انواع مختلف پوست

پوست شامل ۳ لایه با ویژگی های متفاوت می باشد.

لایه زیرین پوست که در ارتباط با عضلات و بافت همبند می باشد‌، محل قرار گرفتن رگ های خونی و سیستم اعصاب مورد نیاز پوست است و امکان اتصال آن را به بدن فراهم می کند؛ به این لایه هیپودرم گفته می شود.

در لایه بالاتر آن که قسمت میانی پوست به حساب می آید و به آن لایه زایا یا درم گفته می شود، اجزاء اصلی پوست که حیات آن را تضمین می کنند قرار دارند.
در این لایه است که واحد پیلوسباسه (کانال مو و غده چربی) قرار دارد و محل استقرار فولیکول های مو می باشد. در کنار ریشه های مو غددی نیز به وجود دارند. یکی از این غده ها غده سباسه است که ترشح کننده سبوم یا چربی پوست است.
در واقع چربی که در سطح پوست دیده می شود از تولیدات این غده بوده که موجب نرم نگه داشتن سطح پوست و موهای بدن‌ می شود.
غده دیگر، غده عرق است که با ترشح عرق موجب دفع مواد سمی از بدن و کمک به کنترل دمای بدن می کند. پس از ترشح عرق و چربی و وارد شدن آن ها به سطح پوست از ترکیب این دو ماده اسیدی به نام اسید مانیتول تولید می گردد که مسئول ایجاد اسیدیته پوست می باشد.
این حالت اسیدی موجب جلوگیری از رشد بی رویه باکتری ها و قارچ های سطح پوست می باشد.

لایه بالاتر پوست که نزدیک ترین لایه آن به بیرون است و در دسترس ترین آن ها می باشد اپیدرم یا بشره نامیده می شود.
این لایه از کوچک و پهن شدن سلول های مکعبی لایه بازال به وجود می آید. هر چقدر که سلول های درم به سمت بالا رانده می شوند با از دست دادن بسیاری از اجزای سلولی خود به صورت سلول های سنگفرشی در آمده و سطح پوست را می پوشانند.

انواع پوست
انواع پوست

انواع پوست

پوست های خشک:

لایه سطحی پوست خشک نازک و لطیف بوده و بعد از شستن در بعضی از قسمت های آن کشیدگی احساس می شود. کم شدن رطوبت این گونه پوست ها گاهی باعث پوسته پوسته شدن می شود. در چنین پوست هایی کمتر جوش دیده می شود. این نوع پوست مستعد پیدا کردن خطوط نازک به تعداد زیاد به ویژه در اطراف چشم می باشد. نسبت به حرارت، باد و نور خورشید حساس می باشد.
برای بهداشت پوست های خشک باید از صابون های گلیسیرین دار یا صابون های حاوی روغن زیتون استفاده کرد. این گونه پوست ها باید همواره مرطوب نگه داشته شوند و اطتفاده از کرم های بسیار چرب توصیه نمی شود.
آقایانی که پوست خشک دارند د برای اصلاح موهای صورت خود از تیغ استفاده می کنند باید ابتدا صورت خود را با صابون های حاوی زیتون شستشو دهند و سپس یک لایه نازک کرم مرطوب کننده بمالند و بعد از آن از خمیر ریش استفاده کنند و صورت خود را تیغ بزنند.

پوست های چرب:

لایه سطحی پوست چرب، ضخیم و منافذ آن درشت و دارای جوش های سر سیاه زیرجلدی و خارجی می باشد.
این نوع پوست در مقابل نور آفتاب و دیگر عوامل بیرونی مقاوم بوده و دیرتر از پوست های دیگر چین و چروک می خورد. این نوع پوست شفاف و براق است و عمری طولانی تر از پوست های خشک دارد ولی آلودگی های بیرونی را به علت چرب بودن پوست به آسانی جذب می کند.
از این رو نیاز به شستشوی بیشتری ( ۲ یا ۳ بار در روز ) با صابون های کم چرب دارد. پیدایش دانه های غرور جوانی در این گونه پوست ها نسبت به پوست های خشک بیشتر است.

پوست های معمولی یا نرمال:

این نوع پوست ها نه خیلی خشکند و نه خیلی مرطوب. حالتی ارتجاعی و نرم دارند. رنگ آن روشن و حالتی شاداب و بشاش و بدون لکه و شفاف دارند.
این گونه پوست ها نیز باید روزانه ۱ تا ۲ بار با آب ولرم و صابون حاوی روغن زیتون شستشو شوند.
پوست معمولی بهترین نوع پوست است که همه آرزوی داشتن آن را دارند.
نرم و لطیف با کشیدگی طبیعی با منافذ ریز که به سختی قابل رویت هستند بدون لکه و قسمت های ناجور و تکه تکه.
هر چند پوست معمولی بسیار زیبا است ولی احتیاج به مراقبت دارد. هرگونه اهمال و غفلت از پوست با پا به سن گذاشتن منجر به بروز چروکیدگی در آن خواهد شد.

پوست های مختلط:

در این پوست ها اطراف صورت، گونه، دور چشم، اطراف دهان و گردن حالتی خشک مانند دارند در صورتی که در ناحیه پیشانی، اطراف بینی و چانه؛ چرب است‌.
این گونه پوست ها در بین مردان بیشتر است به ویژه آن هایی که صورتشان را با تیغ می تراشند. این گونه پوست ها نیز به مراقبت دقیق نیاز دارند. مراقبت و استفاده صحیح از محصولات و فرآورده ها کمک می کند تا نواحی خشک را مرطوب کرده و چربی نواحی روغنی را کنترل کنید تا پوستی متعادل داشته باشید.

پوست های حساس:

در این نوع پوست ها لایه سطحی پوست نازک و لطیف است. رنگ این نوع پوست ها معمولا روشن و قرمز می باشد.
این گونه پوست ها در مقابل نور خورشید زود قرمز شده و حالت سوختگی پیدا می کند. یکی از مشکلات شایع مخصوصا در فصل زمستان خشک شدن مداوم لب هاست ویکی از مهم ترین علل این مشکلات که باعث خشکی و در نهایتترک خوردگی لب ها می شود، مجاورت لب ها با دمای نامناسب می باشد. یعنی هم گرمای شدید و هم سرما می توانند باعث خشکی لب ها شوند.
مهم ترین راه برای این حالت چرب کردن مرتب لب ها می باشد. البته گاهی کم آبی هم می تواند باعث این مشکل شود. یکی از کارهایی که بیشتر مردم برای مقابله با خشکی لب ها انجام می دهند خیس کردن لب ها با آب دهان می باشد که این راه حل نه تنها مشکلی را رفع نمی کند بلکه باعث تشدید آن می شود.
یکی دیگر از علل خشکی لب ها، استرس و خستگی می باشد. که می توان با استراحت کافی و استفاده از ویتامین هایE ،C و B کمی از مشکلات لب ها را رفع کرد.

تعیین نوع پوست

برای تعیین پوست، صبح که از خواب بیدار شدید دستمال خشکی را روی پوست صورتتان بکشید اگر دستمال چرب شد، پوستتان چرب است‌‌. اگر روغن و چربی فقط در قسمت وسط دستمال جمع شد، پوستتان ترکیبی است و اگر روی دستمال چربی دیده نشد، پوستتان یا خشک است یا معمولی. اگر بعد از کشیدن دستمال بر صورتتان احساس کردید پوستتان کشیده شد، پوستتان خشک است و اگر پوست صاف است و انعطاف خود را دارد پوستتان از نوع معمولی است.

مشخصات پوست سالم

  • سفت و در عین حال دارای نوعی خاصیت ارتجاعی باشد: این ویژگی موجب مقاومت و دوام پوست می گردد.
  • حالتی به هم فشرده داشته باشد:یعنی صاف و یکنواخت و مات باشد و دارای برجستگی و ناهمواری نباشد. ضمنا منافذ باز که پوست را زشت و ناجور می گرداند در پوست سالم دیده نمی شود.
  • لطیف باشد: دارای ظاهری صورتی رنگ است و چه مات و چه براق نشان دهنده سلامتی است.
  • دارای رنگی جذاب باشد: بنا به عوامل وراثتی و شرایط آب و هوایی پوست می تواند از رنگ صورتی تا سیاه تغییر کند. پوست های خاکستری کبود یا رنگ پریده نشانه بیماریست و تیرگی آن حکایت از فقدان شادابی پوست دارد.
  • رنگ پوست هر چه که هست باید در بیننده احساس گرمی ایجاد کند و معرف سلامت شخص باشد. در ضمن هیچ لکه ای نباید یکنواختی پوست را از بین ببرد.

هشدار ها

پوست چرب : این نوع پوست براق و لیز است و کمتر دچار چین و چروک می شود. دارای منافذ باز و نقاط سیاه می باشد و بیشتر از سایر انواع پوست دچار جوش و نقص های زیر جلدی می گردد.

پوست خشک : این پوست ظریف، کشیده و شکننده است و به آسانی دچار چین چروک می شود. آب سرد آفتاب و صابون می توانند این پوست را ملتهب سازند.

پوست بی آب : این پوست می تواند چرب یا خشک باشد. و معمولا دچار افتادگی و کدر است. در سطح پوست اشخاص بوری که از ویژگی های پوست بی آب برخوردارند، چین و چروک های ریز بسیار دیده می شود.

پوست مختلط : عموما این چنین پوستی بر روی گونه ها و گرداگرد چشم ها خشک است و در قسمت ای پیشانی چانه و بینی چرب می باشد. این نوع پوست عیب های دو نوع پوست های خشک و چرب را داراست.

پوست دچار خفگی : زمخت و زخیم می باشد و نشانه های حیات در آن دیده نمی شود. این نوع پوست دارای نقاط سیاه یا پوسته های سفید رنگ است.

جمع آوری : فائزه عوض پور

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 53

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir