نردبان تصور
حتما شما هم بار ها اسم تئوری « نردبان تصور » را شنیده اید ، این تئوری در زمینه افزایش فروش و اثرگذاری بر روی ذهن و تفکر خریدار به اثبات رسیده است ، شما با استفاده از این تئوری میتوانید کسب و کار خود را رونق بدهد ، در ادامه به تشریح این تئوری میپردازیم . ( تئوری نردبان تصور چیست ؟ )
تئوری نردبان تصور
این تئوری نخستین بار توسط دکتر ساموئل هایاکاوا در کتاب « زبان – تئوری و عمل » مطرح شده است ، دکتر هایاکاوا معتقد است که دایره لغات هر شخص در 4 دسته کلی قرار میگیرد و صاحب یک کسب و کار میتواند با آگاهی از این 4 دسته ، فروش خود را افزایش دهد .
دکتر هایاکاوا برای تشریح تئوری خود از مثال نردبان استفاده کرده است ، او گفته است همان طور که یک کودک در ابتدا فقط به پله های ابتدایی یک نردبان دسترسی دارد ، میتوان کلمات را در 4 دسته کلی تقسیم کرد و هر دسته را یک پله از نردبان تصور کرد که برای فهمیدن هر دسته نیاز است فرد درک و اطلاعات کافی را داشته باشد .
گروه بندی کلمات در تئوری نردبان تصور
کلمات خاص و محدود کننده :
کلمات خاص و محدود کننده فکر فرد را دقیقا به یک تصور محدود میکند ، به عنوان مثال : « خودرو 206 آلبالویی » ، همه ی ما با شنیدن این کلمات دقیقا یک چیز واحد در تصورمان شکل میگیرد و بستگی به هر شخص ندارد ، این کلمات پله اول نردبان تصور را تشکیل میهند .
کلمات گروهی :
سطح دوم کلماتی هستند که قدری کلی تر هستند ، این کلمات تا حدودی محدود هستند ولی از سویی آزاد هم میباشند به عنوان مثال « خودرو 206 » هر کسی با شنیدن این کلمات یک خودرو 206 تصور میکند که می تواند هر رنگی باشد .
سایر مثال ها : نوجوانان، والدین، گیاهان خانگی
کلمات عمومی :
این کلمات یک گروه بزرگ را در ذهن فرد به تصویر میکشد ، به عنوان مثال « خودرو » ، هر کسی با شنیدن این کلمه ممکن است یک نوع خودرو با رنگ و مدل متفاوت را در ذهن خود تصور کند .
سایر مثال ها : صنعت، کفش ،خبرگزاری، درآمد
گروه کلمات مفهومی و انتزاعی :
گروه آخر کلمات ، مفاهیمی را شامل میشوند که تجسم ناپذیر هستند و فرد برای آنها شاید تعریف مشخصی هم نداشته باشد به عنوان مثال : « عشق » ، « زمان » ، « قشنگ » و…
تئوری نردبان تصور چیست ؟
کاربرد عملی تئوری نردبان تصور
همان طور که میدانید همه ی ما توسط مغزمان تفکر میکنیم و تصمیم میگیریم ، زمانی که مشتری به شما مراجعه میکند در هر ثانیه مغز او برای تصمیم گیری در حال محاسبه میباشد ، هر چه برای توصیف محصول و خدمات خود از کلمات پله یک « نردبان تصور » بیشتر استفاده کنید مشتری بیشتر به خرید کردن نزدیک میشود زیرا ذهن او درگیر تصور میشود .
مثال استفاده از تئوری نردبان تئوری :
به تصویر زیر نگاه کنید دو تبلیغ در چپ و راست تصویر وجود دارد :
هر دو این تبلیغ ها برای یک تور مسافرت به کیش میباشند که کاملا یکسان هستند ولی تبلیغ سمت راست از تئوری نردبان تصور به خوبی کمک گرفته است و با استفاده از پله های 1 و 2 نردبان کلمات توانسته است فروش خود را افزایش بدهد .