ویروس روتا در نوزادان

علت اصلی بروز بیماری گاستروانتریت روده در نوزادان ویروس روتا است. در واقع، عفونت ناشی از رشد این ویروس باعث بروز درد شدید در معده در نوزاد می‌شود که در برخی موارد هم همراه با اسهال و استفراغ خواهد بود.

فراموش نکنید که بروز این نوع عفونت در بدن فرزند شما می‌تواند در موارد شدیدتر منجر به کمبود آب شده و احساس خستگی شدیدی را در بدن نوزاد بیمار به دنبال داشته باشد. نوزادانی که بیشتر از شش ماه سن دارند، می‌توانند این ویروس را از طریق مصرف مواد غذایی آلوده دریافت نمایند؛ در حالی که نوزادان شیرده ممکن است آن را به علت اتفاقی و از طریق تماس دهانی با اشیا آلوده دریافت کنند.

در واقع، می‌توان ادعا کرد که این نوع ویروس می‌تواند سلامتی فرزند شما را در هر سنی حتی، در دوران نوزادی هم تحت تأثیر قرار دهد. با وجود اینکه تلاش می‌شود تا از طریق ایمن‌سازی بدن نوزادان و جلوگیری از بروز شرایط غیر قابل پیش بینی، از مبتلا شدن نوزادان به بیماری گاستروانتریت پیشگیری کرد، اما نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که امروزه، این نوع عفونت، عامل اصلی مرگ و میر نوزادان در همه کشورهای جهان به شمار می‌رود.

 این ویروس موذی هر سال جان 700 هزار کودک را در کشورهای جهان سوم می‌گیرد. این ویروس قاتل، که شاید ‌تا به حال اسمش را هم نشنیده باشید، بیشتر از وبا آدم می‌کشد. این ویروس به تنهایی عامل اغلب مرگ‌های کودکان زیر دو سال در اثر اسهال است که تقریباً 130 میلیون کودک در جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

واکسن ویروس روتا :

تازگی دانشمندان واکسنی خوراکی تهیه کرده‌اند که بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی، می‌تواند آمار مرگ کودکان در اثر اسهال را تا 30 درصد کم کند. یعنی این واکسن می‌تواند سالانه جان 700 هزار کودک را نجات دهد؛ حالا بگذریم از کاهش هزینه‌هایی که بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌شود.

یشگیری بهتر از درمان

شستن مرتب دست‌ها – که این همه شما را به آن توصیه می‌کنیم – بهترین راه برای پیشگیری از انتقال این بیماری به دیگران است. کودکان مبتلا باید در خانه مانده و استراحت کنند تا اسهال شان کاملاً خوب شود وگرنه ممکن است کودکان دیگر هم در مهد کودک بیمار شوند.

با وجود رعایت تمام این نکات بهداشتی باز هم احتمال ابتلای کودک به این ویروس وجود دارد چون روتا ویروس می‌تواند مدت‌های طولانی در محیط زنده بماند. جالب است بدانید محققان متوجه شدند کودکانی که برای چندمین بار به این بیماری مبتلا می‌شوند، نوع خفیف‌تر بیماری را تجربه می‌کنند. به همین علت هم به فکر تهیه واکسن برای پیشگیری از این نوع اسهال، افتادند.

خوشبختانه این فکر هم به نتیجه رسید و واکسن از آزمایشات سربلند بیرون آمد. البته دانشمندان هنوز مشغولند تا واکسنی ارزان‌تر و با پوشش بهتری ارائه کنند، اما انجمن بیماری‌های کودکان در آمریکا توصیه می‌کند شیرخواران در سنین 2، 4 و 6 ماهگی 3 دوز واکسن خوراکی روتا ویروس را دریافت کنند. این واکسن که Rota Teq نام دارد می‌تواند تا 75 درصد جلوی این عفونت را گرفته و تا 98 درصد از نوع شدید بیماری کم کند. به همین علت مسئولان بهداشتی انگلستان هم آن را به عنوان برنامه واکسیناسیون کشوری توصیه کرده‌اند.

علائم و نشانه‌های ویروس روتا

علائم معمولاً دو یا سه روز پس‌ازاینکه کودک آلوده شد، ظاهر می‌شود. کودکان مبتلابه عفونت روتاویروس دارای تب و تهوع و استفراغ هستند و اغلب به دنبال آن دل‌پیچه و اسهال را تجربه می‌کنند. کودکان ممکن است سرفه و آبریزش بینی نیز داشته باشند.
هرچند بعضی از عفونت‌های روتاویروس مثل ویروس‌های دیگر ممکن است به‌ویژه در بزرگ‌سالان علائم خاصی نداشته باشند یا بسیار کم باشند.
گاهی اوقات اسهال همراه با عفونت روتا ویروس بسیار شدید است که به‌سرعت می‌تواند منجر به بی‌آبی کودک شود. علائم کم‌آبی بدن عبارت‌اند از تشنگی، عصبانیت، بی‌قراری، لتارژی، گودی چشم، خشکی دهان و زبان، خشکی پوست، کاهش ادرار و در نوزادان خشکی پوشک برای چندین ساعت.

 

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.9 تعداد آرا: 14

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir