درست کردن نبات در خانه، کار بسیار آسانی است که در این مقاله گام به گام به آن میپردازیم. در انتها خواص و فواید نبات را مرور میکنیم. در ادامه همراه ما باشید.

نبات خانگی رنگی
نبات خانگی رنگی
نبات رنگی چوبی
نبات رنگی چوبی
نبات چوبی
نبات چوبی

طرز تهیه نبات خانگی گام به گام

طرز تهیه نبات خانگی
طرز تهیه نبات خانگی
طرز تهیه نبات خانگی
طرز تهیه نبات خانگی
مواد لازم برای تهیه نبات خانگی
لوازم لازم برای تهیه نبات خانگی

زمان مورد نیاز: 59 دقیقه

مواد لازم:
یک لیوان آب
سه لیوان شکر
اسانس مورد علاقه به مقدار لازم

  1. گام نخست

    آب را بر روی حرارت قرار دهید، سپس شکر را آرام آرام به آب اضافه کنید تا حل شدن آن راحت تر باشد. پس از حل شدن تمام شکر ها، محلول به دست آمده را از صافی عبور دهید.

  2. گام دوم

    اگر میخواهید از چوب به عنوان وسیله تشکیل بلور های نبات استفاده کنید، لازم است که ابتدا چوب را خیس کنید. سپس چوب خیس را در شکر بغلتانید تا دانه های شکر جذب رطوبت چوب شوند. این شکر ها پایه اولیه تشکیل بلور های نبات می‌شوند.آماده کردن چوب نبات خانگی

  3. گام سوم

    پس از خنک شدن محلول، یک شیشه مربا تمیز را آماده کنید تا نخ یا چوب مورد نظر را در وسط آن قرار دهید. توجه داشته باشد چوب یا نخ به کف شیشه خیلی نزدیک نشود زیرا در صورت اتصال به نبات های کف ظرف، شکستن آن دشوار و احتمال این وجود دارد نبات شما به کلی خراب شود.

  4. گام چهارم

    برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و حشرات به ظرف توصیه میشود با پارچه یا نایلون، روی ظرف را بپوشانید و در به مدت 5 تا 10 روز صبر کنید تا بلور های نبات تشکیل شوند.

طرز تهیه نبات خانگی
طرز تهیه نبات خانگی
طرز تهیه نبات خانگی
طرز تهیه نبات خانگی
طرز تهیه نبات خانگی
طرز تهیه نبات خانگی
طرز تهیه نبات خانگی
طرز تهیه نبات خانگی

بهترین راه برای تمیز کردن ظرف تهیه نبات

زمانی که نبات بر روی چوب یا نخ تشکیل میشود، مقداری هم در ته ظرف به صورت متراکم به وجود می‌آید که معمولا تمیز کردن آن دشوار می‌باشد. اگر قصد دارید به زودی باز هم نبات درست کنید بهتر است درب این ظرف را ببندید و در زمانی که قصد تهیه مجدد نبات دارید مقداری آب جوش داخل ظرف بریزید تا ذزات نبات ته ظرف در آب جوش حل شوند و از این محلول برای درست کردن نبات استفاده کنید.

اگر میخواهید به سرعت ظرف را تمیز کنید، آن را بطور کامل از آب پر کنید و در مایکروفر قرار دهید تا با گرم شدن آب، نبات های ته ظرف حل شوند.

رنگی کردن نبات خانگی

اگر علاقه دارید تا نبات های شما در رنگ های مختلف درست شوند میتوانید در زمانی که محلول شکر و آب ولرم می‌باشد یک قاشق چای خوری شربت میوه ای در آن حل کنید تا رنگ و طعم نبات عوض شود.

اسانس های گیاهی از جمله: زعفران، هل، دارچین، عرق به لیمو، گلاب، عرق نعنا و… برای طعم دادن به نبات از گذشته تا امروز کاربرد داشته اند.

اضافه کردن اسانس به نبات
اضافه کردن اسانس به نبات

یک تکه کردن نبات خانگی

نبات های ایرانی به صورت بلور های متعدد که در کنار هم قرار دارند می‌باشد اما در کشور های غربی علاقه دارند که نبات به صورت یک تکه تولید شود. برای اینکار در زمانی که آب بر روی حرارت قرار دارد و شکر را اضافه میکنید به همراه آن یک قاشق غذا خوری آبلیمو باید اضافه کنیم. آب لیمو باعث میشود محلول ما به بلور واحد تشکیل بدهد.

اندازه بلور های نبات

اگر اندازه بلور های نبات برای شما مهم می‌باشد باید توجه داشته باشید دمای محیطی که نبات در آن تشکیل می‌شود باید متعادل و یک نواخت باشد تا بلور های بزرگ ایجاد شود. اگر در محیطی که نبات درست میشود از کولر یا وسایل گرمایشی استفاده میکنید باید توجه داشته باشید تغییر دما بلور های فرعی را زیاد میکند و شکل نبات از آنچه دوست دارید فاصله میگیرد.

نبات چوبی
نبات چوبی

ماندگاری نبات خانگی چقدر است ?

نبات به خودی خود خراب نمی‌شود اما اگر در معرض رطوبت زیاد و حشرات قرار بگیرد آسیب میبیند به همین دلیل توصیه می‌شود نبات را در ظرف های درب دار قرار دهید.

طرز تهیه نبات خانگی (6)
ماندگاری نبات خانگی چقدر است ?

فواید و خواص نبات

  • طبع نبات : گرم
  • درمان اسهال
  • کاهنده نفخ
  • درمان خشکی گلو و سرفه
  • انرژی زا و ضد خستگی
  • کاهش تکرر ادرار
  • کاهنده بلغم
  • درمان دل درد
  • رفع ترشی دهان
  • تقویت عضلات

خواص و فواید نبات
خواص و فواید نبات
مدت زمان لازم برای درست شدن نبات
نبات

مضرات نبات

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند باید در مصرف نبات احتیاط داشته باشند. همچنین افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید بدانند که مصرف نبات انرژی زیادی به آنها میدهند که عموما بصورت چربی در بدن ذخیره می‌شود.

طرز تهیه نبات خانگی (7)
طرز تهیه نبات خانگی

طرز تهیه نبات یزد

در تولید نبات یزدی از همان روش تولید نبات معمولی استفاده میشود با این تفاوت که حتما زعفران به محلول آب و شکر اضافه می‌شود و اینکه برای تشکیل نبات از چوب یا نخ استفاده نمیکنند بلکه محلول غلیظ شده آب و شکر و زعفران را در سینی های بزرگ میریزند و در محیط نسبتا گرم قرار میدهند تا به مرور زمان (10 تا 15 روز) بلور ها تشکیل شوند.

کارگاه های نبات سازی در یزد معمولا فقط بلور های درشت را برمیدارند و بلور های نامناسب را مجدد وارد چرخه نبات سازی میکنند. به همین دلیل است که نبات های یزدی از نظر ظاهر خیلی شکیل تر از سایر نبات ها هستند.

طرز تهیه نبات بیرجندی

در نبات بیرجندی از شیر بجای آب استفاده می‌شود و اسانس زعفران و تزئین نهایی با پسته، مهمترین تفاوت آن با سایر نبات های است.

ویدیو آموزش تولید نبات خانگی

مطالب پیشنهادی

طرز تهیه نبات خانگی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 146

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir