سر بن کینگزلی، بازیگر افسانهای بریتانیایی، یکی از همین هنرمندان نادر است که با توانایی بینظیر خود در دگردیسی، مخاطبان را در سراسر جهان شیفته خود کرده است. از نقش ماندگار مهاتما گاندی که اسکار را برایش به ارمغان آورد، تا شخصیتهای پیچیدهای مانند آمیر بن حور در فیلم گاندی و شخصیتهای شروری همچون تریوور اسلتری در مرد آهنی ۳، کینگزلی ثابت کرده که در هر ژانری استاد است. این مقدمه شما را به سفری در زندگی و کارنامه حرفهای این بازیگر بزرگ دعوت میکند تا با داستان موفقیتها و رازهای پشت پرده یکی از برجستهترین چهرههای تاریخ سینما آشنا شوید.

جدول محتوا
نام نام خانوادگی: | بن کینگزلی Ben Kingsley |
تاریخ تولد: | ۳۱ دسامبر ۱۹۴۳ 9/دی/1322 |
سن: | 81 سال و 7 ماه |
محل تولد: | اسنیتون، یورکشر شمالی انگلیس |
قد: | 173 سانتیمتر |
وزن: | 72 کیلوگرم |
صفحه imdb: | imdb |
بیوگرافی بن کینگزلی
سر بن کینگزلی با نام اصلی کریشنا پاندیت بانجی در تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۴۳ در اسنیتون، یورکشر شمالی، انگلستان به دنیا آمد. او یک بازیگر برجسته انگلیسی است که به خاطر نقشآفرینیهایش در فیلمهایی مانند «گاندی» و «فهرست شیندلر» شهرت جهانی دارد.
خانواده و ریشه
مادر: آنا لین مری گودمن (۱۹۱۴-۲۰۱۰)، یک بازیگر و مدل انگلیسی بود. او یک پسر دیگر به نام سادرودین بانجی نیز داشت که بعدها به عنوان روانپزشک در دوون مشغول به کار شد. آنا به صورت نامشروع به دنیا آمده بود و به همین دلیل تمایلی به صحبت درباره پیشینه خود نداشت.

پدر: رحیمتولا هرجی بانجی (۱۹۱۴-۱۹۶۸)، در زنگبار (بخشی از تانزانیای امروزی) متولد شد. خانواده او از شهر جامنگار هند و از قوم گجراتی خوجه بودند که شاخهای از مسلمانان شیعه اسماعیلی محسوب میشوند. هرجی بانجی در ۱۴ سالگی به انگلستان مهاجرت کرد.
پدربزرگ پدری: هرجی بانجی، یک تاجر موفق ادویه بود که از هند به سلطاننشین زنگبار مهاجرت کرده بود.
کودکی و تحصیلات
کینگزلی در پندلبری، لانکاشر بزرگ شد. با وجود اینکه پدرش مسلمان اسماعیلی بود، او با این مذهب بزرگ نشد و خود را یک عضو از جامعه کویکرها معرفی میکند. او در مدرسه دستور زبان منچستر تحصیل کرد و یکی از همکلاسیهایش بازیگر معروف، رابرت پاول بود.
پس از آن، در کالج دی لاسال در سالفورد که اکنون تئاتر بن کینگزلی در آن قرار دارد، ادامه تحصیل داد. در دوران دانشجویی، او به تئاتر آماتور در منچستر علاقهمند شد و اولین نقش حرفهای خود را در ۲۳ سالگی روی صحنه اجرا کرد.
میراث یهودی و روسی
کینگزلی درباره پیشینه خود اظهاراتی داشته است که به شرح زیر است:
او در سال ۱۹۹۴ اعلام کرد که یهودی نیست، اگرچه ممکن است رگ و ریشهای روسی-یهودی از سمت مادرش داشته باشد، اما این ریشه آنقدر ضعیف است که شواهد محکمی برای آن وجود ندارد.
او در سال ۲۰۱۶ عنوان کرد که پدربزرگ مادریاش احتمالا یک مهاجر یهودی-روسی بوده که مادربزرگ مادریاش را پس از باردار کردن رها کرده است. این اتفاق باعث شد که مادربزرگش یک “ضد سامی پلید” شود.

آغاز مسیر هنری از تئاتر تا سینما
بن کینگزلی، بازیگر برجسته بریتانیایی، در سالهای آغازین فعالیت خود، تمرکز اصلیاش را بر روی تئاتر گذاشت و سپس به تدریج وارد دنیای سینما شد. او در ابتدا با نام تولد خود “کریشنا بانجی” فعالیت میکرد، اما برای موفقیت بیشتر، نام خود را تغییر داد.
دوران تئاتر و آغاز حرفه (۱۹۶۷–۱۹۸۱)
پیوستن به رویال شکسپیر کمپانی (RSC): پس از فارغالتحصیلی در سال ۱۹۶۶، کینگزلی پیشنهاد مدیر برنامههای بیتلز، دیک جیمز، برای تبدیل شدن به یک ستاره پاپ را رد کرد. او به جای آن، در سال ۱۹۶۷ پس از یک آزمون موفق، به عضویت گروه معتبر رویال شکسپیر کمپانی درآمد. او به مدت ۱۵ سال تقریباً به طور انحصاری روی صحنه تئاتر فعالیت کرد.
تغییر نام: در دهه ۱۹۶۰، کینگزلی نام خود را به “بن کینگزلی” تغییر داد، چرا که میترسید یک نام خارجی مانع پیشرفت او در بریتانیا شود. او در مصاحبهای با رادیو تایمز گفت: «به محض اینکه نامم را عوض کردم، کارها به سراغم آمدند. یک بار با نام کریشنا بانجی تست دادم و گفتند: “آزمون خوبی بود، اما نمیدانیم چگونه تو را در فصل آینده جای دهیم.” نامم را عوض کردم، از خیابان رد شدم و گفتند از کی میتوانی شروع کنی؟»
نمایشهای برجسته: کینگزلی در نمایشهای متعددی از رویال شکسپیر کمپانی بازی کرد، از جمله:
همانطور که شما دوست دارید (As You Like It)
هیاهوی بسیار برای هیچ (Much Ado About Nothing)
ریچارد سوم (Richard III)
توفان (The Tempest)
رؤیای شب نیمه تابستان (A Midsummer Night’s Dream) – در تولید تحسینشده سال ۱۹۷۰ در نقش دیمتریوس
هملت (Hamlet)
زنان شاد ویندزور (The Merry Wives of Windsor)
ورود به سینما و تلویزیون
کینگزلی در همان سالهای اولیه فعالیتش، به تدریج وارد دنیای سینما و تلویزیون شد. اولین نقش سینمایی او در سال ۱۹۷۲، در فیلم هیجانانگیز بریتانیایی “ترس کلید است” (Fear Is the Key) بود. او در این دوران در نقشهای کوچکی در فیلمها و سریالهای تلویزیونی نیز ظاهر شد، از جمله:
کورونیشن استریت (Coronation Street): بازی در نقش ران جنکینز در این سریال بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷.
دادگاه تاج (Crown Court): حضور منظم به عنوان وکیل مدافع.
آنتونی و کلئوپاترا (Antony and Cleopatra): بازی در نقش تیدیوس در یک اجرای ضبط شده از نمایش شکسپیر در سال ۱۹۷۴.
مدرسه عشق (The Love School): بازی در نقش دانته گابریل روستی در این درام تاریخی سال ۱۹۷۵.
دیکنز لندن (Dickens of London): حضور در این مینیسریال تلویزیونی در سال ۱۹۷۶.
بن کینگزلی: از تئاتر تا سینما
بن کینگزلی، با کارنامه هنری غنی و نقشآفرینیهای بهیادماندنی، توانست از دنیای تئاتر به یکی از تحسینشدهترین بازیگران سینما تبدیل شود. نقطه عطف بزرگ در زندگی حرفهای او، بازی در نقش یک شخصیت تاریخی و الهامبخش بود که راه را برای موفقیتهای بعدیاش هموار کرد.
۱۹۸۲-۱۹۹۸: ورود به سینما و تلویزیون
نقطه عطف درخشان در کارنامه کینگزلی، بازی در فیلم حماسی و بیوگرافیک “گاندی” (Gandhi) به کارگردانی ریچارد آتنبورو در سال ۱۹۸۲ بود. او در این فیلم نقش اصلی فعال ضد استعماری و صلحطلب، ماهاتما گاندی، را بازی کرد. این فیلم هم از نظر منتقدان و هم از نظر مالی موفقیت بزرگی کسب کرد.

راجر ایبرت، منتقد سینما از روزنامه شیکاگو سان-تایمز، بازی کینگزلی را تحسین کرد و نوشت: “او این نقش را چنان مال خود میکند که احساس واقعی میکنید روح گاندی روی پرده است. بازی کینگزلی قدرتمند است، بدون اینکه پر سر و صدا یا نمایشی باشد. او تقریباً همیشه آرام، باهوش و با صدای آهسته است، و با این حال بازی او چنان تأثیری میگذارد که بعداً میفهمیم نیروی اخلاقی محض گاندی در پس آن کلمات بوده است.” کینگزلی برای این بازی، جوایز متعددی از جمله جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد، جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد – فیلم درام را از آن خود کرد.
پس از موفقیت “گاندی”، کینگزلی در فیلمهای مختلفی ظاهر شد، از جمله فیلم درام بریتانیایی “خیانت” (Betrayal) در سال ۱۹۸۳ که اقتباسی از نمایشنامهای به همین نام اثر هارولد پینتر بود. او برای این نقش، جایزه جوایز فیلم ایونینگ استاندارد بریتانیا را دریافت کرد.
در سال ۱۹۸۵، کینگزلی در فیلم درام “خاطرات لاکپشتی” (Turtle Diary) به کارگردانی جان ایروین و با همکاری گلندا جکسون بازی کرد. این فیلم نیز بر اساس رمانی از هارولد پینتر ساخته شده بود. در همان سال، او در اقتباس بیبیسی از داستان “سیلاس مارنر” (Silas Marner) در نقش اصلی ظاهر شد.
در سال ۱۹۸۷، کینگزلی در فیلم درام تاریخی “موریس” (Maurice) ایفای نقش کرد. در سال بعد، او نقشهای متعددی از جمله آهنگساز روسی، دمیتری شوستاکوویچ در فیلم “شهادت” (Testimony)، باسیل پاسکالی در “جزیره پاسکالی” (Pascali’s Island) و دکتر جان واتسون در “بدون سرنخ” (Without a Clue) را ایفا کرد.
در سال ۱۹۹۱، کینگزلی برای بازی در نقش میر لانسکی، یک شخصیت اصلی در مافیای آمریکا، در فیلم “باگزی” (Bugsy)، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او پس از آن در فیلمهای مهیج “اسنیکرز” (Sneakers) در نقش کازمو (۱۹۹۲)، معاون رئیس جمهور گری نانس در “دیو” (Dave) (۱۹۹۳) و بروس پاندولفینی، مربی شطرنج در “در جستجوی بابی فیشر” (Searching for Bobby Fischer) (۱۹۹۳) بازی کرد.
در سال ۱۹۹۳، کینگزلی در فیلم درام تاریخی “فهرست شیندلر” (Schindler’s List) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، در کنار لیام نیسون، نقش ایتزاک استرن، بازمانده هولوکاست و حسابدار اسکار شیندلر، را بازی کرد. این فیلم موفقیت عظیمی به دست آورد و کینگزلی برای بازی خود نامزد جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

در سال ۱۹۹۴، او در کنار سیگورنی ویور در فیلم “مرگ و دوشیزه” (Death and the Maiden) به کارگردانی رومن پولانسکی بازی کرد. دو سال بعد، کینگزلی در اقتباس سینمایی از نمایشنامه ویلیام شکسپیر، با نام “شب دوازدهم” (Twelfth Night)، نقش فست را ایفا کرد.
در سال ۱۹۹۷، کینگزلی صداپیشه یک بازی ویدیویی به نام “مراسم بیگناهی” (Ceremony of Innocence) بود. در سال بعد، او ریاست هیئت داوران چهل و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین را بر عهده داشت و در فیلم خانوادگی “خانه ترسناک” (Spooky House) بازی کرد. او دلیل انتخاب این نقش سبکتر را بازی در نقشهایی عنوان کرد که باعث ضربه روحی او شده بودند.
بن کینگزلی: موفقیتهای هنری از سال ۱۹۹۹ به بعد
از سال ۱۹۹۹ به بعد نیز به موفقیتهای چشمگیری دست یافت و با نقشآفرینی در فیلمهای متنوع، همچنان توانایی خود را در ایفای نقشهای پیچیده و متفاوت به نمایش گذاشت. این دوره از فعالیت او شامل کسب جوایز و نامزدیهای متعدد در جشنوارههای معتبر سینمایی است.
دور جدید موفقیت و نقشآفرینیهای بهیادماندنی
در سال ۲۰۰۰، کینگزلی در فیلم کمدی سیاه “جانور سکسی” (Sexy Beast) به کارگردانی جاناتان گلیزر، نقش دان لوگان را ایفا کرد. لوگان یک روانپریش خشن و استخدامکننده برای دنیای زیرزمینی لندن بود. او در این فیلم با بازیگرانی چون ری وینستون و یان مکشین همبازی شد. پیتر بردشاو، منتقد گاردین، از عملکرد او تمجید کرد و نوشت: “نقش دان لوگان کاملاً با استعدادهای بن کینگزلی برای کنترل و سکون هماهنگ است. رویکرد او کمی باروک و سبکدار است – میتوان گفت کمی بازیگرانه است و شبیه رفتار هیچ شرور واقعی نیست. اما با این حال، یک اجرای بسیار خندهدار و هوشمندانه است که با فیلمنامه و بازیگری زیبا همراه شده و کینگزلی آن را با نمایش شجاعانه حیلهگری جامعهستیزانه خود به اوج میرساند.” کینگزلی برای این نقش، یک نامزدی دیگر اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد.
یک سال بعد، او به خاطر “مشارکت هنری برجسته در سینمای جهان” جایزه گوی بلورین را در جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری دریافت کرد. در سال ۲۰۰۳، او در فیلم “خانهای از شن و مه” (House of Sand and Fog) به کارگردانی وادیم پرلمن، نقش سرهنگ مسعود امیر بهرانی را در مقابل جنیفر کانلی و شهره آغداشلو بازی کرد. اوون گلیبرمن، منتقد اینترتینمنت ویکلی، درباره بازی او نوشت: “کینگزلی، با بدنی که مانند زره پوشیده شده و هر خط دیالوگ را به یک پرتاب تلخ از غرور تبدیل میکند، سرسختی را با کششی قدرتمند از غم به نمایش میگذارد.” برای این نقش، او نامزدی اسکار، گلدن گلوب و جایزه ایندیپندنت اسپریت برای بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. سال بعد، او در تریلر روانشناختی “مظنون صفر” (Suspect Zero) در نقش بنجامین او’رایان ظاهر شد. اگرچه فیلم نقدهای منفی دریافت کرد، اما عملکرد کینگزلی مورد توجه قرار گرفت.
در ژوئیه ۲۰۰۶، کینگزلی برای بازی در فیلم تلویزیونی “خانم هریس” (Mrs. Harris) از شبکه اچبیاو، نامزد جایزه امی ساعات پربیننده برای بهترین بازیگر نقش اصلی در یک مینیسریال یا فیلم شد. او در این فیلم نقش کاردیولوژیست معروف، هرمان تارناور، را بازی کرد که توسط معشوقه طردشدهاش، ژان هریس (با بازی آنت بنینگ) به قتل رسید.
اواخر همان سال، او در یک قسمت از سریال “سوپرانوها” (The Sopranos)، نقش خودش را بازی کرد. در سال ۲۰۰۷، کینگزلی در کمدی مافیایی “تو مرا میکشی” (You Kill Me) نقش یک گانگستر آمریکایی-لهستانی و در فیلم “جنگ، شرکت” (War, Inc.) نقش یک آدمکش را ایفا کرد. سال بعد، او در درام عاشقانه “سوگواری” (Elegy) به کارگردانی ایزابل کوشت با بازیگرانی چون پنه لوپه کروز، پیتر سارسگارد و دنیس هاپر همبازی شد.

راجر ایبرت، منتقد سینما، درباره این فیلم نوشت: “بن کینگزلی، که میتواند تقریباً هر نقشی را بازی کند، به ویژه در نقش روشنفکران موذی بسیار مؤثر است. ‘سوگواری’ فیلمی است که میتوانست برای او ساخته شود، هرچند تا پایان فیلم، پنه لوپه کروز با بازی خود آن را از آن خود میکند و شخصیت کینگزلی را در این فرایند متحول میکند. این کار به زیبایی انجام شده است.” کینگزلی برای این نقش نامزد جایزه حلقه منتقدان فیلم لندن برای بهترین بازیگر بریتانیایی سال شد.
سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ شامل نقشهای بزرگ متعددی برای کینگزلی بودند. در سال ۲۰۱۰، او به صداپیشگی شخصیتی به نام سابین در بازی Fable III پرداخت و در فیلم “جزیره شاتر” (Shutter Island) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، در کنار لئوناردو دیکاپریو بازی کرد. در همان سال، کینگزلی اولین حضور خود در بالیوود را با فیلم تریلر “سه کارت” (Teen Patti) تجربه کرد. سال بعد، او در فیلم بعدی اسکورسیزی، یعنی فیلم ماجراجویی کودکان “هوگو” (Hugo) در نقش ژرژ ملییس، شعبدهباز فرانسوی، ظاهر شد. کینگزلی برای این نقش جایزه ساترن بهترین بازیگر مرد را نیز دریافت کرد.
در سال ۲۰۱۳، کینگزلی در فیلم “مرد آهنی ۳” (Iron Man 3) از دنیای سینمایی مارول، نقش شرور ترور اسلاتری را در کنار رابرت داونی جونیور بازی کرد و در فیلم اکشن علمی-تخیلی “بازی اِندر” (Ender’s Game) با هریسون فورد و آسا باترفیلد، در نقش قهرمان میزر رکهام ظاهر شد. یک سال بعد، او نقش نون، برده عبری، را در فیلم “خروج: خدایان و پادشاهان” (Exodus: Gods and Kings) به کارگردانی ریدلی اسکات بازی کرد و در فیلم “شب در موزه: راز مقبره” (Night at the Museum: Secret of the Tomb) نقش مرنکاره را ایفا کرد. در همان سال، کینگزلی در فیلم کوتاه ویدیویی “درود بر پادشاه” (All Hail the King) نیز نقش اسلاتری را تکرار کرد.
در سال ۲۰۱۵، کینگزلی در فیلم “یادگیری رانندگی” (Learning to Drive) نقش یک مربی رانندگی سیک را ایفا کرد. او در اقتباس لایو اکشن “کتاب جنگل” (The Jungle Book) به کارگردانی جان فاورو (۲۰۱۶)، صداپیشه شخصیت باگیرا بود و با بازیگرانی چون بیل موری و ادریس البا همبازی شد. کینگزلی همچنین کتاب “خودزندگینامه یک یوگی” را به صورت کتاب صوتی ضبط کرد. در سال ۲۰۱۸، او راوی مستند “همه یا هیچ: منچستر سیتی” بود و در اقتباس بیبیسی از “تپه واترشیپ” (Watership Down)، صداپیشه شخصیت ژنرال ووندورت بود.
در سال ۲۰۲۱، کینگزلی بار دیگر در فیلم “شانگ-چی و افسانه ده حلقه” (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) نقش ترور اسلاتری را تکرار کرد. دو سال بعد، او در فیلم کوتاه “داستان شگفتانگیز هنری شوگر” (The Wonderful Story of Henry Sugar) اثر وس اندرسون و بر اساس داستان کوتاهی از روآلد دال، بازی کرد. این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه لایو اکشن را به دست آورد.
کینگزلی قرار است در فیلمی بر اساس مجموعه کتابهای برنده چندین جایزه ریچارد آزمان، “کلوب قتل پنجشنبه” (Thursday Murder Club)، نقش ابراهیم عریف را بازی کند. فیلمبرداری این پروژه قرار است در تابستان ۲۰۲۴ آغاز شود.
بن کینگزلی: زندگی شخصی، فعالیتهای خیریه و افتخارات
بن کینگزلی، بازیگر برجسته بریتانیایی، علاوه بر موفقیتهای چشمگیر در عرصه سینما، زندگی شخصی و فعالیتهای اجتماعی پرفراز و نشیبی داشته است. در ادامه نگاهی به جنبههای مختلف زندگی و دستاوردهای او میاندازیم.
زندگی شخصی و خانواده
کینگزلی چهار بار ازدواج کرده و صاحب چهار فرزند است. از همسر اولش، آنجلا مورانت، دو فرزند به نامهای توماس بانجی و هنرمند جاسمین بانجی دارد.
از همسر دومش، الیسون ساتکلیف، کارگردان تئاتر، دو پسر به نامهای ادموند کینگزلی و فردیناند کینگزلی دارد که هر دو بازیگر هستند. ازدواج سوم او با الکساندرا کریستمان در سال ۲۰۰۵ پس از انتشار تصاویری از او با مردی دیگر در اینترنت به پایان رسید. سرانجام، در ۳ سپتامبر ۲۰۰۷، کینگزلی با بازیگر برزیلی، دانیلا لاوندر، در انگلستان ازدواج کرد.

فعالیتهای خیریه
در سال ۲۰۱۰، کینگزلی در نمایشی با عنوان “تکگوییهای کودکان” (The Children’s Monologues) در لندن در کنار بازیگرانی چون بندیکت کامبربچ، تام هیدلستون و ادی ردمین به روی صحنه رفت. این نمایش به نفع سازمان خیریه “نیاز نمایشی” (Dramatic Need) اجرا شد؛ سازمانی که متخصصان بینالمللی هنر (مانند موسیقیدانان، هنرمندان و بازیگران) را برای برگزاری کارگاهها به جوامع محروم و روستایی آفریقا میفرستد.
افتخارات و جوایز
اسکار: کینگزلی برای بازی درخشانش در فیلم “گاندی” (Gandhi) برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد. او همچنین سه بار دیگر نامزد اسکار شده است: یک بار برای “باگزی” (Bugsy)، یک بار برای “جانور سکسی” (Sexy Beast) در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل، و یک بار نیز برای “خانهای از شن و مه” (House of Sand and Fog) در بخش بهترین بازیگر مرد.
جوایز دیگر: در سال ۱۹۸۴، کینگزلی برنده جایزه گرمی برای بهترین آلبوم کلامی برای “سخنان گاندی” شد. او همچنین موفق به دریافت درجه افتخاری از دانشگاه سالفورد شد و نشان غیرنظامی “پادما شری” هندوستان را دریافت کرد.
لقب شوالیه: در سال ۲۰۰۲، به پاس خدماتش به صنعت فیلم بریتانیا، از سوی ملکه الیزابت دوم لقب “شوالیه” دریافت کرد. او پس از دریافت این افتخار اظهار داشت: «به ملکه گفتم که برنده شدن اسکار در مقایسه با این افتخار ناچیز است؛ این چیزی غیرقابل مقایسه است. من شیفته اساطیر و سنتهای قصهگویی این جزایر هستم. حس میکنم که یک قصهگو هستم و دریافت لقب شوالیه، در واقع به رسمیت شناخته شدن همین موضوع است.»
حواشی لقب سر
رسانهها گزارش دادند که او در برخی پروژهها اصرار داشته تا با عنوان “سر بن” شناخته شود که با انتقاداتی همراه بود. پنهلوپه کروز، همبازی او در فیلم “مرثیه” (Elegy)، گفته بود که نمیدانسته چگونه او را خطاب کند، اما پس از یک بار “سر بن” صدا کردن، تا پایان فیلمبرداری از همین عنوان استفاده کرده است. کینگزلی این اتهامات را رد کرد و گفت: «اگر در صحنه فیلمبرداری از همکارانم خواسته باشم که مرا “سر” صدا کنند، عمیقاً متاسفم. به یاد ندارم که هرگز چنین کاری کرده باشم و معمولاً فراموش نمیکنم.»

ستاره پیادهروی مشاهیر هالیوود:
در می ۲۰۱۰، ستاره او در پیادهروی مشاهیر هالیوود نصب شد.
جایزه انجمن آسیایی:
در آوریل ۲۰۱۳، کینگزلی در مراسم جوایز آسیایی در لندن، جایزه افتخاری “فلوشیپ” (Fellowship Award) را دریافت کرد.

فیلم های بن کینگزلی
سال | فیلم | نقش | توضیحات |
۱۹۷۲ | ترس کلید است (Fear Is the Key) | رویال | |
۱۹۸۲ | گاندی (Gandhi) | ماهاتما گاندی | |
۱۹۸۳ | خیانت (Betrayal) | رابرت | |
۱۹۸۵ | حرمسرا (Harem) | سلیم | |
۱۹۸۶ | دفتر خاطرات لاکپشت (Turtle Diary) | ویلیام اسنو | |
۱۹۸۷ | موریس (Maurice) | لاسکر-جونز | |
۱۹۸۸ | جزیره پاسکالی (Pascali’s Island) | باسیل پاسکالی | |
۱۹۸۸ | بدون یک سرنخ (Without a Clue) | دکتر جان واتسون | |
۱۹۸۸ | شهادت: داستان شوستاکوویچ (Testimony) | دیمیتری شوستاکوویچ | |
۱۹۸۹ | اسلیپاستریم (Slipstream) | آواتار | |
۱۹۹۰ | میمون پنجم (The 5th Monkey) | کوندا | |
۱۹۹۰ | یک زندگی خشن (A Violent Life) | فرماندار | |
۱۹۹۱ | باگزی (Bugsy) | مایر لانسکی | |
۱۹۹۱ | عشق ضروری (Necessary Love) | ارنستو | |
۱۹۹۲ | اسنیکرز (Sneakers) | کاز مو | |
۱۹۹۲ | فردی به نام اف.آر.او.۷ (Freddie as F.R.O.7) | فردی قورباغه | صداپیشه |
۱۹۹۳ | در جستجوی بابی فیشر (Searching for Bobby Fischer) | بروس پاندولفینی | |
۱۹۹۳ | دیو (Dave) | معاون رئیسجمهور گری ننس | |
۱۹۹۳ | فهرست شیندلر (Schindler’s List) | ایتساک استرن | |
۱۹۹۴ | مرگ و دوشیزه (Death and the Maiden) | دکتر روبرتو میراندا | |
۱۹۹۵ | گونهها (Species) | خاویر فیچ | |
۱۹۹۶ | شب دوازدهم (Twelfth Night) | فسته | |
۱۹۹۷ | مأموریت (The Assignment) | آموس | |
۱۹۹۷ | عکاسی از پریها (Photographing Fairies) | وزیر تمپلتون | |
۱۹۹۹ | اعتراف (The Confession) | هری فرتیگ | |
۱۹۹۹ | لقبهای جدایی (Parting Shots) | رنزو لوکاتلی | |
۱۹۹۹ | هزاره سیانان (CNN Millennium) | راوی | |
۲۰۰۰ | خانه شبحآلود (Spooky House) | زامبونی بزرگ | |
۲۰۰۰ | از کدام سیاره آمدهای؟ (What Planet Are You From?) | گریدون | |
۲۰۰۰ | قوانین درگیری (Rules of Engagement) | سفیر موراین | |
۲۰۰۰ | اسلام: امپراتوری ایمان (Islam: Empire of Faith) | راوی | صداپیشه؛ مستند |
۲۰۰۰ | هیولای سکسی (Sexy Beast) | دان لوگان | |
۲۰۰۱ | هوش مصنوعی (A.I. Artificial Intelligence) | متخصص | صداپیشه |
۲۰۰۲ | پیروزی عشق (The Triumph of Love) | هرموکراتس | |
۲۰۰۲ | تاک ابدی (Tuck Everlasting) | مردی با کت و شلوار زرد | |
۲۰۰۳ | خانهای از شن و مه (House of Sand and Fog) | مسعود بهرانی | |
۲۰۰۴ | تاندربیردز (Thunderbirds) | “کلاهدار” | |
۲۰۰۴ | مظنون صفر (Suspect Zero) | بنجامین او’رایان | |
۲۰۰۵ | صدای رعد (A Sound of Thunder) | چارلز هاتن | |
۲۰۰۵ | الیور توئیست (Oliver Twist) | فگین | |
۲۰۰۵ | بلادراین (BloodRayne) | کاگان | |
۲۰۰۶ | اسلوین خوششانس (Lucky Number Slevin) | خاخام | |
۲۰۰۷ | تو مرا میکشی (You Kill Me) | فرانک فالنچیک | |
۲۰۰۷ | آخرین لژیون (The Last Legion) | آمبروسینوس | |
۲۰۰۷ | ده فرمان (The Ten Commandments) | راوی | صداپیشه |
۲۰۰۸ | مرثیه (Elegy) | دیوید کپش | |
۲۰۰۸ | جنگ، شرکت (War, Inc.) | واکن | |
۲۰۰۸ | گورو عشق (The Love Guru) | گورو تاگین مایپودها | |
۲۰۰۸ | حماقت (The Wackness) | دکتر اسکوارز | |
۲۰۰۸ | ترنسسیبرین (Transsiberian) | گرینکو | |
۲۰۰۸ | کودکان دزدیده شده چین (China’s Stolen Children) | راوی | صداپیشه؛ مستند |
۲۰۰۸ | پنجاه مرد مرده در حال راه رفتن (Fifty Dead Men Walking) | فرگوس | |
۲۰۰۹ | کشتی نوح: آغاز جدید (Noah’s Ark: The New Beginning) | راوی | صداپیشه |
۲۰۰۹ | سفر به مکه (Journey to Mecca) | راوی | صداپیشه؛ مستند |
۲۰۱۰ | جزیره شاتر (Shutter Island) | دکتر جان کاولی | |
۲۰۱۰ | تین پتی (Teen Patti) | پرسی تراچتنبرگ | |
۲۰۱۰ | شاهزاده ایران: شنهای زمان (Prince of Persia: The Sands of Time) | نظام | |
۲۰۱۰ | ۱۰۰۱ اختراع و کتابخانه اسرار (1001 inventions and the library of secrets) | کتابدار | فیلم آموزشی کوتاه |
۲۰۱۱ | هوگو (Hugo) | ژرژ ملییس | |
۲۰۱۱ | کویر هنر ممنوعه (The Desert of Forbidden Art) | راوی | صداپیشه؛ مستند |
۲۰۱۱ | داستانهای بیتلز (Beatles Stories) | خودش | مستند |
۲۰۱۲ | دیکتاتور (The Dictator) | تامیر | |
۲۰۱۲ | یک درمان (A Therapy) | درمانگر | فیلم کوتاه |
۲۰۱۲ | این یک رویا نیست (It Is No Dream) | راوی | صداپیشه؛ مستند |
۲۰۱۳ | مرد آهنی ۳ (Iron Man 3) | ترور اسلتری / ماندرین | |
۲۰۱۳ | بازی اندر (Ender’s Game) | میزر رکام | |
۲۰۱۳ | یک مرد معمولی (A Common Man) | مرد | |
۲۰۱۳ | راه رفتن با دشمن (Walking with the Enemy) | نایبالسلطنه هورتی | |
۲۰۱۳ | پزشک (The Physician) | ابن سینا | |
۲۰۱۳ | راهنمای پرندهنگری به هر چیز (A Birder’s Guide to Everything) | لارنس کنراد | |
۲۰۱۴ | مارول وانشات: درود بر پادشاه (Marvel One-Shot: All Hail the King) | ترور اسلتری | فیلم کوتاه |
۲۰۱۴ | داستان جنگ (War Story) | آلبرت | |
۲۰۱۴ | باکسترولز (The Boxtrolls) | آرچیبالد اسنچر | صداپیشه |
۲۰۱۴ | یادگیری رانندگی (Learning to Drive) | داروان | |
۲۰۱۴ | آسایشگاه استونهرست (Stonehearst Asylum) | سایلاس لمب | |
۲۰۱۴ | خروج: خدایان و پادشاهان (Exodus: Gods and Kings) | نون | |
۲۰۱۴ | شب در موزه: راز مقبره (Night at the Museum: Secret of the Tomb) | مرنکاره | |
۲۰۱۴ | اربابان ربات (Robot Overlords) | رابین اسمایت | |
۲۰۱۵ | شوالیه جامها (Knight of Cups) | صدا | صداپیشه |
۲۰۱۵ | زندگی (Life) | جک ال. وارنر | |
۲۰۱۵ | قلب اژدها ۳: نفرین جادوگر (Dragonheart 3: The Sorcerer’s Curse) | اژدهای دراگو | صداپیشه |
۲۰۱۵ | وحدت (Unity) | راوی | صداپیشه؛ مستند |
۲۰۱۵ | خود/کمتر (Self/less) | دامیان | |
۲۰۱۵ | پیادهروی (The Walk) | پاپا رودی | |
۲۰۱۶ | کتاب جنگل (The Jungle Book) | باگیرا | صداپیشه |
۲۰۱۶ | برخورد (Collide) | گران | |
۲۰۱۷ | ستوان عثمانی (The Ottoman Lieutenant) | گرت وودراف | |
۲۰۱۷ | امنیت (Security) | چارلی | |
۲۰۱۷ | ماشین جنگ (War Machine) | حامد کرزی | |
۲۰۱۷ | یک مرد معمولی (An Ordinary Man) | ژنرال | تهیهکننده نیز بود |
۲۰۱۸ | خنجر زدن برای مبتدیان (Backstabbing for Beginners) | پاشا | |
۲۰۱۸ | عملیات نهایی (Operation Finale) | آدولف آیشمن | |
۲۰۱۸ | شکارچی شب (Night Hunter) | مایکل کوپر | |
۲۰۱۸ | اینتریگو: مرگ یک نویسنده (Intrigo: Death of an Author) | هندرسون | |
۲۰۱۹ | استراحتگاه غواصی دریای سرخ (The Red Sea Diving Resort) | ایتان لوین | |
۲۰۱۹ | عنکبوت در تار (Spider in the Web) | آدرث | |
۲۰۲۱ | قفل شده (Locked Down) | سولومون | |
۲۰۲۱ | شانگ-چی و افسانه ده حلقه (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) | ترور اسلتری | |
۲۰۲۲ | دالیلند (Dalíland) | سالوادور دالی | |
۲۰۲۳ | ژول (Jules) | میلتون رابینسون | |
۲۰۲۳ | داستان شگفتانگیز هنری شوگر (The Wonderful Story of Henry Sugar) | امداد خان / دلال | فیلم کوتاه |
۲۰۲۳ | سم (Poison) | دکتر گاندرای | فیلم کوتاه |
۲۰۲۴ | ویلیام تل (William Tell) | پادشاه آلبرت | |
۲۰۲۴ | بازی قاتل (The Killer’s Game) | زوی | |
۲۰۲۵ | پادشاه پادشاهان (The King of Kings) | کاهن اعظم کایافاس | صداپیشه |
در دست ساخت | باشگاه قتل پنجشنبه (The Thursday Murder Club) | ابراهیم عریف | |
در دست ساخت | راه باد (The Way of the Wind) | پستولید | |
در دست ساخت | جنگجوی صحرا (Desert Warrior) | امپراتور کیسرا | |
در دست ساخت | آب عمیق (Deep Water) |

بیوگرافی بن کینگزلی Ben Kingsley
سریال های بن کینگزلی
سال | سریال | نقش | توضیحات |
۱۹۶۶ | ببخشید، این یک بیان است (Pardon the Expression) | روی | قسمت: “صحنه روشنشده” |
۱۹۶۶ | اورلاندو (Orlando) | پیتر بتربی | ۶ قسمت |
۱۹۶۶–۱۹۶۷ | خیابان کورونیشن (Coronation Street) | ران جنکینز | ۵ قسمت |
۱۹۷۳ | ماجراجو (The Adventurer) | پیر | قسمت: “کتاب خوب” |
۱۹۷۳ | نمایشی برای امروز (Play for Today) | نسیم | قسمت: “کار سخت” |
۱۹۷۳ | خانه کامل (Full House) | “یک بدبختی” | قسمت: “۱۳ ژانویه ۱۹۷۳” |
۱۹۷۳ | حکایات وسکس (Wessex Tales) | لرد آپلندتاورز | قسمت: “باربارا از خانه گرب” |
۱۹۷۴ | آنتونی و کلئوپاترا (Antony and Cleopatra) | تیدیاس | فیلم تلویزیونی |
۱۹۷۵ | مدرسه عشق (The Love School) | روزتی | ۵ قسمت |
۱۹۷۶ | دیکنز لندن (Dickens of London) | دکتر جان الیوتسون | ۲ قسمت |
۱۹۷۷ | دستکش مخملی (Velvet Glove) | چاکراوارتی | قسمت: “بازگشت جنگجو” |
۱۹۷۶–۱۹۷۹ | دادگاه سلطنتی (Crown Court) | جرمی لی | ۵ قسمت |
۱۹۷۸–۱۹۷۹ | تئاتر بیبیسی ۲ (BBC2 Playhouse) | ایوانف / رابرت سیبراریو | ۲ قسمت |
۱۹۸۲ | همسران شاد ویندزور (The Merry Wives of Windsor) | فرانک فورد | فیلم تلویزیونی |
۱۹۸۳ | کین (Kean) | ادموند کین | |
۱۹۸۴ | کامیلا (Camille) | دووال | |
۱۹۸۴ | بلوز آکسفورد و کمبریج (Oxbridge Blues) | جف کریون | قسمت: “شش نفر میخوابند” |
۱۹۸۵ | سیلاس مارنر (Silas Marner) | سیلاس مارنر | فیلم تلویزیونی |
۱۹۸۶ | چشمانداز استنلی (Stanley’s Vision) | استنلی اسپنسر | فیلم تلویزیونی |
۱۹۸۸ | راز صحرا (The Secret of the Sahara) | شولومون | ۴ قسمت |
۱۹۸۸ | لنین: قطار (Lenin: The Train) | لنین | فیلم تلویزیونی |
۱۹۸۹ | قاتلانی در میان ما: داستان سایمون ویزنتال (Murderers Among Us) | سایمون ویزنتال | |
۱۹۹۱ | جنگی که هرگز تمام نمیشود (The War That Never Ends) | پریکلس | |
۱۹۹۵ | یوسف (Joseph) | پوتیفار | |
۱۹۹۵ | موسی (Moses) | موسی | |
۱۹۹۷ | سلاحهای کشتار جمعی (Weapons of Mass Distraction) | جولیان مسنجر | |
۱۹۹۸ | حکایت سوئینی تاد (The Tale of Sweeney Todd) | سوئینی تاد | |
۱۹۹۸ | جنایت و مکافات (Crime and Punishment) | پورفیری | |
۱۹۹۹ | آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland) | سرگرد کاترپیلار | |
۲۰۰۱ | آن فرانک: تمام داستان (Anne Frank: The Whole Story) | اتو فرانک | ۲ قسمت |
۲۰۰۵ | خانم هریس (Mrs. Harris) | هرمان تارنوور | فیلم تلویزیونی |
۲۰۰۶ | سوپرانوها (The Sopranos) | خودش | قسمت: “لژ لوکس” |
۲۰۱۴ | گارفونکل و اوتز (Garfunkel & Oates) | خودش | قسمت: “محو شدن” |
۲۰۱۵ | توت (Tut) | آی | ۳ قسمت |
۲۰۱۸ | همه یا هیچ چیز: منچستر سیتی (All or Nothing: Manchester City) | راوی | مجموعه مستند |
۲۰۱۸ | تپه واترشیپ (Watership Down) | ژنرال واندوورت | صداپیشه؛ ۴ قسمت |
۲۰۱۹ | فضل ابدی، با مسئولیت محدود (Perpetual Grace, LTD) | کشیش بایرون براون | ۱۰ قسمت |
۲۰۱۹ | شیندلر: داستان واقعی (Schindler: The Real Story) | راوی | |
۲۰۲۱ | مارول استودیوز: گردآوری شده (Marvel Studios: Assembled) | خودش | قسمت: “ساخت شانگچی و افسانه ده حلقه” |
۲۰۲۵ | واندرمن (Wonder Man) | ترور اسلتری | سریالی در دست ساخت برای دیزنی+ |

تئاتر های بن کینگزلی
سال | تئاتر | نقش(ها) | نمایشنامهنویس | محل(های) اجرا |
۱۹۶۷ | رام کردن زن سرکش (The Taming of the Shrew) | شکارچی | ویلیام شکسپیر | تئاتر سلطنتی شکسپیر |
۱۹۶۷ | تراژدی انتقامجو (The Revenger’s Tragedy) | لرد ۳ | سیریل تورنور | تئاتر سلطنتی شکسپیر |
۱۹۶۷ | هر طور شما دوست دارید (As You Like It) | لرد ۲ | ویلیام شکسپیر | تئاتر سلطنتی شکسپیر |
۱۹۶۷ | بازگشت به عادت (The Relapse) | کلاهگیسساز | جان ونبرو | تئاتر الدویچ، لندن |
۱۹۶۸ | هر طور شما دوست دارید (As You Like It) | آمیینز | ویلیام شکسپیر | تئاتر اهمانسون، لس آنجلس |
۱۹۶۸ | شاه لیر (King Lear) | اسوالد | ویلیام شکسپیر | استراتفورد-آپون-ایون، لندن |
۱۹۶۸ | ترویلوس و کرسیدا (Troilus and Cressida) | آئنیاس | ویلیام شکسپیر | تئاتر سلطنتی شکسپیر |
۱۹۶۸ | هیاهوی بسیار برای هیچ (Much Ado About Nothing) | کنراد | ویلیام شکسپیر | تئاتر سلطنتی شکسپیر |
۱۹۶۹ | ترویلوس و کرسیدا (Troilus and Cressida) | آئنیاس | ویلیام شکسپیر | تور بریتانیا |
۱۹۶۹ | جشن بارتلمی (Bartholomew Fair) | ند وینوایف | بن جانسون | تئاتر الدویچ، وست اند |
۱۹۶۹ | فنجان نقرهای (The Silver Tassie) | کراچر | شان او’کیسی | تئاتر الدویچ، لندن |
۱۹۷۰ | ریچارد سوم (Richard III) | ریچارد رتکلیف | ویلیام شکسپیر | تئاتر سلطنتی شکسپیر |
۱۹۷۰ | تدبیر، با تدبیر (Measure for Measure) | کلودیو | ویلیام شکسپیر | استراتفورد-آپون-ایون، لندن |
۱۹۷۰ | طوفان (The Tempest) | آریل | ویلیام شکسپیر | |
۱۹۷۱ | رؤیای شب نیمه تابستان (A Midsummer Night’s Dream) | دیمیتریوس | ویلیام شکسپیر | تئاتر بیلی رز، برادوی |
۱۹۷۱ | دشمنان (Enemies) | سینتسوف | ماکسیم گورکی | تئاتر الدویچ، لندن |
۱۹۷۱ | مشاغل (Occupations) | گرامشی | تروور گریفیث | تور بریتانیا |
۱۹۷۱ | در معرض تناسب (Subject To Fits) | ایپولیت | رابرت مونتگومری | د پلیس، لندن |
۱۹۷۱ | محاکمه اوز (The Oz Trial) | ریچارد نویل | دیوید ایلینگورث و جفری روبرتون | د پلیس، لندن |
۱۹۷۳ | درسی در خون و گل سرخ (A Lesson in Blood and Roses) | فریتز | جان وایلز | د پلیس، لندن |
۱۹۷۳ | سلام و خداحافظ (Hello and Goodbye) | جانی اسمیت | آتول فوگارد | د پلیس، لندن |
۱۹۷۴ | اظهارات پس از دستگیری بر اساس قانون غیراخلاقی (Statements Made After an Arrest Under the Immorality Act) | ارول فیلاندر | آتول فوگارد | تئاتر رویال کورت، لندن |
۱۹۷۵ | مرد، مرد است (Man Is Man) | بونزه وانگ | برتولت برشت | د آدر پلیس، استراتفورد-آپون-ایون |
۱۹۷۵ | همسران شاد ویندزور (The Merry Wives of Windsor) | مستر اسلندر | ویلیام شکسپیر | تئاتر سلطنتی شکسپیر |
۱۹۷۵–۱۹۷۶ | هملت (Hamlet) | هملت | ویلیام شکسپیر | استراتفورد-آپون-ایون، لندن |
۱۹۷۹ | سیمبلین (Cymbeline) | یاکیمو | ویلیام شکسپیر | تئاتر سلطنتی شکسپیر |
۱۹۷۹ | ژولیوس سزار (Julius Caesar) | مارکوس بروتوس | ویلیام شکسپیر | تئاتر سلطنتی شکسپیر |
۱۹۷۹ | بعل (Baal) | بعل | برتولت برشت | د آدر پلیس، استراتفورد-آپون-ایون |
۱۹۷۹–۱۹۸۰ | همسران شاد ویندزور (The Merry Wives of Windsor) | مستر فرانک فورد | ویلیام شکسپیر | تئاتر الدویچ، لندن |
۱۹۸۰ | زندگی و ماجراهای نیکلاس نیکلبی (The Life and Adventures of Nicholas Nickleby) | آقای اسکوئرز، آقای واگستاف | چارلز دیکنز | تئاتر الدویچ، لندن |
۱۹۸۰ | بعل (Baal) | بعل | برتولت برشت | استودیوی گلبنکیان، نیوکاسل |
۱۹۸۳ | ادموند کین (Edmund Kean) | ادموند کین | ریموند فیتزسیمونز | تئاتر هیمارکت، وست اند، برادوی |
۱۹۸۴ | خربزهها (Melons) | کاراکول | برنارد پومرانس | د آدر پلیس، استراتفورد-آپون-ایون |
۱۹۸۵–۱۹۸۶ | اتللو (Othello) | اتللو | ویلیام شکسپیر | تئاتر باربیکان، لندن |
