مروري بر زندگي شهيد دکتر عبدالحميد ديالمه

تولد: 4 ارديبهشت 1333 در تهران در خانواده‌اي مذهبي.

مرحوم دكتر حميد ديالمه پدر شهيد، قبل از انقلاب با حضور در جلسات انجمن اسلامي پزشكان كه شهيد مطهري از گردانندگان آن بود، باعث گرديد فرزندش عبدالحميد (كه وحيد صدايش مي‌كردند)، با مباحث سياسي، مواضع و افراد فعال در عرصه‌هاي سياسي و انقلابي آشنا شود. در آن جلسات از حضور سياسيون و روحانيون مطرح آن زمان براي سخنراني بهره گرفته مي‌شد؛ افرادي همچون شهيد دكتر بهشتي و مهندس بازرگان.

– پدر شهيد در دوران بعد از انقلاب با تشكيل سازمان پزشكي امام خميني علاوه تربيت نيروهاي امدادگر در طول دفاع مقدس، تعدادي درمانگاه خيريه را مديريت مي‌نمود كه اين امر تا هنگام وفات ايشان ادامه داشت.

تحصيلات:

– پس از طي دوره دبستان ، آغاز دوره متوسطه در دبيرستان هدف شماره 3 / اخذ ديپلم طبيعي و شروع تحصيل علوم حوزوي.

– سيره و حديث را نزد اساتيد حوزه علميه قم و علوم مختلف منطق ، فلسفه و عرفان را نزد استاد شهيد آيه الله مرتضي مطهري آموخت.

– سال 1352 به دانشگاه فردوسي مشهد وارد شد.

– اخذ مدرک دکتراي داروسازي از اين دانشگاه در تاريخ 14 اسفند 1358.

فعاليت‌هاي پيش از پيروزي انقلاب:

– ارتباط مستمر با علماي تهران و شرکت درجلسات شهيد مطهري، شهيد بهشتي و دکتر بازرگان از دوران جواني.

– از سال 1352 تا اواخر سال 1356 شروع به مبارزه مخفي با رژيم شاه نمود.

– در سال 1354 به همراه چند تن از دوستان ، براي بررسي اوضاع منطقه و ساخت مستندي پيرامون وضعيت فقر در نقاط محروم ايران، به استان سيستان و بلوچستان سفر کردند و از اوضاع كپرنشينان فيلمبرداري و با ايشان درباره وضع بد زندگي مصاحبه نمودند، که در چاه­بهار توسط ساواک دستگير ولي به علت موجود نبودن مدرک، پس از مدتي آزاد مي­شوند.

– توليد چند فيلم مستند که اکثرا ناتمام ماند؛ مانند مستند فقر در سال 54 كه بعد از انقلاب بخشهايي از آن از تلويزيون جمهوري اسلامي پخش شد.

– در سال اول تحصيل‌، در خوابگاه دانشگاه مشهد اقدام به تأسيس کتابخانه اسلامي نمود و از اين طريق افراد را شناسايي و جذب مي­کرد.

– برپايي جلسات دعاي کميل در سطح دانشگاه، براي اولين بار در ايران. اين جلسات بعدها در سطح عمومي و گسترده‌‌تر در حرم مطهر حضرت امام رضا عليه السلام تداوم يافت.

– تشکيل گروههاي چندين نفري و مديريت آنها جهت نشر افکار ناب اسلامي شيعي ، با آموزشهاي عقيدتي و سياسي.

– چندين بار دستگيري توسط ساواک .

– نشرفرامين امام خميني (ره) مبني بر دوري جستن از حزب رستاخيز و هشدارهاي ايشان در مورد صهيونيسم‌، در دانشگاه .

– رهبري و طراحي تظاهرات عليه شاه معدوم در اوج خفقان سالهاي 54-55 در شهر مشهد و اعلام مرجعيت و رهبريت امام خميني(ره) و مديريت حرکت‌هاي دانشجويي انقلابي در مبارزه عليه رژيم و تلاش براي همگرايي گروههاي دانشجويي ديگر.

 

– انتشار اعلاميه هايي جهت افشاي جريان انحرافي منافقين در سال 1354 در دانشگاه مشهد .

فعاليت‌هاي پس از پيروزي انقلاب:

– در سال 1357، به دنبال اوج‌گيري انقلاب شکوهمند اسلامي‌:‌ اعلام موجوديت رسمي و علني‌، «مجمع احياء تفکرات شيعي» در سطح دانشگاه و شهر مشهد و مديريت و  تشکيل کلاسهاي عقيدتي براي جوانان مشهدي.

– عضو شوراي انقلابي تزكيه در دانشگاه.

– عضو شوراي اوليه هفت نفره سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در استان خراسان.

– عضو شوراي اوليه حزب جمهوري اسلامي در خراسان بهمراه بزرگاني همچون شهيد هاشمي‌نژاد، شهيد كامياب و آيت الله واعظ طبسي و… .

– تشکيل جلسات مناظره وگفتگوي اعتقادي- سياسي و جلسات آزاد پرسش و پاسخ با نمايندگان گروههاي انحرافي در سطح شهر و جمع‌هاي دانشگاهي.

– ادامه افشاگري در مورد انديشه‌هاي التقاطي منافقين.

– سخنراني‌هاي متعدد اعتقادي – سياسي در تهران‌، مشهد و قم كه ابتدا  بيشتر در دانشگاه و فضاهاي دانشجويي صورت مي‌پذيرفت و همزمان با كانديداتوري شهيد و انتخاب به عنوان نماينده مردم مشهد در مجلس، كم‌كم به شكل گسترده‌اي در ميان مردم انقلابي ديگر شهرهاي استان خراسان و كشور گسترش يافت كه حدود 400 ساعت از نوارهاي آن جلسات توسط دوستان شهيد جمع آوري شده است.

– نقد نظرات، تفكر و خط مشي سياسي و مذهبي بني‌صدر.

اين مساله به صورتي بود كه مدتها پيش از مطرح شدن بني صدر به عنوان کانديداي رياست جمهوري، انحراف بني‌صدر از خط امام براي شهيد ديالمه محرز شده بود و اين در حالي بود که بسياري از بزرگان کشور و انقلاب در رده‌هاي مختلف از بني‌صدر حمايت مي‌کردند.

– تشکيل گروه مطالعه مدارک، بر ضد بني‌صدر و کشف مدارک فراوان و نشر آن براي اشكار نمودن چهره واقعي بني‌صدر از ابتداي اتقلاب.

– شکل‌دهي تحصن اعتراض­آميز دانشجويي در مقابل روزنامه انقلاب اسلامي در تهران.

– شرکت در اولين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و حمايت علماي برجسته مشهد از وي و انتخاب ايشان از سوي مردم به عنوان نماينده مردم مشهد.

– عضو هيئت رئيسه سني مجلس ، به علت سن کم.

– رياست کمسيون شوراها در مجلس شوراي اسلامي.

– تلاش براي ارائه مدارک عدم کفايت سياسي بني­صدر به مجلس با همکاري برخي از نمايندگان و موفقيت در اين امر.

– شهادت در حادثه خونين بمب­گذاري در دفتر حزب جمهوري اسلامي .

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.4 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir