نگرانی وندی شرمن

مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکا از احتمال اقدام انتقام‌جویانه بیشتر ایران بابت ترور سردار سلیمانی ابراز نگرانی کرد، «وندی شرمن»، قائم‌مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا و سرپرست اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در مذاکرات با ایران در مصاحبه‌ای پنجشنبه از احتمال اقدامات انتقام‌جویانه ایران بابت ترور سردار قاسم سلیمانی ابراز نگرانی کرد.

صحبت های مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با نخست وزیر عراق فرمودند : جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود زیرا وجود آنها موجب ناامنی است.

ایشان جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را یک نمونه از نتیجه‌ی حضور آمریکایی‌ها برشمردند و خطاب به نخست‌وزیر عراق افزودند: آنها میهمان شما را در خانه‌ی شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند؛ که این موضوع کوچکی نیست.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه‌ی متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.


شرمن در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با بیان اینکه از تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا نگران است گفت: «امروز برخی مسئولان در ایران می‌گویند که لازم است انتقام بیشتری از آمریکا بابت انفجارها [در ایران] و ترور سردار سلیمانی گرفته شود.» 

او در ادامه از اینکه دولت ترامپ راهبرد و هدفی از تشدید تنش‌ها با ایران ندارد نیز ابراز نگرانی کرد. شرمن گفت: «به نظرم، نگران‌کننده‌ترین کاری که دولت ترامپ انجام داده این است که مشخص نیست هدفش چیست.»

شرمن گفت دولت ترامپ گفته که هدفش تغییر نظام ایران نیست، اما توضیح نداده که چه هدفی دارد. او گفت: «بنابراین، ما تاکتیک داریم، ولی به نظرم هیچ راهبردی نداریم ضمن آنکه ایران سانتریفیوژهای بیشتر، غنی‌سازی بیشتر، توانمندی بیشتر دارد و به حمایت از حماس و حزب‌الله ادامه می‌دهد.»

ترامپ سرانجام سه‌شنبه می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد قصد دارد طی گام‌هایی تعهداتش به این توافق را کاهش دهد. اقدام ایران ذیل مفاد مندرج در برجام اعلام شد.

فارس

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 1

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir