خواص و فواید دمنوش بلوبری

دمنوش میوه ای کویین بری یا تمشک آبی دارای خواص بسیاری است. این میوه خوشرنگ و خوش طعم سرشار از آنتی اکسیدان است که از آسیب های رادیکال های آزاد به سلول های بدن و عفونت مثانه  جلوگیری می کند بعلاوه در کاهش وزن و سوزاندن چربی های شکمی موثر می باشد.

خواص دمنوش بلوبری

  • کاهش وزن و لاغری
  • بهبود عملکرد مغز
  • تنظیم کلسترول
  • تنظیم قندخون
  • کاهش فشار خون
  • بهبود بینایی

طریقه مصرف:

به اندازه یک قاشق از بلوبری های خشک شده را در درون قوری به همراه مقداری آب جوشیده شده بریزید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد سپس دمنوش را میل کنید.

بهبود عملکرد مغز با دمنوش بلوبری

 مطالعات نشان می دهد که مصرف دمنوش بلوبری و یا مکمل های آن به مدت ۱۲ هفته به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه به خصوص در افراد سالمند کمک می کند. این مطالعه برای نخستین بار تأثیر تمشک آبی یا مکمل های آن، بر عملکرد سیستم عصبی انسان را اثبات می کند. آنتوسیانین های موجود در این میوه، سیگنال های عصبی مراکز مربوط به حافظه در مغز را افزایش داده و از این راه عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشند. نتایج مصرف روزانه ی آب این میوه در افراد سالمند، پس از ۱۲ هفته بهبود نسبی خوبی ‏را درفرآیند یادگیری و به خاطر آوردن کلمات نشان داد. افزون بر آن، سطح گلوکز و علائم افسردگی نیز کاهش یافت. نتایج این تحقیقات در نشریه ی Journal of Agricultural and Food Chemistry در سال ۲۰۱۱، منتشر شده است.

پژوهش های دیگری نشان می دهد، اسیدگالیک تمشک آبی، استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و سبب جلوگیری از انحطاط سلول های مغز می شود. آنتی اکسیدان‏ های موجود در این میوه، عملکرد حافظه را بهبود می‏ بخشند، ضد التهاب هستند و استرس اکسیداتیو را کاهش می­ دهند.

خواص دمنوش بلوبری

خواص دمنوش بلوبری
خواص دمنوش بلوبری

تنظیم قند خون

مطالعات نشان می‏ دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ با رژیم غذایی حاوی فیبر بالا، نسبت به افراد دیابتی که فیبر کمتری مصرف می کنند، سطح قند خون پایین‏تری دارند. مصرف فیبر در بیماران دیابتی نوع ۲ هم، بر تنظیم سطح قند خون و انسولین آنها مؤثر است. پژوهشگران مصرف ۲۵-۲۱ گرم فیبر در روز برای زنان و ۳۸-۳۰ گرم برای مردان را توصیه می کنند. باید دانست که هر فنجان تمشک آبی، حاوی ۳٫۶ گرم فیبر است.

پژوهش های منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان می­ دهد، مصرف سه وعده تمشک آبی در هفته، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان ۷درصد کاهش می­ دهد.

براساس این پژوهش‏ ها، آنتوسیانین‏ های تمشک آبی آثار مطلوبی بر بهبود حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز دارند. این مطالعه که روی ۳۲ فرد چاق مبتلا به مقاومت به انسولین انجام شده، نشان می دهد که مصرف تمشک آبی، سبب بهبود حساسیت به انسولین می‏ شود و خطر ابتلا به سندروم متابولیک و دیابت نوع ۲ را کاهش می‏ دهد.

بلوبری ممکن است فشار خون را پایین بیاورد

به نظر می رسد بلوبری دارای مزایای قابل توجهی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا باشد
در یک مطالعه، در افراد چاق در معرض خطر بالا برای بیماری های قلبی اشاره دارد که پس از مصرف 50 گرم از بلوبری در طول روز، به مدت هشت هفته سبب کاهش 4 – 6 ٪ از فشار خون می شود.
با توجه به اینکه فشار خون بالا یکی از عوامل حملات قلبی و سکته مغزی است نتایج به طور بالقوه عظیم است.

مواد درون بلوبری به مبارزه با عفونتهای دستگاه ادراری کمک می کند

عفونت های دستگاه ادراری یک مشکل شایع در زنان می باشد.
به خوبی شناخته شده است که آب آلبالو می تواند به جلوگیری از این نوع عفونت کمک کند.
بلوبری شامل بسیاری از مواد فعال همانند آب آلبالو است.
این مواد به جلوگیری از اتصال باکتری هایی مانند باکتری E. coli به دیوار مثانه کمک می کند.

بلوبری ممکن است به کاهش آسیب های عضلانی پس از ورزش شدید کمک کند

ورزش شدید می تواند به درد عضلانی و خستگی منجر شود.
مکمل بلوبری ممکن است آسیب هایی که در سطح مولکولی رخ می دهد را به حداقل رسانده و عملکرد عضلات را کاهش دهد.
در یک مطالعه کوچک روی 10 ورزشکار زن، نشان داد که زغال اخته سبب بهبود عضلات پس از تمرینات شدید پا می شود
روشن است که بلوبری فوق العاده سالم و مغذی است.

دانستنی هایی در مورد بلوبری

  • شکوفه­ های تمشک آبی شبیه ستاره­ ی پنج پر است. این گیاه، به همین دلیل برای سرخپوستان میوه­ ای مقدس بود.
  • نخستین بار در سال ۱۹۱۶، وایت و کوویل، برداشت و فروش تجاری تمشک آبی، را از بوته ­زارهای تمشک در منطقه ی نیوجرسی انجام دادند.
  • درسال ۲۰۱۶ م صدمین سالگرد تجاری سازی محصول بلوبری در کشور آمریکا جشن گرفته شد.
  • امروزه ایالات متحده ی آمریکا، بزرگترین تولید­کننده­ ی تمشک آبی در جهان است و بیش از ۹۰ درصد تمشک آبی سراسر جهان، در این کشور کشت و پرورش داده می­ شود.



به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir