پودوفیلین (به انگلیسی: Podophyllin)

رده درمانی: داروهای موضعی

اشکال دارویی: محلول، پماد

به شکل پودر زرد تا قهوه ای روشن و سبز مایل قهوه ای وجود دارد. اولین بار از ریزوم گیاه Mayapple امریکایی که به‌طور بومی در شمال شرق آمریکا رشد می‌کند استخراج گردیده است. ماده مؤثره آن پودوفیلوتوکسین خوانده می‌شود که در الکل، اتر، کلروفرم و آب جوش محلول است.

عوارض جانبی پودوفیلین

سوزش در محل، درد و التهاب از عوارض جانبی شایع این دارو است.عوارض گوارشی، خونی و عصبی نیز دارد.

پدوفیلین بسیار محرک می باشد به ویژه در مورد چشم و غشاهای مخاطی و هم چنین بعد از خوردن یا مصرف موضعی می تواند منجر به مسمومیت شدید سیستمیک شود که معمولاً برگشت پذیر اما کشنده می باشد. علائم مسمومیت عبارتند از حالت تهوع و استفراغ، دردشکمی و اسهال، ترومبوسیتوپنی، لوکوپنی و نارسایی کلیوی و مسمومیت کبدی. بروز آثار مرکزی با تأخیر رخ می دهد اما طولانی می باشند و شامل واکنش های حاد سایکوتیک، هالوسیناسیون، گیجی و سرگیجه، آتاکسی، هیپوتونی و صرع و کما می باشد. ممکن است برای چندین روز تغییرات EEG پایدار بمانند. بعداً نوروپاتی های محیطی و اتونوم ایجاد می شوند که می تواند منجر به پاراستزی، کاهش رفلکس ها، ضعف عضلانی، تاکی کاردی، آپنه، افت فشارخون اورتوستاتیک، فلج روده و احتباس ادراری شود. ممکن است نوروپاتی ها بهتر شوند اما بهبود کامل معمول نیست.

پیشگیری ها: از این دارو نباید در دوران حاملگی یا تغذیه با شیر مادر و یا در مورد کودکان استفاده نمود. خطر بروز مسمومیت سیستمیک متعاقب مصرف موضعی در شرایط کاربرد موضعی حجم زیاد از دارو در منطقه ای وسیع به مدت طولانی افزایش می یابد.

دارو پودوفیلین

دارو پودوفیلین

موارد مصرفپودوفیلین

پودوفیلین برای درمان زگیل (ناحیه تناسلی) مورد استفاده قرار می‌گیرد ونیز موسکولوم کانتوژیوزم.

درمان زگیل تناسلی با رزین پودوفیلین

یک محلول ۱۵ الی ۲۵ درصد از رزین پودوفیلین به عنوان یک استاندارد درمانی برای زگیل های تناسلی شناخته می شود. در این روش نباید بیش از ۰٫۵ میلی لیتر رزین استفاده شود و این محلول را نباید بر روی مادگی، واژن و یا کانال مقعد قرار داد چرا که در ناحیه اتصال به ستون فقرات مستعد تغییرات پلاکتی است. پودوفیلین ماده ای گران قیمت نیست اما به وقت ملاقات های مختلف در مطب است که در نتیجه هزینه نهایی درمانی را بالا می برد.

روش استفاده از محلول  پودوفیلین

پس از قرار دادن این محلول بر روی پوست باید اجازه دهید تا به شکل کامل خشک شود تا بدین ترتیب از بروز ناراحتی و واکنش پوستی جلوگیری گردد. برخی از متخصصین پیشنهاد می کنند برای کاهش ریسک سوزش و تحریک موضعی، یک الی ۴ ساعت پس از قرار دادن محلول بر روی پوست، بدن را به خوبی بشورید. با این حال هیچ مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد که چنین کاری می تواند خروجی نهایی در بیماران را بهبود بخشد.

دارو پودوفیلین

دارو پودوفیلین

توجهات پزشکی – پرستاری ، آموزش بیمار – خانواده:

ا) پوشاندن اطراف ناحیه مـبتلا بـا وازلیـن قـبل از مـصرف دارو؛

٢) عدم مـصرف در زگـیل‌های دچـار خون‌ریزی‌، شکننده و به تازگی بیوپسی شده به دلیل جذب سیستمیک‌؛

٣) شستشو بـا آب و صـابون در صورت تماس دارو با پوست سالم‌؛

۴) چکاندن محلول در موضع به صورت قطره‌ قطره و بعد از خشک‌شدن قطره قبلی

مصرف برحسب اندیکاسیون:

کوندیلوما آکومیناتوم – اپتیلوماتوز متعدد سطحی و کراتوزهای پره‌ایپتلیوماتوز – پایپلوم حنجره نوجوانان

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.8 تعداد آرا: 69

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir