هفت ترفند برای تشخیص نقره اصل

نشان حک شده:
اغلب، اقلامی که به اسم نقره‌ی استرلینگ ارائه شده و به صورت بین المللی خرید و فروش می‌شوند دارای نشانی حک شده هستند. البته در برخی موارد خبری از نشان مذکور نیست. بنابراین برای اطمینان باید روش‌های دیگری را به کار برید.

یخ:
روش تشخیص نقره با استفاده از یخ تنها مناسب آزمودن سکه یا شمش نقره است و در مورد زیورآلات نقره کارایی چندانی ندارد. نقره بیش‌ترین خاصیت گرما رسانی را نسبت به فلزات و آلیاژهای معمول دارد. درنتیجه، می‌توانید تکه‌ای یخ را در دست بگیرید و روی قطعه‌ی نقره‌ی مورد نظرتان قرار دهید. در این صورت، درست مثل این که یخ را بر روی جسم داغی قرار داده باشید به سرعت ذوب می‌گردد.

عیار نقره:
به کمک یک ذره‌بین قطعه‌ی خود را بررسی نمایید. معمولاً برخی اعداد بر روی نقره حکاکی می‌شوند. اعدادی از قبیل، ۹۲۵، ۹۰۰ یا ۸۰۰٫ این ارقام درصد نقره‌ی خالص آن قطعه را نشان می‌دهند. مثلاً وجود عدد ۹۲۵ به این معنی است که ۹۲٫۵ درصد قطعه‌ی مذکور از نقره‌ی خالص تشکیل شده است.

آهن ربا:
با استفاده از یک آهن ربای قوی قطعه‌ی مورد نظر را آزمایش کنید. نقره یک عنصر پارامغناطیس بوده و جذب آهن ربا نمی‌شود. یا این که تنها واکنش اندکی نشان می‌دهد. اگر قطعه‌ی شما جذب آهن ربا شد باید بدانید که از نوعی فولاد جلا دیده ساخته شده است. البته فلزات دیگری هم وجود دارند که شبیه نقره بوده و خاصیت آهن ربایی ندارند. پس همواره علاوه بر این آزمایش از روش‌های دیگر تشخیص نیز استفاده نمایید.

صدا:
وقتی بر روی جسمی که از جنس نقره است ضربه بزنید، صدای زیر و زنگ مانند زیبایی را خواهید شنید. در حالی که باقی فلزات و آلیاژها صدایی بم و گرفته ایجاد می‌کنند.

مواد شیمیایی:
در برخی موارد ناچارید که نقره‌ی مورد نظرتان را با مواد شیمیایی امتحان کنید. این کار را حتماً با دستکش انجام دهید. چرا که ماده‌ی شیمیایی مناسب برای این کار نوعی اسید است که می‌تواند پوست شما را بسوزاند. توجه داشته باشید که استفاده از این روش آسیب مختصری به قطعه‌ی شما وارد می‌کند. اگر احتمال می‌دهید که شئ مذکور گران‌بها باشد، باید برای آزمودن آن روش‌های دیگری را به کار برید.

برای انجام این آزمایش ابتدا باید اسید مخصوص را تهیه نمایید. این آزمایش برای تشخیص مرغوبیت و خلوص نقره به کار می‌رود. شاید نسبت به خلوص نقره‌ی مورد نظرتان تردید داشته و احتمال می‌دهید که با روکش نقره یا نوعی آلیاژ مواجه باشید. در این صورت، باید از سنگ محک نیز استفاده کنید تا فلز به کار رفته در زیر روکش را تشخیص دهید.

انجام این کار اصول خاصی دارد که ابتدا باید با آن آشنا شوید.

سفید کننده:
در صورتی که محل کوچکی از قطعه‌ی خود را آغشته به مواد سفید کننده نمایید به سرعت سیاه می‌شود. توجه داشته باشید که این موضوع در مورد اشیائی که روکش نقره دارند هم صدق می‌کند.

چگونه نقره و پلاتین را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

اگر زیورآلات شما نقره است نشانه های نقره را در آن جستجو کنید تا مطمئن شوید که قطعه نقره ی اصل است.برخی از اقلام نقره دارای نشان 999هستند که نشان می دهد از نقره ی خالص ساخته شده است.اگر عدد 925 یا حرف S حک شده باشد نشانه ی نقره ی استرلینگ یا Sterling silver است.نقره استرلینگ دارای خلوص 92.5درصد است که با نوعی فلز دیگر ترکیب شده است.

اما اگر دست بند یا گوشواره ای از جنس پلاتین در اختیار دارید برای بررسی اصل بود آن علائم خاص پلاتین اصل را جستجو کنید.پلاتین اصل دارای نشان PLAT یا PT است که با عدد 800 یا 950 همراه می شود. به عنوان مثال اگر  روی قطعه نشان PLAT800 حک شده باشد نشان دهنده ی پلاتین با درصد خلوص بالا است.

– تست مستقیم نقره: 
در این روش اسید را توسط قطره چکان به طور مستقیم بر روی بخش غیر قابل دید قطعه می ریزند و از تغییرات حاصل شده در رنگ اسید تشخیص می دهند که قطعه چند درصد خلوص دارد.اگر اسید به قرمز تیره یا روشن تغییر رنگ پیدا کرد نقره دارای خلوص 99درصد است.اگر به سفید تغییر رنگ یافت نقره با خلوص 92.5درصد است و اگر به سبز مایل به آبی گروید نقره ی شما دارای ناخالصی از جمله کربن است.

– استفاده از آب اکسیژنه برای تشیص دادن اصل از فرع: 
در آخر از آب اکسیژنه برای تشخیص خلوص قطعه استفاده می کنیم.به طور قطع اسید روش خطرناکی است که بهتر است حتی الامکان از آن پرهیز کنید اما روش آب اکسیژنه روشی کم خطرتر برای تشخیص خلوص زیورآلات است.
در این روش یک کاسه را مملو از آب اکسیژنه کرده و قطعه را داخل آن قرار دهید. قطعه کاملا باید در آب اکسیژنه غرق شود.حال تغییرات حاصله را به دقت بررسی کنید.پلاتین یک کاتالیزور قوی برای آب اکسیژنه است. اگر قطعه از پلاتین واقعی باشد باید مایع بلافاصله شروع به واکنش کند و شما باید حبابهای گاز را مشاهده کنید.

نقره کاتالیزور ضعیف تری است و شما بلافاصله شاهد حباب گاز نخواهید بود باید اندکی صبر کنید تا حبابهای کوچک اطراف قطعه شکل بگیرند.در نظر داشته باشید که آب اکسیژنه هیچ آسیبی به قطعه ی نقره یا پلاتین شما نمی رساند.فقط  پس از انجام تست قطعه را زیر آب سرد شستشو دهید و پس از خشک شدن از آن استفاده کنید.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir