قدرت‌الله انتظامی، (زاده ۱۳۰۸ خورشیدی در سنگلج تهران) از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون قبل از انقلاب و موسیقیدان ایرانی است. مهم‌ترین نقش او «گروهبان حیدری» (با بیش از صد قسمت) در سری فیلم‌ها و سریال‌های ساخته پرویز صیاد در مجموعه تلویزیونی «سرکار استوار» بود. وی همچنین برادر عزت‌الله انتظامی بازیگر نامدار ایران است.

وی پنج سال از عزت‌الله انتظامی کوچکتر است. در سن چهارده سالگی با تهیه یک سنتور دور از چشم خانواده شروع به فراگیری موسیقی می‌کند. خانواده انتظامی موسیقی و کار هنری را نوعی مطربی می‌دانسته‌اند.

پدر خانواده که از افسران قزاق بوده و وقتی از وجود سنتور با خبر می‌شود او را به شدت توبیخ می‌کند. بعدها در تئاتر بنگاه تئاترآل نوشته علی نصیریان فعالیت بازیگری را در کنار موسیقی آغاز نمود. وی را بیشتر با فیلمهای پرویز صیاد می‌شناسند.

با افتتاح تلویزیون شبکه دو با هنرمندانی چون حسن لشکری، محمد لشکری و محمود آقا گلیان همکاری خود را آغاز می‌کند؛ و به واسطه حسین دهلوی در ارکستر این اداره مشغول همکاری می‌شود که افرادی نظیر مصطفی پورتراب، نادر گلچین، حسن و حسین یوسف زمانی، رضا شفیعیان، اعرابی، فریدون حافظی، حسین فرهادپور، نصرت اللَّه سپهری، خانم سرلک، ظهیرالدینی و .. در این ارکستر حضور داشته‌اند. این ارکستر بیست نوازنده داشته‌است که خانمها؛ افخم، پری زنگنه، پریسا و خاطره پروانه نیز همکاری می‌کردند. در موسیقی از شاگردان ابوالحسن صبا وحسین یاحقی است و سال ۱۳۹۱ خانه هنرمندان ایران بزرگداشتی را به پاس خدمات هنری او برگزار نمود. کتابی تحت عنوان ساز و سختی با مقدمه سید حسن امین، مجید انتظامی و بازنویسی برومند شکری از او در حال تهیه و تدوین است.

برپايي نکوداشت قدرت‌الله انتظامی در خانه هنرمندان ايران

مراسم نکوداشت «قدرت‌الله انتظامی» – از نوازنگان برجسته ويلن – 11 تیر ماه 91 در خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.

این مراسم با حضور عزت‌الله انتظامي، آقای بازیگر،مجيد سرسنگی و جمعي از اساتید، نوازندگان، خوانندگان و علاقه‌مندان به هنر موسیقی برگزار  شد.

مراسم نکوداشت قدرت الله انتظامی روز یکشنبه – 11 تیرماه – از ساعت 18:30 در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران پذیرای علاقه‌مندان  بود.

آثار قدرت الله انتظامی

صمد در راه اژدها

مامور ما صمد در بالاتر از خطر

رضا هفت خط

خانه قمر خانم

سرکار استوار

صمد آرتیست می شود

 

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 8

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir