کالری خوابیدن چقدر است؟

وزن افراد با یکدیگر متفاوت است و  مقدار خواب هر کسی با توجه به وزن متفاوت است. دشوار است عدد دقیقی را به عنوان مقدار کالری که در طول خواب می سوزانید اعلام کرد. این یعنی وزن یک فرد هرچه بیشتر باشد مقدار کالری که در طول خواب می سوزاند نیز بیشتر است. همچنین هرچه مدت زمان خواب ( خواب استاندارد 8 تا 9 ساعت ) بیشتر باشد مقدار گلوکز سوزانده شده بیشتر می شود و در نتیجه کالری بیشتری می سوزاند.

برای مثال شخصی با وزن 75 کیلو و 8 ساعت خواب، هر ساعت خواب 63 کالری سوزانده است این یعنی  504 کالری. با این حال چنین محاسبه ای به هیچ وجه دقیق نیست چون در آن مدت زمانی که در مرحله REM ( بیشترین کالری سوزی ) گذشته و دیگر عاداتی مانند غذا خوردن در پایان شب که بر کالری سوزی هنگام خواب تاثیر می گذارند، اصلا حساب نشده است. بر اساس این موارد مقدار کالری که در طول خواب می سوزانید ممکن است بیشتر یا کمتر شود.

این اعداد دقیقا چگونه محاسبه می شوند؟

همه چیز به متابولیسم بدن هر فرد بستگی دارد.  متابولیسم فرآیندی است که در آن، بدن غذا را تبدیل به انرژی می کند تا در فعالیت های روزانه مورد استفاده قرار دهد. حتی فعال نگه داشتن اعضای بدن، نفس کشیدن و جریان خون انرژی مصرف می کند. میزان متابولیسم پایه شما ( BMR ) نیز نشان دهنده این است که به صورت فردی در  هنگام استراحت، چه مقدار کالری می سوزانید. این مقدار شامل خواب و حالت نشسته می شود. برای محاسبه میزان متابولیسم پایه (BMR ) باید از معادله ای استفاده کنید که جنسیت، وزن، سن و قد در آن تاثیر دارند.

66.47 + ( 13.75 × وزن به کیلو گرم ) + ( 5.003 × قد به سانتی متر ) – ( 6.755 × سن ) = BMR مردان

655.1 + ( 4.35 × وزن به کیلو گرم ) + ( 4.7 × قد به سانتی متر ) – ( 4.7 × سن ) = BMR زنان [هرچه توده بدنی بیشتر باشد در  مدت استراحت، خواب و انجام دیگر فعالیت ها کالری بیشتری می سوزانید. مردان از زنان هم وزن خود در زمان استراحت، کالری بیشتری می سوزانند. به دلیل این است که حجم عضلانی مردان نسبت به زنان بیشتر است. عضلات در حالت استراحت نسبت به چربی ها کالری بیشتری می سوزانند.

فاکتورهایی که روی کالری خوابیدن تاثیر می گذارند

آیا می خواهید در طول استراحت شبانه میزان کالری سوزی خود را به حداکثر برسانید؟ به تازگی پژوهش ها نشان دادند اگر یک شب نخوابید ممکن است در طول آن زمان 135 کالری بیشتر بسوزانید.

برخی شرکت کنندگان در این پژوهش تا 160 کالری اضافی نیز سوزانده بودند. اما قبل از اینکه بالش خود را دور بیندازید، این را بدانید که نخوابیدن راه مناسبی برای کاهش وزن نیست. کمبود خواب در طولانی مدت سبب چاقی و اضافه وزن می شود. کمبود خواب باعث افزایش سطح هورمون های خاصی در بدن مانند کورتیزول می شود. این هورمون سبب می شود بدن چربی اضافی را نگه دارد.  همچنین کمبود خواب با افزایش اشتها و کند شدن سوخت و ساز  بدن ارتباط دارد.

کافئین به صورت موقت سبب تقویت سوخت و ساز می شود

کافئین مقداری در سرعت سوخت و ساز بدن موثر است. اما تا به حال نقش آن در طولانی مدت بر روی کاهش وزن گزارش نشده است. همچنین مصرف نوشیدنی های کافئین دار قبل از خواب سبب ایجاد اختلال در خواب می شود.

برخی مشکلات سلامتی سرعت سوخت و ساز را کاهش می دهند

برخی مشکلات مانند سندروم کوشینگ و کم کاری تیروئید سرعت سوخت و ساز بدن را کاهش می دهند. این یعنی در طول روز کالری کمتری مصرف خواهید کرد و یا حتی وزن اضافه می کنید. پزشک آزمایش های ساده مانند آزمایش خون انجام می دهد تا متوجه این مشکلات شود. سپس روی شما کار خواهد کرد تا سوخت و ساز و وزن را مجددا تنظیم کنید.

چگونه در طول خواب کالری بیشتری بسوزانیم؟

بسیاری از مردم این سوال را دارند که در طول روز چه مقدار کالری می سوزانند اما تعداد کمی از آنها این را می دانند که با خوابی مناسب در طول شب نیز کالری سوزانده می شود. نتایج بسیاری نشان می دهند که اگر از نظر کیفی یا کمی خوب نخوابید وزن اضافه خواهد شد. بدن ما بیشترین کالری را در حرکت مرتب چشم (REM) می سوزاند.  چون بدن بیشترین کالری و گلوکز را در این مرحله مصرف می کند و با انجام این حرکت فعالیت مغز بالا می رود.

  چگونه کار می کند؟

سوخت و ساز گلوکز در دومین نیمه شب شروع به افزایش می کند زمانی که وارد مرحله حرکت مرتب چشم (REM ) شدید. جالب اینجاست که هرچه بهتر بخوابید کالری بیشتری هم می سوزانید. مدت زمانی که خواب هستید نیز روی مقدار کالری سوزی تاثیر دارد. هرچه طول خوابتان بیشتر باشد مدت زمانی که در مرحله REM سپری می کنید نیز بیشتر می شود.

بنابراین اگر خوابتان طولانی تر شود کالری بیشتری هم می سوزانید. به اندازه نخوابیدن حتی مقدار کالری دریافتی در روز بعد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. کمبود خواب افراد را گرسنه تر می کند به خصوص برای غذاهایی که چربی بالایی دارند. وقتی کمتر می خوابید زمان بیشتری برای غذا خوردن دارید. با این حال قرار نیست کالری زیادی را در خواب بسوزانید، چون خواب بیش از حد تاثیری برعکس دارد. آنهایی که برای طولانی مدت می خوابند سوخت و ساز کندتری دارند چون به جای صرف انرژی در رختخواب ماندند.

 



 

 

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 7

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir