبی بدن را تقویت می‌کند. این ویتامین سبب ساختن اسیدهای آمینه در بدن می‌شود که به نوبه‌ی خود به ارسال سیگنال به سیستم عصبی کمک می‌کنند.

از بروز دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) پیشگیری می‌کند

این مشکل معمولا در سنین پیری رخ می‌دهد. دژنراسیون ماکولا منجر به از دست دادن بینایی می‌شود و سبب می‌شود که خواندن و نوشتن برای فرد مبتلا دشوار شود. همچنین این احتمال وجود دارد که چهره‌ها برای افراد مبتلا به این مشکل تار به نظر برسند، و تشخیص افراد دیگر برای آن‌ها بسیار دشوار باشد.

بدن انسان دارای رادیکال‌های آزاد است که به سلول‌ها آسیب می‌زنند و همین منجر به بروز دژنراسیون ماکولا می‌شوند. پسته حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام لوتئین و زآگزانتین است. گفته می‌شود که پسته با رادیکال‌های آزاد به سختی مبارزه می‌کند، به طوری که زنده ماندن برای آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. پسته به این ترتیب می‌تواند از آسیب سلولی جلوگیری کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

ایمنی کلمه‌ای است که در زندگی ما به طور منظم استفاده می‌شود، چرا که همه‌ی ما گاهی بیمار می‌شویم. گلبول‌های سفید خون باید به برای مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌هایی که منجر به عفونت در بدن می‌شوند، به اندازه‌ی کافی قوی باشند. ویتامین B۶ موجود در پسته سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند چرا که در عرضه‌ی اکسیژن به خون کمک می‌کند.

سطح استروژن را افزایش می‌دهد

در میان مغزها، پسته بیشترین میزان فیتواستروژن را دارد. این ماده به افزایش سطح استروژن کم مي‌کند و چرخه‌ی قاعدگی وویژگی‌های ثانویه‌ی جنسی را تنظیم می‌کند.

از سرطان جلوگیری می‌کند

هنگامی که این سلول‌ها تعدادشان زیاد می‌شود، تشکیل تومور رخ می‌دهد. این تومورها به سرطان ختم می‌شوند. گفته می‌شود که پسته یک منبع غنی از ویتامین B۶ است، و گلبول‌های سفید خون را تقویت می‌کند، و سبب می‌شود که آن‌ها توانایی مبارزه با سلول‌های سرطانی و دیگر اختلالات را داشته باشند.

از سرگیجه، بی‌خوابی و حالت تهوع جلوگیری می‌کند

پسته منبع خوبی از آهن است و به این ترتیب به افزایش هموگلوبین و گلوبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. بنابراین، از بروز اختلالاتی از جمله سرگیجه، بی‌خوابی و حالت تهوع جلوگیری می‌کند. پس دفعه‌ی بعد که با مشکلات سلامتی و ضعف مواجه شدید، می‌دانید چه کاری انجام دهید. بله، یک مشت پسته به میان وعده‌های‌تان اضافه کنید.

سبب درخشش بیش‌تر پوست می‌شود

گفته می‌شود که اسیدهای چرب موجود در پسته، رنگ پوست را بهبود می‌دهد و این از بهترین خواص پسته است.

اگرچه سیاه با سفید بودن رنگ پوست معیاری برای فرق گذاشتن میان انسان‌ها نیست، اما پوست روشن و صاف همواره مورد علاقه‌ی همه بوده‌است. ما راه‌های مختلفی را برای داشتن پوستی زیبا امتحان می‌کنیم، اما همه‌ی آن‌ها بیهوده است. شما می‌توانید از روغن پسته برای درخشان کردن پوست‌تان استفاده کنید. چند قطره روغن با نوک انگشتان خود بردارید و به آرامی آن را روی صورت و گردن خود ماساژ دهید. اجازه بدهید به مدت چند ساعت بماند و سپس آن را با آب معمولی بشویید.

از پوست در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند

پوست باید به اندازه‌ی کافی برای مقابله در برابر اشعه‌ی UV خورشید آماده باشد. ما نمی‌توانیم از وجود اشعه جلوگیری کنیم، اما همیشه می‌توانیم از آسیب رساندن آن به پوست‌مان پیشگیری کنیم. برای جلوگیری از سرطان پوست و بیماری‌های پوستی، روغن پسته را روی صورت، دست‌ها و گردن‌تان استعمال کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید یا پوست‌تان تیره شده‌است، این روغن می‌تواند یک درمان مناسب برای شما باشد.

 از خواص پسته این است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند

اگر شما به کمبود بیوتین مبتلا باشید، احتمالا دچار ریزش مو هم خواهید شد. پسته حاوی بیوتین است و سبب می‌شود که بیوتین کافی به بدن‌تان برسد و به این ترتیب از ریزش مو جلوگیری می‌کند. روزی ۱۰ پسته بخورید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

مضرات مصرف نادرست پسته
مغز پسته یکی از منابع غنی اسیدهای چرب مفید است، اما مصرف آن به افرادی که میزان تری گلیسرید خون بالایی دارند، توصیه نمی شود، همچنین به دلیل هضم دشوار آن برای معده مناسب نیست. خوردن زیاد آن باعث گرمی بدن و کهیر و دانه های قرمز رنگ در پوست می شود .برای رفع گرمی و خشکی باید سرکه ، انار ترش و یا برگه زردآلوی ترش مصرف نمود.
خوردن پسته برای اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و مبتلایان به بیماریهای نقرس و دیابت و ناراحتی کلیه مضر می باشد.
مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.

خواص پوست سبز پسته

– برای استحکام لثه آنرا روی لثه بمالید و یا بجوید.

– برای رفع سکسکه پوست سبز پسته را دم کنید و یک فنجان از آنرا بنوشید.
– بهترین دارو رای رفع بوی بد دهان است.
– جویدن آن باعث التیام زخمهای داخل دهان می شود.
– دم کرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگی و استفراغ را از بین می برد.
– دم کرده آن برای رفع اسهال مفید است.

خواص پوست سفید پسته
پوست سفید پسته برای بواسیر و بیرون زدن مقعد مفید است . برای درمان این بیماری باید پوست سفید پسته را در آب بجوشانید و آنرا داخل لگنی بریزید وشخصی را که این بیماری را درد برای چند دقیقه در آن بنشیند . باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می شود.

روغن پسته
از عصاره مغز پسته، روغن شفاف و زرد رنگی به دست می آید که خواص غذایی و درمانی دارد.
روغن پسته یک مرطوب کننده مطلوب بوده و به سرعت جذب می شود و حالت چسبندگی ایجاد نمی کند و برای ماساژ صورت و بدن گزینه مناسبی است. اسیدهای چرب امگا6 آن اثر زخم های ناشی از اعمال جراحی را از بین برده و از چین و چروک دور چشم و صورت جلوگیری کرده و از همه مهم تر موها را شفاف می کند. مصرف خوراکی این روغن نیز جنبه درمانی داشته و فسفر آن هوش و حافظه را افزایش و اسیدفولیک آن به رشد و تکامل سیستم عصبی جنین کمک می کند.

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir