وقتی از نظم در کار و زندگی صحبت میشود دو اصطلاح را زیاد میشنویم و به کار میبریم: رویه / عادت.
رویه یا روال معادل واژهی Routine است و عادت هم همان چیزی که در زبان انگلیسی به عنوان Habit میشنویم و به کار میبریم.
اگر چه در کاربردهای عادی و گفتگوهای روزمره، ممکن است این دو کلمه را به جای یکدیگر به کار ببریم، اما وقتی بحث مدیریت زمان و نظم شخصی مطرح میشود، بهتر است این دو مفهوم را تا حد امکان جدا کنیم و به تفاوت ظریفی که بین آنها وجود دارد توجه داشته باشیم.
ما معمولاً واژههای روتین (روال / رویه) و عادت را به جای یکدیگر به کار میبریم.
معنی روتین در فرهنگ معین
روتین(رُ) [ فر. ] (ص . اِ.) کاری که به طور منظم یا به طور معمول و مکرر انجام می شود.
عادتها با روتینها چه تفاوتی دارند؟
عادتها کارهایی هستند که ما آنها را نسبتاً زیاد انجام میدهیم.
ممکن است این کارها را در فواصل زمانی کاملاً مشخص یا به صورت پراکنده انجام دهیم.
معمولاً عادتها به تدریج چنان برای ما عادی میشوند که دیگر به آنها توجه نمیکنیم. مگر اینکه آگاهانه در مورد آنها فکر کنیم یا کسی با ما در موردش صحبت کند.
روتینها در مقایسه با عادتها آگاهانهتر هستند و اگر از ما درباره آنها بپرسند، میتوانیم سادهتر آنها را به خاطر بیاوریم و بیان کنیم.