عطسه چه خطراتی دارد؟

بسیاری از افراد عطسه خود را در سینه خفه کرده و سعی می‌کنند با صدایی خیلی آرام عطسه کنند که در این حالت خطرات زیادی را برای افراد به همراه دارد؛ صدمه به ساختار‌های ظریف گوش داخلی، پارگی پرده گوش، ترکیدن رگ‌های خونی کوچک چشم، بینی و پرده گوش تنها بخشی از عوارض احتمالی نگه داشتن عطسه است از این رو توصیه می‌شود به هیچ عنوان عطسه را در سینه خفه نکنید.

زمانی که عطسه روی می‌دهد قفسه سینه شدیداً منقبض می‌شود. در همان زمان گلوت بسته می‌شود به‌طوری‌که تا قبل از باز شدن گلوت، هوا با فشار زیادی در پشت آن جمع می‌شود این حالت انفجاری هوا مقدار زیادی از ترشحات و مواد خارجی مانند میکروبها را پاک می‌کند و آن‌ها را با فشار خارج می‌سازد. البته متأسفانه این رفلکس دفاعی خوب بدن مانند سرفه باعث گسترش بیماری می‌شوند.

خرافات و عطسه

مردم مختلف در حدود عطسه ، عقاید مختلفی دارند. برخی ، به محض عطسه فال حافظ یا استخاره قرآن را انجام می‌دهند. برخیها لفظا می‌گویند صبر آمد و کار خود را متوقف می‌کنند و اگر موقع بیرون رفتن باشد، حتی ممکن است به خانه برگردند. یا کفشهای خود را نگه به لنگه بپوشند، یا در کفشهای خود نمک بریزند اما همه این اعمال به خاطر چیست؟ به این خاطر است که مردم در مورد عطسه خاطره چندان خوشی ندارند.

مثلا آیا شنیده‌اند کسی در هنگام عبور از خیابان عطسه کرد و همین موجب تصادف او گردید، یا اینکه آیا برایتان اتفاق افتاده وقتی دستتان چایی است عطسه کرده و چایی رویتان و موجب سوختن شما شود. اینها و هزاران مورد دیگر ، از جمله مواردی هستند که اکثر مردم به عطسه و نتایج آن ، به دید منفی نگاه کنند و عطسه بیشتر از آنکه آرامش دهنده و به عنوان یک سیستم دفاعی بدن باشد بلای جان بشر می‌شود.

تخلیه بهتر از سرفه

عطسه از لحاظ بيرون ريختن ذرات بزاق بهتر از سرفه است. عطسه در پشت گلو شروع مي‌شود و تعداد ذرات بزاقي که بيرون مي‌ريزد، بسيار بيشتر است. حدود 40 هزار ذره که برخي از آنها با سرعت‌هايي بيش از 370 کيلومتر در ساعت به بيرون مي‌پرند. اکثر اين ذرات اندازه‌اي کمتر از 100 ميکرون (يک دهم ميلي‌متر) – قطر يک تار موي انسان- دارند. بسياري از آنها به قدري ريز هستند که با چشم عادي ديده نمي‌شوند.

اين ذرات بسته به اندازه‌اي که دارند، سرنوشت‌هاي متفاوتي پيدا مي‌کنند. اغلب ذرات بزرگ‌تر و سنگين‌تر تحت تاثير جاذبه روي زمين مي‌افتند. ذرات کوچک‌تر و سبک‌تر (آنهايي که اندازه‌شان 5 ميکرون يا کمتر است) کمتر تحت تاثير جاذبه قرار مي‌گيرند و پس از بيرون رانده شدن با سرفه و پراکنده شدن با جريان هواي اتاق، ممکن است تقريبا براي هميشه در هوا شناور بمانند.

 عطسه‌ها یکسان نیستند

ما می‌دانیم که مردم عطسه‌های متفاوتی دارند، برخی صدای عطسه‌شان کامل معمولی است اما برخی سعی می‌کنند، عطسه را در خود خفه کنند. این گروه انگار با هر بار عطسه کردن فشاری در حد انفجار را تحمل می‌کنند تا صدای عطسه‌شان معلوم نشود. در این بین هم افرادی هستند که با خیال راحت آنچنان عطسه می‌کنند که حواس اطرفیان نیز در یک لحظه پرت می‌شود. «بعضا دیده شده است که مردم پس از عطسه کردن از کلمه عافیت باشد استفاده می‌کنند.

البته این کلمه در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. در برخی از کشورهای غربی از عنوان خدا برکت دهد، استفاده می‌کنند». درباره عطسه کردن متفاوت افراد در جامعه، دکتر میچل گرایسون، استاد بخش انواع  آلرژی و ایمنی شناسی بالینی در کالج پزشکی ویسکانسین  میلواکی می‌گوید:«۱۰ الی ۲۵ درصد امکان دارد که مردم عطسه‌هایی شبیه به هم و یکسان داشته باشند. میزان و قدرت عطسه به مقدار تحریک و سوزش بینی بستگی دارد. زیرا شخص برای بیرون انداختن جسم خارجی از بینی عطسه می‌کند. عطسه کردن تا زمانی ادامه دارد که جسم خارجی از بینیتان خارج شود».

پرعطسه‌ترين حيوان: ايگوانا. طبق تحقيقات ايگوانا بيشتر از ساير حيوانات عطسه مي‌كند. عطسه كردن معمولاً براي بيرون كردن برخي نمك‌هاي خاص كه از محصولات فرعي فرايندهاي گوارشي آنهاست اتفاق مي‌افتد.

روش صحیح و بی خطر جلوگیری از عطسه

در این روش با تحریک سیستم عصبی جلوی اجرای فرمان بدن برای اجرای عطسه را میگیریم و از آن جایی که عطسه اصلا شکل نمیگیرد خطری برای فرد به وجود نمی آید و عوارضی هم به دنبال نخواهد داشت.

روش اجرا:

در زمانی که احساس کردید عطسه در حال شکل گیری هست فورا لب بالایی خود را با دندان فشار دهید . با نگه داشتن دندان ها بر روی لب بالایی سیستم عصبی منحرف شده و اجرای عطسه را به تاخیر می اندازد به طور معمول تاخیر 15 دقیقه خواهد بود .

این روش برای زمانی که شرایط عطسه کردن برای فرد فراهم نیست بسیار کارایی دارد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir