نيروي هاي مردمي عراق از صدها هزار جوان شيعي عراقي كه در بيش از 42 گروه فعاليت مي كنند كه برخي از تشكل هاي بزرگي هستند كه قبل از فتواي آيت الله سيستاني موجود بوده اند و برخي ديگر از تشكل هاي كوچكي هستند كه پس از فتوا شكل گرفته اند.

گروه تشکیل دهنده حشدالشعبی

*از مهمترين گروه هاي حشد الشعبي:

  1. عصائب أهل الحق
  2. سرايا طليعة الخراساني
  3. كتائب سيد الشهداء
  4. حركة حزب الله النجباء
  5. كتائب حزب الله
  6. سرايا السلام
  7. فيلق الوعد الصادق
  8. منظمة بدر – الجناح العسكري
  9. لواء عمار بن ياسر
  10. لواء أسد الله الغالب
  11. لواء اليوم الموعود
  12. سرايا الزهراء
  13. لواء ذو الفقار
  14. لواء كفيل زينب
  15. سرايا أنصار العقيدة
  16. لواء المنتظر
  17. بدر-المجاميع الخاصة
  18. لواء ابو الفضل العباس
  19. حركة الجهاد و البناء
  20. سرايا الدفاع الشعبي
  21. كتائب درع الشيعة
  22. حزب الله الثائرون
  23. كتائب التيار الرسالي
  24. سرايا عاشوراء
  25. كتائب مالك الأشتر
  26. كتائب انصار الحجه
  27. كتائب الدفاع المقدس
  28. لواء القارعه
  29. كتائب الغضب
  30. لواء الشباب الرسالي
  31. كتائب الامام الغائب
  32. حركه الابدال
  33. كتائب الامام علي
  34. جيش المختار
  35. لواء الحمد
  36. لواء الامام القائم
  37. لواء العاديات
  38. جنبش انصارالله الاوفياء
  39. لواء الحرس الخاص الخامس البتار
  40. جيش الكرار
  41. فرقه العباس
  42. الحشد الشعبي

سازمان بدر:

در سال 1981 از سوي مجلس اعلاي اسلامي عراق كه در آن زمان به مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق مشهور بود به وجود آمد.موسس آن محمد باقر حكيم بود. رهبر كنوني سازمان بدر هادي العامري است. تعداد افراد سازمان بدر بيش از10 هزار نفر است از انواع سلاح ها و ادوات نظامي بهره مند است.

رهبر آن هادي العامري از مجلس اعلاي اسلامي جدا شد.تعداد رزمندگان سازمان بدر 10هزار نفر تخمين زده مي شود و پس از فتواي آيت الله سيستاني جوانان زيادي را زير پرچم خود جاي داد.سازمان بدر در همه نبردها با سلاح سنگيني كه در اختيار دارد مشاركت كرده است.اين سازمان از تجربه نظامي قوي برخوردار است زيرا فرماندهان آن سابقه مبارزاتي قوي دارند.

سازمان بدر از قدرتمندترين گروههاي نيروهاي مردمي است و روابط قوي با ارتش عراق دارد.سازمان بدر به نوعي توزيع كننده سلاح ميان ديگر تشكل هاي نيروهاي مردمي نيز هست.

گردان هاي امام علي:

شاخه نظامي جنبش العراق الاسلاميه است كه از ژوئن 2014 مطرح شد و در آمرلي و طوزخورماتو و ديالي فعاليت كرده است.هدف از شكل گيري گردانهاي مذكور دفاع از عراق و مقدسات شيعي است.در صفوف گردانهاي امام علي از همه مذاهب و اديان شامل سني ، شيعي ، تركمن و مسيحي و شبك به چشم مي خورد.از رهبران آن شبل الزيدي و ابوعزرائيل است و در نبردهاي جرف النصر، آمرلي و الضلوعيه نقش داشته اند.

كتائب حزب الله:

كتائب يا گردان هاي حزب الله پس از سقوط بغداد به دست اشغالگران آمريكايي شكل گرفت.در آن هنگام گردانهاي ابوالفضل، كربلا، سجاد و زيد بن علي بودند كه در سال 2006 همگي تحت حزب الله عراق متحد شدند و هدف آنها مبارزه با اشغالگران آمريكايي بود.

حزب الله عراق همانند حزب الله لبنان در قالب فعاليت هاي خيريه و امداد رساني و اجتماعي فعاليت مي كردند.گردانهاي حزب الله شوراي مشورتي به نام شوري الكتائب دارد كه فرماندهان نظامي مسئول طرح هاي نظامي هستند و در زمينه هاي سياسي و رسانه اي نيز اشخاص ديگر فعاليت مي كنند.

دبير كل حزب الله ناشناس است اما به ابوكاظم معروف است.ناظر كل الكتائب آيت الله محمد السند و مسئول مالي واداري آن شيخ كمال الفرطوسي است و محمد الكعبي، عامر خواجه و مقتدي الانصاري وي را كمك مي كنند.

گردان هاي حزب الله در مناطقي مانند بلد، سامرا و الدجيل فعاليت كرده اند.همچنين در جرف الصخر در شمال بابل و كمربندي بغداد عمليات نظامي انجام داده اند.براي هر منطقه اي مسئولي وجود دارد و جبار عبدالحسين مسئول امنيت استانها و مسئول استانهاي بصره ،ناصريه، العماره و الكوت است.

مسئول گردانهاي حزب الله در الرصافه بغداد با شيخ مويد البهادلي است كه سعد سواره، امجد الباحي، صدر الاعرجي و ليث النوري وي را كمك مي كنند.

مسئول گردانهاي حزب الله در الكرخ بغداد احمد السعدي است و حاجي حميد الساعدي، محمد عبدالساده، شيخ فاضل الفريش و شيخ وسام البغدادي وي را كمك مي كنند.

حزب الله عراق موشك هاي كاتيوشا و ذوالفقار، كرار و حيدر در اختيار دارد. همچنين سلاح اي كي 47،ام 16، پي كي سي، موشك آرپي جي، قناصه هاي اچ اس50، بي 29، خمپاره شصت و 180 و سلاح هاي ديگري ضد زره و ضد هوايي در اختيار دارد.حزب الله همچنين موشك اشتر در اختيار دارند.

گردانهاي حزب الله عراق به گفته جاسم الجزايري عضو هيئت سياسي حزب الله عراق سامانه اطلاعاتي قوي در اختيار دارند.

گردانهاي حزب الله در جنگ عليه داعش نقش موثري داشته اند و اين نيروها از آمادگي بالا و تلاش استخباراتي قوي برخوردارند.گردانهاي حزب الله در مناطق آمرلي، طوزخورماتو و مناطق غرب بغداد و تلعفر و ديگر مناطق حضور داشته اند.
كتائب حزب الله در ديالي، صلاح الدين و بابل با داعش جنگيده اند. در جرف الصخر در شمال بابل و جنوب غرب بغداد و نيز آزاد سازي آمرلي از توابع استان صلاح الدين كه ساكنان آن را تركمن هاي شيعي تشكيل مي دهند نقش به سزايي ايفا كرده اند.

عصائب اهل الحق:

موسس آن “قيس الخزعلي” است و تعداد رزمندگان آن 10 هزار نفر تخمين زده مي شود.سلاح ها و ادولت نظامي سبك و سنگين از جمله خمپاره و موشك انداز و توپخانه را در اختيار دارد.

عصائب اهل الحق شاخه اي از سپاه المهدي بود كه در جولاي 2006 تاسيس شد و به شكل كاملا مستقل از سپاه المهدي به ويژه پس از انحلال سپاه المهدي پس از عمليات صوله الفرسان در نوامبر 2008 عمل كرد.

فرماندهي عصائب اهل الحق را قيس الخزعلي، عبدالهادي الدراجي و اكرم الكعبي تشكيل مي دهند.قيس الخزعلي از شاگردان محمد صدر پدر مقتدي صدر است و قبل از اينكه در سال 2010 آزاد شود در زندانهاي آمريكايي ها بوده است.

عصائب اهل الحق از معروفترين شبه نظاميان و دومين شبه نظاميان محسوب مي شوند و از تجربه بالايي برخوردارند و تنظيم نظامي محكمي دارند كه مسئول نظامي شيخ ليث آنرا رهبري مي كند.در آمرلي و بلد نقش قوي داشته اند و نيز در الضابطيه و جرف الصخر نيز حضور موثري ايفا كرده اند.آنها سلاح سبك و ميان برد دارند و به ارتش عراق براي حمايت آتشبارهاي سنگين نياز دارند.

شاخه سوريه عصائب اهل الحق گردانهاي حيدر كرار ناميده مي شود و فرماندهي آن را اكرم الكعبي برعهده دارد و در حلب مستقر است.

تعداد نيروهاي عصائب اهل الحق در سال 2007 حدود سه هزار نفر و در جولاي 2011 حدود 10 هزار نفر تخمين زده شد.
ساختار عصائب اهل الحق عبارتند از؛

تيپ امام علي(ع) حوزه جنوب عراق استان هاي شيعي بابل، بصره، ذيقار، كربلا، ميسان، المثني، نجف، القادسيه و واسط.
تيپ امام كاظم(ع) مسئول حوزه غرب بغداد شامل مناطق كاظمين، الرشيد، الكرخ و منطقه المنصور.
تيپ امام هادي(ع) مسئول حوزه شرق بغداد شامل شهرك صدر، بغداد الجديده، الكراده، الرصافه و الاعظميه.
تيپ امام عسكري(ع) مسئول حوزه مركز عراق شامل مناطق شيعي جنوب ديالي و شهر سامرا در استان صلاح الدين و برخي مناطق شيعي نشين در نينوا و كركوك.

تيپ حيدر كرار مسئول حوزه سوريه غالبا در جنوب دمشق و غرب حلب.

جنبش حزب الله النجباء:جنبش حزب الله النجبا در سال 2013 از عصائب اهل الحق منشق شد و اكرم الكعبي هدايت آن را برعهده دارد.وي تيپ عمار بن ياسر وابسته به العصائب را در سوريه رهبري مي كند.

اعضاي جنبش حزب الله هزاران نفر است كه در نبردهاي النباعي، الضابطيه و سامرا با سلاح هاي سبك و ميان برد حضور داشته اند.آنها موشك هاي اشتر را زياد به كار مي گيرند.

گردان هاي سيد الشهداء:

از گردانهاي حزب الله همزمان با فتواي آيت الله سيستاني منشق شد و دبير كل آن الحاج  ابو علا  است.حاج ابوسيف مسئول نظامي آن در سامرا به شهادت رسيد.تعداد افراد گردانهاي سيدالشهدا بالغ بر سه تا چهار هزار نفر است.آنها به علت خدمات اجتماعي كه در عراق انجام مي دهند مشهور هستند و در ناصريه، العماره و كاظمين مشهور هستند.

در نبردهاي سامرا، آمرلي و الضابطيه حضوري فعال داشتند.افراد گردانهاي سيدالشهدا به روشنفكري و تحصيلكرده اي مشهور هستند و از همه تخصص هاي نظامي كه نياز به سواد عاليه دارد برخوردارند.سلاح آنها سلاح سبك و ميان برد است و هماهنگي قوي با ارتش عراق براي پوشش آتشبار سنگين دارند.

گردانهاي جهاد و سازندگي:گردانهاي الجهاد و البناء همزان با فتواي آيت الله سيستاني تاسيس شده است و شاخه نظامي جنبش سياسي معروف به جهاد و سازندگي كه در سال 2011 تشكيل شد هستند و از ادغام سه تشكل اسلامي، جنبش حزب الله عراق، جنبش سيدالشهدا و حزب نهضت عراق تشكيل شده است.دبير كل كنوني آن حسن الساري و يكي از رهبران مجلس اعلاي اسلامي به رياست عمار حكيم است.

برخي اين گردانهاي را در واقع جايگزين سازمان بدر مي دانند كه تعداد افراد آن بالغ بر سه هزار نفر است و به جنگاوري مشهور و از متدين ترين رزمندگان هستند.در نبردهاي الرواشد، السعديه و الجويزرات مشاركت داشته اند و اخيرا نيز در نبرد سيد غريب مشاركت داشته اند و از سلاح هاي سبك و ميان برد استفاده مي كنند و مورد حمايت آتشبار سنگين ارتش عراق هستند.

گردانهاي التيار الرسالي:پس از فتواي آيت الله سيستاني به عنوان شاخه نظامي جريان الرسالي عراق شكل گرفت و دبير كل آن شيخ عدنان الشحماني از نمايندگان پارلمان است.الشحماني حيات سياسي و نظامي خود را در حزب الدعوه شروع كرد و به سبب ممانعت مقتدي صدر با حضور وي در انتخابات 2007 از سپاه المهدي جدا شد.گردانهاي جريان الرسالي عراق در آزاد سازي منطقه المعامل در الكرمه فلوجه و نبرد الضابطيه با سلاح سبك و ميان برد حضور داشت و اين گردانها نيز نياز به حمايت سلاح سنگين ارتش عراق دارند.

سرايا الخراساني:

سرايا الخرساني به عنوان شاخه نظامي حزب الطليعه اسلامي با عنوان دفاع از مقدسات در سوريه بنا نهاده شد و رهبر كنوني آن حامد الجزايري است.تعداد رزمندگان آن حدود سه هزار نفر است و در آزاد سازي منطقه عزيز بلد كه سرتيپ حميد تقوي در آن مشاركت داشت مشاركت كرده اند.در نبرد آمرلي نيز شركت كرده اند و از سلاح سبك و ميان برد استفاده مي كنند و ارتش عراق از نظر سلاح سنگين آنها را پوشش مي دهد.

سرايا عاشوراء:

اين گردانها نيز همزمان با فتواي آيت الله سيستاني شكل گرفتند و شاخه نظامي مجلس اعلاي اسلامي محسوب مي شوند و تعداد افراد آن بالغ بر پنج هزار نفر است.آنها به خوبي ساماندهي شده اند و از تجارب نظامي سابق سازمان بدر برخوردارند.آنها در نبردهاي بلد، الضابطيه با سلاح سبك و ميان برد خود مشاركت داشته اند و از سوي ارتش عراق با سلاح سنگين حمايت مي شوند.

سرايا العتبات:

اين گردانها نيز پس از فتواي آيت الله سيستاني به وجود آمدند.گردانهاي عتبات وابسته به مراكز شيعي عراق و افراد آن خادم اين مراكز هستند.سرايا العتبات از برخي گردانهاي مشهوراز جمله سرايا العتبه العباسيه(آستان حضرت عباس (ع) به رهبري شيخ ميثم تشكيل شده اند كه كه تعداد پنج هزار نفر از آنها در نبرد جرف الصخر و سيد غريب در منطقه بلد مشاركت داشتند و به سلاح سبك و ميان برد مجهز هستند.آنها از نذورات شيعي عتبات بودجه مالي خود را تامين مي كنند و بودجه قوي دارند.

گردانهاي آستان حضرت علي(ع) به فرماندهي شيخ كريم كه تعداد افراد آن هزار نفر است كه به همراه گردان هاي آستان مقدس امام حسين(ع) كه تعداد آنها نيز هزار نفر است و فرماندهي آن را شيخ مهدي بر عهده دارد در بيشتر نبردهاي نيروهاي مردمي مشاركت دارند

گردانهاي صلح:

گروهي وابسته به جريان صدر به رهبري مقتدي صدر است كه پس از سيطره داعش بر استان نينوا و مناطقي از عراق به وجود آمد.اين گردانها براي دفاع از مساجد و مراقد شيعي و سني تشكيل شد و در مناطقي مانند سامراء، ديالي، آمرلي و جرف الصخر و الاسحاقي فعاليت كرده است.

گردانهاي صلح در اين مناطق نقش بي بدليلي داشت.اين نيروها در واقع همان رهبران و فرماندهان سپاه المهدي و لشگر روز موعود هستند.گردانهاي صلح در روز يازده ژوئن 2014 شكل گرفتند و در برخي استانها با سلاح هاي خود رژه رفتند.سلاح گردانهاي صلح را سلاح هاي سبك و سنگين تشكيل مي دهد.گردان هاي صلح از سه لشگر كه هر لشگر متشكل از چهار تيپ و هر تيپ متشكل از چهار گردان و هر گرداني از گروهان هاي 60 تا120 نفره داوطلبان تشكيل مي شود.

گردانهاي صلح پس از شليك خمپاره به مرقدهاي امام هادي و امام حسين عسكري(عليهما السلام) وارد نبرد در سامراء شدند و نيروهاي وابسته به گردانهاي صلح از بغداد عازم سامراء شدند و مسئوليت حمايت از مرقد و اطراف آن را برعهده گرفتند.گردانهاي صلح موفق شدند كه منطقه البحيرات در جرف الصخر را آزاد كنند در حالي كه اين منطقه براي مدت زيادي تحت اشغال داعش بود.فرمانده نظامي گردانهاي صلح كاظم العيساوي و فرمانده اصلي آن مقتدي صدر است.

گروهاي ديگر:

گروههاي كوچك ديگري وجود دارند كه تعداد آنها اندك است كه سپاه الوعد الصادق، اسد الله غالب، انصار الحجه، تيپ القارعه، سرايا الزهراء، انصار العقيده، الغضب، جنبش الابدال، لواء المنتظر، گردانهاي درع الشيعه، و حزب الله الثائرون از جمله آنها هستند.

جيش المختار(سپاه مختار): موسس واثق البطاط كه در ژوئن سال 2010 شكل گرفت و تعداد رزمندگان آن 40 هزار نفر تخمين زده مي شود.اين واحد نظامي نيز از انواع سلاح ها و موشك انداز و خمپاره انداز برخوردار است.

تيپ ابوالفضل العباس(ع):

موسس قاسم الطائي و زمان شكل گيري آن در سال 2011 است.علاء الكعبي فرماندهي آن را برعهده دارد و از انواع سلاح و موشك انداز و خودروهاي نظامي برخوردار است. معمولا وابسته به عصائب اهل الحق و جريان صدر و گردانهاي حزب الله عراق هستند.تيپ ابوالفضل العباس در بحران سوريه در سال 2012 براي كمك به نيروهاي سوري شكل گرفت.بيشتر رزمندگان اين تيپ را عراقي هاي داخل و نيز عراقي هايي كه پس از حوادث سال 2006 به سوريه گريخته بودند تشكيل مي دهند.تيپ ابو الفضل العباس به عنوان مدافع حرم حضرت زينب(س) مشهور است

جمع بندی:

نيروهاي مردمي از 42 گروه مسلح ثبت شده نزد مشاور امنيت ملي تشكيل شده است كه قريب به 118 هزار رزمنده دارد و 60 هزار نفر از آنها در حال حاضر در جنگ با داعش به سر مي برند.گروههاي مسلح به دو بخش تقسيم مي شوند: نخست گروههاي مسلح معروف مانند سازمان بدر و گردان هاي حزب الله و عصائب اهل الحق و بخش دوم را گروههاي كوچكي تشكيل مي دهند كه بخش اعظم آنها پس از فتواي آيت الله سيستاني به وجود آمده اند.

پس از سازمان بدر عصائب اهل الحق و گردان هاي حزب الله در رتبه هاي بعدي قرار دارند و هر يك از آنها نزديك به 6 هزار رزمنده دارند و اولي را شيخ قيس الخزعلي كه از جريان صدر جدا شده است و اين درحالي بود كه وي مرد شماره دوم جريان پس از مقتدا صدر بود.رهبري گردانهاي حزب الله محرمانه است و از شوراي مشورتي تشكيل شده است.

جنبش هاي شاخص در نيروهاي مردمي را جنبش النجباء به فرماندهي شيخ اكرم الكعبي، گردان هاي سيد الشهداء به فرماندهي ابوآلاء، گردان هاي جند الامام به فرماندهي ابوجعفر الاسدي، گردان هاي امام علي به رهبري الحاج شبل، جنبش طلائع الخراساني به فرماندهي علي الياسري ،گردان هاي عاشورا وابسته به مجلس اعلاي اسلامي به فرماندهي عمار حكيم هستند.

همچنين نيروهاي مردمي شامل گروه هاي كوچكتري مانند گردان هاي جهاد و البناء و تشكيل الحسين الثائر و نيروهاي شهيد صدر و گردان هاي التيار الرسالي و فرقه العباس و تيپ علي اكبر كه وابسته به عتباب مقدس حضرت عباس و امام حسين(عليهما السلام) هستند

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 333

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir