سندرم سوزش دهان چیست؟

سندروم سوزش دهان یک اختلال دردناک است که نیاز به درمان دارد. این سندرم سوزش دردناک در زبان، لب‌ها، لثه‌ها و داخل دهان را شامل می‌شود. اگر هیچ علامت قابل‌مشاهده‌ ای را تجربه نکنید، درد می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و در برخی موارد شدت درد   می‌تواند شبیه درد ناشی از درد دندان باشد. این سندرم می‌تواند به مدت چند هفته، چند ماه و حتی چند سال ادامه بیابد. در حقیقت درمانی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد.

سندرم سوزش دهان (BMS) احساس گرمایی است که می تواند به روی زبان، لب ها، سقف دهان یا تمام قسمت های دهان شما تاثیر بگذارد. BMS گاهی اوقات “glossodynia” نامیده می شود.

علائم رایج سندروم سوزش دهان :

– احساس ناخوشایند و همین‌طور سوزش دردناک در کام، گلو، لب‌ها، زبان و لثه
– بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دهان یا نوک زبان
– پوسیدگی دندان
– تشنگی بیش از حد
– از دست دادن اشتها
– احساس کردن طعم فلز و تلخی در دهان
– بوی بد دهان
– سوزش دهان و خشک شدن دهان
_ کاهش حس چشایی

چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک دهان شما را به طور کامل بررسی خواهد کرد تا بتواند علت مشکل را پیدا کند. آنها همچنین به سابقه پزشکی تان نگاه می کنند و ممکن است شما را برای «تحقیقات» به پزشک تان ارجاع دهند. ممکن است آزمایش خون یا سواب انجام دهند تا ببینند آیا عفونت، کمبود تغذیه ای و یا سایر شرایط پزشکی وجود دارد یا خیر.

ممکن است شما نیاز به آزمایش آلرژی توسط متخصص بیماری های پوستی داشته باشید. در صورت لزوم، دکتر شما می تواند این را برای شما تجویز کند.

ممکن است به آزمایش خون نیز نیاز داشته باشید تا ببینید که آیا، مثلا، مشکلات تیروئید یا دیابت دارید.

چه مدت سندرم سوزش دهان خواهم داشت؟

همانطور که هیچ کس علل دقیق سندرم سوزش دهان را نمی داند، برنامه ریزی صحیح روند درمان سخت است. بنابراین، سندرم سوزش دهان یک وضعیت دراز مدت است که می تواند برای ماه ها، سال ها یا شاید به روی بقیه زندگی شما تاثیر بگذارد.

اگر راه های مقابله با درد و محدود کردن درد را پیدا کرده و درمان یا درمان های توصیه شده توسط پزشک خود را انجام دهید، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید کارهایی را که قبلا انجام می داده اید انجام دهید.

دلایل سندروم

دلایل  سندروم سوزش دهان  

  •  دندان مصنوعی: به خصوص وقتی اندازه دهان نباشد می تواند روی برخی عضلات و بافت های دهان فشار وارد کند، و یا اگر دندان مصنوعی موادی داشته باشد که بافت دهان را تحریک کند.
  • خشکی دهان : خشکی دهان در اثر مصرف داروهای مختلف، مشکلات مربوط به سلامتی، مشکلات غدد بزاقی و یا عوارض جانبی راه های درمان سرطان بروز می کند.
  •  کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود آهن، روی، اسید فولیک و ویتامین های ب1 ، ب2 ، ب6 و ب12.
  • آلرژی ها و یا واکنش هایی به غذاها، طعم دهنده های غذا و سایر افزودنی های غذایی، بوها و رنگ ها و یا مواد به کار برده شده در دندانپزشکی.
  •  اختلالات غدد داخلی بدن مانند بیماری دیابت و یا کم کاری غده تیروئید
  • برخی داروها به خصوص داروهای فشار خون بالا به نام ممانعت کننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین
  • تحریک بیش از حد دهان که در اثر مسواک زدن بیش از حد زبان، استفاده از خمیردندان های ساینده (جرم زدا)، استفاده زیاد از دهانشویه و یا مصرف خیلی زیاد نوشیدنی های اسیدی مانند آب لیموترش ایجاد می شود.
  •  عوامل روحی – روانی مانند اضطراب، افسردگی و استرس
  • جنسیت زن
  • یائسگی و پس از یائسگی
  • سن بیش از ۵۰ سال

مصرف غذاهای پر آهن

در اغلب موارد رابطه مستقیمی میان کمبود آهن و سندروم سوزش دهان وجود دارد بنابراین ممکن است با افزایش مصرف غذاهای پر آهن همچون عدس، اسفناج و پسته، علایم سندروم سوزش دهان هم فروکش کند و در درمان آن موثر باشد.

دریافت ویتامین B12

یکی از اساسی ‌ترین علل بروز سندروم سوزش دهان، ممکن است کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد. یک مطالعه‌ منتشر شده در ژورنال آسیب‌شناسی دهان و دندان نشان داد که ویتامین ب ۱۲ قابلیت کاهش میزان «هوموسیستئینِ» موجود در بیماران مبتلا به این سندروم را دارد.

استفاده از جوش‌شیرین

از جوش‌شیرین هم می‌توان برای درمان سندروم سوزش دهان که در عین حال مقرون به صرفه هم هست، استفاده کرد. برای درمان سوزش دهان با جوش‌شیرین، باید یک سوم فنجان آب گرم را با یک سوم قاشق چای خوری جوش‏شیرین ترکیب و سپس در دهان غرغره کنید.

استفاده از خمیر دندان های مختلف

استفاده مستمر و همیشگی از یک نوع خمیر دندان می تواند به بروز سندروم سوزش دهان کمک بکند زیرا اکثر خمیر دندان ها از فرمول های شیمیایی بخصوصی استفاده می کنند که با رسوب در سطح لثه و زبان می تواند موجب بروز سندروم سوزش دهان شود . توصیه می شود هر دفعه از یک خمیر دندان استاندارد استفاده کنید.


درمان طب سنتی برای سندروم سوزش دهان

 استفاده از گیاه نعنا

گیاه نعناع نیز به عنوان یکی از مفید ترین دارو های سندرم سوزش دهان شناخته شده‌ است که می‌توانید از آن برای کاهش سوزش در دهان استفاده کنید. بر اساس یک تحقیق دانشگاهی در مورد مزایای نعنا برای سلامتی، این گیاه دارویی خنک‌ کننده، خواص قدرتمند ضد عفونی دارد و بنابراین می‌تواند رشد باکتری‌های داخل دهان را مهار کند. نعنا همچنین می‌تواند به جلوگیری از مشکلات بهداشتی مربوط به عفونت ها کمک کند.

روغن گیاه اسطوخودوس

این روغن یکی از دارو های بسیار مناسب در فهرست‌ درمان‌ های خانگی سندرم سوزش دهان می باشد ، بنابراین اگر می‌خواهید علائم سندرم سوزش دهان را بدون استفاده از هر گونه قرص یا دارو از بین ببرید، باید آن را امتحان کنید.

روغن گیاه اسطوخودوس به عنوان یک درمان عالی برای هر گونه بیماری دهان و دندان، از جمله سندرم سوزش دهان شناخته شده‌ است. بر اساس یک تحقیق در مورد مزایای عصاره اسطوخدوس برای سلامتی، استفاده از روغن این گیاه می‌تواند به شما در کاهش درد و التهاب به طور طبیعی و موثر کمک کند. در عین حال، این ماده همچنین می‌تواند در برخورد با استرس و آرام کردن حواس‌ تان کمک‌ کننده باشد. بنابراین افراد مبتلا به سندرم سوزش دهان باید دهان را با تقریبا ۴۰ میلی‌گرم روغن اسطوخودوس دو بار در روز شستشو دهند تا به نتایج مورد نظر دست بیابند.

 غذای سرد بخورید

یکی دیگر از بهترین درمان‌ های خانگی سندرم سوزش دهان ، خوردن غذای سرد و خنک است. زمانی که علائم سندرم سوزش دهان را تجربه می‌کنید، غذا های سرد برای‌ تان پر فایده هستند. اگر این درمان خانگی برای‌ تان تاثیری ندارد، می‌توانید چند قالب یخ را تست کنید. هنگامی ‌که مصرف غذا های سرد به طور مرتب کمک‌ کننده باشد، بعضی از افراد نیز می‌ توانند هنگام مصرف غذا های گرم راحت‌ تر باشند.

نوشیدن آب سرد

فواید نوشیدن آب
 نوشیدن آب

به محض این‌ که حس سوزش در دهان و زبان‌ تان داشتید، کمی آب سرد را  به آرامی  بنوشید. این کار می‌تواند اثر بی‌ حس‌ کننده بر روی اعصاب زبان داشته باشد، و به این ترتیب احساس سوزش و درد را تسکین بدهد. علاوه بر این، خوردن آب سرد می‌تواند خشکی دهان را که به نوبه‌ی خود می‌تواند مشکل موجود را بدتر کند، بهبود بدهد. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که مقداری آب سرد در طول روز بنوشید. روش دیگر این است که می‌توانید از یخ، بستنی یا کاستارد سرد استفاده کنید.

در واقع، این مورد یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی سندرم سوزش دهان است که نباید نادیده بگیرید بلکه بهتر است را برای بهبود مشکل‌تان استفاده کنید.


به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 3

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir