معرفی کامل دارو زیدوودین

زیدوودین در درمان عفونت ناشی از ویروس HIV، مانند سندرم نقص اکتسابی سیستم ایمنی (AIDS) و پیشگیری‌از انتقال نارسایی ایمنی بکار می‌رود.

زیدوودین (ZIDOVUDINE)

رده درمانی: داروهای ضد ویروس

اشکال دارویی: کپسول، شربت

منع مصرف دارو زیدوودین

این دارو در موارد زیر نباید مصرف شود : شمارش کم وغیر عادی نوتروفیل ها یا هموگلوبین، نوزادان مبتلا به زیادی بیلی روبین خون که نیاز به روش های درمانی غیر از فتوتراپی دارند و افزایش غلظت سرمی ترانس آمیناز .

عوارض جانبی زیدوودین

کم خونی، نوتروپنی یا لکوپنی، تهوع، استفراغ؛درد شکم، بی اشتهایی،  سوء هاضمه، اسهال، نفخ شکم، سردرد، تب، بثورات جلدی، پارستزی، درد عضلات، نوروپاتی، سر گیجه، بی خوابی یا بد خوابی و بی حالی از عوارض گزارش شده این دارو هستند.

مصرف در دوران حاملگی زیدوودین

C – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

مصرف در دوران شیر دهی زیدوودین

زیدوودین از جفت عبور می کند و در بند ناف ، جریان خون جنین ، مایع آمنیون ، کبد ، ماهیچه و بافت دستگاه عصبی مرکزی جنین توزیع می شود . توصیه می شود مصرف این دارو در دوران بارداری تنها در صورتی که باید انجام پذیرد که نیاز به استفاده از آن کاملا مشهود باشد و خطرات احتمالی ناشی از آن کمتر از منافع مصرف آن باشد . از این دارو تا کنون برای درمان بسیاز از خانم های باردار مبتلا به ایدز استفاده شده است ،بدون آنکه عوارض سوئی برروی جنین داشته باشد و یا اینکه خاصیت تراتوژن از آن دیده شود . با توجه به اینکه هنوز معلوم نیست که مصرف این دارو توسط این مادران باعث حضور آن در شیر آن ها می شود یا خیر ، بنابراین استفاده از زیدوودین در دوران شیردهی توصیه نمی شود و اگر نیاز باشد که مادر شیردهی از این دارو مصرف کند ، باید در طی مدت درمان ، از شیردادن به کودک خود اجتناب کنید.

تداخلات دارویی زیدوودین

مصرف هم زمان زیدوودین با سایر دارو های کاهنده فعالیت مغز استخوان ممکن است سبب تشدید اثرات این داروها شود. مصرف همزمان لامی وود ین و دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی با زید وود ین ممکن است سبب بروز کم خونی شدید در بیمار شود. تری متو پریم دفع کلیوی این دارو را کاهش و غلظت سرمی آن را افزایش می دهد.

هشدار ها زیدوودین

1- در بیماران مبتلا به کاهش فعالیت مغز استخوان، بیماران در معرض ابتلا به لاکتیک اسید وز، کمبود اسید فولیک یا ویتامین B12 ، در صورت عیب کار کبد و در بیماران سالخورده با احتیاط فراوان مصرف شود.
2- در طول مصرف این دارو در بیماران مبتلا به کاهش فعالیت مغز استخوان، انجام ازمون های خون هر دو هفته یک بار در 3 ماهه اول دوره درمان و حداقل هر ماه یک بار در ادامه درمان ضروری است. در صورتی که ذ خیره مغز استخوان در بیمار خوب باشد، انجام ازمون های خونی در فواصل 1-3 ماه توصیه می شود.
3- در صورت بروز کم خونی یا علائم کاهش فعالیت مغز استخوان، کاهش مقدار مصرف یا فطع موقت مصرف دارو ممکن است ضروری باشد.
4- در صورت بروز هپاتومگالی پیشرونده یا افزایش غیر عادی غلظت سرمی آمینوترانسفراز مصرف این دارو باید قطع شود.
5- در صورت بروز کم خونی، ممکن است انتقال خون به بیمار ضروری باشد .

توصیه های دارویی زیدوودین

1-  دوره درمان با این دارو باید کامل شود.
2- از مصرف همزمان سایر دارو ها با این دارو بدون دستور پزشک باید خوداری کرد.
3- در طول درمان با این دارو، مراجعه منظم به پزشک جهت انجام آزمون های خون ضروری است.

دارو های هم گروه زیدوودین

 آباکاویر
 زالسیتابین
 دیدانوزین
 زیدوودین+لامیوودین
 استاودین
 تنفوویر
 امتریسیتابین+تنوفوویر
 امتری سیتابین
 لامیوودین

شرایط نگهداری زیدوودین

باید از زیدوودین در درجه حرارت 15 تا 25 درجه سانتی گراد نگهداری کرد و از رسیدن نور به آن پیشگیری کرد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir