حذف جرم از درون کتری

یکی از مشکلاتی که در زمان خانه داری خود با آن روبه رو می شوید بسته شدن جرم هایی در درون کتری و تأثیر آنها بر آب خروجی خواهد بود. آب در این حالت به رنگ کدر درخواهد آمد. با کمک روش های زیر می توانید برای مدتی از این جرم ها خلاص شوید.

معمولاً یکی از وسایل پرمصرفی که از ابتدای صبح تا پایان شب برای دم کردن چای یا آب جوش از آن کمک می گیریم کتری است. البته در برخی از خانه ها به جای کتری از سماورهای برقی استفاده می شود که در هر صورت داخل سماور هم جرم می زند. بنابراین برای این که بتوانید جرم را با روش های مؤثری از بین ببرید نیاز است تا نکات مربوط به آن را فرا بگیرید. تمیز کردن پی در پی یکی از روش های کاربری برای حذف جرم خواهد بود.

 روش شماره 1

سرکه برای از بین بردن جرم درون کتری
سرکه برای از بین بردن جرم درون کتری

جرمی که در درون کتری مشاهده می کنید از جنس آهکی خواهد بود که به مرور زمان با جوشیدن آب داخل کتری در درون آن بسته می شود. گاهی این جرم آنقدر سفت و زیاد می شود که از بین بردن آن کار ساده ای نیست. از ابتدایی ترین و راحت ترین روش ها می توان به اضافه نمودن آب و سرکه به صورت پنجاه درصدی توجه داشت. این محلول باید در درون کتری قرار گیرد. برای حدود نیم ساعت با شعله ملایم اجازه دهید تا در داخل کتری بجوشد. مشاهده می کنید که تمامی جرم ها از کتری جدا شده اند.

روش شماره 2

روش دیگر که نیاز به ماده ای خاص هم ندارد قرار دادن کتری خالی از آب بر روی حرارت بوده که این حرارت مستقیم بر روی آهک اثر گذاشته و در نهایت پس از آن باید در درون کتری را آب سرد بریزید. اگر این کار را انجام دهید شوک لحظه ای به کتری و دیواره های آن وارد شده و در نتیجه خروج آهک اتفاق می افتد. آبی که مشاهده می کنید به حالت کدر درخواهد آمد. مراقبت باشید تا در زمان برداشته شدن کتری داغ دست خود را نسوزانید.

 روش شماره 3

در این روش هم مشابه روش قبلی در ابتدا اجازه می دهد تا کتری داغ شود سپس آب بسیار یخ را در آن می ریزید که باز هم شوک اتفاق افتاده و آهک ها از دیواره جدا می شوند.

 روش شماره 4

برخی از افراد در قدیم از روش هایی کمک می گرفتند که شاید در حال حاضر کمی عجیب باشد اما واقعاً تأثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال می توانیم به وجود سنگ های متوسط و کوچک در درون کتری که تنها یک عدد تا دو عدد آن هم کافی است، اشاره کنیم. البته برخی از گوش ماهی هم کمک می گیرند. این مواد در درون کتری جذب کننده خوبی برای آهک تولید شده می باشد. بنابراین آهک به سوی آنها می رود و از جذب بر روی دیواره نیز جلوگیری خواهد شد.

روش شماره 5

در این روش نیاز است تا به تعداد سه سیب زمینی از نوع متوسط را پوست کنده و به حالت رنده ای درآورید. این سیب زمینی را در داخل کتری ریخته و کمی آب می ریزید. باید در مدت نیم ساعت آب به همراه سیب زمینی ها به جوش آید. در نهایت یک تکه از زاج سفید را به حالت کوبیده در آورده و در آن داخل بریزید. پس از آن باز هم به مدت سی دقیقه آب درون کتری نیاز به جوشیدن دارد.

روش شماره 6

این روش شاید یکی از پرکاربردترین روش ها در بین خانم های خانه دار باشد که معمولاً با ریختن جوش شیرین در درون آب برای درآوردن آهک درون کتری اقدام می کنند. این جوش شیرین در درون آب نیاز دارد تا چند دقیقه ای جوش بخورد. اگر باز هم آهک هایی بر روی دیواره باقی مانده یکبار دیگر این عمل را تکرار نموده تا با نتیجه ی آن بیشتر آشنا شوید. 

 روش شماره 7

یکی از روش های دیگر که شاید سخت هم باشد قرار دادن کتری با آب در داخل قسمت فریزر یخچال خواهد بود. در این روش با وجود یخ زدن آب درون کتری این احتمال وجود دارد که آهک ها از داخل آن بیرون آیند اما این روش با مشکلاتی همراه خواهد بود. در ابتدا این که حجمی از آهک که بر روی دیواره بسته شده باید به مقداری باشد که توسط یخ بیرون آید، بنابراین در حجم زیاد و آهک هایی که بسیار سفت هستند این روش پاسخگوی نیاز ما نیست.

مشکل بعدی فریز است که معمولا قرار دادن یک کتری بزرگ در فضای فریزر با وجود وسایل درونی آن کار ساده ای نیست و نیاز است تا زمانی را برای خالی کردن آنها اختصاص دهید. در نهایت امکان نتیجه گرفتن از این روش نسبت به روش های دیگر با درصد پایین تری همراه خواهد بود. بنابراین توصیه می شود تا در ابتدا روش های بالا را امتحان کنید.

روش شماره 8

لیمو ترش برای از بین بردن جرم درون کتری
لیمو ترش برای از بین بردن جرم درون کتری

یکی از روش های رایج دیگر این می باشد که یک عدد لیمو ترش را خرد کنیم و به همراه 1.5 لیتر آب در رون کتری بریزیم .پس از به جوش آمد آب ، 20 دقیقه صبر کنید تا آب جوش و اسید لیمو بر جداره های رسوب گرفته اثر کنند .

روش شماره 9

نوشابه برای از بین بردن جرم درون کتری
نوشابه برای از بین بردن جرم درون کتری

این روش نسبت به سایر روش های فوق جدیدتر به حساب می آید و هنوز خیلی رایج و متداول نمی باشد . در این روش به اندازه ی تمام ظرفیت کتری نوشابه در آن میریزیم و حدود 1 ساعت صبر میکنیم تا در دمای محیط اسید نوشابه جرم ها را در خود حل کند ، در بسیاری از مواقع نتیجه بسیار خوبی را به همراه دارد.

روش شماره 10

پودر مخصوص از بین بردن جرم درون کتری
پودر مخصوص از بین بردن جرم درون کتری

به عنوان آخرین راه می توان به سراغ پودر های رسوب زدای کتری که در بازار به فروش میرسند رفت . تمامی این پودر ها روش اجرای یکسانی دارند . ابتدا کتری را تا جایی که جرم گرفته است از آب پر میکنیم سپس پودر را به طور کامل در آب حل می کنیم سپس صبر میکنیم تا آب به جوش آید با 20 دقیقه صبر کردن در این حالت می توان امید داشت یک کتری بدون رسوب تحویل گرفت .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 124

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir