دلایل اصلی خارش واژن در بارداری + علائم آن

در دوران بارداری هر زن بارداری برخی از اعضای بدن حساسیت بیشتری را نشان می دهند که از جمله آنها می توان به یک مشکل عمده یعنی خارش واژن در بارداری اشاره نمود.

واژن عضوی است که نسبت به سایر اندام های یک خانم باردار با توجه به تغییراتی که در محیط آن رخ می دهد می تواند محیطی مطلوب برای رشد انواع باکتری ها و عوامل عفونی باشد. از همین رو علائمی را پس از ورود این موارد نشان می دهد که یکی از مهم ترین آنها خارش واژن خواهد بود. خانم باردار در این دوران در هیچ صورت نباید خوددرمانی را آغاز کند و باید از درمان های مناسب با مشورت پزشک استفاده کند.

علل اصلی و مهم در خارش واژن

یکی از اولین دلایل مطرح شده برای این حالت را می توانیم ورود انواع باکتری ها به این بخش از بدن بدانیم. یعنی باکتری هایی در اطراف وجود دارد که در صورت فراهم بودن شرایط (عدم رعایت مسائل بهداشتی) به داخل واژن راه پیدا خواهند کرد. این باکتری ها هم می توانند مفید و هم غیر مفید باشند. بیشترین حالت در خانم هایی رخ خواهد داد که حتی در دوران بارداری خود هم به فعالیت های جنسی می پردازند.

  ورود باکتری به واژن در بارداری

از مهم ترین علائمی که پس از ورود باکتری ها به فضای واژن و رشد آنها می توان در نظر داشت به خارش باز می گردد. یعنی خارش یکی از مهم ترین این علائم خواهد بود. پس از آن رفته رفته علائم گسترده می شود به سوزش، قرمزی و حتی بوی نامطبوع و در نهایت به ترشحات غیرعادی هم ختم می شود. وجود چنین علائمی به عنوان یک زنگ خطر به شمار می رود. 

دلایل اصلی خارش واژن در بارداری + علائم آن
دلایل اصلی خارش واژن در بارداری + علائم آن

 ورود قارچ به واژن در بارداری

بغیر از باکتری ها، عوامل دیگری همانند قارچ ها هم می توانند شرایط را برای عفونت فراهم آورند. عفونت های قارچی از دیگر عواملی هستند که فرد علامت مهمی همچون خارش واژن را در بارداری از خود نشان می دهد. به صورت طبیعی در داخل واژن هم باکتری های مفید و هم قارچ های محیطی وجود دارد ، اما زمانی که یک خانم در دوران بارداری خود قرار دارد، تغییرات از نوع هورمونی بیشتر می شود، تعادل بین اسید و باز و در نهایت فراهم شدن فضا برای رشد قارچ های مضر فراهم خواهد شد.  

علائم مربوط به عفونت های قارچ تقریباَ مشابه با علائم مربوط به عفونت های باکتریایی بوده با این تفاوت که در عفونت از نوع قارچی ترشحاتی که دیده می شود با غلظت بیشتر به شکل پنیر دیده می شود.

 ارتباط ترشحات و خارش واژن

معمولاَ در زمان بارداری ترشحات برای خانم های باردار می تواند بسیار بیشتر از حالت عادی باشد. یعنی یک خانم باردار می تواند این ترشحات را احساس کند. شاید باور آن کمی سخت باشد اما همین ترشحات زمانی که از حد خود خارج شوند دیگر کمک کننده نخواهند بود و اثری آسیب زننده به واژن را دارد. پوستی که در واژن وجود دارد بر اثر این ترشحات رفته رفته تحریک شده و در نهایت قرمزی و خارش به وجود می آید.

خارش واژن
خارش واژن

عفونت مجاری ادراری

یک بررسی آناتومی نشان می دهد که رحم دقیقا در قسمت بالای مثانه قرار گرفته و سیستم های ادراری همانند لوله ها و… در این مسیر قرار دارند. هرچه از ابتدای زمان بارداری فرد می گذرد معمولا رحم بزرگ تر خواهد شد و فشار ناشی از آن بر روی مثانه هم افزایش می یابد. این فشار ارتباط بین بخش های مختلف مثانه را با محدودیت همراه ساخته و ادرار با ماندگاری خود و عدم خروج، شرایط را برای عفونت ادراری و در نهایت خارش واژن فراهم می آید. 

 به همین دلیل سوزش و خارش در دوران بارداری دلیلی برای انجام آزمایش ادرار خواهد بود تا وجود یا عدم وجود باکتری عامل عفونت ادراری در این تست بررسی شود. 

مشکلات کبدی در بارداری

یکی از بیماری های مهم در زمان بارداری کلستاز خواهد بود که معمولا به مشکلات کبدی باز می گردد. تغییرات هورمونی در بارداری به عنوان یکی دلایل برای ابتلا در نظر گرفته می شود. از علائم این بیماری می توان به خارج های شدید بخصوص در نواحی که تحریک پذیرترند یعنی کف دست و کف پا اشاره داشت. همچنین این خارش ها در برخی از مواقع تا حدی وسیع تر می شود که می تواند به واژن هم منتقل شود.

بیماری های آمیزشی و خارش واژن

یکی از دلایل مهم برای ابتلا به این علامت بروز بیماری های مقاربتی خواهد بود که بخصوص در دوران بارداری با حساسیت بیشتری دنبال می شود. از نمونه این بیماری ها را می توان به زخم های ناحیه تناسلی، زگیل تناسلی و… اشاره نمود. البته این بیماری می تواند در زمانی پیش از بارداری هم وجود داشته یا در این دوران با تغییرات بارداری خود را نشان دهد. از علائم مهم آن عبارتند از: مشاهده انواع زگیل، سوزش شدید، جوش های غیرعادی، ترشحات غیرعادی از واژن، خارش واژن، علائم عفونت و . . . 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 1

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir