چگونه چای مرغوب را از نوع بی کیفیت آن تشخیص دهیم ؟

اغلب ما تنها به عطر و بوی چای توجه میکنیم و اگر دارای عطر زیادی باشد آن را چای با کیفیت میدانیم ولی در مورد سلامت این نوشیدنی اطلاعات چندانی نداریم . چند راه برای اینکه بتوانیم یک چای خوب انتخاب کنیم وجود دارد .

سرعت رنگ دهی

اگر آبجوش روی چای ریخته شود و پس از زمان کوتاهی از خود رنگ پس دهد مشخص میشود که این محصول دارای رنگ خوراکی میباشد .

چای طبیعی بدون افزودنی بوده و در مدت کوتاه رنگ نمیدهد و برای این منظور به پانزده تا بیست دقیقه زمان نیاز دارد .

تیره شدن

اگر چای بعد از دم کشیدن و زمانی که از روی حرارت بر میدارید شروع به تیره شدن کرد از نوع نا مرغوب است چای با کیفیت پس از اینک سرد شود تغییر رنگ نمیدهد .

تست 24 ساعته

در این روش چای دم کشیده را در داخل یک لیوان شیشه ای ریخته و اجازه دهید چای 24 ساعت در لیوان بماند ،بعد از 24 ساعت اگر چای سیاه و ته نشین شود و یا لیوان به سختی شسته شود کاملاً مشخص است که این چای حاوی رنگ مصنوعی می باشد در صورتی که این اتفاق برای چای طبیعی ایرانی نخواهد افتاد.

با چشمان باز خرید کنیم

 درشت بودن چای، رنگ نزدیک به قهوه ای سرخ و عطر چای جزو مواردی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشت.

چای فله نخریم

اگر شما تا به حال جزو مشتریان چای‌های فله بوده‌اید، باید بدانید اغلب این چای‌ها با قرار گرفتن در محیط‌های آلوده و فضا‌های باز ضمن اینکه غیربهداشتی اند به مرور زمان کیفیت خود را از دست می‌دهند.

چای کله‌مورچه و باروتی

چای کله‌مورچه و باروتی که خیلی سریع رنگ می‌دهند و‌ چه‌بسا به همین دلیل هم بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند، چای درجه 3 هستند که از مخلوط کردن خرده‌ها و پودر کهنه چای با رنگ و اسانس تهیه می‌شوند.

این نوع چای‌ها را فرم می‌دهند یا به‌شکل گلوله در می‌آورند و چون به این نوع چای رنگ سنتزی می‌زنند پس از مدتی رنگ آن تغییر کرده و کدر، تیره و مات می‌شود که همین نشانه‌ها و خصوصیات مشخص می‌کند چنان چایی حاوی مواد رنگی و بی‌کیفیت است.

دم کردن با آب 90 درجه سانتی گراد

هنگام دم کردن چای وقتی آب به درجه جوش رسید یک دقیقه از روی شعله بر دارید و پس از این زمان روی چای خشک درون قوری بریزید .

شستن چای

قبل از دم کردن چای آب سرد روی آن ریخته کمی صبر کنید و سپس آب را خالی کرده و آب جوش بریزید به اینکار اصطلاحاَ شستن چای میگویند .

ظرف نگهداری چای

ظرفی که چای را در آن نگهداری میکنید ترجیحاَ از نوع شیشه تیره باشد که در مجاورت نور تغییر رنگ و بو ندهد . اگر ظرف شیشه ای در دسترس نداشتید میتوانید از قوطی فلزی استفاده کنید .

فراموش نكنید گرما، رطوبت و نور دشمنان اصلی كیفیت و مانایی چای است. ظروف و بسته‌های چای را در یخچال یا فریزر نگهداری نكنید.

 بوی مواد خوراكی دیگر بخصوص مواد تند براحتی به چای خشك سرایت می‌كند و عطر آن را تغییر می‌دهد. از قرار دادن چای در كنار این گونه مواد خود داری کنید .

مزه چای طبیعی

چای طبیعی پس از دم کشیدن مزه گس و خاص چای را دارد و دارای عطر و اسانس نمیباشد .

چای
چای

طعم دهنده های گیاهی

اگر علاقه به خوردن چای معطر دارید میتوانید از طعم دهنده های گیاهی که دارای خواص درمانی زیادی هم میباشند بهره ببرید مانند هل ؛ دارچین ؛ زعفران ؛ زنجبیل ؛ تکه هایی از به یا سیب ؛ گل گاوزبان و …. که همگی برای بدن مفید هستند استفاده کنید فقط بایستی در نظر داشته باشید که در مصرفشان اعتدال را رعایت کنید .

زمان مصرف چای

در مصرف چای زیاده روی نکنید و بلافاصله پس از صرف غذا چای ننوشید که باعث از بین رفتن آهن موجود در غذایتان میشود .

مصرف قند به بهانه ی چای

 یكی دیگر از عادت‌های غلط ما در نوشیدن چای همراهی آن با قند یا شكر است. قند و شكر محلول در چای خواص مفید آن را از بین می‌برد و در برخی موارد مضراتی هم در پی دارد. اگر نمی‌توانید، كم‌كم، خودتان را عادت دهید چای را بدون قند بنوشید. پس از مدتی قند را كاملا كنار خواهید گذاشت و بامزه واقعی چای بیشتر كنار خواهید آمد؛ فواید درمانی، دارویی و حتی اقتصادی بیشتری هم نصیبتان می‌شود!

برخی از بیماریها و عوارض که در اثر مصرف چای سیاه ایجاد می‌شوند :

ـ عفونت و ایجاد زخم معده و اثنی عشر

ـ خار پاشنه پا در زنان

ـ کم‌خونی فقر آهن

ـ پروستاتیت مزمن در مردان

ـ ریزش موها

ـ خرابی دندانها

ـ “بهق” و لکهای قهوه‌ای روی صورت

ـ اگزما و خشکی پوست

ـ یبوست در روده‌ها

ـ چین و چروک و ترکهای پوست پیشانی

ـ بواسیر یا هموریید

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 6

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir