فهرستی از میوه‌های مفید برای کنترل انسولین در بیماران دیابتی عبارتند از:

  • گریپ فروت قرمز که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.
  • مصرف انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین‌های مختلف برای سلامت این بیماران موثر است.
  • هندوانه و طالبی نیز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B و C و بتاکاروتن و پتاسیم نیز برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.
  • میوه دیگری که مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود، هلو است که سرشار از ویتامین‌های A و C، پتاسیم و فیبر خوراکی است.
  • زردآلو نیز از میوه‌های تابستانی سرشار از فیبر خوراکی و ویتامین A است که ذخیره کربوهیدرات آن، پایین و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید است.
  • سیب بخصوص پوست آن، حاوی آنتی‌اکسیدان و منبع غنی از فیبر خوراکی و ویتامین C است.
  • مصرف گلابی و کیوی و پرتقال نیز به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر خوراکی فراوان و کربوهیدرات اندک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

 


 

میوه

میوه

 


دمنوش های ضد دیابت :

خواص چای‌ترش

چای‌ترش یا چای‌قرمز که به چای‌مکه نیز معروف است، از گیاه رز چینی تهیه می‌شود. این چای را می‌توان به شکل سرد و گرم مصرف کرد. مصرف چای ترش تاثیر بسزایی در کاهش قند و فشار خون مبتلایان به دیابت نوع ۲ دارد.

طرز تهیه دمنوش چای‌ترش

اگر شما مبتلا به دیابت هستید، می‌توانید روزانه یک تا ۲ فنجان چای‌قرمز بنوشید. برای تیه این چای باید پنج گرم گلبرگ‌های چای‌قرمز را داخل یک فنجان بریزید و یک لیوان آب جوش به آن بیفزایید، سپس چای را صاف کنید و بنوشید.

خواص چای دارچین

براساس تحقیقات صورت گرفته ترکیبات موجود در دارچین، قند خون را کاهش می‌دهد و به بدن کمک می‌کند تا به بهترین شکل از انسولین استفاده کند.

طرز تهیه دمنوش دارچین

برای تهیه دمنوش دارچین، ۲ عدد چوب دارچین را در یک قوری آب سرد بیندازید و آن را روی شعله‌ی کم و مستقیم قرار دهید. پس از اینکه آب قوری به جوش آمد، آن را به مدت ۲ تا سه ساعت روی شعله غیرمستقیم بگذارید.

خواص گشنیز

گشنیز تسکین‌دهنده صفرا، برطرف کننده التهاب و تشنگی در بیماران دیابتی است همچنین مصرف این گیاه در ترشح انسولین از پانکراس، افزایش حساسیت بافتی و کاهش قند خون نقش موثری دارد.

طرز تهیه دمنوش گشنیز

برای تهیه دمنوش گشنیز یک قاشق چای‌خوری تخم آسیاب شده گشنیز را به همراه یک لیوان آب جوش، داخل قوری بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه آن را روی شعله غیرمستقیم قرار دهید تا دمنوش آماده شود.

خواص ریحان

از نظر طب سنتی، مصرف ریحان در کنترل سطح قند خون تاثیر چشمگیری دارد.

طرز تهیه دمنوش ریحان

برای تهیه دمنوش ریحان، چند برگ ریحان را در یک قوری آب جوش بریزید تا به مدت پنج دقیقه دَم بکشد.

خواص گزنه

در طب سنتی، مصرف گیاه گزنه سبب کاهش گلوکز خون می‌شود همچنین عصاره برگ گزنه نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قندخون و تخریب سلول‌های پانکراس دارد.

طرز تهیه دمنوش گزنه

برای تهیه دمنوش گزنه باید ۴۰ گرم برگ گزنه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را دَم و روزانه سه فنجان از این دمنوش را بعد از غذا میل کنید.

خواص گیاه خارمریم

گیاه خارمریم حاوی ماده‌ای به نام «سیلیمارین» است که مصرف آن به مقدار ۲۰۰ میلی‌گرم، روزانه سه بار کاهش مختصر قندخون ناشتا و چربی‌های خون را به همراه دارد.

طرز تهیه دمنوش خارمریم

برای تهیه دمنوش خارمریم باید یک قاشق چای‌خوری از دانه‌های خار مریم را با یک لیوان آب در قوری بریزید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دَم بکشد سپس این دمنوش را صاف و میل کنید.

خواص شنبلیله

دانه گیاه شنبلیله در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله دیابت کاربرد دارد. مصرف دمنوش شنبلیه در مبتلایان به دیابت مفید است.

طرز تهیه دمنوش شنبلیله

برای تهیه دمنوش شنبلیله، یک قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله را بکوبید، سپس آن را در یک قوری آب جوش بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه دَم کنید.

 

دمنوش چای سبز

دمنوش چای سبز


 

در ادامه معرفی میوه‌های مضر برای افراد دیابتی می‌پردازیم که دارای شاخص گلیسمی بالاتری هستند و یا اینکه افراد از آنها در حد سیر شدن استفاده می‌نمایند که منجر به افزایش قند خون می‌شوند.

 آناناس
آناناس تازه خوشمزه و شیرین است، به ویژه هنگامی که بسیار رسیده باشد.

که باعث می‌شود شاخص گلیسمی بالایی داشته باشد.

برای کاهش مقدار قند مصرفی می‌توانید ضخامت برش‌های خود را کاهش دهید.

از مصرف آناناس‌های کنسرو شده که با شکر شیرین شده‌اند نیز اجتناب نمائید.

 انگور
یک انگور کوچک حاوی یک گرم کربوهیدرات است.

این بدان معنا است که با خوردن ۱۵ دانه انگور واحد کامل میوه خود در روز را دریافت نموده‌اید.

برای خوردن کمتر آن بهتر است انگو را دانه نموده و در یک کاسه کوچک قرار دهید.

اما به طور کلی در صورتی که دیابت دارید در خوردن انگور دقت زیادی نمایید.

 گیلاس
بسیاری از افراد یک ظرف را پر از گیلاس می‌نمایند و در هنگام شروع به خوردن دست از آن نمی کشند.

که این امر این میوه باعث افزایش قند خون می‌گردد.

همانند انگور یک گیلاس حاوی یک گرم کربوهیدرات است و افراد دیابتی از مصرف زیاد آن باید پرهیز نمایند.

 

 انبه
انبه حاوی فیبر و دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

اما این میوه حاوی قند طبیعی نیز هم می‌باشد که تا حدی میزان قند آن بیشتر از سایر میوه‌ها است.

یک انبه حدود ۳۰ گرم کربوهیدرات و حدود ۲۶ گرم قند دارد.

 موز
ممکن است شنیده باشید که موز خیلی شیرین است.

یک موز متوسط حاوی ۱۴ گرم قند است.

با توجه به اینکه موز از جمله میوه‌های مضر برای افراد دیابتی می‌باشد بهتر است نصف یک موز را در وعده صبحانه مصرف نمائید.

 میوه‌های خشک شده
کالری و کربوهیدرات موجود در میوه‌های خشک نسبت به میوه‌های تازه (با وزن برابر) چهار تا پنج برابر بیشتر است.

چنانچه مقدار کربوهیدراتهای موجود در آنها به درستی شمارش نشود، می‌توانند باعث افزایش قند خون گردند.

سعی کنید میوه‌های خشکی را انتخاب کنید که به آن شکر اضافه نشده یا مقدار بسیار کمی شکر افزوده شده باشد.

زغال اخته ی خشک و کشمش معمولاً بالاترین محتوای کربوهیدرات را دارند، در حالی که نارگیل خشک حاوی حداقل مقدار کل کربوهیدرات است.

 آب میوه
گرفتن آب‌میوه‌ها باعث غلیظ شدن میوه می‌شود.

یک فنجان آب پرتقال حاوی ۳۰ گرم کربوهیدرات، ۳۰ گرم قند و بدون فیبر است.

در هنگام مصرف آب میوه بدن لازم نیست کار زیادی انجام دهد تا شکر را در آب حل کند، بنابراین به سرعت متابولیزه می‌شود و ظرف چند دقیقه باعث افزایش قند خون می‌شود.

درمان دیابت در طب سنتی

درمان دیابت با استفاده از مقطر شلیور

با توجه به اینکه یکی از علل ایجاد دیابت کبد چرب می‌باشد و هنوز درمان قطعی برای بیماری‌های کبد و خصوصاً کبد چرب در طب نوین وجود ندارد، تاکید پزشکان برای درمان این بیماری‌ها اغلب بر رعایت مواردی از قبیل کاهش وزن و چربی خون و کنترل دیابت است. از طرف دیگر مصرف بسیاری از داروهای شیمیایی در طولانی مدت سبب ایجاد بیماری‌های کبدی می‌گردد.

اما در طب سنتی با استفاده از خواص بعضی گیاهان دارویی و فرآوری آنها محصولاتی تهیه شده که از این طریق به آسانی و با موفقیت زیادی کبد چرب درمان می‌شود. از جمله این محصولات می‌توان به شلیور اشاره نمود. اما باید توجه داشت که تنها مصرف دارو کافی نیست و برای تنیجه بهتر باید پیش نیازهای درمانی نیز رعایت شود.

پیشگیری از ابتلا به دیابت با مصرف روغن زیتون

دانشمندان ترکیبی را در روغن زیتون شناسایی کرده اند که ممکن است با کمک به بدن برای ترشح انسولین بیشتر، از ابتلا به دیابت پیشگیری کند و مسیری در راستای شیوه های کم هزینه مقابله با این بیماری ایجاد کند.

 

محققان دانشگاه ایالتی ویرجینیا آمریکا دریافته اند که ترکیب اولئوروپین موجود در زیتون به ترشح انسولین بیشتر کمک می کند؛ انسولین مولکول سیگنالده مرکزی بدن است که متابولیسم را کنترل می کند.

ترکیب مشابه مولکول سیگنالده دیگر موسوم به آمیلین را حذف می کند؛ آمیلین مولکولی است که در بیماری دیابت نوع۲ بیش از اندازه تولید می شود و توده های مضری را تشکیل می دهد. در این دو شیوه متمایز، اولئوروپین به پیشگیری از شروع بیماری کمک می کند.

بن سو، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این کشف می تواند به بهبود فهم ما از مبنای علمی فواید سلامت محصولات زیتون و توسعه استراتژی های جدید و کم هزینه مقابله با دیابت نوع۲ و چاقی مرتبط با آن کمک کند.»

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...