ريزاتريپتان –

 اشكال دارویی:

  • قرص هاي ۵mg و ۱۰mg

دسته دارویی

داروهای ضد میگرن

مكانيسم اثر

ريزاتريپتان بطور اختصاصی گیرنده HT1D موجود در سرخرگ هاي جمجمه اي را تحریک کرده و موجب انقباض این سرخرگ ها مي شود.

موارد مصرف

درمان حملات حاد ميگرن، درمان سردردهاي خوشه اي (

مقدار و نحوه مصرف:

  • ۵ يا ۱۰ ميلي­گرم ريزاتريپتان، در صورت عدم پاسخ دهي دوز بعدي را مي­توان به فاصله ۲ ساعت پس از دوز اول مصرف نمود. مصرف بيش از ۳۰ ميلي­ گرم اين دارو در روز توصيه نمي­شود.

موارد منع مصرف

در صورت داشتن سابقه حساسيت نسبت به اين دارو، در صورت ابتلاء به بيماريهاي قلبي– عروقي و نارسايي کليوي ابتلاء به ميگرن بازيلار يا همي پلژيک (نوعي فلج يك طرفه بدن)، افزايش فشارخون، ابتلاء به اسهال خوني، مصرف اين دارو در افراد زير ۱۸ سال توصيه نمي­شود. در صورت ابتلاء به بيماريهاي قلبي عروقي، سابقه سکته قلبي و دردهاي قفسه سينه، سابقه داشتن خونریزي مغزي، در صورت ابتلاء به فشارخون کنترل نشده، سابقه ابتلاء به نارسایی کبدي و کلیوي.

عوارض جانبی

اسپاسم عروق كرونر، ايسكمي ميوكارد، گيجي، خواب آلودگي، بروز حالت تهوع، اسهال، استفراغ، احساس ضعف و سستي، احساس درد و فشار و سنگيني روي سينه يا گردن.تداخلات دارویی: مصرف داروهای محتوی ارگوت (نظیر ارگوتامین، دی هیدروارگوتامین و متی سرژید) و دیگر آگونیست هایHT1 ممکن است سبب طولانی شدن واکنش های وازواسپاستیک ناشی از دارو شود. فاصله زماني بین مصرف این داروها باید حداقل ۲۴ساعت باشد. مصرف همزمان این دارو با مکلوبماید، ایزوکربوکسازید، فنلزین، ترانیل سیپرومین سبب افزایش سطح خونی ریزاتریپتان می شود. بین مصرف این داروها باید حداقل ۱۴روز فاصله باشد. پروپرانولول ممکن است سبب افزایش سطح خونی ریزاتریپتان گردد.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

گروه C بارداري. مصرف اين دارو در دوران بارداري بايد با در نظر گرفتن منافع مصرف دارو در مقابل مضار آن باشد. مصرف اين دارو در دوران شيردهي توصيه نمی شود.




تداخلات

داروهای مربوط به افسردگی _ داروهای‌ مربوط به بیماری‌های روانی _ داروهای مخدر _ داروهای ضد تهوع و استفراغ

توصیه های دارویی

به محض نمایان شدن علائم اولیه‌ی میگرن دارو را مصرف کنید _ نباید تعداد قرص‌های مصرف شده در طول یک روز بیشتر از ۲ عدد باشد _ مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است روی کارکرد قلب اثر گذار باشد _ دارو را در دمای اتاق و به دور از حرارت و نور خورشید نگهداری کنید _ برای تاثیر بیشتر دارو بهتر است در یک اتاق تاریک و ساکت دراز بکشید _ بین دفعات مصرف این دارو باید ۵ تا ۷ روز فاصله باشد

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.7 تعداد آرا: 3

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir