نکات کلیدی برای افرادی که زود به زود گرسنه میشوند

اگر شما هم جزو اینگونه آدمها هستید و در فاصله کوتاهی پس از صرف غذا گرسنه میشوید خوب است به چند نکته توجه کنید:

کربوهیدرات کمتر مصرف کنید

معده خود را با کربوهیدرات نشاسته ای پر کرده اید.

استرس

دچار استرس هستید.در زمانی که با استرس زندگی می کنید هورمون های کورتیزول و آدرنالین در بدن شما بیش از حد ترشح می شوند .این هورمون ها به بدن این احساس را میدهد که گویا شما در حال مصرف میزان زیادی انرژی هستید به عنوان مثال انگار شما در حال انجام حرکات ورزشی هستید ، در حالی که ممکن است شما ساعت ها تحرکی نداشته اید .

ترشح آدرنالین و کورتیزل به مغز شما فرمان می دهد که احساس گرسنگی را در شما ایجاد کند . بسیاری از افراد این حس را با اسم « پرخوری عصبی » میشناسند .

کم آبی مزمن

بدنتان کم آب شده بدون آنکه احساس تشنگی کنید.

دانشمندان می گویند هیپوتالاموس وظیفه دارد تا احساس کم آبی را در بدن ایجاد کند . در صورتی که به هر دلیلی هیپوتالاموس کار خود را به درستی انجام ندهد فرد تشنگی را به خوبی احساس نمی کند و بدن با حس گرسنگی به دنبال تامین نیاز آبی خود بر می آید .

نوشیدن آب
نوشیدن آب

آرام تر غذا بخورید

از جمله کسانی هستید که تند غذا میخورید. همه ی ما شنیده ایم که زمان لازم برای معده تا این که پیام سیری را به مغز بدهد 20 دقیقه می باشد اما هنوز هم اکثر ما سریع غذا می خوریم و این موضوع را جدی نمیگیریم .

یکی از اثرات سریع غذا خوردن ، عادی شدن عدم هماهنگی سیستم گوارش و مغز می باشد .تصور کنید این دو عضو مهم نمی توانند به درستی با هم ارتباط داشته باشند این وضعیت در افراد با احساس گرسنگی های بی مورد و یا احساس سیری بیش از اندازه ظاهر می شود .

مصرف دارو های هورمونی

برخی از داروها در دسته دارو های هورمونی قرار میگیرند ، این دارو ها به نوعی حاوی هورمون های مصنوعی می باشند که در کنار کمک به کاهش مشکلات و بیماری ها برخی عوارض را به دنبال دارند .

دارو های ضد افسردگی اکثرا موجب افزایش احساس گرسنگی در فرد می شوند . در چنین مواردی بهتر است این موضوع را به پزشک خود بگوئید تا با سایر دارو ها تا حد امکان احساس گرسنگی کنترل شود .

خواب خود را تنظیم کنید

خواب کافی ندارید. اگر به هر یک از این موارد مبتلا هستید با برطرف کردن آن در حفظ سلامتی خود بکوشید.

خواب کافی
خواب کافی

تیروئید پرکار

پرکاری تیروئید موجب می شود سطح هورمون تیروئید در بدن افزایش یابد و فعالیت سلول های بدن یا همان متابولیسم افزایش یابد .در این شرایط بدن هرچه انرژی دریافت می کند مصرف می کند . وضعیت بدن در این حالت مثل یک خودروی پر مصرف می باشد که باید بنزین زیاد تری مصرف کند تا مسافت مساوی با سایر خودرو ها طی کند .

افرادی که پرکاری تیروئید دارند دچار لاغری مزمن می شوند و با افزایش مصرف مواد غذایی وزن آنها افزایش پدا نمی کند . البته این موضوع نباید شما را زیاد نگران کند زیرا در اکثر موارد با مصرف دارو این موضوع کنترل می شود .

علائم پرکاری تیروئید :

  • ضربان قلب بیش تعداد نرمال
  • زیاد عرق کردن
  • ضعیف بودن عضلات
  • تشنگی بی مورد و مزمن
  • چشم های بیرون زده
  • احساس نگرانی و اضطراب

دیابت

افرادی که دچار بیماری دیابت هستند به صورت مکرر احساس گرسنگی را تجربه می کنند این مشکل در نوع اول و دوم دیابت مشترک می باشد .در افرادی که دیابت دارند قند های مصرفی به طور صحیح در اختیار سلول ها قرار داده نمی شوند . در چنین حالتی عضلات نیاز خود را به مغز گزارش می دهند و مغز هم احساس گرسنگی را ایجاد می کند .

انگل ها

انگل ها با مصرف مواد غذایی موجود در بدن میزبان باعث می شوند ، میزبان با وجود مصرف مواد غذایی باز هم احساس گرسنگی کند و در زمان های کوتاهی به غذا نیاز پیدا کند .

انگل های روده و کرم های سیستم گوارش از عمده مواردی هستند که می توانند این مشکل را به وجود بیاورند برای بررسی و انجام آزمایش های لازم باید به پزشک مراجعه شود . اکثر انگل ها با مصرف دارو از بین می روند و کمتر پیش می آید که نیاز به جراحی پیش آید .

سندرم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS یکی از مواردی است که می تواند گرسنگی بی مورد را در فرد به وجود بیاورد .تغییرات هورمونی در بدن بانوان پیش از شروع دوره قاعدگی باعث تمام ماجرا می باشد .با بهم ریختن سطح هورمون ها فرد دچار احساس گرسنگی مجازی می شود و بی دلیل غذا می خورد .

آشنایی با سندروم پیش از قاعدگی
آشنایی با سندروم پیش از قاعدگی

راه های جلوگیری از سریع گرسنه شدن :

صبحانه مفصل

تحقیقات نشان داده است که خوردن یک صبحانه مفص قند خون فرد را در طول روز به تعادل بیشتری حفظ می کند و احساس گرسنگی را در فرد کاهش می دهد .

کنسرو ممنوع

در اکثر غذا های فراوری شده و کنسرو ها ماده ای به نام « بیسفنول » وجود دارد . بیسفنول یک ماده شیمیایی می باشد که سبب می شود هورمون لپتین در بدن افراد کاهش یابد و کاهش هورمون لپتین موجب احساس گرسنگی می شود .

توصیه می شود اگر کنسرو زیاد مصرف می کنید مصرف آن را کاهش دهید تا علاوه بر سایر فواید کمتر مصرف کردن کنسرو ، احساس گرسنگی کمتری تجربه کنید .

فیبر مصرف کنید

فیبر ها با سرعت بسیار آرامی هضم می شوند و این موضوع برای کاهش حس گرسنگی بسیار مطلوب می باشد . همواره توصیه می شود در کنار مصرف سایر مواد غذایی مانند کربوهیدرات ها و چربی ، سبزیجات حاوی فیبر را فراموش نکنید .فیبر ها علاوه بر این برای سلامت سیستم گوارش و بخصوص روده ها مفید می باشد .

نوشابه کمتر بخورید

نوشابه ها به دلیل قند زیادی که دارند به صورت قند خون را بالا می برند و به سرعت هم با افت قند روبرو می شویم .این موضوع باعث می شود فرد به سرعت پس از احساس سیری دچار گرسنگی شود .

تحقیقات دانشگاهی هم این موضوع را تائید کرده اند ، که نوشابه ها با تاثیر بر ترشح هورمون لپتین بر روی احساس سیری و گرسنگی اختلال ایجاد می کند .

در کنار توضیحات فوق از کالری بسیار زیاد نوشابه ها غافل نشویم که می تواند موجب چاقی شود .

خواب کافی داشته باشید

هرگاه یک فرد خواب کافی و با کیفیتی نداشته باشد در طول روز با احساس خستگی مواجه خواهد ، اما موضوع به خستگی ختم نمی شود . خواب ناکافی موجب می شود هورمون لپتین ( هورمون کنترل اشتها ) کاهش می یابد و از سویی دیگر هورمون گرلین ( هورمون گرسنگی )افزایش می باید و فرد در طول روز با وجود این که غذای کافی دریافت کرده است اما مدام احساس گرسنگی می کند .

هر انسان بالغ به طور متوسط باید 8 ساعت در شبانه روز بخوابد اما علاوه بر طول خواب کیفیت آن هم مهم می باشد همواره سعی کنید خواب خود را در طول شب انجام دهید تا بهترین کیفیت خواب را تجربه کنید .

چربی های سالم مصرف کنید

شاید به دلیل تبلیغات زیادی که در مورد مضررات چربی شنیده اید از مصرف چربی های سالم هم خودداری می کنید . بدن انسان به میزان معینی چربی نیاز دارد ، هر فرد با مصرف چربی های سالم ( اشباع نشده ) می تواند نیاز بدن خود را تامین نماید .برای تامین چربی بدن خود از مغز ها و چربی های گیاهی استفاده کنید .توجه داشته باشید هر فرد بطور متوسط 25% از انرژی خود را باید از چربی های مصرفی خود تامین نماید .

ورزش کنید

ورزش علاوه بر تقویت عضلات و انعطاف بدن مزایای دیگری هم دارد . یکی از فواید ورزش که آشکار نمی باشد تنظیم سطح هورمون های بدن می باشد. وقتی ورزش می کنیم هورمون هایی در بدن ترشح می شود که در صورت بی تحرکی از آنها خبری نخواهد بود .

وقتی یک فرد ورزش می کند اولین تاثیر هورمون ها در خواب او آشکار می شود . افراد ورزشکار خواب عمیق و با کیفیت تری را تجربه می کنند و این خود باعث می شود تا هورمون های بدن در سطح مناسب قرار گیرند .

حرکت کشش رو به جلو
ورزش

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir