در این مقاله، مسیر تحول امیر جدیدی از یک ورزشکار حرفه‌ای به یکی از درخشان‌ترین ستارگان سینمای ایران را بررسی می‌کنیم. از نخستین گام‌های او در دنیای بازیگری تا کسب جوایز معتبر، این بازیگر جوان و پرانرژی چه مسیری را پیموده است؟ (بیوگرافی امیر جدیدی و همسرش).

قد و وزن امیر جدیدی
امیر جدیدی
عکس امیر جدیدی
عکس امیر جدیدی
نام نام خانوادگی:امیر جدیدی
Amir Jadidi
تاریخ تولد:31 خرداد 1363
June 21, 1984
سن امیر جدیدی:40 سال و 2 ماه
محل تولد:تهران
قد:182 سانتیمتر
وزن:72 کیلوگرم
وضعیت تاهل:مجرد
مدرک تحصیلی:کارشناسی مهندسی صنایعی
کارشناسی ارشد MBA
صفحه IMDB:IMDB
بیوگرافی امیر جدیدی و همسرش

امیر جدیدی

امیر جدیدی، متولد 31 خرداد 1363 در تهران، با تحصیلات آکادمیک در رشته‌های مهندسی صنایع و مدیریت کسب‌وکار (MBA)، مسیر غیرمنتظره‌ای را به سوی دنیای هنر پیش گرفت. او که فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی است، از 26 سالگی با ورود به عرصه بازیگری، استعداد خود را در این حوزه شکوفا کرد و با کسب یک سیمرغ بلورین، جایگاه خود را در سینمای ایران تثبیت نمود.

امیر جدیدی بیوگرافی
امیر جدیدی بیوگرافی

مربی هومن سیدی

امیر جدیدی، متولد محله اکباتان، فعالیت هنری خود را پس از سال‌ها ورزش حرفه‌ای تنیس و مربیگری این رشته آغاز کرد. آشنایی با هومن سیدی در مقام مربی تنیس، نقطه عطفی در زندگی حرفه‌ای او شد. جدیدی به پیشنهاد سیدی، نخستین تجربه بازیگری خود را در تئاتر کسب کرد و سپس در فیلم سینمایی «آفریقا» جلوی دوربین رفت.

امیر جدیدی و هومن سیدی
امیر جدیدی و هومن سیدی

فیلم پایان خدمت

سال ۹۲، بعد از فیلم آفریقا، نقش چالش‌برانگیز یک سرباز ترک ماکویی در فیلم «پایان خدمت» به من پیشنهاد شد. با اینکه خودم اصالتاً آذری نبودم، این نقش رو پذیرفتم و برای ایفای بهترش تلاش زیادی کردم.

برای درک بهتر این شخصیت، مدت‌ها رو در تبریز گذروندم و با مردم محلی زندگی کردم. سعی کردم تا حد ممکن به جزئیات رفتاری و زبانی اونا تسلط پیدا کنم.

این تجربه باعث شد تا درک عمیقی از فرهنگ و زبان آذری پیدا کنم و بتونم با اطمینان بیشتری نقش‌های متفاوت رو بازی کنم.

عکس های امیر جدیدی
عکس های امیر جدیدی

سیمرغ بلورین امیر جدیدی

امیر جدیدی در سال ۱۳۹۴ برای ایفای نقش درخشان خود به عنوان آریا (زلزله) در فیلم «آریا»ی سهیل بیرقی، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

سیمرغ بلورین امیر جدیدی
سیمرغ بلورین امیر جدیدی

اگرچه این جایزه به نوید محمدزاده رسید، اما این نامزدی نقطه عطفی در کارنامه هنری او بود. در نهایت، درخشش او در فیلم‌های «عرق سرد» و «تنگه ابوقریب» در سال ۱۳۹۶، او را به عنوان برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد معرفی کرد.

شغل دوم

امیر جدیدی درباره حرفه بازیگری‌اش می‌گوید: «مدل کاری که در سینما دنبال می‌کنم، باعث نشده که زندگی‌ام به طور کامل وابسته به درآمد از این حرفه باشد. من در انتخاب نقش‌ها بسیار گزینش‌گر هستم و همین موضوع باعث شده که درآمدم از سینما به اندازه کافی برای تأمین تمام هزینه‌هایم نباشد. به همین دلیل، مجبورم به شغل دیگری هم مشغول باشم.

تصاویر امیر جدیدی
تصاویر امیر جدیدی

تاثیر نقش‌ها بر زندگی شخصی‌

امیر جدیدی در مصاحبه‌ای جالب، درباره تاثیر نقش‌های بازیگری بر زندگی شخصی‌اش صحبت کرده است. او می‌گوید: «وقتی نقشی را قبول می‌کنم، ناخودآگاه در زندگی روزمره هم از ویژگی‌های آن شخصیت تاثیر می‌گیرم. مثلاً اگر نقش یک فرد آرام را بازی کنم، در خانه هم آرام‌تر می‌شوم و برعکس. گاهی اوقات مادرم با شوخی به من می‌گوید که انگار به من نقش آدم حسابی داده‌اند!

زندگینامه امیر جدیدی
زندگینامه امیر جدیدی

ورزش شدید

امیر جدیدی در توصیف سبک زندگی خود می‌گوید: “زندگی من خارج از محیط کار، کاملاً حول محور ورزش می‌چرخد. به طور منظم به تمرینات تنیس، دو و بدنسازی می‌پردازم و می‌توان گفت که پس از اتمام تمرینات، تقریباً خسته و کوفته به خانه بازمی‌گردم. اوقات فراغت خود را نیز معمولاً با دوستانم، چه در حوزه سینما و چه در سایر زمینه‌ها، سپری می‌کنم.

من سیگاری نیستم، فقط موقع فیلمبرداری و اگر نقش ایجاب کند سیگار می‌کشم.

امیر جدیدی بازیگر
امیر جدیدی بازیگر

دعوت پر حاشیه

در ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، اکبر طاهری سرمربی تیم ملی تنیس، ۵۱ بازیکن را برای حضور در مسابقات دیویس کاپ به اردو دعوت کرد. اما حضور نام امیر جدیدی، بازیگر سینما، در این لیست، حواشی بسیاری را به همراه داشت. با وجود اینکه جدیدی سابقه بازی تنیس را داشت، اما دعوت او به تیم ملی با انتقادات زیادی روبرو شد. در نهایت، خود جدیدی ترجیح داد به دلیل این حواشی از حضور در اردو انصراف دهد.

بازیگر امیر جدیدی
بازیگر امیر جدیدی

امیر جدیدی در فیلم «منصور»

فرانس تی‌وی حق پخش جهانی فیلم بیوگرافی «منصور» به کارگردانی «رومالد بولانژه» را در اختیار گرفته که روایتی از زندگی منصور بهرامی تنیسور مشهور از ایرانی و مهاجرت او به فرانسه، دست و پنجه نرم کردن با فقر و سپس به شهرت رسیدن در فضای بین المللی است.

امیر جدیدی بازیگر ایرانی که بیشتر برای بازی در فیلم «قهرمان» برنده جایزه بزرگ کن ۲۰۲۱ به کارگردانی اصغر فرهادی در سطح بین المللی شناخته می شود، نقش منصور بهرامی را بازی خواهد کرد.

امیر جدیدی در فیلم «منصور»
امیر جدیدی در فیلم «منصور»

این فیلم محصول مشترک فرانسه و بریتانیاست و «داون مک دانیل» با همکاری «فیلیپ دی لیون» نگارش فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشته‌اند.

منصور بهرامی تنیسور ۶۸ ساله متولد ایران، به دلیل سبک بازی سرگرم کننده و داستان زندگی خارق العاده اش، چهره ای محبوب در مسابقات بین المللی تنیس است.1

ساعت امیر جدیدی

امیر جدیدی دو سال قبل در جشنواره فیلم کن حضور پیدار کرده بود و ساعتی که در دست او بود از برند Audemars Piguet Royal Oak Offshore Chronograph است که قیمت آن در مارکت جهانی ۲۳.۵۰۰ دلار است.

جدیدی بازیگر سینما و تئاتر ایران است که فعالیت سینمایی خود را از سال ۸۹ با فیلم آفریقا به کارگردانی هومن سیدی آغاز کرد. این بازیگر توانا به بازی در فیلم‌هایی چون رخ دیوانه، اژدها وارد می‌شود، قانون مورفی و روز صفر شناخته می‌شود و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های عرق سرد و تنگه ابوقریب را در کارنامه دارد.2

ساعت امیر جدیدی
ساعت امیر جدیدی

بیوگرافی امیر جدیدی و همسرش

امیر جدیدی در فیلم روز صفر

فیلم سینمایی «روز صفر» محصول سال ۱۳۹۸، اثری است در ژانر اکشن، معمایی و هیجان‌انگیز که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان و نویسندگی مشترک وی با بهرام توکلی ساخته شده است. این فیلم با بهره‌گیری از لوکیشن‌های متنوع داخلی و خارجی، از جمله برلین، و استفاده از چندین زبان زنده دنیا از جمله فارسی، اردو، پشتو و آلمانی، به اثری با نگاه بین‌المللی تبدیل شده است.

فیلم های امیر جدیدی
فیلم های امیر جدیدی

بازی‌های درخشان امیر جدیدی و ساعد سهیلی به همراه طراحی صحنه و لباس چشم‌نواز، از جمله نقاط قوت این فیلم به شمار می‌روند. «روز صفر» با کسب پنج سیمرغ بلورین از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، به عنوان یکی از موفق‌ترین آثار سینمای ایران در سال‌های اخیر شناخته شده است.

امیر جدیدی در فیلم روز صفر
امیر جدیدی در فیلم روز صفر

اینستاگرام امیر جدیدی

برای مشاهده صفحه اینستاگرام امیر جدیدی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.instagram.com/amirjadidi

Amir Jadidi
Amir Jadidi

فیلم های امیر جدیدی

سال ساختنام فیلمکارگردان
۱۳۸۹آفریقاهومن سیدی
۱۳۹۲سیزدههومن سیدی
۱۳۹۲پایان خدمتحمید زرگرنژاد
۱۳۹۳رخ دیوانهابوالحسن داوودی
۱۳۹۳خنده‌های آتوساعلیرضا فرید
۱۳۹۴منسهیل بیرقی
۱۳۹۴اژدها وارد می‌شود!مانی حقیقی
۱۳۹۵قاتل اهلیمسعود کیمیایی
۱۳۹۵پدیدهعلی احمدزاده
۱۳۹۵هت‌تریکرامتین لوافی
۱۳۹۶عرق سردسهیل بیرقی
۱۳۹۶تنگه ابوقریببهرام توکلی
۱۳۹۶قانون مورفیرامبد جوان
۱۳۹۷لتیانعلی تیموری
۱۳۹۸روز صفرسعید ملکان
۱۳۹۹قهرماناصغر فرهادی
۱۴۰۲بی دادسهیل بیرقی
۱۴۰۲نفس خورمحمد کارت
۲۰۲۵منصوررومالد بولانژه
فیلم های امیر جدیدی

افتخارات امیر جدیدی

  1. برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای دو فیلم سینمایی سیزده و پایان خدمت در سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بخش فیلم‌های اول، ۱۳۹۲
  2. نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی و چهارمین جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم من، ۱۳۹۴
  3. نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم من، ۱۳۹۵
  4. نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد از هفدهمین جشن دنیای تصویر برای فیلم من، ۱۳۹۶
  5. نامزد دریافت جایزهٔ گلدن گلوبال مالزی برای فیلم هت تریک ،۱۳۹۸
  6. نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد از هجدهمین جشن دنیای تصویر برای فیلم قاتل اهلی، ۱۳۹۷
  7. برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و ششمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم‌های تنگهٔ ابوقریب و عرق سرد، ۱۳۹۶
  8. نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم عرق سرد، ۱۳۹۷
  9. نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم تنگهٔ ابوقریب ،۱۳۹۷
  10. نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم عرق سرد از نوزدهمین جشن دنیای تصویر، ۱۳۹۸
  11. نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم عرق سرد از بیست و یکمین جشن خانهٔ سینما، ۱۳۹۸
  12. نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و هشتمین جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم روز صفر، ۱۳۹۸
  13. برندهٔ تندیس و لوح تقدیر بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش شاه ماهی، ۱۳۹۸
  14. نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از چهاردهمین دوره جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم قهرمان، (۲۰۲۱٬۱۴۰۰)
  15. برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد برای فیلم قهرمان از بیست و یکمین دوره جشن دنیای تصویر، ۱۴۰۰
  1. ایسنا ↩︎
  2. خبرآنلاین ↩︎

بیوگرافی امیر جدیدی و همسرش

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 57

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir