مجموعه ای از احادیث با موضوع حجاب در این صفحه گردآوری شده است. امیدواریم این احادیث مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد در ضمن به طور مستمر این صفحه بروزرسانی خواهد شد و احادیث بیشتری به آن اضافه میگردد (مجموعه احادیث در مورد حجاب).

i love hijab
i love hijab

حدیث در مورد حجاب

امام صادق علیه السلام
عِفُّوا عَنْ نِسَاءِ النَّاسِ تَعِفَّ نِسَاؤُكُمْ
نسبت به زنان مردم عفت ورزید
تا نسبت به زنان شما عفت ورزند (الخصال 55/75)


امام صادق (ع) : برای زن مسلمان، جایز نیست که روسری (مقنعه) و پیراهنی بر تن کند که بدنش را نپوشاند. (وسایل الشیعه، جلد ۳۰، ص ۵۱۸۱)

حجاب
حجاب

پیامبر اکرم (ص) : زنان خود را با پوشش اندام و جسم، از دیدار نامحرمان باز دارید، که زنان هرچه پوشیده‌تر باشند، سعادتمندتر هستند. (سفینه البحار، ج ۲، ص ۲۹۸)

حیا و عفت در احادیث ائمه
حیا و عفت در احادیث ائمه

قـالَ اَبُـو جَعفَـر عليه السلام: فـاطِمَـةُ عليهاالسلام سَيِّدَةُ اَهْلِ الْجَنَّةِ وَ ما كانَ خِمارُها اِلاّ هكَذا ـ وَ اَوْ مَأَ بِيَدِهِ اِلى وَسَطِ عَضُدِهِ ـ. 

امام باقر عليه السلام فرمود: فاطمه عليهاالسلام بانوى زنان بهشتى است، مقنعه او بلند و تا حد بازوانش بود. [مكارم الاخلاق: 94]


لا يَنْبَغى لِلْمَراَةِ اَنْ تُجَمِّرَ ثَوْبَها اِذا خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِها؛ 

امام صادق عليه ‏السلام :شايسته نيست كه زن مسلمان، آن‏گاه كه از خانه خويش بيرون مى ‏رود، لباس خود را وسيله جلب توجّه ديگران نمايد. [كافى: ج 5، ص 519، ح 3]


عن امیر المؤمنین علیه السلام :«الشَّهْوَهُ حَرْبٌ».

امام علی علیه السلام فرمود:« شهوت همچون جنگی است در وجود انسان». (غرر الحکم، ص 304)


حدیث حجاب
حدیث حجاب

حدیث در مورد دیاثت

الصادق علیه السلام :« حُرِّمَتِ الْجَنَّهُ عَلَی الدَّیُّوثِ».

حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:« بهشت برای دیّوث حرام است». ( الکافی، ج5، ص537)


حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: « خداوند در روز قیامت با سه گروه سخن نخواهد گفت و آنان را پاکیزه نخواهد نمود و برای آنان عذاب

دردناکی را آماده خواهد ساخت:

(اوّل): کسی که در سنّ پیری دامنش آلوده به زنا شود.

(دوّم): فرد دیّوث.

(سوّم): زنی که به همسر خود خیانت نماید و خود را در اختیار مردان نامحرم قرار دهد». (الکافی، ج5، ص537)


رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« اگر مردی راضی شود به آرایش نمودن و خارج شدن زنش از خانه، دیّوث است، و کسی که این مرد را دیّوث بنامد گناهی نکرده است.

و زن هنگامی که از خانه اش با آرایش و خوشبو خارج شود و مرد هم به چنین عمل همسرش رضایت دهد به هر قدمی که زن بر می دارد برای شوهر او به تعداد قدمهای زن خانه ای در جهنّم ساخته می شود. (جامع الأخبار، ص185.)


امام جعفرصادق علیه السلام فرمود: امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:

«يا أَهْلَ الْعِرَاقِ ، نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءً کم يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ ، أَمَّا تَسْتَحْيُونَ»(الكافي: ج5 ص 536)

ای اهل عراق ! باخبر شدم که زنان شما در گذرها مردان را هل می دهند، آیا شرم نمی کنید؟و می فرمود:

«يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نساءکم يوافين الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ ، أَمَّا تَسْتَحْيُونَ».

ای اهل عراق! با خبر شدم که زنان شما در راه با مردان برخورد می کنند، آیا حیا نمی کنید؟

«لَعَنَ اللَّهُ مَنْ لَا يَغَارُ»(بحارالأنوار: ج 76 ص 115)

لعنت خدا بر کسی که غیرت ندارد .

حیا و عفت در احادیث ائمه

امام زمان عج: «وَ تَفَضَّلْ…عَلَی النِّسآءِ بِالْحَیآءِ وَالْعِفَّهِ…» ( البلد الأمین، ص 349؛)

«و پروردگارا،… به زنان امّت من حیاء و عفّت (کافی) عطاء کن…!»


امیرالمؤمنين على علیه السلام درباره علائم ظهور فرمودند:

«… وَ ائْتُمِنَ الْخَائِنُ وَ اتُّخِذَتِ الْقَيْنَاتُ وَ الْمَعَازِفُ ، . . . وَ رَكِبَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ ، وَ تَشَبَّهَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ ، وَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ».(مستدرك الوسائل: ج12 ص 326)

… و زمانی که خائن را امانت دار بدانند، و زنان آوازه خوان و نوازنده گرفته شده و مطلوب گردند، …. و زنان برزینها سوار شوند، و خود را به مردان شبیه کنند، و مردان خود را شبیه زنان کنند.


امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود:

«مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ أَرَاحَ قَلْبَهُ»(غررالحكم: ج1 ص 251)

کسی که چشم خود را از نگاه حرام بازداشت، قلبش را آسوده نموده است.


پيامبر صلي الله عليه و آله: مَنْ صافَحَ امْرَاَ ةً حَراما جاءَ يَومَ القيامَةِ مَغْلولاً ثُمَّ يُو?مَرُ بِهِ اِلَى النّارِ، وَ مَنْ فاكَهَ امْرَاَ ةً لا يَمْلِكُها حُبِسَ بِكُلِّ كَلِمَةٍ كَلَّمَهَا فِى الدُّنيا اَ لْفَ عامٍ فِى النّارِ؛ [ثواب الاعمال، ص 334.]

هر كس با زن نامَحرمى دست بدهد، در روز قيامت، او را با غُل و زنجير خواهند آورد و سپس به سوى آتش، رانده مى شود و هر كس كه با نامحرمى بدون ضرورت، هم صحبت گردد، در اِزاى هر سخنى در دنيا هزار سال در آخرت، گرفتار آتش خواهد بود.

حکم استفاده از عطر برای زنان در خارج از خانه

امام جعفر صادق علیه السلام فرمود:

«لَا يَنْبَغِى لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُجَمِّرَ ثَوْبَهَا إِذَا خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا»!

( الكافي: ج5 ص519 ح3، من لایحضره الفقيه: ج3 ص440 ح 4522، وسائل الشيعة: ج20 ص 161 ب80 ح 25309.)

هرگاه زن بخواهد از خانه خارج شود روا نیست لباس خود را خوشبو کند.


امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: پیامبر خدا صلی الله عليه وآله فرمود:

«أَيُّ امْرَأَةٍ تَطَيَّبَتْ ثُمَّ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا فَهِيَ تُلْعَنُ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى بَيْتِهَا مَتَى مَا رَجَعَتْ»(الكافي: ج5 ص 518)

زنی که خود را خوشبو کند، سپس از خانه اش خارج شود (جایی برود که نامحرم حضور دارد)، مورد لعنت است تا هنگامی که به خانه خود بازگردد.


امام صادق عليه السلام: لا يَنْبَغى لِلْمَراَةِ اَنْ تُجَمِّرَ ثَوْبَها اِذا خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِها؛ [كافى، ج 5، ص 519، ح 3]

شايسته نيست كه زن مسلمان، آن گاه كه از خانه خويش بيرون مى رود، لباس خود را وسيله جلب توجّه ديگران نمايد. [خوشبو و يا جذاب نمايد].

بهترین زن

جابر بن عبدالله انصاری که یکی از اصحاب خوب پیامبر صلی الله عليه وآله است، می گوید: نزد پیامبر صلی الله عليه وآله بودیم که فرمودند:

بهترین زنان شما زنی است که؛ بزاید، و مهربان، و باعقت باشد، نزد خاندان خود قدرتمند، و نزد شوهرش فرمانبردار باشد، آن که در اختیار شوهر باشد، و نزد غیرشوهر خود را حفظ کند، آن که سخن شوهر را گوش داده، و فرمانبردار او باشد، و هرگاه نزد شوهر رفت آنچه را که (مشروع است) بخواهد بذل کند، و همچون مردان بذل نکند. (الكافي: ج5 ص 324 ح 1، من لایحضره الفقيه: ج3 ص389 ح 4367)


حجاب در تخت جمشید
حجاب در تخت جمشید

حدود معاشرت با نامحرم

جایز نیست زنی مرد بالغ را داخل خانه خود کند، و چشمان خود را از نگاه به او، و چشمان او را از نگاه به خود پر کند، و نباید با او هم غذا شود، و نوشیدنی بنوشد؛ مگر این که محرم او باشد، در حالی که شوهرش هم حضور داشته باشد. آن گاه عایشه گفت: ای پیامبر خدا! هرچند که برده یا غلام باشد؟

پیامبراکرم صلی الله عليه وآله فرمودند: گرچه برده باشد، نباید هیچ یک از این کارها را انجام دهد، و اگر چنین کرد، همانا خداوند بر او غضب و بغض شدید نموده، و همراه با فرشتگانش او را لعنت می کنند. (مستدرك الوسائل: ج 14 ص 286 ب96 ح16734-02)


حجاب ایرانی
حجاب ایرانی

حدیث در مورد شلوار پوشیدن

امام على عليه السلام :من و پيامبر در يك روز ابرى و بارانى در بقيع نشسته بوديم كه زنى سوار بر الاغ از آن جا گذشت و دست الاغش در گودالى فرو رفت و زن به زمين افتاد. پيامبر صلى الله عليه و آله رويش را برگرداند. حاضران عرض كردند: اى رسول خدا! آن زن شلوار به پا دارد. پيامبر سه بار فرمود: خدايا! زنان شلوار پوش را بيامرز. اى مردم! شلوار بپوشيد كه شلوار پوشاترين جامه هاى شماست و زنان خود را در موقعى كه بيرون مى آيند با شلوار حفظ كنيد. [ تنبيه الخواطر : 2/78 ]


حجاب در قرآن

و (ای پیامبر) به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را (از نگاه کردن به نامحرمان) فروبندند، و دامان خویش را (از گناه) محفوظ دارند و زینت خود را – جز آن مقداری که آشکار است – پنهان کنند. و باید (کناره های) مقنعه ها را بر سینه های خود بیاندازند، و زینت خود را نمایان نکنند مگر برای: شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان ، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان خودشان، یا کنیزان زرخریدشان، یا مردان پیر و دیوانه ای که به زن مایل نیستند (و شهوت ندارند)، یا به کودکانی که از امور جنسی زنان آگاهی ندارند. زنان نباید به هنگام راه رفتن) پای خود را بر زمین بکوبند که آن زینت های مخفی ایشان (برای دیگران) دانسته و معرفی شود. ای مؤمنان! همگی (اعم از مرد وزن) به سوی خداوند (از کوتاهی در خودداری از شهوات) توبه و بازگشت کنید تا رستگار شوید (سوره نور آیه 32).

توضیح: با توجه به این آیه کریمه، زنان باید چنان رعایت عفت نموده و از انجام اموری که آتش شهوت را در دل مردان شعله ور می سازد و ممکن است به انحراف آنان از جاده عفت بیانجامد؛ دوری کنند، که حتی صدای خلخال پای آنان را بیگانه نشود.

تفسیر آیه 32 سوره نور

در تفسیر شريف على بن ابراهيم قمی که از اصحاب گرانقدر امام حسن عسکری عليه السلام است و روایات را غالبا از امام جعفر صادق علیه السلام نقل می فرماید؛ از آن بزرگوار نقل نموده است که فرمودند:

«أَنَّ اَلنِّسَاءَ کُنَّ یَخْرُجْنَ إِلَی اَلْمَسْجِدِ وَ یُصَلِّینَ خَلْفَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ إِذَا کَانَ بِاللَّیْلِ خَرَجْنَ إِلَی صَلاَهِ اَلْمَغْرِبِ وَ اَلْغَدَاهِ یَقْعُدُ اَلشّابُ لَهُنَّ فِی طَرِیقِهِنَّ فَیُؤْذُونَهُنَّ وَ یَتَعَرَّضُونَ لَهُنَّ فَأَنْزَلَ اَللَّهُ: یا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ اَلْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اَللّهُ غَفُوراً رَحِیماً» (تفسيرالقمي: ج 2 ص 196، بحارالأنوار: ج 101 ص 33 ب 34 ح6.)

زنان از خانه برای نماز خواندن پشت سر پیامبر صلی الله عليه وآله به مسجد می رفتند و وقتی شب می شد و برای نماز مغرب و عشاء و صبح به مسجد می رفتند جوانان سر راه آنان نشسته و آنان را آزار داده و راه (آنان) را می گرفتند، از این رو خداوند این آیه را فرو فرستاد.

زراره می گوید: از امام محمد باقر علیه السلام پرسیدم مقصود از «أَوِ اَلتّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی اَلْإِرْبَهِ مِنَ اَلرِّجالِ… چیست؟ فرمود:

«اَلْأَحْمَقُ اَلَّذِی لاَ یَأْتِی اَلنِّسَاءَ»(الكافي: ج5 ص 523)

مرد احمق (دیوانه ای) که کاری به زن (شهوت) ندارد.

فضیل بن يسارگوید: از امام جعفر صادق عليه السلام در مورد بازوان زن پرسش نمودم که آیا آن ها از زینت هستند که خدای تعالی در آیه فرموده: «وَ لایُبْدینَ زینَتَهُنَّ اِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ» فرمود:

«نَعَمْ، وَ مَا دُونَ اَلْخِمَارِ مِنَ اَلزِّینَهِ، وَ مَا دُونَ اَلسِّوَارَیْنِ»( الكافي: ج5 ص520)

آری، و آنچه زیر مقنعه و دستبند و النگو است از زینت می باشد (نباید آشکار کنند).


آیه حجاب

«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»(الأحزاب آیه 60)

ای پیامبر! به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو: چادر خود را به خود جمع کنند (و با آن صورت خود را بپوشانند). این نزدیکتر است تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند. و خدا آمرزنده و مهربان است.

توضیح: إظهار نمودن اندام و زیبایی ها، حیات معنوی را نابود می کند، و تفاوتی در کار نیست، زن و مرد هردو گرفتار خواهند شد.

از این رو اسلام خانم های جوان را از افکندن چادر و روسری منع و موظف نموده است که چادری ضخیم بپوشند تا لباسشان از پشت آن نمایان نباشد. خداوند به جهت حساسیت امر برای بانوان جوان در مقابل دیدگان، وظایفی را مقرر فرموده است، و بدینوسیله دل های پاک را، راهنمایی می فرماید .


حدیث در مورد حجاب
حدیث در مورد حجاب
عکس نوشته حجاب
عکس نوشته حجاب

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 15

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir