پنتوکسی فيلين – PENTOXIFYLLINE

 اشكال دارویی:

  • قرص پيوسته رهش  ۴۰۰mg

دسته داروییكاهش دهنده ويسكوزيته خون (فعال كننده عروقي)

مكانيسم اثرپنتوكسي فيلين باعث افزايش خونرساني و اكسيژن رساني بافتي در بيماران مبتلا به بيماريهاي عروق محيطي شده و موجب افزايش كشش به اكسيژن در كورتكس مغز و مايع مغزي- نخاعي مي شود، بنابراين در بيماران مبتلا به اختلالات عروق مغزي مورد استفاده قرار مي گيرد.

موارد مصرفباعث تسكين علايم و نشانه هاي اختلال در جريان خون از جمله لنگش متناوب (Intermittent Claudication) درد و كرامپ و خستگي اندامهاي انتهايي زخمهاي تروفيك و مهاركننده توليد TNFα مي باشد.

مقدار و نحوه مصرف:

  • دوز دارو ۴۰۰ ميلي گرم  سه بار در روز بعد از غذا و دوز نگهدارنده آن ۴۰۰ ميلي گرم  دو تا سه بار در روز مي باشد.  حداكثر دوز مصرفي۱۲۰۰ ميلي گرم در روز است. اثر دارو پس از ۲ تا ۴ هفته قابل مشاهده بوده و دوره درمان حداقل ۸ هفته ادامه پيدا مي كند.

موارد منع مصرف

در هنگام بروز خونريزي مغزي، خونريزي وسيع شبكيه چشم، انفاركتوس حاد ميوكارد، خونریزی معده یا سابقه اخیر آن و در صورت داشتن حساسيت به پنتوكسي فيلين و مشتقات متيل گزانتين

عوارض جانبی

تهوع، استفراغ، آريتمي، تاكيكاردي، درد سينه، خواب آلودگي، سردرد، درد معده، اختلالات خواب، آنژين، ترومبوسيتوپني، اسپاسم ريويتداخلات دارویی: پنتوکسی فیلین می تواند اثر داروهای ضد فشارخون را تشدید کند. دوزهای بالای آن می تواند فعالیت انسولین را افزایش دهد و باعث ایجاد هیپوگلیسمی در افراد دیابتی گردد. نباید پنتوکسی فیلین را با Ketorolac تجویز نمود چرا که خطر خونریزی و افزایش زمان پروترومبین وجود دارد. همچنین در استفاده همزمان با ملوكسيكام افزایش خطر خونریزی مشاهده شده است. این دارو همچنین می تواند باعث افزایش سطح سرمی تئوفیلین گردد.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

گروه C بارداري، مصرف اين دارو در در مواقعي مجاز است كه پزشك فوايد تجويز دارو را بر آثار زيانبار آن ارجح بداند. پنتوكسي فيلين و متابوليت هايش در شير ترشح مي شوند، در نتيجه در دوران شيردهي منع مصرف دارد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.2 تعداد آرا: 78

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir