آیا نماز عید فطر واجب است؟

نماز عید فطر در روز اول شوال خوانده می‌شود؛ این نماز در زمان حضور امام معصوم (ع) واجب است به جماعت خوانده شود و در زمان غیبت، جماعت خواندن آن مستحب است. ( نماز عید فطر واجب است؟ )

 اصل در خواندن نماز عید در زمان غیبت فرادی خواندن آن است و اگر به جماعت خوانده شود به قصد رجاء (رجاء به معنای امیدواری و در مقابل آن یأس و ناامیدی) است، مگر اینکه فردی که نماز عید را می‌خواند منصوب از ولی فقیه باشد، مانند امام جمعه استان ها  اما اگر در مساجد برگزار شود که امام جماعت آنها منتخب ولی فقیه نیست به همان نیت رجاءً اقامه می شود.

روش خواندن نماز عید فطر

نماز عید فطر دو رکعت است که نمازگزار در هر رکعت باید بعد از خواندن حمد و سوره، سه تکبیر بگوید. بهتر آن است که در رکعت اوّل پنج تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند، و بعد از تکبیر پنجم تکبیر دیگری بگوید به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد و در رکعت دوّم چهار تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند. بعد از تکبیر چهارم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد.

در قنوت نماز عید فطر و قربان هر دعا و ذکری بخوانند کافی است، ولی بهتر است، نمازگزار این دعا را بخواند:

«اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ».

در زمان غایب بودن امام علیه السلام، اگر نماز عید فطر به جماعت خوانده شود، احتیاط لازم آن است که بعد از آن دو خطبه بخواند؛ و بهتر است که در خطبه عید فطر احکام زکات فطره گفته شود.

عکس پروفایل عید فطر / عکس نوشته عید فطر

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir