مالک کارخانه کوکاکولا ایران

در سال 1336 دو کارخانه کوکاکولا در ایران افتتاح شد ، کارخانه ی اول در شهر مشهد مقدس و کارخانه دوم در تهران خیابان پیروزی واقع شده اند.

صاحب کارخانه کوکاکولا ایران

محمد جعفر یزدی در سال ۱۳۰۶ در قم به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۶ خورشیدی کارخانه کوکاکولا را در ایران راه اندازی کرد و نام ثبتی کارخانه خود را « خوشگوار » قرار داد.

محمدجعفر یزدی موسس شرکت خوشگوار در ۱۶ آذر ۱۳۹۲ فوت کرده است.

تخریب کارخانه های قدیمی کوکاکولا ایران

شعبه تهران واقع در خیابان پیروزی سال های زیادی می باشد که غیر فعال شده است .

در مورد شعبه مشهد نیز به دلیل قرار گرفتن در بافت شهری با نظر شهرداری مشهد موضوع انتقال و تخریب کارخانه در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در اردیبهشت ۱۳۹۲ با حضور شهردار و فرماندار مشهد مراحل تخریب و انتقال کارخانه «کوکاکولا» واقع در بلوار کوثر مشهد آغاز شد.

تاریخچه کوکاکولا

پمبرتون را مخترع نوشیدنی کوکاکولا می دانند. پمبرتون مخترع کوکاکولا در هر گالون از نوشابه ۱۴۰ گرم برگ کوکا ( برگ گیاه کوکائین ) در هر لیوان می ریخت به نحوی که به طور تقریبی در هر لیون آن ۹ گرم از این برگ وجود داشته باشد.

در سال ۱۹۰۳ مجددا فرمول کوکاکولا تغییر کرد و برگ کوکا به طور کامل از فرمول حذف شد. در سال ۱۹۱۱ دولت فدرال آمریکا از این شرکت خواست که کافئین را به طور کامل از آن حذف کنند ولی در دادگاه رای به  نفع کوکاکولا صادر شد و تنها یک شرط گذاشتند که باید مقدار کافئین موجود بر روی محصول نوشته شود.

بعد از جنگ جهانی اول پمبرتون تصمیم گرفت نوشیندنی اختراع کند که بتواند در بازار فروش بالایی داشته باشد چون در آن زمان خیلی بازار نوشیدنی داغ بود.

بنابراین او کوکاکولا رو اختراع کرد در اولین فرمول کوکائین و کافئین دو ماده اصلی در این فرمول بودند که در سال ۱۹۰۵ کوکائین از این ماده به طور کامل از فرمول حذف گردید. در اولین اقدام از لیوان از این نوشیدنی به قیمت ۵ سنت به فروش می رسید.

پمبرتون در آخرین روزهای زندگی خودش فرمول نوشابه کوکاکولا را به قیمت ۲۳۰۰ دلار به  آسا کندلر واگذار کرد . کندلر به سرعت توانست از کوکاکولا یک نوشیدنی آمریکایی بسازد.

امروزه تخمین زده میشود که فروش این نوشیندنی 2 میلیارد بطری در روز باشد . پمبرتون در سال ۱۸۸۸ از دنیا رفت و هرگز نتوانست شاهد موفقیت نوشیدنی که خود ساخته است باشد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 147

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir