شاید شما هم در مورد نوشتن مار کبرا یا مار کبری دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد، در این مطلب املای این واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم (مار کبرا یا کبری ?).

املای صحیح این واژه « مار کبرا » می‌باشد و نوشتن آن به صورت « مار کبری » با وجود اینکه نادرست نیست اما در زبان فارسی توصیه نمیشود.

مار کبرا یا مار کبری
مار کبرا یا مار کبری

مار کبرا

مارِ کُبرا (Cobra) درازترین مار سمی جهان است که به دلیل شکل خاص باز کردن سینه و ایستادن جلوی شکار بسیار معروف می‌باشد. این مار در فرهنگ مصر قدیم جایگاه ویژه ای دارد.

هرکدام از مارهای سمی، به ویژه جنس Naja، از خانوادۀ الاپیده (کبراها)، در افریقا و آسیای جنوبی یافت می شوند. گونه های متفاوت آن از یک تا بیش از۴.۳ متر طول دارد.

هنگام خطر، گردن این جانور پهن میشود، سم کبرا عصب گرا، قوی، و برای انسان کشنده است. طول کبرای هندی Naja naja حدود۱.۵ متر است، و در بیشتر قسمت های آسیای جنوبی یافت می شود.

برخی از نمونه ها علایم «عینک» مانندی روی گردن دارند. طول حوری جنگلی Naja hannah در آسیای جنوبی و جنوب شرقی به ۴.۳ متر یا بیشتر می رسد، و از مار تغذیه می کند.

عکس مار کبرا
عکس مار کبرا

Hemachatus hemachatus در افریقای جنوبی، و کبرای گردن سیاه Naja nigricollis در مناطق بی درخت افریقا، به طول یک متر می رسند. این دو نمونه قادرند سم را به طرف چشم های جانور مهاجم بپاشند.

در سال ۲۰۰۰، گونه ای از کبرا، Naja Manadalayensis، در میانمار شناسایی شد، این نمونه نوعی کبرای سم پاش است. در مجموع این مار دارای چهار گونۀ افریقایی و شش گونۀ آسیایی است. از جنس Naja در ایران یک گونه، کبرا یا کفچه مار Naja oxina، شناسایی شده است که بزرگ ترین مار سمی خاورمیانه است. طول آن به ۱۸۰ سانتی متر می رسد. این مار فعال و عصبی است، اما معمولاً حمله نمی کند.

ویژگی های مار کبرا

شاه کبرا

شاه کبرا، با نام علمی افیوفاگوس هانا (Ophiophagus Hannah)، در زیر مجموعه سرده ی کفچه مارها دسته بندی می شود. این مار از سرده ی «ناجا» که بیشتر کبراها به آن تعلق دارند، نیست.

شاه کبرا در بالای سر خود ۱۱ فلس بزرگ دارد که همانند تاج پادشاهی است. به همین خاطر به آن شاه کبرا می گویند. همین فلس ها، وجه تمایز این خزنده از دیگر گونه های مارهاست.

تقریبا ۷۰ درصد از مارهای جهان تخم های خود را درون سوراخ یا شکاف های زمین ریخته و آن ها را به حال خود رها می کنند. اما شاه کبرا از این قاعده مستثناست. جنس ماده ی این مار پر جذبه، ابتدا تعدادی برگ جمع می کند، سپس چنبره زده و با ایجاد فضای دایره ای، حدود ۲۰ تا ۳۰ عدد تخم درون آن می ریزد.

مکانیسم اثر سم شاه کبرا

همان طور که اشاره کردیم، شاه کبرا از خطرناک ترین و کشنده ترین مارهای جهان است. دندان نیش این مار قادر است تا ۷ میلی لیتر زهر بیرون بریزد که معادل ۱٫۵ قاشق چایخوری است.

این میزان زهر برای کشتن قربانی کفایت می کند. هدف اصلی زهر مار، از کار انداختن سیستم عصبی است و به سرعت موجب از کار افتادن قلب و سیستم تنفسی می شود.

از نشانه های اولیه آغشته شدن به زهر شاه کبرا می توان به درد، خواب آلودگی، ناتوانی در راه رفتن، تار شدن بینایی، فلج دست و پا، تشنج، سر درد و از دست دادن هوشیاری اشاره کرد.

مار کبرا در لغتنامه دهخدا

کبرا [ ک ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) نام قسمی مار زهرآگین که در نواحی گرم افریقا و آسیا زندگی می کند. این مار که معمولا کبرا یا مار عینکی نامیده میشود از وحشتناکترین مارهای زهرآگین است ( از لاروس ).

گونه ای مار سمی خطرناک از گروه ماران پروتروگلیف که در موقع خشم ناحیه گردن خود را پهن می کند و در این حال تصویر عینکی بر روی فلسهای ناحیه خلفی گردن حیوان مشاهده می شود.

این گونه مار در هندوستان فراوان است و سالیانه در حدود بیست هزار تن تلفات می دهد. کفچه مار هندی ( فرهنگ فارسی معین ).

مار کبرا در لغتنامه معین

(کُ ) [ ع ] (اِ) نوعی مار سمّی از تیرة کفچه ماران بومی افریقا و آسیا، مار عینکی .

آوا:/kobrA/
مارکبرا به لنگلیسی:cobra
مار کبرا

مار کبرا فرهنگ عمید

=مار، مار کبرا
=کبیر

  1. بزرگ.
  2. (اسم ) [مقابلِ صغری] (منطق ) قضیۀ بزرگ یا قضیۀ دوم.

کبرا در لغتنامه دهخدا

کبراء [ ک ُ ب َ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ کبیر ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج )، بزرگان ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) : و وی از محتشمان اهل تصوف بود ( سهل بن عبداﷲ تستری ) و کبرای ایشان ( کشف المحجوب )، ارواح طیبه مشایخ طریقت و کبراء حقیقت قدس اﷲ ارواحهم ( انیس الطالبین ج 2 ص 3 نسخه خطی کتابخانه مؤلف )، حواشی اسوار به افراد امراء و آحاد کبراء لشکر سپرد ( ترجمه تاریخ یمینی ص 256 ) و رجوع به کبیر شود.

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 224

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir