توفان کاترینا فاجعه‌بارترین بلای طبیعی در ایالات متحده آمریکا

توفند کاترینا (به انگلیسی: Hurricane Katrina) یکی از فاجعه‌بارترین بلایای طبیعی در ایالات متحده آمریکا بوده‌است. این توفند که در سال ۲۰۰۵ میلادی رخ داد بخشی از کرانه‌های آمریکایی خلیج مکزیک از نیواورلئان در ایالت لوئیزیانا تا موبیل در ایالت آلاباما را درنوردید و به ویرانی کشید. طوفان کاترینا در پگاه ۲۹ اوت ۲۰۰۵ از دریا به خشکی رسید و باعث مرگ ۱٬۸۳۶ تن و آوارگی یک میلیون نفر شد. چنین فاجعه‌ای انسانی از زمان جنگ داخلی آمریکا در ایالات متحده دیده نشده‌است. سرعت این طوفان ۲۸۰ کیلومتر گزارش شده‌است.

توفان کاترینا

توفان کاترینا

نقش ارتش امریکا در ایجاد سیل

نیرو دریایی ارتش امریکا به عنوان پیمانکار ساخت سیستم ضد سیل در نیواورلئان مسئول اصلی ایجاد سیل در زمان وقوع توفان کاترینا شناخته می شود .طبق گزارش نیویورک تایمز ارتش امریکا این پروژه را با هزینه یک میلیارد دلار انجام داد اما در زمان توفان سیستم ضد سیل معیوب بوده و به هیچ عنوان وارد عمل نشده است.

در سال 2011 سیستم ضد سیل جدید در نیواورلئان ساخته شد که 7 میلیارد دلار هزینه در برداشته ولی این سوال مطرح هست که سیستم ضد سیل قبلی که با 1 میلیارد دلار هزینه ساخته شده بود اصلا برای چه طراحی شده بود؟

سیستم ضد سیل توفان کاترینا

سیستم ضد سیل توفان کاترینا

ابعاد سیستم ضد سیل نیواورلئان
در این سیستم 17 دیزل پمپ عظیم با پمپ کردن آب در سیستم لوله کشی به طول 350 مایل آب را از منطقه مسکونی دور میکند.

کمک نکردن نیرو های امدادی به سیاه پوستان

پس از توفان و سیل ، ارتش امریکا مسئول امداد رسانی به مردم نیواورلئان شد. طبق آن چیز که برخی از شاهدین عینی اعلام کردند ارتش امریکا طبق دستور ، از کمک کردن به سیاهپوستان خود داری میکرد. انتشار تصاویر سیاه پوستانی که برای جلب توجه هلیکوپتر های ارتش ، از پرچم امریکا استفاده می کردند موج اعتراضات را شدت داد . این حرکت سیاه پوستان نشان داد که ارتش آنها را امریکایی نمیداند.

پرچم امریکا برای اثبات امریکایی بودن سیاه پوستان

پرچم امریکا برای اثبات امریکایی بودن سیاه پوستان

موج دوم اعتراضات به ارتش امریکا زمانی شروع شد که تصویر جنازه یک فرد سیاه پوست که اجزای بدنش به دلیل گذشت زمان زیاد ، تجزیه و فاسد شده بود در حالی که سرباز  ارتش امریکا در چند متری او ایستاده ، در رسانه ها منتشر شد.

 

تماشای جنازه یک سیاه پوست توسط سرباز ارتش

تماشای جنازه یک سیاه پوست توسط سرباز ارتش

 

پرده آخر توفان کاترینا

جورج بوش (رئیس جمهور وقت) پس از بالا گرفتن اعتراضات مردمی ، خود وارد مناطق آسیب دیده از سیل و توفان شد و نمایش یک سری رفتار های تبلیغاتی مانند بغل کردن چند سیاه پوست با پس زمینه پرچم امریکا بر روی اقدامات ارتش و عدم کمک رسانی به سیاه پوستان سرپوش گذاشت.

جورج بوش در توفان کاترینا

جورج بوش در توفان کاترینا

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 24

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir