وینونا رایدر، بازیگر برجسته و تأثیرگذار سینما، با بازی‌های درخشان و شخصیتی پیچیده، همواره مورد توجه منتقدان و مخاطبان بوده است. این مقاله به بررسی جامع زندگی هنری و حرفه‌ای وی می‌پردازد و با رویکردی تحلیلی، به ابعاد مختلف شخصیت و آثار او می‌پردازد. از دوران کودکی و آغاز فعالیت هنری تا موفقیت‌های چشمگیر و چالش‌های زندگی حرفه‌ای، تمامی مراحل حیات هنری این بازیگر توانمند مورد کاوش قرار خواهد گرفت (بیوگرافی وینونا رایدر).

اینستاگرام وینونا رایدر
وینونا رایدر
نام نام خانوادگی:وینونا لورا هوروویتز
Winona Laura Horowitz
تاریخ تولد:۲۹ اکتبر ۱۹۷۱
۷ آبان ۱۳۵۰
سن:52 سال و 10 ماه
محل تولد:وینونا، مینسوتا آمریکا
قد:161 سانتیمتر
وزن:50 کیلوگرم
پدر:مایکل دی هوروویتز
Michael Horowitz
مادر:سینتیا پالمر
Cynthia Palmer
خواهر:سانیاتا پالمر
Sunyata Palmer
برادر:اوری هوروویتز
Uri Horowitz
جوبال پالمر
Jubal Palmer
همسر:جانی دپ
Johnny Depp
دیو پیرنر
Dave Pirner
پیج همیلتون
Page Hamilton
مت دیمون
Matt Damon
اسکات مکنلی هان
Scott Mackinlay Hahn
صفحه IMDB:IMDB
بیوگرافی وینونا رایدر
افتخارات وینونا رایدر
افتخارات وینونا رایدر

وینونا رایدر

وینونا لورا هوروویتز (متولد ۲۹ اکتبر ۱۹۷۱)، با نام حرفه‌ای وینونا رایدر، یک بازیگر آمریکایی است. او با ایفای نقش‌های عجیب و غریب در اواخر دهه ۱۹۸۰ به شهرت رسید و با بازی‌های دراماتیک خود در دهه ۱۹۹۰ به موفقیت دست یافت. جوایز بسیاری از جمله جایزه گلدن گلوب و همچنین نامزدی دو جایزه اسکار، یک جایزه بفتا و یک جایزه گرمی را به دست آورده است.

وینونا لورا هوروویتز در شهرستان وینونا، مینسوتا آمریکا، متولد شد؛ مادرش «سینتیا پالمر» و پدرش «مایکل دی هوروویتز» نام دارند. مادرش نویسنده، تهیه‌کننده ویدئو و ویراستار است و پدرش نویسنده، ویراستار، ناشر و کتاب‌فروش عتیقه است. او همچنین به عنوان آرشیویست برای روانشناس تیموتی لیری (پدرخوانده رایدر) کار می‌کرد. خانواده پدری او از تبار یهودی اشکنازی و اهل اوکراین و رومانی هستند. در دوران کودکی، او هر سال برای تعطیلات یهودی عید فصح به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ پدری خود در بروکلین می‌رفت.

زندگینامه وینونا رایدر
زندگینامه وینونا رایدر

تغییر نام وینونا رایدر

پدر و مادرش نام شهری که در آن ساکن بودن را برای او انتخاب کردند و به دلیل دوستی خانوادگی با «لورا هاکسلی» (همسر آلدوس هاسکی نویسنده مشهور) بخش دوم اسم وینونا را انتخاب کردند.

عکی قدیمی وینونا رایدر
عکی قدیمی وینونا رایدر

مهاجرت در کودکی

در سال 1978، زمانی که رایدر هفت ساله بود، او و خانواده‌اش به رینبو، یک روستا نزدیک الک، شهرستان مندوسینو، کالیفرنیا نقل مکان کردند، جایی که آنها با هفت خانواده دیگر در یک قطعه زمین 300 هکتاری زندگی می‌کردند. از آنجایی که ملک دورافتاده برق یا تلویزیون نداشت، رایدر شروع به اختصاص وقت خود به خواندن کرد و به یک طرفدار پرشور کتاب «ناطور دشت» جی. دی. سالینجر تبدیل شد.

هنگامی که رایدر ده ساله بود، او و خانواده‌اش به پتالوما، کالیفرنیا نقل مکان کردند. در هفته اول حضورش در دبیرستان کنیلورث، توسط کودکانی که او را به اشتباه پسری زنانه پوش تصور می‌کردند، مورد آزار و اذیت قرار گرفت.

در سال 1983، ریدر ۱۲ ساله در آکادمی هنر کنسرواتوری آمریکا در سانفرانسیسکو نزدیک به محل زندگی‌اش ثبت نام کرد و اولین کلاس‌های بازیگری خود را گذراند. در همان سال، او تقریباً غرق شد که این اتفاق باعث ترس از آب در او شد.

این آسیب روانشناختی بعدها در زندگی او در طول صحنه‌های زیر آب در فیلم «تولد دوباره بیگانه» (1997) مشکلاتی ایجاد کرد که برخی از آن‌ها مجبور به فیلمبرداری مجدد شدند. تجربیات آزار و اذیت رایدر در دوران دبیرستان نیز ادامه یافت، زمانی که او با فیلم «بی‌تل جویس 1» موفقیت اولیه‌ای در سینما کسب کرد: «به یاد می‌آورم که فکر می‌کردم، “اوه، این فیلم شماره یک است. این باعث می‌شود که اوضاع در مدرسه عالی شود.” اما اوضاع را بدتر کرد. آن‌ها مرا جادوگر صدا می‌کردند.» در سال 1989، ریدر با نمره 4.0 از دبیرستان پتالوما فارغ‌التحصیل شد.

آغاز بازیگری

در سال 1985، رایدر یک نوار ویدئویی از خود ارسال کرد که در آن مونولوگی از رمان “فراننی و زویی” اثر جی. دی. سالینجر را اجرا می‌کرد. این نوار برای حضور در فیلم “گل‌های صحرا” ارسال شده بود.

اگرچه این نقش به آنابت گیش رسید، نویسنده/کارگردان دیوید سالتزر او را در درام نوجوانان خود “لوکاس” (1986) بازی داد که در آن کوین هیم، چارلی شین و کری گرین نیز حضور داشتند. وقتی از رایدر پرسیده شد که می‌خواهد نامش چگونه در تیتراژ ظاهر شود، او “رایدر” را به عنوان نام خانوادگی خود پیشنهاد داد، زیرا آلبومی از میچ رایدر که متعلق به پدرش بود، در پس‌زمینه پخش می‌شد.

وینونا رایدر بیوگرافی
وینونا رایدر بیوگرافی

فیلم بعدی رایدر “رقص مربع” (1987) بود، جایی که شخصیت نوجوان او پلی بین دو دنیای متفاوت می‌زند: یک مزرعه سنتی در وسط هیچ‌جا و یک شهر بزرگ. او برای این اجرا تحسین شد و روزنامه لس‌آنجلس تایمز آن را “یک اولین حضور قابل توجه” نامید. هر دو فیلم از نظر تجاری تنها موفقیت جزئی داشتند.

بعد از دیدن او در فیلم “لوکاس”، کارگردان تیم برتون، رایدر را برای فیلم خود “بی‌تل جویس” (1988) انتخاب کرد. ریدر در این فیلم نقش یک نوجوان گوت را بازی کرد که خانواده‌اش به یک خانه‌ی تسخیرشده نقل مکان می‌کنند که توسط ارواحی بازی شده توسط جینا دیویس، الک بالدوین و مایکل کیتون پر شده است. این فیلم در گیشه موفق بود و هم فیلم و هم اجرای ریدر، نقدهای مثبت زیادی از منتقدان دریافت کرد.

همچنین در سال 1988، رایدر در کنار کیفر ساترلند و رابرت داونی جونیور در فیلم “1969” ظاهر شد، یک درام درباره جنگ ویتنام و تنش‌هایی که در خانواده‌های آمریکایی ایجاد کرد.

رنگ مو های وینونا

رایدر اعلام کرده است که رنگ طبیعی موهایش قهوه ای است، اما در کودکی “واقعاً بور” بوده است؛ وقتی 11 یا 12 ساله بود، شروع به رنگ کردن موهای بور خود به آبی و بنفش کرد. در زمان حضور در تست بازیگری برای فیلم “لوکاس” در سال 1986، موهایش سیاه رنگ شده بود و فیلمسازان از او خواستند که آن را حفظ کند.

ادامه موفقیت های نوینا رایدر

رایدر در ادامه در فیلم مستقل “هدرز” (1989) بازی کرد، این فیلم، یک نگاه طنز به زندگی نوجوانان بود که در آن رایدر و کریستین اسلیتر به عنوان زوج شیرین عاشق در دبیرستان ظاهر شدند و شروع به کشتن دانش‌آموزان محبوب کردند. مدیر برنامه رایدر در ابتدا از او خواست این نقش را رد کند و گفت این فیلم “به کار او آسیب خواهد زد”.

واکنش منتقدان به این فیلم عمدتاً مثبت بود و بازی رایدر نیز به امتیاز مثبت دریافت کرد، با اینکه واشنگتن پست ریدر را “جوان‌ترین بازیگر چشمگیر هالیوود لقب داد و نوشت:

قد و وزن وینونا رایدر
وینونا رایدر

وینونا ما را عاشق قاتل نوجوان خود می‌کند، یک دختر بور، بامزه با کمی بانی پارکر در او، او محبوب‌ترین و بهترین شخصیت جوان بزرگسال از زمان بی‌گناه جنسی دختر گریگوری است.” با وجود موفقیت انتقادی، “هدرز” در گیشه شکست خورد، اما در دهه‌های بعد به یک فیلم کالت تبدیل شد.

نقش اصلی دیگر وینونا رایدر در سال 1989 در فیلم بیوگرافی “توپ‌های آتشین بزرگ!” بود، که در آن او نقش عروس 13 ساله (و دختر عمو) جری لی لوئیس، ستاره راک اند رول را بازی کرد. این فیلم در گیشه شکست خورد و از سوی منتقدان نظرات مختلطی دریافت کرد وینونا رایدر همچنین در سال 1989 در ویدیوی موزیک “دبی گیبسون باردار فرزند دو سر من است” موجو نیکسون ظاهر شد.

دزدی شکلات و مشکلات پس از آن

رایدر در اوایل دهه 2000 پس از واکنش منفی قابل توجه رسانه‌ها به دلیل دستگیری‌اش در سال 2001 به دلیل سرقت شکلات از یک فروشگاه، از بازیگری کنارگیری کرد.

ویکی پدیا وینونا رایدر
وینونا رایدر

در دسامبر 2002، او به سه سال حبس تعلیقی، 480 ساعت خدمات اجتماعی، 3700 دلار جریمه و 6355 دلار غرامت به فروشگاه ساکس پنجم خیابان محکوم شد و دستور داده شد تا در مشاوره روانشناسی و مشاوره مواد شرکت کند.

وینونا در سانفرانسیسکو، لس آنجلس و محله یهودی نشین ویلیامزبورگ نیویورک خانه دارد. پس از رسوایی دزدی شکلات، وینونا به رسانه هایی که به این موضوع پرداختند برچسب «یهود ستیزی» زد تا بتواند آنها را سرکوب و مجبور به سکوت کند.

وینونا پس از هشت سال دوری از سطح یک هالیوود با حضور در فیلم‌هایی مانند “جنگ ستارگان” (2009)، “قوی سیاه” (2010) و “معضل” (2011) توانست به جایگاه سابق خود بازگردد.

او نقش لوئیس ویلسون را در فیلم تلویزیونی هالمارک “وقتی عشق کافی نیست” (2010) بازی کرد. از سال 2016، او نقش جویس بایرز را در سریال نتفلیکس “چیزهای غریبه” بازی کرده است که برای آن سومین نامزدی گلدن گلوب خود را دریافت کرد. او از آن زمان در سریال کوتاه HBO “توطئه علیه آمریکا” (2020) و دنباله کمدی ترسناک “بی‌تل جویس بی‌تلجویس” (2024) بازی کرده است.

وینونا رایدر بازیگر
وینونا رایدر بازیگر

امور انسان دوستانه

رایدر از بیست سالگی در کارهای خیریه برای صندوق دانشگاه‌های قبیله‌ای سرخ‌پوست آمریکایی مشارکت داشته است که دانشجویان بومی کم‌درآمد را به دانشگاه‌ها می‌فرستد.

رابطه وینونا رایدر و جانی دپ

رایدر در ژوئن 1989 در مراسم اکران فیلم “توپ‌های آتشین بزرگ” با جانی دپ آشنا شد. در فوریه 1990، رایدر 18 ساله پس از معرفی مجدد توسط یک دوست مشترک، شروع به قرار گذاشتن با دپ 26 ساله کرد. آنها در جولای همان سال نامزد شدند، اما در ژوئن 1993 از هم جدا شدند.

او با دیو پیرنر، عضو گروه سول آسایلوم، و پیج همیلتون، خواننده اصلی گروه هلمت، رابطه داشته است. وینونا از سال 1998 تا 2000 با بازیگر مت دیمون قرار داشت. از سال 2011، او در یک رابطه با طراح مد اسکات مکینلی هان بوده است.

همسر وینونا رایدر
وینونا رایدر

خالکوبی جانی دپ

رابطه عاشقانه جانی دپ و وینونا رایدر در دهه نود میلادی (1989 تا 1993)، یکی از پُر سر و صدا ترین روابط عاشقانه در صنعت سینما محسوب می شود. نامزدی این دو بازیگر و خالکوبی معروف “وینونا برای همیشه” بر روی بازوی دپ، نه تنها نمادی از عشق عمیق آن ها بود، بلکه به عنوان یک پدیده فرهنگی، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این رویداد، به نوعی، نشانی از شور و اشتیاق جوانی و عشق در هالیوود آن دوران به شمار می رود.

جانی دپ و وینونا رایدر
جانی دپ و وینونا رایدر

نگهداری از مواد مخدر

او متهم به استفاده از داروهای بدون نسخه، از جمله اکسی کدون، دیازپام و ویکودین شد،و پرونده قضائی برای او تشکیل شد، اما دادستان ها پس از اثبات اینکه یک پزشک این داروها را به عنوان درمان پزشکی به او داده است، اتهام دارایی مواد مخدر را کنار گذاشتند.

جولز مارک لوسمن، که این دارو را تجویز کرده بود، پس از آن مجوز پزشکی خود را توسط هیئت پزشکی کالیفرنیا به دلیل تجویز غیر اخلاقی دارو به بیماران خود لغو کرد.

ریدر بعداً توضیح داد که به طور بالینی افسرده بود. او افزود که داروی مسکن، که توسط یک پزشک “کلاهبردار” برای او تجویز شده بود، قضاوت او را به طور قابل توجهی مشکل کرد.

عکس وینونا رایدر
عکس وینونا رایدر

جوایز و نامزدهای وینونا رایدر

رایدر توسط آکادمی اسکار برای دو مورد نامزد شد:

  • شصت و ششمین دوره جوایز اسکار (1994): بهترین بازیگر زن مکمل، نامزد، برای فیلم “عصر معصومیت”
  • شصت و هفتمین دوره جوایز اسکار (1995): بهترین بازیگر زن، نامزد، برای فیلم “زنان کوچک”

رایدر برای سه جایزه گلدن گلوب (برنده یک جایزه)، یک جایزه فیلم آکادمی بریتانیا، هفت جایزه انجمن بازیگران سینما (برنده یک جایزه) و یک جایزه گرمی نامزد شده است.

عکس جدید وینونا رایدر
عکس جدید وینونا رایدر

لباس مشکی

وینونا رایدر گفته است 90% از لباس هایی که میخرد مشکی رنگ هستند و 10% بقیه هم سفید هستند، شاید افسردگی و بیماری های روحی باعث شده است سلیقه ام اینطور باشد.

لباس مشکی وینونا رایدر
لباس مشکی وینونا رایدر

فیلم های وینونا رایدر

سالفیلمنقش
۱۹۸۶لوکاسرینا
۱۹۸۷رقص محلی آمریکاجما دیلارد
۱۹۸۸بیتل‌جوسلیدیا دیتز
1988۱۹۶۹بث کار
1988هذرهاورونیکا سایر
۱۹۸۹گلوله‌های بزرگ آتشمیرا گیل لویس
۱۹۹۰به خانه خوش آمدید، راکسی کارمایکلدینکی بوستی
1990ادوارد دست‌قیچیکیم باگز
1990پری‌های دریاییشارلوت فلکس
۱۹۹۱شب روی زمینکورکی (راننده تاکسی)
۱۹۹۲دراکولای برام استوکرویلهلمینا “میناً هارکر
۱۹۹۳عصر معصومیتمی والاند
1993خانه ارواحبلانکا تروبا
۱۹۹۴نیش واقعیللینا پیرس
1994زنان کوچکژوزفین “جو” مارچ
۱۹۹۵چطور یک لحاف آمریکایی را می‌سازندفین داد
۱۹۹۶پسرهاپتی وار
1996در جستجوی ریچاردخانم آنی
1996بوته آزمایشابیگیل ویلیامز
۱۹۹۷بیگانه: رستاخیزانالی کال
۱۹۹۸ستاره مشهورنولا
۱۹۹۹دختر، ازهم‌گسیختهسوزانا کیسن
1999جان مالکوویچ بودنخودش
۲۰۰۰پاییز در نیویورکشارلوت فیلدینگ
2000ارواح گمشدهمایا لارکین
۲۰۰۱زولندرخودش
۲۰۰۲آقای دیدزبیب بنت/پم داوسن
2002سیموننیکولا آندرس
۲۰۰۳روزی که خدای من مردراوی
۲۰۰۴قلب از همه‌چیز فریبکارتر استروان‌شناس
۲۰۰۶جایزه داروینسیری تیلور
2006یک پوینده تاریکدونا هاثورن
۲۰۰۷دهکلی لافوندا
2007سکس و مرگ ۱۰۱گیلیان
2007خوش آمدیدسینتیا
۲۰۰۸کلمه آخرشارلوت موریس
۲۰۰۹قطره‌های آبکری
2009خبرچینانچریل لین
2009زندگی شخصی پیپا لیساندرا دولز
2009خونسرد باشاسکارلت اسمیت
2009پیشتازان فضاآماندا گریسون
۲۰۱۰قوی سیاهبث مک اینتایر/قوی در حال مرگ
۲۰۱۱معضلجنوا بکمن
۲۰۱۲فرنکن‌وینیالسا ون هلسینگ
2012حرفمارتین
2012آیسمندبورا کوکلینسکی
۲۰۱۳جبهه خودیشریل موت
۲۰۱۵ازمایشگرساشا منکین میلگرم
۲۰۱۸مقصد عروسیلیندسی
۲۰۲۲رفته در شبکث
۲۰۲۳عمارت متروکهپت
۲۰۲۴بیتل‌جوس ۲لیدیا دیتز
فیلم های وینونا رایدر
مدل مو وینونا رایدر
وینونا رایدر

اینستاگرام وینونا رایدر

برای دیدن صفحه اینستاگرام وینونا رایدر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.instagram.com/winonaryderofficial

کیانو ریوز وینونا رایدر
کیانو ریوز وینونا رایدر

وینونا رایدر

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 45

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir