همان طور که می دانید همه ی دارو هایی که بشر مصرف می کند دارای عوارض جانبی می باشد، آنچه مهم هست این است که عوارض داروی مورد نظر کم و محدود باشد تا به اصطلاح مصرف آن برای مریض سودمند باشد نه زیان آور…

یکی از دارو هایی که در تمامی کشور ها به میزان بسیار زیادی مصرف می شود دارو های ضد بارداری می باشد . برخی از افراد به این دارو ها نگاه یک دارو که می تواند عوارض جانبی داشته باشد ندارند.

انواع قرص های ضدبارداری

به طور کلی قرصهای ضدبارداری انواع مختلفی دارد که همه آنها شامل اشکال مصنوعی از هورمون استروژن، پروژسترون، یا هر دو هستند ؛ پروژسترون مصنوعی، پروژستین نامیده می شود و قرص های ترکیبی، از پروژستین و استروژن ساخته شده اند.

  • “قرص های ضد بارداری روزمره” و قرص های “21 روزه” :قرص های روزانه، مصرفشان ساده تر و راحت تر است، زیرا یک روال روزانه یکسان دارد. در مورد این نوع از قرص های ضد بارداری باید گفت یک بسته قرص روزانه، 28 روز طول می کشد، اما هفت قرص دیگر غیرفعال است .
  • “قرص مینی” که شامل پروژستین هستند .
  • قرص های مونوفازیک ،حاوی همان تعادل هورمونی هستند با قرص های فازی، دو یا سه نوع مختلف قرص مصرف می شود، که هر کدام دارای تعادل هورمونی مختلفی هستند.
دارو

دارو

عوارض بد قرص های ال دی یا همان ضد بارداری:

 تهوع:

اگرچه انتظار می رود تا حداکثر سه ماه طول بکشد، برخی از زنان هنگام شروع قرص، احساس آرامش می کنند ،مصرف قرص به همراه یک وعده غذایی، می تواند به کاهش میزان چاقی که شما در درازمدت نیاز به تنظیم هورمون به سطح جدیدی از استروژن و پروژسترون کمک کند.

 حساسیت سینه ها:

با توجه به گزارش پزشک خانواده آمریکا، این عارضه قرص های ضد بارداری تا حد ممکن تا 18 ماه طول می کشد.

باد کردن و نفخ:

تغییرات در افزایش و کاهش هورمون های جنسی بدن شما، می تواند منجر به احتباس آب و نفخ شود. این اثرات ،ممکن است به ویژه برای زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات دستگاه گوارش محسوس باشد. به گفته او، بسیاری از زنان پس از شش ماه ،نسبت به یک رژیم دارویی جدید آداپته می شوند.

 گر گرفتگی:

بعضی از زنان ،ممکن است نیاز به چند بسته مونوستات پس از مصرف قرص داشته باشند. “راس ” می گوید این احتمالا به دلیل تغییرات در الگوهای جدید خونریزی ناشی از قرص است.

سردرد:

مطالعه ای در سال 2005، که در مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر شد، بیان می کند که حدود 10 درصد از زنان در طی یک ماه از زمان شروع قرص احساس سردرد می کنند فقط یک بار، هنگامی که بدن قرص ضد بارداری جدید را تجربه می کند ،این اتفاق رخ می دهد، نویسندگان این مقاله این نتیجه را در مورد سردرد پس از مصرف قرصهای ضد بارداری می گیرند.

خانم هایی که دارای حالت تهوع هستند عوارض جانبی دیگری را نیز علاوه بر آن که ناشی از مصرف این قرص است را دارند، مانند پریودهای نامنظم، حالت تهوع، سردرد و یا تغییر در وزن ، هورمون های قرص های کنترل بارداری، می توانند احتمال ابتلا به سردرد و میگرن را افزایش دهند.

 افزایش اشتها و چاقی :

شاید شما از داشتن PMS ، همواره این را به یاد این امر بیفتید که هورمون ها می توانند به شدت باعث گرسنگی شما گردند این ،همان زمانی است که سطح استروژن و پروژسترون خود را از طریق قرص ضد بارداری تغییر می دهند.

اما “راس” اشاره می کند که افزایش اشتها، همیشه سبب اضافه وزن نمی شود در واقع، او می گوید:”هنوز ثابت نشده است که قرص های پیشگیری باعث افزایش وزن می شوند.براساس مطالعات و بررسی ها اغلب مطالعات نشان می دهند ،که در طول 6 یا 12 ماه اول، افزایش وزن بدن حدود 4.4 پوند (2 کیلوگرم) خواهد بود ؛ مطالعات روی قرص های ضدبارداری دیگری نیز،همین میزان افزایش وزن را نشان داده است.برخی از انواع هورمون های ضد بارداری، با کاهش وزن بدن ارتباط دارند.

 لکه های قهوه ای روی صورت:

قرص های ضد بارداری، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری پوستی به نام ملازما می شود، که می تواند چهره شما را در بعضی از نقاط تیره تر کند.تحقیقات نشان می دهد، با این حال، این احتمال بیشتر در زنانی که عارضه ارثی پوستی دارند، رخ می دهد. مطالعات موردی نشان می دهد، ممکن است سوئیچینگ از قرص به IUD این مسئله را حل کند.

 نوسانات خلق و خوی – و دیگر مسائل عاطفی:

این ،موضوعی پیچیده است در حالی که برخی از زنان با سابقه ای از نوسانات خلق و خوی – افسردگی، اضطراب، حتی بی خوابی – ترس از افزایش شدت علائم آنها دارند. اما پس از استفاده از برخی قرص های جلوگیری از بارداری آرام می شوند، برخی دیگر نیز گزارش می دهند که قرص، آشفتگی روانی آن ها را آرام می کند.

 لخته شدن خون:

به نظر می رسد نسخه های جدیدتر قرص های ضدبارداری (مانند یاسمین) برخی از زنان را در معرض خطر ابتلا به ایجاد لخته های خون نسبت به قرص های “نسل اول” قرار می دهند، چرا که پروژسترون دارای ترکیب شیمیایی متفاوت است. تا زمانی که متخصصین زنان و بیماران، عوارض جانبی را کنترل می کنند، این می تواند تحت کنترل قرار گیرد اما فقط برای اینکه مطمئن شوید، با مشورت دکتر خود این کار را انجام دهید.

 

 تحریک پذیری جنسی پایین و کاهش میل جنسی :

“راس” می گوید بعضی از زنان وقتی قرص را شروع می کنند، کمبود لیبید رخ می دهد اما او اشاره می کند که بیشتر ممکن است به علت اثرات جانبی کوتاه مدت قرص ضد بارداری ایجاد شود:نفخ، درد سینه. مطالعات نشان می دهند هورمون یا هورمونهای قرص ضد بارداری ،ممکن است در بعضی از افراد باعث ایجاد اختلال جنسی یا میل جنسی شود اگرمیل جنسیکاهش یابد یا ناراحت کننده شود که در این شرایط حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اما نقطه ی مقابل این مسئله نیز وجود دارد و گاهی در برخی افراد قرصهای کنترل بارداری، میتوانند میل جنسی را افزایش دهند، به عنوان مثال، با حذف نگرانی در مورد حاملگی و کاهش علائم دردناک دوره قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی، اندومتریوز و فیبروئیدی.

پزشک مجله نورگرام

پزشک مجله نورگرام

اثرات خوب قرص های ضد بارداری :
1. کاهش خطر ابتلا به سرطانهای خاص :

یک مقاله در سال 2011 ارتباط بین کنترل تولد و خطر ابتلا به سرطان را بررسی نمود، واعلام نمود که موارد ابتلا به سرطان های آندومتر و تخمدان در زنان بدون سابقه HIV یا HPV ، سی تا پنجاه درصد کاهش یافته است.

2. کاهش کمر درد:

با رژیم منظم استروژن و پروژسترون وارد شده به بدن شما، هنگامی که شما با قرص این دوره ها را تنظیم می کنید، اغلب ، دوره های شما به یک روتین قابل پیش بینی تر می رسندراس معتقد است، “دوره های شما ممکن است سبک تر شوند، که می تواند منجر به کم کردن درد هنگام قاعدگی شود”

3. پاکسازی پوست:

از آنجایی که آکنه، عمدتا تحت تأثیر سطوح بالای هورمونهای مردانه مانند آندروژن قرار دارد، با تنظیم هورمون های زنانه(استروژن و پروژسترون) می توان به کاهش شیوع جوش در چهره شما کمک کرد.

4. کاهش افسردگی:

بله، برخی از زنان با سابقه آشفتگی عاطفی، متوجه شده اند که قرص ها این علائم آن ها را بدتر می کند اما بعضی دیگر ادعا می کنند که حال روحی و روانی آنها را بهبود می بخشد.شواهد نشان می دهد که قرص ها، برای بسیاری از زنان می تواند افسردگی را کاهش دهد.

5. رباط قوی تر :

ظاهرا قرص های کنترل باردای با موارد آسیب زانو مرتبط هستند. محققانی که این ارتباط را پیدا کرده اند، آن را با قرص ضد بارداری مرتبط می دانند که – اگرخیلی بالا باشد- ممکن است رباط های زنان جوان را تضعیف کند.

6. عوارض نادر منجر به کم خونی:

مطالعات نشان می دهد که ارتباط بین استفاده از داروهای ضد بارداری و کم خونی کم است محققان معتقدند، احتمالا، چون قرص می تواند سطح آهن و هموگلوبین مولکول پروتئین را در جریان خون افزایش دهد، کم خونی کاهش می یابد.

این موضوع برای بیماران تالاسمی مهم می باشد چون افزایش سطح آهن خون می تواند برای این بیمارن بسیار خطرناک و کشنده باشد.

مشکلات گوارشی و چاقی با قرص ضد بارداری

از عوارض شایع قرص‌های ضد بارداری می‌توان به استفراغ و تهوع اشاره کرد، همچنین این قرص‌ها به دلیل آن که اشتها را افزایش می‌دهند موجب بالا رفتن وزن خانم‌ها می‌شوند، عوارضی که به دلیل حبس شدن آب در بافت‌های بدن ناشی از هورمون‌های استروژن موجود در قرص ضد بارداری ایجاد می‌شود.

خطر سکته مغزی با مصرف قرص ضد بارداری

به گفته متخصصان مصرف قرص ضد بارداری بر روی سیستم انعقاد خون خانم‌ها اثر می‌گذارد و خطر لخته شدن خون و احتمال سکته را افزایش می‌دهد.

خطر سکته مغزی به دلیل مصرف قرص ضد بارداری وقتی بروز می‌کند که خانم‌ها در طول مدت مصرف قرص مایعات کافی ننوشند.

میگرن و سردردی که قرص های ضد بارداری به جانتان می اندازند

سردرد از دیگر عوارض شایع قرص‌های ضد بارداری است که به دلیل اثر هورمون استروژن بر سیستم عصبی بدن بروز می‌کند، همچنین مصرف قرص‌های ضد بارداری تعداد حملات میگرنی در مبتلایان به این سردردها را بیشتر کرده و احتمال بروز سردردهای تنشی را افزایش می‌دهد.

قرص‌های ضد بارداری موجب افزایش فشار خون در برخی خانم‌ها می‌شوند و ممکن است در بانوانی که از این عارضه رنج می‌برند خطرناک باشند.

سرطان سینه و رحم؛ بلای قرص های ضد بارداری

افزون بر این استروژن قرص‌های ضد بارداری به دلیل آن که دوره عادت ماهانه خانم ها را دچار اختلال می‌کند می‌تواند با تأثیر بر هورمون‌های بدن خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم را افزایش دهد.

یکی دیگر از مشکلات ناشی از مصرف قرص‌های ضد بارداریف تیره شدن رنگ پوست در خانم‌هاست که در مواردی به دلیل اختلالات کبدی بروز می‌کنند.

قرص ضد بارداری را با این داروها نخورید

خانم‌ها که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند که مصرف قرص‌ها با داروهای انعقاد خون تداخل دارد به همین دلیل این بانوان باید این مسئله را حتما به پزشک معالج خود اعلام کنند.

عوارض قرص های ضد بارداری

عوارض قرص های ضد بارداری

مصرف قرص ضد بارداری در این خانم ها ممنوع است

به همه خانم‌ها توصیه می‌شود که برای مصرف قرص‌های بارداری حتما با پزشک مشورت کنند تا پزشک با توجه به شرایط خانم قرص را تجویز کند یا روش دیگری به او پیشنهاد دهد.

نکته مهم این است که مصرف قرص‌های ضد بارداری یا LD در خانم‌ها مبتلا به فشار خون بالا بیماری‌های قلبی و عروقی، چربی خون بالا ممنوع است همچنین بانوانی که سن آن‌ها از 35 سال گذشته است نباید از این داروها مصرف کنند.

آیا این قرص‌ها عامل ناباروری دائمی هستند؟

اعظم محمداکبری متخصص زنان در حوزه درمان ناباروری درباره قرص‌ ضد بارداری  و این که آیا این قرص‌ها عامل ناباروری دائمی هستند توضیح داد: «گاهی به دلیل استفاده طولانی مدت از این قرص‌ها مثلاً در طول چند سال، اگر فرد بلافاصله پس از قطع مصرف قرص، اقدام به بارداری کند، ممکن است با مشکل مواجه شود که البته این مشکل دائمی نیست و نمی تواند باعث ناباروری همیشگی باشد.»
این متخصص ناباروری در باره تاثیر قرصهای اورژانسی در ناباروری به ایسنا گفت:« قرص‌های اورژانسی به دلیل ماهیت هورمونی که دارند، می‌توانند در سیکل‌های قاعدگی اختلال کوتاه مدت ایجاد کنند اما این قرصها هم نمی توانند به عنوان عامل ناباروری دائمی معرفی شوند.»

علل ناباروری زنان

او در ادامه درباره علل ناباروری در زنان گفت:« هر دلیلی که باعث بهم خوردن آناتومی لگن خانم‌ها شود مانند عفونت‌های مزمن لگنی، درجات متوسط و حاد آندومتریوز که باعث چسبندگی در لگن شود یا عملکرد لوله‌های رحمی را مختل کند، انجام جراحی‌های وسیع بر لگن، مشکلات دوره کودکی مانند آپاندیس‌هایی که به موقع تشخیص داده نشود و هرگونه جراحی بر روی تخمدان‌ها که به بافت فعال آن آسیب زند، می‌تواند باروری زنان را تحت تأثیر قرار دهد. برخی افراد هم مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان یا یائسگی زودرس می‌شوند که علت شناخته شده‌ای ندارد، این امر نیز باعث کاهش غیر عادی تخمک‌ها می‌شود که این هم از عوامل منجر به ناباروری است.»

نقش تغذیه در ناباروری

محمداکبری درباره نقش تغذیه در ناباروری گفت:« این عوامل نمی‌توانند به شکل مستقیم ایجاد نازایی کنند، اما تأثیرگذارند. در خانم‌هایی که زمینه عدم تخمک گذاری و اختلالات هورمونی دارند، معمولا افزایش وزن و چاقی شدید می‌تواند با اختلالی که در تولید هورمون‌های بدن ایجاد می‌کند، بر روی عملکرد تخمدان اثرگذار باشد، زیرا بافت چربی در بدن می‌تواند محل تولید استروژن باشد و هنگامی که میزان این هورمون در بدن به شکل غیر عادی بالا رود، می‌تواند فعالیت تخمدان را تحت تأثیر قرار دهد. در مورد پارازیت‌ها و سایر عوامل محیطی، مطالعه‌ ثابت شده‌ای وجود ندارد، اما ممکن است در سالیان آینده ثابت شود که این عوامل هم اثرگذار بوده‌اند.»

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 1

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir