ساندرا بولاک، چهرهای محبوب و تحسینشده در دنیای سینما، با استعداد و جذابیت منحصربهفردش، جایگاه ویژهای در قلب مخاطبان یافته است. این بیوگرافی به زندگی حرفهای پربار و دستاوردهای هنری این بازیگر توانمند میپردازد و مسیری را که او از نقشهای اولیه تا تبدیل شدن به یک ستاره بینالمللی طی کرده است، ترسیم میکند. در کنار درخشش در عرصه بازیگری، زندگی خصوصی ساندرا نیز همواره مورد توجه بوده است، بهویژه ازدواجش با جسی جیمز، شخصیت تلویزیونی مشهور. این پیوند که با عشقی عمیق آغاز شد، با چالشها و فراز و نشیبهایی روبرو گشت که بر زندگی هر دوی آنها تأثیر گذاشت. داستان ساندرا و جسی، روایتی از عشق، شهرت، و آزمونهای زندگی است که نشان میدهد چگونه رویدادهای شخصی میتوانند بر مسیر زندگی افراد مشهور سایه بیفکنند. این بیوگرافی تلاش دارد تا نگاهی جامع به زندگی این بازیگر برجسته و رابطه او با همسر سابقش داشته باشد و زوایای مختلف زندگی آنها را روشن سازد.

جدول محتوا
- بیوگرافی ساندرا بولاک
- ساندرا بولاک: از نقشهای اولیه تا رسیدن به شهرت (۱۹۸۷-۱۹۹۵)
- ساندرا بولاک: دوران شهرت جهانی (۱۹۹۶–۲۰۰۷)
- دوره تثبیت موقعیت شغلی ساندرا بولاک (۲۰۰۸–۲۰۱۴)
- ادامه موفقیت ها
- موفقیت با رویکرد گزینشی
- سایر فعالیتهای ساندرا بولاک: از تجارت تا بشردوستی
- زندگی شخصی پر فراز و نشیب
- روابط و خانواده
- مواجهه با تعقیبکنندگان و دستاوردهای هنری
- فیلم های ساندرا بولاک
نام نام خانوادگی: | ساندرا بولاک Sandra Bullock |
تاریخ تولد: | ۲۶ ژوئیه ۱۹۶۴ 05/تیر/1343 |
سن: | 60 سال و 9 ماه |
محل تولد: | آرلینگتون – ویرجینیا – آمریکا |
قد: | 171 سانتیمتر |
وزن: | 54 کیلومتر |
صفحه imdb: | imdb |
بیوگرافی ساندرا بولاک
زندگی اولیه و تحصیلات ساندرا بولاک
ساندرا بولاک در ۲۶ ژوئیه ۱۹۶۴ در شهرستان آرلینگتون ایالت ویرجینیا متولد شد. او دختر هلگا ماتیلده مایر، خواننده اپرا و معلم آواز اهل آلمان، و جان ویلسون بولاک، کارمند ارتش و مربی آواز پاره وقت اهل آلاباما بود. آشنایی والدینش در نورنبرگ آلمان اتفاق افتاد، جایی که پدرش به عنوان مسئول خدمات پستی نظامی ارتش ایالات متحده در اروپا مستقر بود.
پس از ازدواج در آلمان، آنها به آرلینگتون بازگشتند و پدر ساندرا پیش از اینکه پیمانکار پنتاگون شود، در فرماندهی مواد ارتش مشغول به کار شد. ساندرا یک خواهر کوچکتر به نام گزین بولاک-پرادو دارد که بعدها ریاست شرکت تولیدی خود ساندرا، فورتیس فیلمز، را بر عهده گرفت. پدربزرگ مادری ساندرا نیز یک دانشمند موشکی آلمانی از نورنبرگ بود.
ساندرا بولاک دوران کودکی و نوجوانی خود را عمدتاً در اروپا گذراند. او به مدت دوازده سال در شهرهای نورنبرگ (آلمان غربی سابق)، وین و زالتسبورگ در اتریش زندگی کرد و به زبان آلمانی بزرگ شد. او تحصیلات ابتدایی خود را به روش والدورف در نورنبرگ پشت سر گذاشت.

در طول تورهای اپرای مادرش در اروپا، ساندرا اغلب نزد خالهاش کریستل و دخترخالهاش سوزان میماند؛ سوزان بعدها با پیتر رامسائر، سیاستمدار آلمانی، ازدواج کرد. ساندرا از کودکی به یادگیری باله و هنرهای آوازی پرداخت و مرتباً مادرش را در اجراهای اپرا همراهی میکرد و حتی در برخی از تولیدات نقشهای کوچکی را ایفا میکرد. او در دوران حضور در نورنبرگ، در گروه کر کودکان اپرا نیز آواز میخواند. یک زخم بالای چشم چپ او یادگار سقوط در یک نهر در دوران کودکی است. با وجود حفظ تابعیت آمریکایی خود، ساندرا در سال ۲۰۰۹ برای دریافت تابعیت آلمانی نیز درخواست داد.
پس از بازگشت به ایالات متحده، ساندرا در دبیرستان واشنگتن-لی تحصیل کرد. او در این دوران یکی از اعضای تیم تشویقکننده مدرسه بود و در نمایشهای تئاتری دبیرستان نیز شرکت میکرد. پس از اتمام دبیرستان در سال ۱۹۸۲، ساندرا وارد دانشگاه ایست کارولینا در گرینویل کارولینای شمالی شد و در سال ۱۹۸۷ مدرک لیسانس هنرهای زیبا در رشته دراما را دریافت کرد.
در طول تحصیل در دانشگاه، او در تولیدات تئاتری مختلفی از جمله نمایشهای “پیتر پن” و “سه خواهر” به ایفای نقش پرداخت. پس از فارغالتحصیلی، ساندرا بولاک به منهتن در نیویورک نقل مکان کرد تا شانس خود را در دنیای بازیگری امتحان کند. در این دوران، او برای تأمین معاش خود به کارهایی نظیر متصدی بار، پیشخدمت کوکتل و متصدی دریافت لباس مشغول بود و همزمان در تستهای بازیگری برای نقشهای مختلف شرکت میکرد.
ساندرا بولاک: از نقشهای اولیه تا رسیدن به شهرت (۱۹۸۷-۱۹۹۵)
دوران اولیه فعالیت هنری ساندرا بولاک با حضور در نیویورک و شرکت در کلاسهای بازیگری تحت نظر سنفورد مایزنر شکل گرفت. او ابتدا در چندین فیلم دانشجویی ظاهر شد و سپس فرصت بازی در نمایشنامهای خارج از برادوی به نام “No Time Flat” را پیدا کرد. بازی او در این نمایشنامه مورد توجه کارگردان آلن جی. لوی قرار گرفت و منجر به پیشنهاد نقشی در فیلم تلویزیونی “Bionic Showdown” در سال ۱۹۸۹ شد.
این تجربه، مسیر حضور بولاک را در سینما هموار کرد و او در مجموعهای از نقشهای کوچک در فیلمهای مستقل به ایفای نقش پرداخت. همچنین، نقش اصلی نسخه تلویزیونی کوتاهمدت فیلم “Working Girl” از شبکه NBC در سال ۱۹۹۰ به او سپرده شد. پیش از دستیابی به شهرت گسترده، بولاک در چندین فیلم دیگر از جمله “Love Potion No. 9” (۱۹۹۲)، “The Thing Called Love” (۱۹۹۳) و “Fire on the Amazon” (۱۹۹۳) بازی کرد. نقطه عطف اولیه برای او، نقش مکمل در فیلم اکشن علمی-تخیلی “Demolition Man” در سال ۱۹۹۳ بود.
اما سال ۱۹۹۴ نقطه پرتاب ساندرا بولاک به سوی ستارگی بود. او در فیلم پرفروش و هیجانانگیز “Speed” در کنار کیانو ریوز، نقش آنی پورتر را بازی کرد؛ مسافری که در موقعیتی خطرناک مجبور به رانندگی اتوبوسی میشود که توسط یک تروریست بمبگذاری شده است. سازندگان فیلم برای اطمینان از وجود شیمی مناسب بین او و ریوز، تست بازیگری از هر دو بازیگر گرفتند.

بولاک خود به یاد میآورد که برای این نقش مجبور بودند “همه آن صحنههای واقعاً فیزیکی را با هم اجرا کنند، روی زمین بغلتند و کارهایی از این قبیل.” “Speed” با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد و وبسایت Rotten Tomatoes آن را “یک فیلم هیجانانگیز عالی و سرگرمکننده با بازیهای برجسته از کیانو ریوز، دنیس هاپر و ساندرا بولاک” توصیف کرد.
این فیلم با فروش جهانی ۳۵۰ میلیون دلار به یک موفقیت تجاری بزرگ تبدیل شد و جایگاه ساندرا بولاک را به عنوان یک بازیگر توانمند در هالیوود تثبیت کرد. او برای بازی در این فیلم، جوایز متعددی از جمله بهترین بازیگر زن در بیست و یکمین دوره جوایز ساترن و جوایز بهترین بازیگر زن و مطلوبترین زن را در جوایز فیلم MTV در سال ۱۹۹۵ دریافت کرد.
بولاک در ادامه موفقیتهایش، در سال ۱۹۹۵ نقش اصلی کمدی رمانتیک “While You Were Sleeping” را ایفا کرد. او در این فیلم نقش لوسی، یک جمعآوریکننده بلیت تنها در سیستم حمل و نقل شیکاگو را بازی میکند که با نجات جان مردی که به کما رفته، وارد ماجراهایی میشود.
این فیلم نیز با نقدهای مثبتی روبرو شد؛ منتقدان معتقد بودند که “While You Were Sleeping” با مهارت فراوان و با بازی بسیار جذاب ساندرا بولاک ساخته شده و به یک فرمول موفقیتآمیز در کمدیهای رمانتیک تبدیل شده است. بازی او در این فیلم اولین نامزدی جایزه گلدن گلوب را در بخش بهترین بازیگر زن فیلم کمدی یا موزیکال برایش به ارمغان آورد.
در همان سال ۱۹۹۵، بولاک در فیلم هیجانانگیز “The Net” نقش آنجلا بنت، یک برنامهنویس کامپیوتر را بر عهده گرفت که به طور تصادفی از یک توطئه بزرگ پرده برمیدارد و زندگی خود و اطرافیانش را در معرض خطر جدی قرار میدهد.
اوون گلایبرمن، منتقد Entertainment Weekly، بازی بولاک در این فیلم را ستایش کرد و نوشت: “بولاک شما را به داخل فیلم میکشد. لبخند پخته و چشمان روشن و التماسکنندهاش گاهی یادآور جولیا رابرتز است.” هر دو فیلم “While You Were Sleeping” و “The Net” به موفقیت تجاری دست یافتند و به ترتیب ۱۸۲ میلیون دلار و ۱۱۰.۶ میلیون دلار در گیشه فروش کردند. این دوره از فعالیت هنری، ساندرا بولاک را به عنوان یکی از چهرههای اصلی و محبوب سینمای هالیوود در دهه ۹۰ مطرح ساخت.
ساندرا بولاک: دوران شهرت جهانی (۱۹۹۶–۲۰۰۷)
دوره بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ برای ساندرا بولاک، دوران اوجگیری و تثبیت جایگاه او به عنوان یکی از ستارههای برجسته هالیوود و دستیابی به شهرت جهانی بود. در سال ۱۹۹۶، او در درام حقوقی تحسینشده “زمانی برای کشتن” که بر اساس رمانی از جان گریشام ساخته شده بود، در کنار بازیگرانی چون ساموئل ال. جکسون، متیو مککانهی و کوین اسپیسی، نقش عضوی از تیم دفاع را ایفا کرد و برای این نقش نامزد جایزه فیلم MTV شد.
پس از موفقیتهای اولیه، بولاک با دریافت دستمزد ۱۱ میلیون دلاری، در دنباله فیلم موفق “سرعت” یعنی “سرعت ۲: کنترل کروز” (۱۹۹۷) بازی کرد. او با هدف تأمین مالی پروژه بعدی خود، یعنی فیلم “امید میدرخشد” (۱۹۹۸)، در این فیلم که بعدها خود نیز آن را یک شکست انتقادی و تجاری نامید، حضور یافت. در “امید میدرخشد”، بولاک نقش یک خانهدار ساده را بازی کرد که زندگیاش پس از اعتراف همسرش به خیانت در یک برنامه تلویزیونی، دگرگون میشود. این فیلم با وجود نقدهای متفاوت، ۸۱.۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد و منتقدان، قدرت بازیگری بولاک را در ترکیب درام و کمدی سبک ستودند.
سال ۱۹۹۸، بولاک در کمدی فانتزی “جادوی عملی” در کنار نیکول کیدمن نقش دو خواهر جادوگر را ایفا کرد که نفرینی مانع یافتن عشق پایدار برای آنها میشود.
با وجود اینکه فیلم در اولین آخر هفته اکران در آمریکای شمالی صدرنشین گیشه شد، در نهایت نتوانست موفقیت تجاری کسب کند. در همین سال، بولاک صداپیشه شخصیت میریام در انیمیشن “شاهزاده مصر” از دریمورکس بود و همچنین فیلم کوتاه “ساندویچسازی” را نوشت، تهیه و کارگردانی کرد. او در سال ۱۹۹۹ در کمدی رمانتیک “نیروهای طبیعت” در نقش زنی بیقید و بند که با یک نویسنده (بن افلک) آشنا میشود، بازی کرد. شیمی بین بولاک و بن افلک در این فیلم مورد تحسین قرار گرفت و فیلم ۹۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد.

در سال ۲۰۰۰، بولاک با بازی در نقش مأمور FBI که مجبور میشود به صورت مخفیانه در یک مسابقه زیبایی شرکت کند، در کمدی “دوشیزه مهربان” به یک موفقیت مالی بزرگ دیگر دست یافت. این فیلم ۲۱۲ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد و برای او دومین نامزدی جایزه گلدن گلوب را به ارمغان آورد. در همین سال، او در درام کمدی “۲۸ روز” به کارگردانی بتی توماس، نقش یک ستوننویس روزنامه را بازی کرد که به دلیل اعتیاد به الکل وارد مرکز بازپروری میشود.
بولاک در سال ۲۰۰۲ در تریلر روانشناختی “قتل با اعداد” نقش یک کارآگاه قتل با تجربه را ایفا کرد. بازی او در این نقش مورد توجه منتقدان قرار گرفت و راجر ایبرت آن را ستودنی دانست و اظهار داشت که بولاک با موفقیت در این فیلم علیه جذابیت طبیعی خود عمل کرده است. در همان سال، او در کمدی رمانتیک “دو هفته مرخصی” با هیو گرانت همبازی شد و نقش وکیلی را بازی کرد که از کارش استعفا میدهد.
رابطه کمدی بین بولاک و گرانت مورد تحسین قرار گرفت و فیلم با فروش ۱۹۹ میلیون دلار در سراسر جهان به موفقیت تجاری دست یافت. در این دوره، بولاک به دلیل تلاشهایش برای افزایش فرصتهای شغلی برای هنرمندان اسپانیاییتبار در صنعت سرگرمی، با تهیهکنندگی اجرایی سیتکام “جورج لوپز” از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، جایزه رائول خولیا برای برتری را دریافت کرد و خود نیز چندین بار در این برنامه در نقش “ایمی تصادفی” (کارمندی دست و پا چلفتی) ظاهر شد.
در سال ۲۰۰۴، بولاک به جمع بازیگران پرشمار درام برنده اسکار “تصادف” پیوست و نقش همسر یک دادستان را بازی کرد. بازی او در این فیلم نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد و برخی منتقدان آن را بهترین بازی او تا آن زمان دانستند. برای “تصادف”، او به همراه سایر بازیگران فیلم، جایزه انجمن بازیگران سینما را برای بهترین عملکرد گروه بازیگران دریافت کرد.
پس از این فیلم، او با دریافت ۱۷.۵ میلیون دلار، در دنباله “دوشیزه مهربان” یعنی “دوشیزه مهربان ۲: مسلح و فوقالعاده” بازی کرد که راجر ایبرت آن را دنبالهای غیرضروری خواند. در سال ۲۰۰۵، بولاک یکی از دریافتکنندگان جایزه کریستال زنان در فیلم بود. در سال ۲۰۰۶، او دوباره با کیانو ریوز در درام رمانتیک “خانه دریاچه” همبازی شد، هرچند شخصیتهایشان در طول فیلم از هم جدا بودند و تنها برای دو هفته در صحنه فیلمبرداری با هم حضور داشتند.
در همین سال، او در فیلم “بدنام” که درامی بر اساس کتابی درباره ترومن کاپوتی بود، در کنار توبی جونز و دنیل کریگ، نقش هارپر لی را بازی کرد. فیلم “خانه دریاچه” موفقیت مالی داشت، در حالی که “بدنام” نقدهای عموماً مثبتی دریافت کرد. بولاک سال ۲۰۰۷ را با نقش اصلی در تریلر ماوراء طبیعی “پیشگویی” به پایان رساند. او در این فیلم نقش خانهداری را بازی کرد که روزهای منتهی به مرگ همسرش را به صورت غیرزمانی تجربه میکند. با وجود نقدهای منفی، فیلم ۸۴.۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد و نشان داد که ساندرا بولاک در این دوره به اوج شهرت و توانایی تجاری خود رسیده است.بازنویسی:
دوره تثبیت موقعیت شغلی ساندرا بولاک (۲۰۰۸–۲۰۱۴)
از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴، ساندرا بولاک دوران بسیار موفقی را در حرفه بازیگری خود تجربه کرد و جایگاه خود را به عنوان یکی از ستارههای برجسته هالیوود تثبیت نمود.
سال ۲۰۰۹ برای او سال پرباری بود. او ابتدا در کمدی رمانتیک “خواستگاری” در کنار رایان رینولدز، نقش یک سردبیر ارشد قاطع و سختگیر را ایفا کرد. این فیلم با استقبال خوبی در گیشهها مواجه شد و ۳۱۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد که آن را به چهارمین فیلم پرفروش بولاک در آن زمان تبدیل نمود. بازی او در این فیلم، سومین نامزدی جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی را برایش به ارمغان آورد.
در ادامه همین سال، بولاک در فیلم درام “نقطه کور” حضوری درخشان داشت. او نقش واقعی لی آن توهی، مادر خوانده مایکل اوهر، بازیکن فوتبال آمریکایی، را بازی کرد. جالب توجه اینکه بولاک ابتدا سه بار این نقش را به دلیل ملاحظاتی در به تصویر کشیدن شخصیتی مذهبی رد کرده بود.
با این حال، پس از پذیرش نقش، بازی او مورد تحسین گستردهای قرار گرفت. فیلم “نقطه کور” در هفته اول اکران با فروشی بالغ بر ۳۴.۲ میلیون دلار، دومین افتتاحیه موفق را برای بولاک رقم زد و در نهایت با فروش بیش از ۳۰۹ میلیون دلار به پرفروشترین فیلم داخلی او و چهارمین فیلم پرفروش جهانیاش تبدیل شد. این فیلم همچنین به اولین فیلم در تاریخ تبدیل شد که با تنها یک ستاره زن در نقش اصلی، مرز فروش ۲۰۰ میلیون دلار را پشت سر گذاشت.

جایزه اسکار
اوج موفقیت بولاک برای این نقش، دریافت جوایز معتبری همچون اسکار، گلدن گلوب، جایزه انجمن بازیگران سینما و جایزه فیلم منتخب منتقدان برای بهترین بازیگر زن بود. “نقطه کور” نیز نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شد. نکته منحصر به فرد در موفقیت اسکار بولاک این بود که او تنها بازیگری در تاریخ است که در یک سال هم جایزه اسکار (برای “نقطه کور”) و هم جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر زن (برای فیلم کمدی “همه چیز درباره استیو” که در آن نقش یک نویسنده جدول کلمات متقاطع عجیب و غریب را داشت) را دریافت کرده است.
ادامه موفقیت ها
موفقیتهای پیاپی باعث شد تا سال ۲۰۱۰، ساندرا بولاک به یکی از پرتقاضاترین بازیگران زن هالیوود تبدیل شود. به گفته Entertainment Weekly، او عملاً برای هر نقش اصلی زن که در هالیوود مطرح میشد، پیشنهاد دریافت میکرد. بن افلک، همبازی او در فیلم “نیروهای طبیعت”، تأیید کرد که در هر پروژه جدیدی که میشنود، نام ساندرا بولاک برای نقش زن مطرح میشود.
با این حال، بولاک تصمیم گرفت از “سیل عظیم پیشنهادها” فاصله بگیرد و برای تمرکز بر زندگی شخصی خود، فعالیتهای بازیگریاش را برای مدتی “بیسروصدا به حالت تعلیق درآورد”. او همچنین با پروژههایی که میپذیرفت، انتخابیتر عمل کرد و توضیح داد که با افزایش سن، بیشتر “نه” میگوید و برای انتخاب کارهایش جسورتر شده است، چیزی که پیش از آن تواناییاش را نداشت. در سال ۲۰۱۰، ساندرا بولاک به عنوان پردرآمدترین بازیگر زن جهان شناخته شد.
در سال ۲۰۱۱، بولاک در فیلم درام “فوقالعاده بلند و به شدت نزدیک”، اقتباسی از رمانی به همین نام، در کنار تام هنکس نقش بیوهای از قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر را بازی کرد. این فیلم با وجود دریافت نقدهای متفاوت، نامزد جوایز متعددی از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم شد و بولاک نیز نامزد جایزه منتخب نوجوانان برای بهترین بازیگر زن درام گردید.

سال ۲۰۱۳ شاهد دو نقشآفرینی مهم از بولاک بود. او ابتدا در کمدی اکشن “گرما” در کنار ملیسا مککارتی، نقش یک مأمور ویژه افبیآی را بازی کرد که به همراه یک کارآگاه محلی، مامور دستگیری یک گانگستر در بوستون میشوند.
این فیلم نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و ۲۳۰ میلیون دلار در گیشه جهانی فروش داشت. اما نقش بعدی بولاک در همان سال، نقطه عطفی در کارنامهاش بود. او در تریلر علمی تخیلی “جاذبه” به کارگردانی آلفونسو کوارون و در مقابل جورج کلونی، نقش دکتر رایان استون، فضانوردی که در فضا سرگردان میشود، را ایفا کرد. “جاذبه” در هفتادمین جشنواره فیلم ونیز برای اولین بار به نمایش درآمد و تحسین جهانی منتقدان را برانگیخت و با تشویق ایستاده حضار روبرو شد. این فیلم “واقعیترین و زیباترین فیلم ساخته شده در فضا” نامیده شد و بسیاری از منتقدان بازی بولاک را بهترین عملکرد او در طول حرفهاش دانستند.
“جاذبه” با فروش ۷۱۶ میلیون دلار در سراسر جهان، به دومین فیلم پرفروش بولاک تبدیل شد. بازی او در نقش دکتر رایان استون، برایش نامزدی معتبرترین جوایز، از جمله اسکار، گلدن گلوب، بفتا، جایزه انجمن بازیگران سینما و جایزه فیلم منتخب منتقدان بهترین بازیگر زن را به ارمغان آورد.
مجله ورایتی درباره بازی او نوشت که بولاک نقش را با وقار و حساسیت ایفا کرده و در لحظاتی که فیلم به یک نمایش تکنفره تبدیل میشود، به راحتی صحنه را در اختیار میگیرد و ترکیبی جذاب از آسیبپذیری، هوش و عزم را به نمایش میگذارد که نه تنها مخاطب را فوراً جذب میکند، بلکه توجه او را تا پایان فیلم حفظ مینماید. در نتیجه این موفقیتها و تقاضای بالا برای او، ساندرا بولاک در سال ۲۰۱۴ بار دیگر به عنوان پردرآمدترین بازیگر زن هالیوود شناخته شد.
موفقیت با رویکرد گزینشی
از سال ۲۰۱۵ به بعد، ساندرا بولاک، بازیگر برنده اسکار، رویکرد گزینشیتری در انتخاب نقشهای خود اتخاذ کرده است، اما همچنان به کسب موفقیتهای چشمگیر در گیشه و جلب تحسین منتقدان ادامه داده است.
در سال ۲۰۱۵، او با صداپیشگی شخصیت شرور اسکارلت اورکیل در انیمیشن “مینیونها”، پرفروشترین فیلم کارنامه خود تا آن زمان را رقم زد؛ این فیلم بیش از ۱.۱ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخت. در همان سال، بولاک به عنوان تهیهکننده اجرایی و بازیگر اصلی در درام “برند ما بحران است” حضور یافت. او در این فیلم نقش یک مشاور سیاسی را ایفا کرد که برای کمک به پیروزی در یک انتخابات در بولیوی استخدام میشود. اگرچه پیتر دبروژ از ورایتی بازی او را “یکی از بهترین نقشهای زنانه یک دهه اخیر” دانست، اما این فیلم در گیشه با استقبال ضعیفی روبرو شد و بدترین افتتاحیه اکران گسترده در کارنامه بولاک را تجربه کرد.
بولاک در سال ۲۰۱۸ با فیلم “او ۸” به پرده نقرهای بازگشت. این فیلم که اسپینآفی تمام زنانه از مجموعه فیلمهای “اوشن” بود، او را در نقش دبی اوشن، خواهر دنی اوشن، نشان میداد که یک سرقت بزرگ را در مراسم مت گالای نیویورک برنامهریزی میکند. منتقدان از بازگشت بولاک به سینما استقبال کردند و عملکرد او را ستودند و اشاره کردند که او اکنون نقشهایش را با دقت بیشتری انتخاب میکند. “او ۸” بهترین افتتاحیه را در میان تمام فیلمهای مجموعه اوشن داشت و در نهایت حدود ۲۹۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت، که نشان داد رویکرد گزینشی بولاک میتواند بسیار سودآور باشد.

نقش بعدی بولاک در فیلم ترسناک پسا-آخرالزمانی نتفلیکس “جعبه پرنده” (۲۰۱۸) بود. او در این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده، نقش مالوری را بازی کرد؛ زنی که باید خود و فرزندانش را در مواجهه با تهدیدی نادیده نجات دهد. بازی او در این فیلم با تحسین گسترده منتقدان روبرو شد؛ ورایتی آن را “به طرز شگفتآوری متکی به خود” و The Wrap آن را “جذاب و ترسناک” توصیف کردند. “جعبه پرنده” به پربینندهترین فیلم نتفلیکس در ۲۸ روز اول انتشار خود تبدیل شد و این رکورد را تا سال ۲۰۲۱ حفظ کرد. بولاک در سال ۲۰۲۱ نیز در پروژه دیگری برای نتفلیکس، درام “نابخشودنی” به کارگردانی نورا فینگشایدت، نقش زنی را ایفا کرد که پس از گذراندن دوران زندان به جرم یک جنایت خشن آزاد میشود. این فیلم نیز در زمان اکران، پنجمین فیلم پرمخاطب در این پلتفرم بود.
جدیدترین نقش اصلی بولاک در فیلم کمدی رمانتیک-ماجراجویی “شهر گمشده” (۲۰۲۲) محصول پارامونت پیکچرز بود. او در این فیلم که به سبک “رمانس با سنگ” ساخته شده و توسط آدام و آرون نی کارگردانی شده، در کنار چنینگ تیتوم و دنیل رادکلیف نقش یک رماننویس پرفروش اما افسرده را بازی کرد.
فیلم از نظر منتقدان بازخوردهای مثبتی دریافت کرد و شیمی موفقیتآمیز بین بولاک و تیتوم مورد تحسین قرار گرفت. “شهر گمشده” بیش از ۱۹۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و به گفته فوربس، ساندرا بولاک را به اولین بازیگری تبدیل کرد که در چهار دهه مختلف در فیلمهای لایو-اکشن با نقش اصلی، فیلمهایی با فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه داشته است. علاوه بر این، او در همان سال در فیلم اکشن هیجانانگیز “قطار گلوله” با بازی برد پیت نیز حضور کوتاهی داشت که عمدتاً به صورت صدا بود.
سایر فعالیتهای ساندرا بولاک: از تجارت تا بشردوستی
ساندرا بولاک، بازیگر برنده اسکار، علاوه بر فعالیتهای سینمایی، در زمینههای دیگری نیز سرمایهگذاری کرده و به فعالیتهای بشردوستانه مشغول است.
سرمایهگذاریهای تجاری
یکی از مهمترین سرمایهگذاریهای بولاک، شرکت تولید فیلم او با نام “فورتیس فیلمز” است. او از طریق این شرکت، تهیهکنندگی چندین فیلم موفق خود، از جمله “امید شناور میشود”، “دوشیزه کنگنیالیتی” و دنباله آن “دوشیزه کنگنیالیتی ۲: مسلح و شگفتانگیز”، و “دو هفته اخطار” را بر عهده داشته است. این شرکت همچنین تهیهکننده سریال کمدی تلویزیونی “جورج لوپز” بود. مدیریت این شرکت خانوادگی بوده است؛ پدرش، جان بولاک، مدیر عامل و خواهرش، گزاین بولاک-پرادو، رئیس سابق آن بودهاند. دفتر مرکزی فورتیس فیلمز در دو ایالت تگزاس و کالیفرنیا قرار دارد.
بولاک همچنین در صنعت رستورانداری سرمایهگذاری کرده است. در سال ۲۰۰۶، او رستورانی به نام “بس بیسترو” را در آستین تگزاس افتتاح کرد. پس از آن، کسب و کار دیگری به نام “والتونز فنسی اند استیپل” را در ساختمانی که خودش به طور کامل بازسازی کرده بود، در نزدیکی رستوران اول تأسیس کرد. “والتونز” فضایی چند منظوره شامل نانوایی، رستوران لوکس و گلفروشی است و خدمات برنامهریزی رویدادها را نیز ارائه میدهد. متأسفانه، رستوران “بس بیسترو” پس از حدود نه سال فعالیت، در سپتامبر ۲۰۱۵ تعطیل شد.
فعالیتهای بشردوستانه
ساندرا بولاک به دلیل سخاوت و فعالیتهای بشردوستانهاش شناخته شده است. او یکی از حامیان اصلی و ثابت صلیب سرخ آمریکا بوده و تاکنون حداقل پنج بار کمکهای مالی ۱ میلیون دلاری به این سازمان اهدا کرده است. اولین کمک مالی ۱ میلیون دلاری او به “صندوق امدادرسانی بلایای لیبرتی” اختصاص داشت. سه سال پس از آن، در پی زلزله و سونامی ویرانگر اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴، او دوباره کمک مالی قابل توجهی ارسال کرد. پس از زلزله مرگبار هائیتی در سال ۲۰۱۰، بولاک ۱ میلیون دلار به تلاشهای امدادی اهدا کرد و این میزان کمک را پس از زلزله و سونامی توهوکو ژاپن در سال ۲۰۱۱ نیز تکرار کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز، او ۱ میلیون دلار برای حمایت از آسیبدیدگان طوفان هاروی در تگزاس اهدا کرد.
در سال ۲۰۱۰، ساندرا بولاک به همراه تعدادی دیگر از چهرههای عمومی، در یک ویدیوی خدمات عمومی شرکت کرد و از مردم خواست تا با امضای طوماری، از تلاشها برای پاکسازی نشت نفتی دیپواتر هورایزن در خلیج مکزیک حمایت کنند. در سال ۲۰۱۲، بولاک به دلیل کمکهای مالی به موسسات خیریه، به تالار مشاهیر وارن ایستون راه یافت. همچنین، در سی و نهمین دوره جوایز انتخاب مردم، به دلیل کمکهایش به دبیرستان وارن ایستون در نیواورلئان (که در اثر طوفان کاترینا آسیب جدی دیده بود)، جایزه “بشردوست مورد علاقه” را دریافت کرد و مورد تقدیر قرار گرفت.
در یکی دیگر از فعالیتهای خلاقانه بشردوستانه، بولاک در سال ۲۰۱۴ مجسمهای از خرس پدینگتون با تم فضا، با نام مستعار “خرس گرانش” (اشارهای به فیلم موفقش “گرانش”) طراحی کرد. این مجسمه که بخشی از “مسیر پدینگتون” در لندن بود، در رصدخانه سلطنتی گرینویچ به نمایش گذاشته شد و سپس برای جمعآوری کمک مالی برای “انجمن ملی جلوگیری از خشونت علیه کودکان (NSPCC)” به حراج گذاشته شد.
تصویر عمومی
ساندرا بولاک، یکی از محبوبترین بازیگران هالیوود، به دلیل شخصیت “دوستانه، صریح و بیریایش”، در میان رسانهها و مردم به “دلبر آمریکا” شهرت یافته است. جذابیت او باعث شده است که بارها در فهرستهای معتبر حضور داشته باشد؛ از جمله انتخاب او به عنوان یکی از ۵۰ فرد زیبای جهان توسط مجله پیپل در سالهای ۱۹۹۶، ۱۹۹۹ و ۲۰۱۱. این مجله همچنین در سال ۲۰۱۰ او را به عنوان زن سال و در سال ۲۰۱۵ به عنوان زیباترین زن جهان معرفی کرد.
در سال ۲۰۱۰، مجله تایم نام بولاک را در لیست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان قرار داد و انترتینمنت ویکلی او را قدرتمندترین بازیگر زن هالیوود نامید. در همین سال، او در کنار دیگر ستارگان افسانهای هالیوود، اثر دست و پاهای خود را در سیمان محوطه جلوی تئاتر چینی تیسیال در بلوار هالیوود ثبت کرد. موفقیتهای پی در پی او، به ویژه با فیلمهای “گرما” و “جاذبه”، باعث شد که هالیوود ریپورتر او را در میان قدرتمندترین زنان صنعت سرگرمی و انترتینمنت ویکلی به عنوان سرگرمیساز سال برگزیند. در سال ۲۰۱۴، بولاک جایگاه دوم را در لیست پرقدرتترین بازیگران زن فوربس کسب کرد و جایزه “دهه جذابیت” را از جوایز انتخاب مردان اسپایک دریافت کرد.
زندگی شخصی پر فراز و نشیب
ساندرا بولاک مالک چندین ملک در شهرهای لس آنجلس، آستین و نیواورلئان است. زندگی شخصی او نیز مانند حرفهاش، لحظات پرچالشی داشته است. در سال ۲۰۰۰، او از یک سانحه سقوط جت خصوصی در باند فرودگاه جان سالم به در برد. این حادثه که به دلیل خطای خلبان و شرایط کولاک رخ داد، در هنگام فرود شبانه در فرودگاه جکسون هول اتفاق افتاد، زمانی که خدمه موفق به فعال کردن چراغهای باند نشده بودند.
در سال ۲۰۰۴، بولاک درگیر یک پرونده حقوقی با بنی دانشجو، سازنده خانه او در لیک آستین تگزاس شد و موفق به دریافت یک حکم چند میلیون دلاری علیه او شد. هیئت منصفه خانه ساخته شده را غیرقابل سکونت تشخیص داد و این ملک متعاقباً تخریب و بازسازی شد. سازنده و شرکت بیمه او بعدها با پرداخت حدود نیمی از مبلغ حکم صادر شده با بولاک مصالحه کردند.
در حادثهای دیگر، در سال ۲۰۰۸، زمانی که بولاک مشغول فیلمبرداری فیلم “پیشنهاد” در ماساچوست بود، خودروی او و همسر وقتش جسی جیمز با خودروی یک راننده مست تصادف شاخ به شاخ داشتند که خوشبختانه هر دو بدون آسیب جدی از این حادثه رهایی یافتند.
روابط و خانواده
ساندرا بولاک در گذشته روابط عاطفی متعددی داشته است. او زمانی با بازیگر تیت داناوان نامزد بود که در جریان فیلمبرداری فیلم “معجون عشق شماره ۹” با او آشنا شد و رابطه آنها سه سال به طول انجامید. او همچنین با چهرههای سرشناسی چون فوتبالیست تروی ایکمن و بازیگران متیو مککاناهی و رایان گاسلینگ رابطه داشته است.
در ۱۶ ژوئیه ۲۰۰۵، بولاک با جسی جیمز، سازنده موتورسیکلت و مجری برنامه تلویزیونی، ازدواج کرد. اولین آشنایی آنها به زمانی بازمیگردد که بولاک ترتیبی داد تا پسرخوانده ده ساله خود را به عنوان هدیه کریسمس با جیمز ملاقات کند. در سال ۲۰۰۹، بولاک و جیمز درگیر نبرد قانونی برای حضانت دختر پنج ساله جیمز از همسر دوم سابقش، جنین لیندِمولدر، شدند و در نهایت موفق به کسب حضانت کامل قانونی او شدند.
متأسفانه، در مارس ۲۰۱۰، ازدواج آنها با رسوایی بزرگی مواجه شد، زمانی که چندین زن ادعا کردند در طول زندگی مشترک جیمز با بولاک با او رابطه داشتهاند. به دنبال این رسوایی، بولاک حضورهای تبلیغاتی خود برای فیلم “نقطه کور” در اروپا را به دلیل “دلایل شخصی پیشبینی نشده” لغو کرد.

جسی جیمز در ۱۸ مارس ۲۰۱۰ با انتشار یک عذرخواهی عمومی از بولاک به شایعات خیانت پاسخ داد، اگرچه صحت بسیاری از اتهامات را انکار کرد. او تمام تقصیر را به گردن خود گرفت و از بولاک و فرزندانشان برای “درد و خجالتی” که متحمل شدند طلب بخشش کرد. در پی این اتفاقات، سخنگوی جیمز در ۳۰ مارس ۲۰۱۰ اعلام کرد که او برای “رسیدگی به مسائل شخصی” و تلاش برای نجات رابطهاش به یک مرکز توانبخشی مراجعه کرده است. با این حال، تلاشها بینتیجه ماند و بولاک در ۲۳ آوریل ۲۰۱۰ در آستین تگزاس درخواست طلاق داد. طلاق آنها در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۰ به دلیل “اختلاف شخصیتی” نهایی شد.
پس از طلاق، بولاک در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که فرآیند پذیرش یک پسر را که در ژانویه ۲۰۱۰ در نیواورلئان متولد شده بود، ادامه داده است. او و جیمز چهار ماه پیش از جدایی، مراحل اولیه پذیرش را آغاز کرده بودند، اما پس از جدایی، بولاک به تنهایی سرپرستی پسرش را بر عهده گرفت. او و جیمز تصمیم گرفته بودند خبر پذیرش را تا پس از مراسم اسکار همان سال خصوصی نگه دارند. در دسامبر ۲۰۱۵، بولاک خبر پذیرش فرزند دوم خود را اعلام کرد و با دختر سه ساله جدیدش روی جلد مجله پیپل ظاهر شد.
از اواسط سال ۲۰۱۵، بولاک با برایان رندال، عکاس، در رابطه بود. این رابطه تا زمان فوت رندال در ۵ اوت ۲۰۲۳ به دلیل بیماری ALS ادامه داشت.
مواجهه با تعقیبکنندگان و دستاوردهای هنری
زندگی ساندرا بولاک، بازیگر سرشناس، در مقاطعی تحت تاثیر حوادث ناگوار تعقیب و آزار قرار گرفته است. از سال ۲۰۰۲، مردی به نام توماس جیمز ولدون شروع به تعقیب او در چندین ایالت کرد. بولاک موفق شد در سال ۲۰۰۳ حکم منع تعقیب علیه ولدون را دریافت کند که این حکم در سال ۲۰۰۶ تمدید شد. پس از پایان اعتبار حکم و آزادی ولدون از مرکز درمانی، او دوباره تلاش کرد تا بولاک را پیدا کند و این امر منجر به دریافت حکم منع تعقیب دیگری توسط بولاک شد.
در حادثهای دیگر در آوریل ۲۰۰۷، زنی به نام مارسیا دایانا ولنتاین در بیرون خانه بولاک و همسرش در اورنج کانتی، کالیفرنیا، دیده شد. هنگامی که همسر بولاک با این زن روبرو شد، او سعی کرد با خودروی خود وی را زیر بگیرد. این زن یک طرفدار افراطی و وسواسی بولاک معرفی شد. ولنتاین به اتهام حمله شدید و تعقیب و آزار متهم شد و بولاک حکم منع تماسی دریافت کرد که او را از نزدیک شدن به خانه، خانواده یا محل کار بولاک به مدت سه سال منع میکرد. ولنتاین در ابتدا اتهامات را نپذیرفت، اما در نهایت به جرم تعقیب و آزار مجرم شناخته شد و به سه سال آزادی مشروط محکوم گردید.
مرگبارترین حادثه در ژوئن ۲۰۱۴ رخ داد، زمانی که جاشوا جیمز کوربت به خانه بولاک در لس آنجلس نفوذ کرد. بولاک با قفل کردن در اتاق خود و تماس با پلیس ۹۱۱ جان سالم به در برد. کوربت در سال ۲۰۱۷ به اتهامات خود مبنی بر تعقیب و آزار و نفوذ به منزل بولاک اعتراف نکرد، اما به پنج سال آزادی مشروط و حکم حفاظتی ده ساله مبنی بر دوری از بولاک محکوم شد. در مه ۲۰۱۸، پس از آنکه کوربت در دادگاه حاضر نشد، پلیس برای دستگیری او به محل زندگیاش در خانه مهمان والدینش مراجعه کرد. کوربت از تسلیم شدن خودداری کرده و افسران را تهدید به شلیک کرد. پس از پنج ساعت مقاومت و اعزام تیم سوات، نیروهای پلیس وارد خانه شدند و جسد کوربت را در حالی که به گفته پزشک قانونی شهرستان لس آنجلس بر اثر “زخمهای متعدد ناشی از بریدگی” جان باخته بود، پیدا کردند.
کارنامه هنری و افتخارات
ساندرا بولاک با حضور در بیش از ۵۰ فیلم و مشارکت در تولید بیش از ۱۵ اثر سینمایی و تلویزیونی، یکی از چهرههای پرکار و موفق هالیوود محسوب میشود. از جمله پرفروشترین فیلمهای او میتوان به “سرعت” (۱۹۹۴)، “زمانی برای کشتن” (۱۹۹۶)، “شاهزاده مصر” (۱۹۹۸ – صداپیشه)، “دوشیزه اخلاق گرا” (۲۰۰۰)، “پیشنهاد” (۲۰۰۹)، “نقطه کور” (۲۰۰۹)، “گرما” (۲۰۱۳)، “جاذبه” (۲۰۱۳)، “مینیونها” (۲۰۱۵ – صداپیشه) و “هشت یار اوشن” (۲۰۱۸) اشاره کرد.
در تقدیر از فعالیتهای هنری او، در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۵، ستاره ساندرا بولاک در پیادهروی مشاهیر هالیوود نصب شد. بازی درخشان او در فیلم درام زندگینامهای “نقطه کور” در سال ۲۰۰۹، برایش معتبرترین جوایز از جمله جایزه اسکار بهترین بازیگر زن، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن در فیلم درام و جایزه انجمن بازیگران سینما برای بهترین بازیگر زن در نقش اصلی را به ارمغان آورد. بولاک بار دیگر برای بازی تحسینبرانگیز خود در فیلم علمی تخیلی “جاذبه” در سال ۲۰۱۳، نامزد این جوایز مهم شد.
اینستاگرام ساندرا بولاک
برای دیدن صفحه اینستاگرام ساندرا بولاک بر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.instagram.com/sandra.bullock.official/

فیلم های ساندرا بولاک
سال | فیلم | نقش(ها) |
---|---|---|
۱۹۸۷ | اعدامکنندگان | لیزا ادواردز |
۱۹۸۹ | یک احمق و پولش | دبی کاسگرو |
۱۹۸۹ | چه کسی پات را کشت؟ | دولین موران |
۱۹۹۲ | معجون عشق شماره ۹ | دایان فارو |
۱۹۹۳ | ناپدید شدن | دایان شیور |
۱۹۹۳ | وقتی مهمانی تمام میشود | آماندا |
۱۹۹۳ | چیزی به نام عشق | لیندا لو لیندن |
۱۹۹۳ | مرد خرابکار | لنینا هاکسلی |
۱۹۹۳ | آتش در آمازون | آلیسا روتمن |
۱۹۹۳ | کشتی گرفتن با ارنست همینگوی | الین |
۱۹۹۴ | سرعت | آنی پورتر |
۱۹۹۴ | چه کسی را باید بکشم؟ | لوری |
۱۹۹۵ | در حالی که خواب بودی | لوسی النور مودراتز |
۱۹۹۵ | شبکه | آنجلا بنت |
۱۹۹۶ | دو نفر اگر از طریق دریا | راز |
۱۹۹۶ | زمانی برای کشتن | الن رورک |
۱۹۹۶ | در عشق و جنگ | اگنس فون کوروفسکی |
۱۹۹۷ | سرعت ۲: کنترل کروز | آنی پورتر |
۱۹۹۸ | امید شناور است | بیردی پروییت |
۱۹۹۸ | ساختن ساندویچ | ملبا کلاب |
۱۹۹۸ | جادوی عملی | سالی اوونز |
۱۹۹۸ | شاهزاده مصر | میریام |
۱۹۹۹ | نیروهای طبیعت | سارا لوئیس |
۲۰۰۰ | مسلح خجالتی | جودی تیپ |
۲۰۰۰ | ۲۸ روز | گوئن کامینگز |
۲۰۰۰ | دختر شایسته مسلح | گریسی هارت |
۲۰۰۲ | قتل با اعداد | کارآگاه کسی میودر / جسیکا ماری هادسون |
۲۰۰۲ | اسرار الهی انجمن خواهران یایا | سیدالی واکر |
۲۰۰۲ | اخطار دو هفتهای | لوسی کلسون |
۲۰۰۴ | تصادف | جین کابوت |
۲۰۰۵ | لاوربوی | خانم هارکر |
۲۰۰۵ | دختر شایسته مسلح ۲: مسلح و افسانهای | گریسی هارت |
۲۰۰۶ | خانه کنار دریاچه | دکتر کیت فورستر |
۲۰۰۶ | بدنام | هارپر لی |
۲۰۰۷ | پیشگویی | لیندا هانسون |
۲۰۰۹ | پیشنهاد | مارگارت تیت |
۲۰۰۹ | همهچیز درباره استیو | مری هوروویتز |
۲۰۰۹ | نقطه کور | لی آن توهی |
۲۰۱۱ | فوقالعاده بلند و فوقالعاده نزدیک | لیندا شل |
۲۰۱۳ | گرما | مأمور ویژه سارا اشبرن |
۲۰۱۳ | جاذبه | دکتر رایان استون |
۲۰۱۳ | نخستوزیران: پیشگامان | گلدا مایر |
۲۰۱۵ | مینیونها | اسکارلت اوورکیل |
۲۰۱۵ | برند ما بحران است | “کالامیتی” جین بوداین |
۲۰۱۸ | اوشن ۸ | دبورا ‘دبی’ اوشن |
۲۰۱۸ | جعبه پرنده | مالوری هیز |
۲۰۲۱ | نابخشودنی | روث اسلتر |
۲۰۲۲ | شهر گمشده | لورتا سیج / آنجلا |
۲۰۲۲ | قطار گلوله | ماریا بیتل |

سریال های ساندرا بولاک
سال | سریال | نقش(ها) |
---|---|---|
۱۹۸۹ | رویارویی بیونیک: مرد شش میلیون دلاری و زن بیونیک | کیت میسون |
۱۹۸۹ | شروع از صفر | باربارا وبستر |
۱۹۸۹ | قتل پریپی | استیسی |
۱۹۹۰ | دختر شاغل | تس مکگیل |
۱۹۹۰ | بختهای خوش | ماریا سانتانجلو |
۱۹۹۶ | ماپتهای امشب | خودش |
