🤖 جنجال «تیلی نوروود»: خالق بازیگر هوش مصنوعی از هجمه‌ها می‌گوید و راز ۴۰ بازیگر دیگر را فاش می‌کند
وقتی الاین ون دِر وِلدِن، بازیگر و متخصص فناوری، در ماه سپتامبر در نشست زوریخ شرکت کرد، هرگز پیش‌بینی نمی‌کرد که تیلی نوروود، اولین بازیگر ساخته شده با هوش مصنوعی از استودیوی نوپای او با نام «زیکویا» (Xicoia)، چنین واکنش شدید جهانی را برانگیزد.

این کاراکتر هوش مصنوعی که با ظاهری جذاب و سبزه و حس و حال «دختر 20 ساله» ساخته شده بود، تابستان گذشته در سکوت خبری عرضه شده و حضور کم‌رنگی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

tilly norwood
tilly norwood

💥 جرقه جنجال از نشست زوریخ

ون در وِلدِن در این رویداد صنعتی و محدود، ابتدا به معرفی استودیوی تولید هوش مصنوعی خود به نام «پارتیکِل ۶» (Particle6) و زیرمجموعه جدید آن، زیکویا، پرداخت. سپس در یک میزگرد اعلام کرد که در حال مذاکره با مدیران برنامه‌ریزی (talent agents) برای اعطای نمایندگی به این بازیگر هوش مصنوعی است.

انتشار این خبر توسط ددلاین با تیتر “مدیران برنامه‌ریزی به دنبال بازیگر هوش مصنوعی تیلی نوروود”، خشم گسترده‌ای را در هالیوود و سایر محافل رسانه‌ای و سرگرمی برانگیخت و به سرعت جهانی شد.

ستارگانی چون ووپی گلدبرگ، امیلی بلانت و ناتاشا لیون انزجار خود را ابراز کردند، در حالی که رایان رینولدز در تبلیغ جدید «مِینت موبایل» خود، تیلی را سوژه شوخی قرار داد.

انجمن SAG-AFTRA نیز که هوش مصنوعی یکی از نقاط اختلاف اصلی در اعتصاب بازیگران ۲۰۲۳ بود، بیانیه‌ای صادر کرد و تاکید نمود که «خلاقیت… باید انسان‌محور باقی بماند.» آژانس بزرگ WME هالیوود نیز صریحاً اعلام کرد که نمایندگی بازیگران هوش مصنوعی را بر عهده نخواهد گرفت. تصاویر تیلی در شبکه‌های اجتماعی او در تیتر اصلی اخبار سراسر جهان قرار گرفت.

🎙️ «تیلی جایگزین انسان‌ها نیست»

یک ماه پس از این واکنش‌های شدید، الاین ون دِر وِلدِن در اولین مصاحبه اختصاصی خود با ددلاین، تلاش کرد تا واقعیت ماجرا را روشن کند. این فیزیکدان آموزش‌دیده که با ترکیب تجربه خود در فیزیک و هنر وارد حوزه هوش مصنوعی شده است، در این گفت‌وگوی جامع توضیح می‌دهد که:

فرآیند اخلاقی: تیلی با یک فرآیند «بسیار اخلاقی» و «شفاف» و با تکیه بر کار یک تیم ۱۵ نفره انسانی ساخته شده است.

قدرت خیرخواهانه: هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان «نیرویی برای خیر» عمل کرده و به پروژه‌هایی که به دلیل کاهش بودجه و ریسک‌پذیری پایین صنعت، شانس ساخت ندارند، چراغ سبز نشان دهد.

لزوم وضع قوانین: او اذعان دارد که صنعت فیلم و تلویزیون باید هرچه سریع‌تر با هم متحد شوند تا قوانین و چارچوب‌های محافظتی (guardrails) را وضع کنند.

تأیید مذاکرات: ون در وِلدِن هرگونه گمانه‌زنی درباره یک «ترفند تبلیغاتی» بودن این ماجرا را رد می‌کند و تأیید می‌کند که همچنان مذاکرات با مدیران برنامه‌ریزی برای تیلی ادامه دارد.

💬 بخش‌هایی از گفت‌وگوی الاین ون در وِلدِن با ددلاین

ددلاین: آیا تصور می‌کردید این داستان تا این حد پس از صحبت شما در نشست زوریخ سروصدا کند؟

ون دِر وِلدِن: صادقانه بگویم، دیوانه‌کننده بود. هرگز فکر نمی‌کردم این داستان تا این حد منفجر شود. وقتی اولین بار تیلی را تصور می‌کردم، شهرت جهانی را برای او در نظر داشتم؛ او برای همین ساخته شد. اینکه این پیشگویی به شکل خنده‌داری به حقیقت پیوست… فکر می‌کنم این جنجال، کیفیت کار ما را نشان داد و بسیاری از مردم را شگفت‌زده کرد. همچنین جرقه گفت‌وگویی را زد که باید در سراسر جهان در مورد چگونگی جایگیری این فناوری در صنعت زده می‌شد.

ددلاین: پس، جایگاه این فناوری در دنیای سرگرمی کجاست؟

ون دِر وِلدِن: من قویاً معتقدم سه ژانر وجود خواهد داشت: انیمیشن، اکشن زنده سنتی، و ژانر هوش مصنوعی. تیلی همیشه قرار بود در ژانر هوش مصنوعی بماند. من می‌خواهم در مورد دو کسب‌وکار ما شفاف باشم. پارتیکل ۶ وجود دارد تا در فضای فیلم‌سازی سنتی نیرویی برای خیر باشد. ما به کاهش بودجه‌ها کمک می‌کنیم تا پروژه‌ها بتوانند خلاقیت را با بازیگران واقعی افزایش دهند. همچنین، استفاده از هوش مصنوعی برای برخی نماها، ۸۰ تا ۹۰ درصد ردپای کربن را کاهش می‌دهد و در برخی موارد ایمن‌تر است. اما زیکویا در واقع توسعه به سوی دنیای هوش مصنوعی است، و تیلی در آنجا زندگی می‌کند و باید بماند.

ددلاین: آیا فکر نمی‌کردید فاش کردن مذاکره با مدیران برنامه‌ریزی برای تیلی این همه هیاهو به پا کند؟

ون دِر وِلدِن: فکر نمی‌کردیم اینقدر بحث‌برانگیز باشد، زیرا CAA در سال ۲۰۲۰ شخصیت CGI «لیل میکوئلا» را پذیرفته بود. با نگاه به گذشته، فناوری از آن زمان پیشرفت زیادی کرده و تیلی بسیار واقعی‌تر از میکوئلا به نظر می‌رسد. وقتی گفتیم می‌خواهیم تیلی اسکارلت جوهانسون بعدی باشد، منظورمان اسکارلت جوهانسون ژانر هوش مصنوعی بود. در آن دنیای هوش مصنوعی، او به مدیری نیاز دارد که برایش قراردادهای تبلیغاتی و نقش‌هایی در فیلم‌های هوش مصنوعی که ساخته خواهند شد، بگیرد. رنسانسی عظیم در این ژانر در حال وقوع است.

ددلاین: آیا مدیران برنامه‌ریزی بزرگ هالیوود به دلیل این واکنش‌های منفی عقب‌نشینی کرده‌اند؟

ون دِر وِلدِن: آنقدر با آژانس‌ها صحبت می‌کنیم که نمی‌توانم به طور خاص بگویم. اما با وجود این انتقادات، ما غرق در درخواست‌های همکاری از سوی استعدادهای برتر شده‌ایم. در حال صحبت با نویسندگان، کارگردانان و بازیگران برنده اسکار هستیم که می‌خواهند این فضا را کشف کنند.

ددلاین: آیا این یک ترفند تبلیغاتی بود؟

ون دِر وِلدِن: قطعاً یک ترفند تبلیغاتی نبود. من ناراحتم که مردم را ناراحت کردیم؛ هرگز قصد ما رنجاندن جامعه بازیگری نبود. من خودم بازیگر هستم و با همه بازیگران هم‌دل هستم. هدف من، به هیچ وجه، گرفتن شغل آنها نیست. تنها به این دلیل که یک فرم هنری جدید مانند هوش مصنوعی به وجود می‌آید، به این معنی نیست که فرم‌های هنری قدیمی منسوخ می‌شوند؛ ما همچنان نقاشی می‌کنیم و می‌نویسیم.

ددلاین: گام بعدی چیست؟ آیا شخصیت‌های جدیدی برای زیکویا در راه هستند؟

ون دِر وِلدِن: بله. برنامه این است که ۴۰ شخصیت بسیار متنوع خلق کنیم تا کل دنیای او را بسازیم و با یک گروه بازیگری کاملاً جدید در این ژانر هوش مصنوعی بازی کنیم.

ددلاین: حرف شما به کسانی که نگرانند شغلشان به دلیل هوش مصنوعی منسوخ شود، چیست؟

ون دِر وِلدِن: در سال ۲۰۱۶ می‌گفتند رادیولوژیست‌ها منسوخ می‌شوند چون هوش مصنوعی کارشان را بهتر انجام می‌دهد. اما نتیجه این شد که فناوری بیشتری وارد رادیولوژی شد، اسکن افراد بیشتری انجام شد و در نتیجه رادیولوژیست‌های بیشتری برای مشاهده و کار با نقش‌های هوش مصنوعی مورد نیاز شدند. این رنسانس خلاقیت است. پروژه‌های بیشتری تأیید می‌شوند. فیلم‌های بیشتری ساخته خواهند شد. این صنعت رونق فوق‌العاده‌ای خواهد گرفت.

اینستاگرام تیلی نوروود

برای دیدن صفحه اینستاگرام تیلی نوروود بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.instagram.com/tillynorwood

deadline

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 56

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir