مارمولک خانگی ایرانی

مارمولک خانگی ایرانی با نام علمی: Hemidactylus persicus گونه‌ای مارمولک خانگی ساکن غرب آسیا و جنوب ایران می باشد .

نام علمی :   Hemidactylus persicus
نام فارسی:  مارمولک خانگی ایرانی
نام محلی : لچ Lech

اندازه تقریبی بدن جکوی ایرانی ۱۸–۱۵ سانتی‌متر است. این مارمولک برآمدگی‌های پشتی فراوان و بزرگ دارد و از این روی همانندی بسیاری به جکوی خانگی دارد. رنگ پشت بدن آن قهوه‌ای روشن یا مایل به خاکستری، با برآمدگی‌های منفرد سیاه یا قهوه‌ای تیره است که در طرحی از نقاطه نامنظم مرتب شده‌اند. این جکو شب‌زی است و از حشرات تغذیه می‌کند.

همه چیز در مورد مارمولک خانگی
همه چیز در مورد مارمولک خانگی

زيستگاه

  • نواحي ساحلي و بياباني گرم
  • اغلب در نواحي مسكوني يا بناهاي متروكه و قديمي

نورگریز

 شب ها فعالند، گاهي در نواحي سايه دار يا درون ساختمان ها هنگام روز ديده مي شوند؛ با تاريك شدن هوا از مخفيگاه خارج شده و هنگام صبح قبل از روشن شدن هوا در شكاف ديوارها، درختها،‌ زير شيرواني ها و غيره مخفي مي شوند؛ هنگام فعاليت آنها را مي توان روي ديوار ها، سقف ها، درخت ها، نزديك روشنايي جايي كه حشرات جمع مي شوند، مشاهده كرد. از حشرات نظير بيد ها، پشه ها،‌ قاب بال ها و غيره تغذيه مي كنند.

جفتگیری مارمولک

فصل جفتگيري اغلب شهريور تا آبان و تخمگذاري از فروردين تا خرداد، و 2 تخم گزارش شده است.

آیا مارمولک خانگی سمی است ؟

مارمولک ها سمی نیستند پس هیچ خانواده ای را نکشته اند ، شایعات زیادی در باره این مارمولک‌ها که حاوی سیانور است و مثلا خانواده ای را از بین برده است گفته می شود هیچکدام از این موارد پایه و اساس علمی ندارد.

این مکانیسم که در اکثر مارمولک‌ها دیده می‌شود به صورت ارادی است. دم برخی از مارمولک‌ها در زمان ایجاد تماس توسط دشمن به‌طور ارادی طی عمل انقباض ماهیچه‌های دم کنده می‌شود.دم کنده شده به‌علت باقی ماندن خاصیت عصبی- عضلانی به ‌طور موقت شروع به جنبیدن می کند و حواس جانور شکارچی را به خود جلب می‌کند. در این حین خود حیوان فرصت فرار می‌یابد.

هیچ مارمولکی دارای سم نیست و علت قطع شدن دم در آنها گمراه کردن جانور شکارچی است.

متاسفانه سمی بودن مارمولک ها آنچنان برای مردم مختلف جا افتاده است که هرچه سعی بر رد این موضوع از طریق مستندات علمی می‌شود فایده‌ای ندارد. مردم نباید دید بدی نسبت به مارمولک‌های خانگی داشته باشند و آن ها را از بین یبرند، از کشتن این گونه مفید جانوری جلوگیری کنند و سعی در حفاظت مارمولک‌های خانگی کنند.

روش های دفع مارمولک از خانه
مارمولک از خانه

منبع :

  1. لارفتو
  2. باشگاه خبرنگاران جوان

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.2 تعداد آرا: 13

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir