گوجه فرنگی‌ها با ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی که دارند، از دیابت، چاقی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند.

در ادامه با برخی از خواص گوجه فرنگی آشنا می شویم:

 

گوجه فرنگی و دیابت

گوجه فرنگی چه به صورت خام و چه به صورت پخته از جمله مواد غذایی مقوی است که می‌تواندسرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

در یک تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت مشخص شد که ۲۰۰ گرم گوجه فرنگی خام می‌تواند حجم زیادی از خطرات بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

تاثیر گوجه فرنگی بر فشار خون و قلب

محققان دانشگاه توکیو ژاپن حدود ۵۰۰ شرکت کننده را مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند ۹۴ نفر از افرادی که آب گوجه فرنگی بدون نمک مصرف کرده بودند شاهد کاهش قابل توجه میزان فشارخون شان بودند.

آنها مشاهد کردند بعد از مصرف آب گوجه فرنگی، فشارخون سیستولیک (عدد بالا) از ۱۴۱.۲ به ۱۳.۷ و فشارخون دیاستولیک (عدد پایینی) از ۸۳.۳ به ۸۰.۹ کاهش یافت.

همچنین نتایج نشان داد میزان کلسترول بد LDL در ۱۲۵ شرکت کننده از میانگین ۱۵۵ به 149.9 mg/dL کاهش یافت.

به گفته محققان، این تاثیرات سودمند در بین زنان و مردان و برای گروه های سنی مختلف یکسان بود.

مضرات خوردن گوجه و خیار با هم

خیار و گوجه فرنگی با یکدیگر سازگار نیستند و نباید به همراه هم مصرف شوند. هنگامی که این دو ماده غذایی به معده می‌رسند و فرآیند تخمیر آغاز می‌شود، اسید ترشح شده در حفره شکمی برای گوارش غذا می‌تواند مشکلات گوارشی متعدد را موجب شود.

محققان عنوان می‌کنند گوجه فرنگی و خیار حاوی پروتئینی هستند که منجر به ابتلا به آلزایمر می‌شود.

دکتر استیون گاندری، محقق از دانشگاه کالیفرنیا، بین زوال حافظه و پروتئین «لکتین» ارتباطی یافته است. لکتین در خیار، گوجه فرنگی، غلات کامل، سویا، دانه ها، فلفل، جوانه غلات، سیب زمینی و برخی محصولات لبنی یافت می‌شود.

به گفته محققان، لکتین برای روده مضر است و می‌تواند موجب بروز مشکلاتی همچون زوال حافظه شود.

سلامت استخوان

لیکوپین آنتی اکسیدانی است که با حفظ کلسیم بدن به تقویت استخوان کمک می‌کند. لیکوپین همچنین تولید و فعالیت استئوکلاست (سلول‌های مسئول از دست دادن استخوان) را کاهش می‌دهد و به طور خاصی برای زنانی که در معرض پوکی استخوان هستند مفید است.

گوجه‌فرنگی ، معجزه‌گر درمان کبد چرب

وجود چربی در کبد، طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد و به بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد برسد، عارضه‌ کبد چرب به وجود می‌آید.

دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد که نوع اول به دلیل مصرف الکل به وجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبدچرب الکلی را افزایش می‌دهد.

هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهم‌ترین عوامل خطر این عارضه باشند.

مطالعات محققان نشان می‌دهد رنگدانه طبیعی لیکوپن که به وفور در گوجه‌فرنگی و میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ دیده می‌شود، خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی به ویژه روی کبد دارد و احتمال بروز سرطان و کبد چرب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آیا رگه‌ های سفید گوجه فرنگی مضر است؟

رگه‌های سفید رنگ در گوجه فرنگی ناشی از رسوب نیترات و فلزات سنگین نیست و مردم می‌توانند این محصولات را با اطمینان خاطر مصرف کنند.

رگه‌های سفید رنگ در گوجه فرنگی می‌تواند ناشی از کم و یا زیاد شدن نور، آبدهی نامناسب، تاخیر یا تعجیل در برداشت و موارد اینچنین باشد، نیترات و فلزات سنگین در گوجه و سایر محصولات کشاورزی در آزمایشگاه‌های معتبر علوم پزشکی کنترل و پایش می‌شود و اگر نمو‌های فراتر از حدود مجاز دیده شود قطعا تذکر داده می‌شود.

انواع گوجه فرنگیر

انواع گوجه فرنگی

عفونت کلیه

درواقع لیکوپن موجود در گوجه با انواع مشکلات مرتبط با عفونت کلیه ها مبارزه می کند و آنتی اکسیدان های گوجه نیز سرشار از خواص ضد سرطانی است. جالب است بدانید برخی پزشکان مصرف گوجه را به بیماران مبتلا به پارکینسون توصیه می کنند. چرا که همین لیکوپن موجود در گوجه می تواند منجر به افزایش تاثیر درمان بر پارکینسون شود.

دانه های این میوه، بهتر از آسپرین است

دانشمندان در دانه‌های گوجه فرنگی ماده طبیعی را پیدا کردند که می‌تواند با پیشگیری از لخته شدن خون در بدن به گردش طبیعی خون انسان کمک کرده و به نوعی عملکرد قرص آسپرین را شبیه‌سازی کند که بدون رنگ و بدون طعم است این ماده می‌تواند به غذا‌ها اضافه شده و بدون تغییر در مزه و رنگ غذا فواید بسیاری را برای مصرف کنندگان آن به همراه داشته باشد.

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir