ماجرا های وزیر ارتباطات

قسمت اول:

دوشنبه 25 تیرماه 1397

ساعت ۱۱:۲۹: خبرگزاری تسنیم تیتر می‌زند:‌ «سردار جلالی: سرورهای هات‌گرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات قرار دارند». سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور است و انگشت اتهام در خصوص استفاده ۳۰ میلیون کاربر ایرانی از نسخه‌های فارسی، بدون فیلتر و البته با هویت مشکوک را به سمت وزارت ارتباطاتِ دولت دوازدهم نشانه می‌گیرد. کاری که پیش‌تر «عبدالصمدی خرم‌آبادی»، معاون دادستان کل کشور در یک ماه اخیر دو بار انجام داده بود.

ساعت ۱۲:۰۱: وزارت ارتباطات تصمیم عجیبی می‌گیرد و به خبرنگاران می‌گوید که ساعت ۱۴، مقابل همین ساختمان باشند تا از طبقه نهم آن دیدن کنند. این تصمیم را می‌توان یکی از جالب‌ترین تصمیماتی دانست که این وزارت‌خانه در تاریخش گرفته است. به این شکل، ساختمانی که بیش از ۴۰ سال است یک غیرخودی وارد طبقات فوقانی‌ و تقریباً محرمانه‌اش نشده، به روی گروهی از خبرنگاران باز می‌شود.

در واقع جهرمی امروز در فاصله کمتر از نیم ساعت، تصمیم گرفت تا درهای این طبقه را به روی خبرنگاران باز و اثبات کند چیزی که سردار جلالی می‌گوید در این طبقه وجود ندارد. او امروز در همین رابطه به شکلی طعنه‌آمیز گفته بود: «شاید نشود دزدی ابرها را ثابت یا رد کرد اما نبودن سرور در طبقه نهم ساختمان امام را می‌شود ثابت کرد. ما امروز از روابط عمومی خواسته‌ایم ساعت ۲، از خبرنگاران دعوت کند تا بروند و طبقه نهم ساختمان امام را بازدید کنند و نتیجه را به قضاوت افکار عمومی بگذارند.»

ساعت ۱۴:۲۷: تور با تاخیری که به آن عادت داریم شروع می‌شود. «سید جمال هادیان»، مدیر روابط عمومی جدید وزارت ارتباطات ما را به سمت آسانسورهای ساختمان هدایت می‌کند و بدون توقف، به طبقه نهم می‌رسیم. در این طبقه آنتن موبایل یاری همراهی با فیلترشکن و توییتر را ندارد و به سختی با یک خط آنتن، ارتباط با شبکه اپراتور حفظ می‌شود.

حدود یک ساعت طول می‌کشد تا کل بخش‌های مختلف این طبقه در ساختمانی به این عظمت را بگردیم؛ بازدیدی که از قسمت شرقی ساختمان شروع و در قسمت غربی با اتفاقی جالب به پایان می‌رسد. پس از خروج از آسانسور، یک میز پینگ‌پونگ بیشتر از هرچیز توجه را به خود جلب می‌کند؛ چیزی که انتظار وجودش در قلب یک اداره دولتی وجود ندارد.

«سهراب آغ بیات»، مدیرکل کنترل و هماهنگی شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، در طبقه نهم انتظار خبرنگاران را می‌کشد و تبدیل به تور لیدر این بازدید یک ساعته می‌شود؛ بازدیدی که کل آن، یک جمله «طلایی» دارد: «در طبقه نهم ساختمان امام، تجهیزات تلفن ثابت بین شهری، بین استانی و دو صفر (تماس خارجی) نگهداری می‌شود.»


قسمت دوم:

دی 97

پرتاب ناموفق ماهواره “پیام”

وزیر ارتباطات گفت: ماهواره پیام پس از دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و در مدار آرام نگرفت.

محمدجواد آذری جهرمی دیروز طی توئیتی با نوید خبر خوش، مردم را به چالش دعوت کرد و نوشت: “خبرهای خوبی براتون دارم حدس بزنید چی هست؟…”وی صبح امروز در گفتگوی تلفنی با برنامه حالا خورشید درباره جزییات خبرخوب خود گفت: خبر خوب مربوط به پرتاب ماهواره امیرکبیر بود که امروز ساعت ۴ صبح از مرکز امام خمینی در وزارت دفاع انجام گرفت.

وزیر ارتباطات افزود: با وزرای سابق ارتباطات میزبان دوستانمان در وزارت دفاع بودیم. سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و متاسفانه در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت. ما دوست داشتیم خبر خوب به مردم بدهیم اما به هر حال هر کاری فراز و فرودهایی دارد.


قسمت سوم :

آتش سوزی در سازمان فضایی ایران

 

آذری جهرمی و در روز چهاردهم بهمن ماه یعنی روز ملی فناوری فضایی و با ذکر جزئیاتی که تأکید دارد، همزمانی وقوع حریق با برگزاری یک مراسم موجب شده کسی متوجه این رویداد مرگبار نشود!

رویدادی که در یکی از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یعنی در پژوهشگاه فضایی ایران و در پژوهشکده سامانه حمل و نقل فضایی آن به وقوع پیوسته و اگر قرار باشد، دقیق‌تر درباره آن سخن گفته و روایتگر سخنان وزیر جوان باشیم، متأسفانه سه تن از کارکنان این مجموعه بر اثر آن جان باخته‌اند؛ افرادی که مشغول فعالیت، احتمالا از نوع روزمره بوده‌اند.

خبری شوک آور که به تأکید وزیر، «گزارش کامل آن هنوز اعلام نشده است»؛ هرچند مشخص نیست، چه کسی مسئول اعلام آن است و چه فردی قرار است مخاطب این اعلام و احتمالا مرجع رسیدگی به آن باشد. نکات مبهمی که شاید در قیاس با ابهامات بزرگ‌تر این رویداد قابل صرف نظر برسد!


قسمت چهارم:

افشاگری وزیر ارتباطات در نیمه شب؛

یک میلیون رأی تقلبی به نفع «برنده باش» گلزار و علیه «نود» عادل فردوسی پور!

 

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره جام جم که محل انتخاب برترین‌های صداوسیما بر اساس آرای مردمی است، بستری برای یک رسوایی شده است. ماجرا از آن جا آغاز شد که یکباره در نظرسنجی صدها هزار رأی به سبد آرای برنامه «برنده باش» افزود شد و این برنامه یکباره به جای «نود» در نظرسنجی مردمی به عنوان محبوب‌ترین برنامه تلویزیون، جایگاه نخست را به دست گرفت؛ مسأله اساسی اما تشکیک جدی درباره این تغییر در نظرسنجی بر اساس آرای مردمی بود و نشانه‌هایی از یک فساد در این فرآیند وجود داشت.

مهم‌ترین نشانه که شاید به نوعی گاف اساسی و عامل رسوایی بود، پیامک بازگشت به شماری از شهروندان بود که تأکید داشت آنها به «برنده باش» رأی داده‌اند یا رأی‌شان به «برنده باش» تغییر کرده است! این اتفاق بی‌سابقه در ابعادی بسیار گسترده رقم خورد، به گونه‌ای که امروز در هر شبکه اجتماعی، طیف وسیعی از مردم با انتشار تصویر پیامک دریافتی خود، نسبت به این اتفاق اعتراض کردند. در واکنش به اتفاق عجیب، ساعاتی پیش، نظرسنجی برای بررسی توسط مسئولان ارشد صداوسیما متوقف شد.

یک میلیون رای تقلبی به نفع «برنده باش» گلزار و علیه «نود» عادل فردوسی پور!

در ادامه، دبیر جشنواره جام جم در توجیه این رسوایی گفت: «مورد حمله سایبری قرار گرفتیم… این حمله در ساعت 24 پنج‌شنبه نهم اسفندماه اتفاق افتاد و ما از همان لحظات ابتدایی دیتا سنتر را ایزوله کردیم تا رأی‌های مشکوک وارد رأی‌های مردمی نشود… دست‌اندرکاران فنی و کارشناسان انفورماتیک ما در تلاشند تا اعلام کنند، چطور این پیامک‌ها ارسال شده است…» اما این پاسخ قانع‌کننده‌ای برای افکارعمومی نبود و کاربران در توییتر از وزیر ارتباطات خواستند، دقیقاً به مردم گزارش دهد در پس پرده چه اتفاقی رخ داده است؟

بیشتر بخوانید

  • برنامه نود چیست؟
  • مکانیزم برگزاری برنامه برنده باش چگونه است؟

اکنون محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در واکنش به درخواست‌ها، در گزارشی افشاگری کرده و با انتشار نمودار دستکاری در آرای مردمی نوشته است: «تصاویر زیر، گویای بخشی از اتفاقاتی است که در نظرسنجیِ انتخاب محبوبترین برنامه سال صداوسیما، رخ داده است. گزارشِ بررسی تکمیلی در حال نهایی شدن است. نتایج برای رسیدگی به صداوسیما و پلیس فتا ارسال خواهد شد.»

یک میلیون رای تقلبی به نفع «برنده باش» گلزار و علیه «نود» عادل فردوسی پور!یک میلیون رای تقلبی به نفع «برنده باش» گلزار و علیه «نود» عادل فردوسی پور!

بر اساس این نمودارها، از ساعت یک تا پنج بامداد روز یازده اسفند، بیش از یک میلیون رأی با دستکاری در آرا به آرای برنامه «برنده باش» اضافه شده و این اتفاق نشان می‌دهد بر خلاف ادعای دبیر جشنواره جام جم، آرا از ساعت 12 شب گذشته ایزوله نشده و گروهی که مسئول تقلب در آرای مردم بوده‌اند، به خوبی این کار را انجام داده‌اند؛ منتها فراموش کرده‌اند، ارسال پیامک تأیید دریافت رأی را غیرفعال کنند و این پیامک برای مردمی که رأی نداده بودند، به نفع «برنده باش» ارسال نشود!

بر اساس ماده 740 قانون مجازات اسلامی «هرکس غیرمجاز داده‎های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

مطابق با ماده 741 همین قانون، «هرکس غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون(۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

عامل این تقلب گسترده چه مجموعه‌ای است و آمر چنین تقلب میلیونی به ثلمه جدی به اعتبار نظرسنجی‌های مشابه می‌زند، چه اشخاصی بوده‌اند؟ آیا این رسوایی منجر به برکناری عوامل دخیل از جمله آمران و عاملان خواهد شد یا همه چیز همچون همان پاسخ دبیر جشنواره جام جم صداوسیما، پیش می‌رود؟! اکنون وقت برخورد شفاف و برکناری عوامل دخیل در این پروژه بالا کشیدن یک برنامه و پایین کشیدنِ یک برنامه دیگر در شبکه سوم سیما است. آیا این انتظار برآورده می‌شود؟!


قسمت پنجم :

3 اردیبهشت 98

به دنبال اختلال صبح امروز در سامانه اپراتور همراه اول، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب کاربری توییتر خود با هشتگ #گزارش_به_مردم نوشت: «شاید خیلی از شما هم صبح امروز مثل من از دریافت پیامک قبوض نجومی همراه اول شوکه شدید. با پیگیری سازمان تنظیم مقررات، همراه اول برای ۸۰۰هزار مشترکی که قبض نجومی ارسال شده بود، پیام عذرخواهی فرستاد و خطوط قطع شده، وصل شدند. صورتحساب صحیح متعاقبا ارسال می‌شود».

گفتنی است؛  از صبح امروز به دلیل اختلال در اجرای عمليات صدور قبض جديد، شماری از مشترکان خطوط دائمی همراه اول پیامک‌هایی مبنی بر “بدهی بیش از مبلغ ودیعه و یک طرفه شدن خط تا دو هفته آینده” دریافت کردند. بر اساس توییت منتشر شده در حساب کاربری شاهین آرپناهی مدیر روابط عمومی همراه اول در حال حاضر این اختلال رفع شده است.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir