مقاله حاضر، با رویکردی تحلیلی و با تکیه بر منابع معتبر، به بررسی جامع زندگی هنری و حرفه‌ای کیرا نایتلی، بازیگر برجسته بریتانیایی می‌پردازد. با تمرکز بر نقش‌آفرینی‌های ماندگار وی و تحلیل سبک بازیگری‌اش، تلاش می‌شود تا جایگاه وی در تاریخ سینما و تأثیرگذاری او بر مخاطبان و صنعت سینما به صورت دقیق و علمی مورد بررسی قرار گیرد (بیوگرافی کیرا نایتلی).

Keira Knightley
Keira Knightley
کیرا نایتلی عکس
کیرا نایتلی عکس
نام نام خانوادگی:کیرا نایتلی
کیرا کریستینا نایتلی
Keira Knightley
تاریخ تولد:۲۶ مارس ۱۹۸۵
۶ فروردین ۱۳۶۴
سن:39 سال و 5 ماه
محل تولد:لندن انگلیس
قد:170 سانتیمتر
وزن:50 کیلوگرم
صفحه imdb:imdb
بیوگرافی کیرا نایتلی

کیرا نایتلی

کیرا کریستینا نایتلی در ۲۶ مارس ۱۹۸۵ در حومه تدینگتون لندن از والدین بازیگر صحنه، ویل نایتلی و شارمن مک‌دونالد متولد شد. قرار بود نام او “کیرا” باشد، شکل انگلیسی‌شده‌ی “کیرا” و به افتخار اسکیت‌باز شوروی، کیرا ایوانوا که پدرش تحسینش می‌کرد؛ اما مک‌دونالد هنگام ثبت شناسنامه دخترش اشتباه نوشت و e را قبل از i گذاشت. پدرش انگلیسی و مادرش اسکاتلندی-ولزی است.

کیرا نایتلی زندگینامه
کیرا نایتلی زندگینامه

خانواده کیرا نایتلی

نایتلی یک برادر بزرگ‌تر به نام کالب دارد. مک‌دونالد پس از پایان دوران بازیگری‌اش به عنوان نویسنده‌ی نمایشنامه فعالیت کرد. والدین نایتلی پس از تولد برادرش با مشکلات مالی قابل توجهی روبرو شدند؛

کیرا نایتلی بازیگر
کیرا نایتلی بازیگر

پدرش که یک بازیگر متوسط بود، تنها با شرط فروش یک فیلمنامه توسط مادرش با بچه‌ی دوم موافقت کرد. با این حال، میزان موفقیت متفاوت والدینش باعث نشد که کنجکاوی نایتلی نسبت به این حرفه کاهش یابد. مک‌دونالد خیلی زود فرزندانش را با تئاتر و باله آشنا کرد. این امر علاقه نایتلی به بازیگری را برانگیخت.

دوران کودکی و تحصیل

کایتلی در مدرسه تِدینگتون تحصیل کرد. او در شش سالگی مبتلا به اختلال خوانش تشخیص داده شد، اما با حمایت والدینش، به گفته خودش، تا سن یازده سالگی بر آن غلبه کرد. او هنوز هم کندخوان است و نمی‌تواند بلند بخواند. کایتلی گفته است که “تمام تمرکزش روی بازیگری بوده است”. در سه سالگی، درخواست کرد که مثل والدینش یک نماینده داشته باشد و در شش سالگی موفق به این کار شد.

کیرا نایتلی بیوگرافی
کیرا نایتلی بیوگرافی

این امر منجر به بازی در چندین نقش کوچک در سریال‌های تلویزیونی شد. او در چندین تولید آماتور محلی بازی کرد که شامل نمایش “پس از ژولیت” نوشته مادرش و “ایالات متحده” نوشته معلم نمایشش بود. کایتلی تحصیلات سطح A خود را در کالج اشر آغاز کرد، اما پس از یک سال برای پیگیری حرفه بازیگری آن را ترک کرد. دوستان مادرش او را تشویق کردند که به مدرسه بازیگری برود، اما او به دلایل مالی و حرفه‌ای این پیشنهاد را رد کرد.

آغاز فعالیت هنری

کیرا نایتلی در سن شش سالگی با گرفتن یک نماینده شروع به کار در تبلیغات و نقش‌های کوچک تلویزیونی کرد. اولین حضور او روی پرده در قسمت تلویزیونی “جشن سلطنتی” در سال ۱۹۹۳ بود.

سپس او نقش ناتاشا جردن، دختر جوانی که مادرش درگیر یک رابطه خارج از خانواده است، را در درام عاشقانه “یک رابطه روستایی” در سال ۱۹۹۵ بازی کرد. پس از حضور در تعدادی از فیلم‌های تلویزیونی در اواسط تا اواخر دهه ۱۹۹۰، از جمله “دروغ‌های بی‌گناه” (۱۹۹۵)، “جویندگان گنج” (۱۹۹۶)، “بازگشت به خانه” (۱۹۹۸) و “اولیور توئیست” (۱۹۹۹)، نایتلی نقش سابه، خدمتکار و فریب‌کار پادمه آمیدالا، را در فیلم علمی تخیلی پرفروش “جنگ ستارگان: قسمت اول – تهدید شبح” در سال ۱۹۹۹ بدست آورد.

ویکی پدیا کیرا نایتلی
کیرا نایتلی

دیالوگ‌های او توسط ناتالی پورتمن، بازیگر نقش پادمه، دوبله شد. نایتلی به دلیل شباهت زیادش به پورتمن در این نقش انتخاب شد؛ حتی مادران دو بازیگر هنگام آرایش کامل نمی‌توانستند دخترانشان را از هم تشخیص دهند.

او جوایز متعددی از جمله نامزدی دو جایزه اسکار، دو جایزه بفتا، سه جایزه گلدن گلوب و یک جایزه لارنس الیویه دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۸، او به دلیل خدماتش به درام و خیریه به عنوان عضو افتخاری دستور امپراتوری بریتانیا (OBE) در کاخ باکینگهام منصوب شد.

نقش الیزابت در دزدان دریایی کارائیب

او با بازی در نقش الیزابت سوان در مجموعه فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب (۲۰۰۳-۲۰۰۷، ۲۰۱۷) به شهرت جهانی دست یافت.

کیرا نایتلی در ۱۸ سالگی با ایفای نقش «الیزابت سوان» تعجب بسیاری را برانگیخت زیرا در آن زمان کسی فکر نمیکرد او هجده ساله باشد و خیلی بیشتر از سنش نشان میداد.

کیرا نایتلی
کیرا نایتلی

نامزد جایزه اسکار

کیرا نایتلی به خاطر بازی در نقش الیزابت بنِت در فیلم «غرور و تعصب» (۲۰۰۵) نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد. او در چندین فیلم تاریخی دیگر در سال‌های بعد از آن بازی کرد، از جمله «کفاره» (۲۰۰۷)، «دوشس» (۲۰۰۸)، «یک روش خطرناک» (۲۰۱۱) و «آنا کارنینا» (۲۰۱۲).

سپس با بازی در نقش‌های اصلی فیلم‌های معاصر مانند «به دنبال یک دوست برای پایان دنیا» (۲۰۱۲)، «دوباره شروع کن» (۲۰۱۳) و «جک رایان: سرباز سایه» (۲۰۱۴) به این سبک از فیلم‌ها روی آورد. نایتلی با بازی در نقش جوآن کلارک در فیلم «بازی تقلید» (۲۰۱۴) به فیلم‌های تاریخی بازگشت و نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. او بعدها در نقش شخصیت اصلی فیلم «کولت» (۲۰۱۸) و روزنامه‌نگار لورا مک‌لاکلین در فیلم «خفه کننده بوستون» (۲۰۲۳) بازی کرد.

عکس کیرا نایتلی
عکس کیرا نایتلی

کایتلی در دو تولید وست اند روی صحنه ظاهر شده است: “میزانثروپ” در سال ۲۰۰۹ که نامزد دریافت جایزه اولیویه شد و “ساعت کودکان” در سال ۲۰۱۱. او همچنین در نقش قهرمان اصلی در تولید برادوی “ترز راکین” در سال ۲۰۱۵ بازی کرد. کایتلی به خاطر موضع‌گیری صریح خود در مسائل اجتماعی شناخته شده است و همکاری گسترده‌ای با عفو بین‌الملل، آکسفام و کمیک ریلیف داشته است. او با موسیقی‌دان جیمز رایتون ازدواج کرده و دو دختر دارند.

سریال های کیرا نایتلی

در اولین نقش اصلی خود در فیلم تلویزیونی محصول ۲۰۰۱ کمپانی والت دیزنی، “پرنسس دزدان”، کیرا نایتلی دختر رابین هود را بازی کرد. برای آماده شدن برای این نقش، او به مدت چند هفته در رشته های تیراندازی با کمان، شمشیربازی و سوارکاری آموزش دید.

زندگینامه کایرا نایتلی
زندگینامه کایرا نایتلی

به طور همزمان، او در فیلم “مخل” (The Hole) که یک فیلم مهیج با اکران مستقیم در ویدیوی خانگی در آمریکا بود، ظاهر شد. نیک هم، کارگردان این فیلم، او را “نسخه جوان تر جولی کریستی” توصیف کرد. نایتلی همچنین در سال ۲۰۰۲ در نقش لارا آنتیپووا در مینی سریال اقتباسی از “دکتر ژیواگو” با نقدهای مثبت و امتیازات بالا بازی کرد.

در همین سال، نایتلی در نقش یک زن باردار معتاد به مواد مخدر در فیلم درام “خالص” (Pure) ساخته گِـیلیس مک کینون بازی کرد. این فیلم با بازیگران همکار مالی پارکر و هری ادن، اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در سال ۲۰۰۲ تجربه کرد. کارلو کاوانیا در یک نقد و بررسی گذشته نگر برای وبسایت AboutFilm.com به حضور نایتلی روی پرده اشاره کرد و نوشت که “[اگرچه نایتلی] نیمی از توانایی پارکر را ندارد […] او جسور و سرسخت است [و] در فیلم “خالص” به طرز درخشانی می درخشد.”

تغییر مسیر بازیگری

کیرا نایتلی در سال ۲۰۰۶ از کار کردن فاصله گرفت و گفت که می‌خواهد مدتی از بازیگری فاصله بگیرد و به سفر و زندگی شخصی‌اش بپردازد. در سال ۲۰۱۸، نایتلی فاش کرد که در ۲۲ سالگی دچار فروپاشی عصبی شده و بعداً به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مبتلا شده است، زیرا با شهرت ناگهانی خود کنار نیامده بود. او گفت که تا اوایل سال ۲۰۰۸ سه ماه از خانه بیرون نرفته و برای جلوگیری از حملات پانیک مجبور به هیپنوتراپی شده تا بتواند در مراسم جوایز بفتای همان سال شرکت کند که برای بازی در فیلم «کفاره» نامزد شده بود.

تصاویر کیرا نایتلی
تصاویر کیرا نایتلی

جولای 2014، نایتلی اعلام کرد که به پایان مرحله اول کارنامه خود رسیده و قصد دارد از نقش‌های “عصبی” فاصله بگیرد. سال 2014 برای نایتلی با فیلم جاسوسی “جک رایان: سرباز سایه” آغاز شد که پنجمین قسمت از این سری فیلم‌ها بود و در کنار کریس پاین بازی می‌کرد. او نقش دکتر کتی مولر، همسر آینده رایان را ایفا کرد. نایتلی به دنبال یک فیلم سبک‌تر نسبت به کارهای قبلی خود بود و مشتاق همکاری با کارگردان کنت برانا بود.

این فیلم با وجود نقدهای متفاوت، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد. فیلم بعدی نایتلی، “لاگیز”، در جشنواره فیلم ساندنس 2014 به نمایش درآمد. این فیلم کمدی رمانتیک با بازی کلویی گریس مورتس و سام راکول، داستان مگان، با بازی نایتلی، یک زن تحصیل‌کرده 28 ساله و ناکام را دنبال می‌کند که در بحران یک‌چهارم زندگی خود به سر می‌برد. نایتلی با بلوغ تاخیری شخصیت خود همدلی کرد و از روایت فیلم از دیدگاه زنانه قدردانی کرد.

لاگیز با نقدهای مثبت زیادی از سوی منتقدان روبرو شد و بازی نایتلی مورد ستایش قرار گرفت. اینکو کاانگ از سایت TheWrap او را “افشاگری آزادانه” نامید و بازی “دلپذیر و بی‌ادبانه” او را ستود.

تبلیغات

کیرا نایتلی چهره مشهور برندهای لوکس اسپری و شیاتزی چن و همچنین محصولات مراقبت موی لاکس در تبلیغات تلویزیونی ژاپن بود. در آوریل 2006، او به عنوان چهره جدید مشهور عطر کوکو مادموآزل شانل تایید شد، اگرچه اولین عکس از این کمپین تا مه 2007 منتشر نشد.

بازگر هالیوودی کیرا نایتلی
بازگر هالیوودی کیرا نایتلی

نایتلی از سال 2007 در تبلیغات تلویزیونی شانل به کارگردانی جو رایت ظاهر شده است و از مجموعه کوکو کراش جواهرات لوکس شانل حمایت کرده است. در سال 2008، کیرا نایتلی طبق فهرست 100 چهره مشهور فوربس، پردرآمدترین ستاره هالیوودی بریتانیایی بود و در سال 2009 در بین بازیگران پولساز قرار گرفت.

همسر کیرا نایتلی

کیرا با بازیگران دل سینات، جیمی دورنان (۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵)، و روپرت فرند (۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰) رابطه داشت. او در فوریه ۲۰۱۱ با موسیقی‌دان جیمز رایتون رابطه خود را آغاز کرد.

آن‌ها در ۴ مه ۲۰۱۳ در مازان، فرانسه ازدواج کردند. آن‌ها دو دختر دارند که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ متولد شدند. این خانواده در کاننبری، ایسلینگتون، لندن زندگی می‌کنند.

نایتلی طرفدار مرخصی پدری برابر است و در مورد هزینه‌های نگهداری از کودک در انگلستان صحبت کرده است. او در سال ۲۰۱۶ گفت که “چقدر خوش شانس بودم که توانستم از مراقبت‌های کودک بسیار خوبی استفاده کنم، در غیر این صورت حداقل چهار سال از کارم دور می‌ماندم.” او برای حفظ حریم خصوصی خانواده‌اش هیچ پروفایل رسانه اجتماعی ندارد.

پرونده قضایی کیرا نایتلی

کیرا نایتلی در سال ۲۰۰۷ به دلیل ادعای دروغین روزنامه تبلوید بریتانیایی دیلی میل مبنی بر اینکه او اختلال در خوردن دارد، در یک پرونده افترا پیروز شد. او که مبلغ ۳۰۰۰ پوند غرامت دریافت کرده بود، مبلغی را نیز اضافه کرد و در مجموع ۶۰۰۰ پوند را به سازمان خیریه بیت، که برای افراد مبتلا به بیماری روانی و اختلالات خوردن فعالیت می‌کند، اهدا کرد.

فیلم های کایرا نایتلی
فیلم های کایرا نایتلی

در فوریه سال 2010، مردی 41 ساله به اتهام آزار و اذیت متهم شد. او سعی کرده بود چندین بار با نایتلی در خارج از تئاتر کمدی لندن، جایی که او در نمایش “میزانثروپ” بازی می‌کرد، تماس بگیرد. محاکمه بعدی پس از اینکه نایتلی نتوانست در دادگاه شهادت دهد، متوقف شد. مرد دیگری در دسامبر 2016 به دلیل آزار و اذیت نایتلی در خارج از خانه‌اش و تعقیب او به هشت هفته زندان محکوم شد.

بیوگرافی کیرا نایتلی

اینستاگرام کیرا نایتلی

برای مشاهده پیج کیرا نایتلی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.instagram.com/keiraknightleyofficiall

اینستاگرام کیرا نایتلی
اینستاگرام کیرا نایتلی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 56

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir