محمودرضا خاوری کیست؟

محمودرضا خاوری (زادهٔ ۱۳۳۱ در خرم‌آباد)، مدیر عامل سابق بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم شده به دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی است.

محمودرضا خاوری در مهر ۱۳۹۰ به بهانهٔ «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود گریخت.

خاوری توسط دادگاه انقلاب ایران به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و بابت دریافت رشوه به ۱۰ سال محکوم شده‌است نام خاوری برای مدتی در لیست افراد تحت تعقیب اینترپل وجود داشت ولی از اواسط مهر ۱۳۹۵ خورشیدی، نام وی به عنوان یک شخص در حال تعقیب در وب‌سایت اینترپل مشاهده نمی‌شود.

خاوری مزراحی

خاوری مزراحی

ماجرای فرار خاوری

بنابر اطلاعات منتشره از سوی قاضی سراج، خاوری در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ به عنوان رئیس بانک ملی ایران، تقاضای سفر به انگلستان را در قالب یک مأموریت کاری برای شرکت در جلسه بانک پی‌ال‌سی لویدز لندن (بهانگلیسی: Lloyds Bank Plc) مطرح می‌کند. در تاریخ ۲۹ شهریور همان سال با مأموریت وی به خارج از کشور موافقت می‌شود. در ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ خورشیدی، خاوری به مدیر حراست می‌گوید: درخواست سفر به لندن برای شرکت در جلسه بانک بانک پی‌ال‌سی لویدز لندن را دارم، از وزارت اطلاعات سؤال کنید اگر ممنوع‌الخروج نیستم بروم. قاضی سراج می‌افزاید: برابر اطلاعاتی که من کسب کردم مدیر حراست از طریق رئیس سازمان حراست کل کشور موضوع را پیگیری کرده و نهایتاً معاون وزیر اطلاعات بلامانع بودن خروج خاوری را اعلام می‌کند.

در ادامه این ماجرا، تارنمای خبری تحلیلی دماوند نوشت: محمودرضا خاوری، روز دوم مهر ۱۳۹۰ خورشیدی، به بهانهٔ شرکت در یک کنفرانس بانکی در انگلستان، ایران را به مقصد انگلستان ترک می‌کند.

 

کلاهبرداری 105 میلیون دلاری از خاوری در کانادا

 

در تاریخ ۱۷ ژوٸن ۲۰۱۶ خبرگزاری بلومبرگ ال. پی. گزارش کرد: یک سرمایه‌دار و برج ساز معروف یهودی ایرانی-کانادایی به نام سام مزراحی از خاوری به دادستانی تورونتو شکایت کرده‌است. سام مزراحی شکایت کرده‌بود که یکی از شریک‌های او به نام محمود خاوری تهدید کرده که خانه او را به آتش خواهد کشید. بر اساس گزارش بلومبرگ، خاوری در دو پروژه لوکس در منطقه میدتاون تورونتو از طریق پسرانش به نام‌های خشایار خاوری و اردوان خاوری سرمایه‌گذاری کرده بوده‌است.

خاوری نیز ادعا کرده که سام مزراحی به او مبلغ ۱۰۵ میلیون دلار ضرر زده و سرمایه او را جهت تهیه جت شخصی، تحصیل فرزند و دکور ویلای خود، هزینه کرده‌است. از سوی دیگر سام مزراحی ادعا کرد: سرمایه‌ای از خاوری دریافت نکرده و در نهایت مجبور شده‌است از بانک وام بگیرد. بر اساس گزارش بلومبرگ رابطه محمودرضا خاوری و سام مزراحی به سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد. از آن هنگام، دو پسر خاوری به نام‌های خشایار و اردوان که هر دو حدوداً ۲۰ ساله بوده‌اند در پروژه‌های مزراحی شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سام مزراحی کیست؟

 

سام مزراحی یا میزراهی (عبری:שמ מזרחי انگلیسی: Sam Mizrahi) یک کارآفرین و سازنده مسکن ایرانی-اسرائیلی- کانادایی است که در شهر تورونتو کانادا فعالیت دارد. بیشتر شهرت وی به خاطر ساخت چندین برج معروف در تورونتو و رابطه وی با محمودرضا خاوری، رئیس پیشین بانک ملی ایران، است.

سام میزراحی در ایران در یک خانواده یهودی از شموئل میزراحی و زیبا میزراحی به دنیا آمد. خانواده او در سن ۶ سالگی وی در سال ۱۹۷۷ به کانادا مهاجرت کردند و در شهرتورونتو ساکن شدند. میزراحی تحصیلات کمتر از دیپلم دارد و دوره دبیرستان خود را به پایان نبرده است. او خود را یک کارآفرین می‌داند.

او ابتدا کار خود را با فعالیت در صنفخشک‌شویی آغاز کرد و شرکت «دوو کورپ» را تأسیس نمود تا اینکه این شرکت در سال ۲۰۰۷ میلادی ورشکست شد.  میزراحی سپس شرکت «میزراحی دولوپمنتز» را تأسیس نمود که یکی از بزرگترین سازندگان مسکن لوکس در شهر تورونتو کانادا می‌باشد.[۲] او ادعا کرده‌است که از سال ۱۹۸۷ و قبل از فعالیت خشک‌شویی خود در زمینهساخت و ساز در تورونتو فعال است. میزراحی دارای همسری به نام میشال بوده و دارای یک پسر به نام اتان و یک دختر به نام ادن می‌باشد.

لقب مغول تورنتو 

خبرگزاری بلومبرگ در مورد اختلافات خاوری و مزراحی مطالب زیادی منتشر کرد که در یکی از این مطالب لقب «مغول تورنتو» را برای سام مزراحی استفاده کرد.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-17/an-iranian-fugitive-toronto-property-mogul-and-a-deal-gone-awry

کنیسه یهودی فورست هیل – تورونتو

بزرگترین کنیسه ۴۵ سال اخیر در تورونتو که توسط میزراحی ساخته شده‌است. طراحی ساختمان کپی‌برداری شده از کنیسه جاسلو در لهستان است که در زمان جنگ جهانی دوم توسط نازیها تخریب شده‌است. نام مرکز کنیسه یهودی تامی لتنر در نظر گرفته شده‌است.

سقف ساختمان از روی ساخته شده‌است و دارای محل پذیرایی، کتابخانه، کتابخانه هولوکاست و سوکا بر روی سقف ساختمان می‌باشد. ساخت آن در نوامبر ۲۰۱۴ به پایان رسید. بر اساس نوشته گلوب اند میل این کنیسه پیچیده‌ترین کنیسه ساخته شده بعد از جنگ جهانی دوم در سراسر دنیا می‌باشد. برای شباهت بیشتر به کنیسه اصلی جاسلو که در لهستان تخریب شده بود بعضی قسمت‌های کنیسه در اسرائیل ساخته شد و سپس به کانادا منتقل گردید.[۱۳] این مرکز در سپتامبر سال ۲۰۱۵ به بهره‌برداری رسید.

فعالیت های صهیونیستی میزراحی

میزراحی به یهودی بودن خود افتخار می‌کند و فعالیت‌های زیادی برای کمک به یهودیان انجام داده است. او یکی از مدیران و مهمترین کمک کنندگان مالی به پروژه «راه رفتن با اسرائیل»، مراسمی سالانه در تورونتو که کمکهای مالی برای اسرائیل در آن جمع‌آوری می‌شود است.

او همچنین در هیئت مدیره سازمان «دوستان مرکز سیمون ویزنتال» که در مورد هولوکاست مطالعه می‌کند است.

حکم دادگاه کانادا 

همان کشوری که حاوری را با آغوش باز پذیرفت او را در مقابل یک دلال صهیونیست محکوم کرد.

حکم نهایی دادگاه:
سرانجام در اکتبر ۲۰۱۶ قاضی دادگاه عالی انتاریو، حکم نهایی خود را صادر کرد که شامل ۱۳ صفحه و ۵۵۰۰ کلمه در شرح کامل پرونده، بررسی استدلال‌ها، جریان پرونده، روند شراکت طرفین و اعداد و ارقام نجومی تبادل‌شده بین دو طرف است و در نهایت بسیار صریح و روشن همه ادعاهای خاوری را به عنوان شاکی رد و حتی او را مکلف کرده‌است که غرامتی معادل ۳۷۳٬۸۶۰ دلار به میزراحی بپردازد.

نتیجه نهایی این شد که نه تنها 105 میلیون دلار از ثروت خاوری به او پس داده نشد ، بله حدود 374 هزار دلار هزینه دادرسی از وی دریافت شد تا برای همیشه در خاطرش بماند غرب در اختیار صهیونیست ها بوده و هست و او به عنوان یک خائن به ملت خود هیچ ارزشی برای کشوری که به او پناه داده ندارد.

منبع : ویکی پدیا

 

 

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 13

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir