دانه هل یک از ادویه های پر مصرف در میان ایرانیان میباشد، بسیاری از افراد در مورد طبع دانه هل و مصلح آن سوال دارند. در این مقاله با بررسی هل از نظر طب سنتی به این سوال ها پاسخ میدهیم (طبع هل و مصلح آن).

طبع هل چیست ?
طبع هل چیست ?

طبع هل

دانه های هل که بیشتر به عنوان طعم دهنده کاربرد دارد دارای طبع گرم و خشک می‌باشد، به همین دلیل برای افراد سرد مزاج میتواند بسیار مفید باشد.

طبع هل
طبع هل

مصلح هل چیست ?

در منابع طب سنتی کتیرا را به عنوان مصلح نام برده اند اما میتوان شکر را نیز به عنوان مصلح هل استفاده کرد بخصوص اگر همراه با چای مصرف میشود.

نام هل

نام این گیاه از واژه سانسکریت Elletaria cardamomum برگرفته شده است، این گیاه در نواحی مختلف ایران با اسم های گوناگونی همچون:

  • هیل
  • هیل بویا
  • خیر بویا
  • قاقله صغار
  • قرامومق
  • کارداموم

در میان کشور های جهان هند، پاکستان، ایران و بنگلادش بزرگترین مصرف کننده های این ادویه هستند.

از نظر گیاه شناسی، هل به خانوده Zingibercease تعلق دارد و با نام علمی Elettaria cardamomum شناخته می شود. دو نوع اصلی از هل وجود دارند که به نام های علمیElettaria برای هل سبز یا هل واقعی، و Amomum برای هل سیاه، سفید یا قرمز، شناخته می شوند.

فواید دانه هل

  1. خوشبو کننده دهان
  2. تقویت کننده قلب
  3. مقوی لثه
  4. ضد افسردگی
  5. آرام بخش
  6. بادشکن
  7. بهبود دهنده شنوایی و درد گوش
  8. خوشبو کننده عرق
  9. بهبود کننده زخم های ناسور

سایر خواص دانه هل را در ادامه بررسی میکنیم:

رفع بوی بد دهان

افرادی که دچار بوی بد در ناحیه دهان و گلو هستند، میتوانند دانه هل را به عنوان یک درمان موثر استفاده کنند. مصرف روزانه هل به همراه چایی میتواند بهترین روش مصرف باشد.

هل عطسه آور

یکی از روش های تمیز کردن مجاری تنفسی عطسه است، گرد هل به عنوان ماده عطسه آور از گذشته های دور مورد استفاده قرار میگیرفت.

در طب سنتی پودری با اسم انفیه برای ایجاد عطسه استفاده دارد، برخی از انواع انفیه مقداری پودر هل دارند.

خواص عرق هل

عرق هل همان خواص دانه خشک شده هل را به همراه دارد، اما جذب آن در اکثر افراد راحت تر و بهتر صورت میگیرد. چند قطره عرق هل در انواع دمنوش و شربت میتواند طعم و مزه بسیار خوبی را به وجود بیاورد.

عوارض مصرف هل

هل مانند هر چیز دیگری در کنار فوایدی که دارد میتواند در برخی افراد عوارضی را به همراه داشته باشد، مهمترین عوارضی که در مورد دانه هل ذکر شناخته شده است:

  1. مضر برای زخم معده
  2. یبوست آور
  3. ایجاد مشکل در کارکرد روده ها

طرز تهیه شربت هل

مواد لازم:

  1. عسل: 400 تا 500 گرم
  2. دانه کوبیده شده هل: نیم سیر
  3. عرق زنجبیل: نیم لیتر
  4. عرق هل: یک لیتر

عرق هل، عرق زنجبیل و دانه های هل را مخلوط کنید و به مدت 6 ساعت صبر کنید، این مخلوط را پنج تا ده دقیقه بجوشانید سپس از روی حرارت بردارید تا ولرم شود. در این زمان عسل را اضافه کنید و به خوبی هم بزنید، شرت هل آماده است و میتوانید آن را با آب مخلوط کنید و نوش جان کنید.

هل
هل

گیاه ضد آسم

تحقیقات علمی ثابت کرده است هل میتواند در باز ماندن مجاری تنفسی بیماران آسم موثر باشد. علاوه بر این هل در کاهش خس خس، تنگی نفس و سرفه مفید است.

ویژگی های ضد اسپاسم

اسپاسم عضلانی اکثرا در افراد مسن مشاهده می‌شود. انقباض ناگهانی در عضلات این اسپاسم ها را موجب می‌شوند. هنگامی که عضله منقبض می‌گردد می‌تواند به شکل گیری درد ناگهانی منجر شود. بنابر نتایج آزمایش های صورت گرفته روی حیوانات آزمایشگاهی، هل می تواند برای کنترل اسپاسم عضلات مورد استفاده قرار بگیرد.

خاصیت اشتها آوری هل

روغن هل در هندوستان برای افزایش اشتها کاربرد دارد، این موضوع با تحقیقات علمی ثابت شده است که روغن هل با تحریک سیستم عصبی در ناحیه معده میتواند در فرد احساس اشتها بیشتری به وجود بیاورد.

کاهش آلرژی های پوستی

ماسک هل و عسل یکی از بهترین روش های مقابله با آلرژی های پوستی می‌باشد. ترکیب پودر دانه هل و عسل طبیعی را میتوان به نواحی ملتهب پوست مالید تا اثر شفا بخش آن را مشاهده کرد.

درمان اختلالات ادراری

در آیورودا (علم باستانی هندی درباره پزشکی و سبک زندگی)، هل به عنوان دارو برای بیماری ها و عفونت های دستگاه ادراری مانند التهاب مثانه، نفریت و سوزاک مورد استفاده بوده است.

 پایین آوردن فشار خون

از گذشته های بسیار دور در کشور پاکستان در غذای مریض مقداری هل میریختند، تحقیقات نشان داده است هل با کاهش فشار خون میتواند احساس آرامش در فرد ایجاد کند تا به خوبی استراحت کند.

ویژگی های ضد سرطان

سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ، یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است. افزایش هزینه های روش درمانی سرطان و عوارض جانبی آن، پژوهشگران را به یافتن جایگزین هایی پایدارتر تشویق کرده است. مطالعات صورت گرفته توسط موسسه ملی سرطان چیتارانجان در کلکته نشان داده اند، رژیم غذایی حاوی هل نتیجه مثبتی در مقابله با سرطان روده بزرگ دارد.

بیماری های دهان و دندان

صدها سال است که هل در آیورودا و پزشکی سنتی چینی برای درمان مشکلات دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد. پس از اختراع آنتی بیوتیک ها، مشخص شد این آنتی بیوتیک ها نتایج مختلف و همچنین عوارض جانبی به همراه دارند.

از جمله عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک ها مهار باکتری های پروبیوتیک مفید در روده است. در مقابل، استفاده از ادویه ها ایده آل است زیرا تنها میکروب های عفونی را مهار می کنند و کاری با باکتری های پروبیوتیک ندارند. مطالعه صورت گرفته توسط دنشگاه کالیفرنیا وجود ویژگی های ضد میکروبی در هل را تایید کرده است.

مطالب پیشنهادی


arakmu.ac.ir

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 28

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir