روش‌های خانگی برای مقابله با موخوره

سایت «ان‌دی تی‌وی» در مطلبی به برخی از روش‌های خانگی برای مقابله با موخوره اشاره کرده‌ که به شرح زیر است:

ماسک تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و اسیدهای چرب ضروری موجود در آن به درمان موخوره کمک می‌کند. مو از پروتئین تشکیل شده و به همین دلیل است که تخم‌مرغ به تقویت فولیکول مو کمک می‌کند.

روغن نارگیل

نارگیل نه تنها برای سلامت مفید است بلکه سرشار از اسیدهای چرب است که آن را به یک مرطوب کننده طبیعی مفید تبدیل کرده‌ است.

ماست

ماست نیز سرشار از کلسیم، پروتئین و دیگر مواد مغذی سالم است. می‌توان ماست را با تخم‌مرغ یا روغن نارگیل ترکیب کرده تا یک ماسک مو مناسب بدست آید.

موز

بافت کرم‌ مانند و سبک موز برای مرطوب ساختن مو مفید است و به رفع موخوره کمک می‌کند. همچنین می‌توان با افزودن عسل، آب لیمو یا روغن نارگیل به موز به خواص مرطوب کنندگی آن افزود.

شیر

پروتئین موجود در شیر برای مو مفید است و خشکی موها را از بین می‌برد.

عسل

عسل ماده‌ای چسبنده است که برای سلامت مو مفید است. این ماده از قابلیت کافی برای جذب رطوبت و حفظ آن برخوردار است.

 

موهای‌تان را درست و هوشمندانه برس بزنید

اول از همه برای درمان موخوره، برسی تهیه کنید که مناسب استفاده‌ی روزانه باشد؛ برسی بالش‌دار با دندانه‌هایی قابل انعطاف. این نوع برس، گره‌ خوردگی موها را به راحتی باز می‌کند. دقت کنید، اگر هر روز از برس‌های پلاستیکی که دندانه‌های سفت دارند، برای برس کشیدن موهای گره خورده‌تان استفاده کنید، باعث شکسته شدن و کنده شدن موهای‌تان خواهد شد. بعد هم اینکه باید از برس‌تان به درستی استفاده کنید؛ نباید برس را بردارید و همان اول شروع کنید به کشیدن آن از ریشه به نوک موها! اگر این کار را بکنید، پیچ و تاب‌های سطحی مو تبدیل به توده‌های گره‌ خورده در انتهای ساقه‌‌ی مو می‌شوند. حالا نوک ظریف موها اجبارا درگیر گره‌های درهم و به‌هم فشرده می‌شوند که برس‌تان ایجادش کرده. این یک راه کاملا ساده برای آسیب به موهاست!

برعکس برس بزنید؛ یعنی از نوک مو به ریشه. ابتدا انتهای موها را با دقت برس بکشید، سپس آرام آرام به سمت میانی موها بیایید. در پایان می‌توانید برس‌تان را به تمام قسمت‌های موهای‌تان بکشید.

 به نوک موهای‌تان نرم‌کننده بزنید

برای درمان موخوره بهتر است همیشه از کاندیشنر استفاده کنید! کاندیشنر را دقیقا به انتهای ساقه‌ی مو بزنید و سپس دو دقیقه صبر کنید تا جذب شود. موقع آبکشی موها، کاندیشنر را کاملا آبکشی نکنید، البته بیشترِ آن را از روی موها آبکشی کنید چون نباید مقدار زیادی از آن روی موهای‌تان بماند و به آن حالت چربی بدهد.

همانطور که مک‌کلر و هیلز توضیح می‌دهند، اگر می‌خواهید موهای‌تان دچار موخوره نشود، باید به طور مرتب از محصولات مراقبت کننده‌ی مو استفاده کنید، مخصوصا اگر قرار است با حرارت به موهای‌تان مدل دهید. ژیل فرانچی (Jill Franchi)، که در زمینه آرایش مو فعالیت می‌کند، می‌گوید: «هر وقت که می‌خواهید با استفاده از حرارت به موهای‌تان مدل بدهید، حتما از محافظ حرارتی مو کمک بگیرید. اگر قرار است موهای‌تان در معرض هوای آزاد خشک شوند، یک کاندیشنر سبک که لازم نیست روی موها باقی بماند و یا روغن مرطوب کننده، به تغذیه‌ی موهای‌تان کمک کرده و همچنین سدی ایجاد می‌کند تا از موهای‌تان در برابر عوامل آسیب‌رسان‌ محافظت شود.»

برای خشک کردن، با حوله به موهای‌تان چنگ نزنید

حوله کشیدن به موها و بهم ریختن‌شان در هر جهتی کار درستی نیست! چون موهای مرطوب و آسیب پذیرتان بهم گره خورده و آسیب می‌بینند و در نتیجه دچار شکستگی می‌شوند. به جای این کار، دور موهای‌تان یک حوله بپیچید و اجازه دهید خشک شود.

از سشوار درست استفاده کنید

اگر سشوار، تنها ابزار حرارتی‌ای است که برای مدل دادن به موهای‌تان آن را بکار می‌برید، حتما سعی کنید نوک موهای‌تان مستقیما در معرض حرارت نباشد مگر اینکه واقعا لازم شود. وقتی ریشه‌ها و قسمت بالایی موها را خشک کردید، سپس با کمک برس و حرارت غیر مستقیم، نوک موها را هم خشک کنید.

اگر از ابزار حرارتی دیگری استفاده می‌کنید، بازهم اجازه ندهید نوک موهای‌تان در تماس مستقیم با حرارت باشد. اطراف ریشه‌ها و قسمت بالایی موها را خشک کنید و به نوک موها فقط حرارت غیرمستقیم برسانید. فرانچی می‌گوید: «ابزار حرارتی شما، مثلا اتوی مو، بابلیس، سشوار و … نباید خیلی داغ باشد! اگر ابزار شما از نوع خوب و باکیفیت باشد، تنظیماتی دارد که بتوانید حرارت مناسب را انتخاب کنید. لازم نیست از دمای بالا استفاده کنید مگر اینکه موهای‌تان واقعا زبر باشد. حرارت ابزارتان را روی کمترین دمای ممکن که شما را به نتیجه‌ی دلخواه‌تان می‌رساند قرار دهید.»

فقط به پوست سرتان شامپو بزنید

برای برای درمان موخوره نباید تمام موها را بالای سرتان جمع کنید و شروع کنید به سابیدن با شامپو! این چنگ زدن‌ها و پیچ دادن‌ها به مو و سابیدن‌شان موجب موخوره خواهد شد. درعوض، اجازه دهید موهای‌تان حالت طبیعی‌اش را روی سرتان داشته باشد و شامپو را فقط به پوست سرتان بزنید و سپس بگذارید حین آب کشی، کف دست دوم، به ساقه‌ و نوک موها برسد.

این توصیه‌ها را از حرفه‌ای‌های مراقبت از مو زیاد می‌شنویم، اما مک‌کلر و هیلز به ما می‌گویند که چطور به راحتی موهای‌مان را سالم و بی‌عیب و نقص نگه داریم، آنها می‌گویند: «شما به چهار یا پنچ چیز نیاز دارید و لازم نیست خودتان را به زحمت بیندازید: یک پاک‌کننده‌ی ملایم، یک نرم‌کننده‌ی آب‌رسان، یک نرم‌کننده‌ی سبک که لازم نیست روی موها بماند، یک شامپوی خشک و یک ماسک مویی که بخوبی نفوذ می‌کند. موی سالم، نرم و درخشان است. از شامپو یا پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که بدون پارابن بوده و تا حد ممکن سولفات نداشته باشد چون کف این شامپوها موها را خشک و شکننده می‌کنند. در عوض، از شامپویی استفاده کنید که ملایم و سبک باشد. شامپوها و نرم‌کننده‌های طبیعی گران‌قیمت هستند؛ چون تهیه‌ کردن‌شان‌ کار ساده‌ای نیست. اما ارزشش را دارند چون با کمک آنها موهایی سالم و شاداب خواهید داشت.»

استفاده از روغن‌ها برای پیشگیری

اصلی‌ترین علت ایجاد موخوره خشکی مو است. خشکی مو با از بین رفتن چربی طبیعی مو ایجاد می‌شود برای کنترل چربی مو بهتر است از روغن‌هایی مثل روغن زیتون و روغن بادام تلخ استفاده کنید.

کف دست‌ها را با روغن چرب کنید و به انتهای موهاتون بمالید به طوری که کمی چرب بشه. این کار می‌تواند از ایجاد موخوره جلوگیری کند.

روغن گیاهی برای درمان ریزش ابرو و مژه

روغن گیاهی برای درمان ریزش ابرو و مژه

محافظت از مو‌ها در برابر خورشید

اشعه ماورای بنفش خورشید به مو‌ها آسیب می‌رساند. در روز‌های آفتابی از کلاه و یا کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

کاهش استفاده مداوم از محصولات مو

رنگ مو و دکلره کردن مو باعث آسیب جدی مو‌ها می‌شود. تا جایی که امکان دارد از این محصولات کمتر استفاده کنید.

 

 





 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 1

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir