برخی از ناهنجاری‌های مادرزادی مانند ناهنجاری‌های قلبی مادرزادی در بارداری‌های حاصل از روش‌های کمک باروری بیشتر است اما بخش عمده‌ای از این ناهنجاری‌ها همان اوایل بارداری قابل تشخیص است و می‌توان از تولد نوزاد مبتلا جلوگیری کرد؛ بنابراین در صورت انجام این مراقبتها انتظار می‌رود اغلب بچه‌های حاصل از IVF سالم بوده و مبتلا به معلولیت‌های شدید نباشند.

بخش قابل توجهی از این افزایش شیوع معلولیت‌های شدید به خاطر شیوع بالای چند قلویی در IVF رخ می‌دهد که با تکنیک‌های جدید انتقال تک رویان، این گروه از معلولیت‌ها هم روبه کاهش هستند.

به گفته این متخصص، اگر در انجام روش‌های درمان ناباروری، نگاه فرد محور به هر خانواده وجود داشته باشد و برای هر زوج متناسب با شرح حال و سوابق آنها بررسی‌های تکمیلی انجام شود، بسیاری از معلولیت‌ها قابل شناسایی و پیشگیری خواهند بود.

گرفتگی عضلانی و احساس ناراحتی معده در زنان تحت درمان IVF :

در طول زمان بازیابی تخمک از تخمدان زنان و یا پس از آن، ممکن است خانم های تحت درمان IVF دل درد و ناراحتی های دیگری مانند گرفتگی عضلات را در بدن خود تجربه کنند. با این حال، همه این علائم پس از یک یا دو روز بعد از درمان فروکش کرده و به طور کامل از بین خواهند رفت، مگر در موارد نادر، که دکتر معالج به صورت تصادفی، باعث سوراخ شدن روده، مثانه و یا دیگر رگ های خونی فرد تحت درمان شود. گرفتگی عضلات نیز بیشتر در هنگام انتقال جنین به داخل رحم مادر رخ می دهد. به خاطر داشته باشید ک در بدن برخی از زنان، همراه با گرفتگی عضلات ممکن است خونریزی کم و یا لکه بینی هم پس از انتقال دادن جنین به داخل رحم دیده شود، که تمام اسن علائم در طول چند روز بعد از انتقال جنین به داخل رحم مادر، به صورت خود به خود از بین خواهند رفت.

بارداری چندقلویی در روش درمان نازایی IVf :

از آنجا که در روش درمانی IVF چند جنین، به صورت هم زمان به داخل رحم مادر انتقال داده می شوند، به همین دلیل خطر رخ دادن بارداری چند قلویی، از جمله دوقلوها، سه قلو و یا بیشتر افزایش می یابد. پس، به عنوان خانمی که مشکل ناباروری دارید، فراموش نکنید که بروز این حالت می تواند هم برای مادر باردار و هم نوزادان آینده او مخاطره آمیز بوده و سلامت جسمی و روحی آن ها را تهدید کند. در واقع، معمولا در این نوع بارداری ها ، بدن مادر توانایی پرورش همه جنین ها را نداشته و نوزادان زودتر از موعد مقرر، با وزن بسیار کم و یا با فلج مغزی در هنگام تولد، به دنیا خواهند آمد.

بروز سندرم تخمدان پلی در زنان تحت درمان روش درمان نازایی IVF:

به خاطر بسپارید که عارضه سندرم تخمدان معمولا در حدود 10٪ از زنانی را که تحت درمان IVF قرار می گیرند، مبتلا می سازد.
این نوع عارضه زمانی رخ می دهد که تخمدان های زنان نابارور، بیش از حد طبیعی تحریک شوند. البته، لازم است به عنوان یک خانم به خاطر داشته باشید که علائم سندرم تخمدان در زنان مبتلا به این عارضه بسیار خفیف بوده و به راحتی و با مصرف برخی داروها بهبود می یابند.

اما با این وجود، درصد خیلی کمی از زنان تحت درمان روند لقاح آزمایشگاهی، ممکن است علائم شدیدی را در هنگام استفاده از این روند درمانی در بدن خود تجربه کنند، طوری که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. برآورد شده است که در حدود 1٪ از زنان تحت درمان روند لقاح آزمایشگاهی با لخته شدن خون در رگ های خود و نارسایی کلیه ناشی از سندرم تخمدان پلی مواجه می شوند. اما، این نکته را فراموش نکنید که همه عوارض بیان شده فقط در طول فرآیند بازیابی تخمک از تخمدان زن رخ می دهد و مدتی پس از اتمام این چرخه، خود به خود از بین خواهند رفت.

پزشک مجله نورگرام

پزشک مجله نورگرام

بالا بودن میزان نقص های مادرزادی نوزادان در روش درمان نازایی IVF :

در حالی که اکثر محققان و پزشکان عقیده دارند که وجود نقص هنگام تولد در نوزادانی که با روش لقاح آزمایشگاهی متولد می شوند، بسیار نادر است، اما جالب است بدانید زمانی که زوج های نابارور برای داشتن فرزند، روز درمانی IVF را انتخاب می کنند، باید بدانند که برخی از مطالعات نشان داده است که مردان ناباروری که برای مقابله با مشکل ناباروری خود از روش IVF و ICSI استفاده می کنند، شانس وجود نقص در نوزاد خود، مخصوصا در نوزادان پسر خود را در هنگام تولد افزایش می دهند. علاوه بر این موارد، آمارها نشان می دهد که در حالت طبیعی، در استفاده روش درمان نازایی IVF، معمولا در حدور 1٪ از نوزادان ممکن است با وجود نقص مادرزادی متولد شوند.

 بالا بودن احتمال زایمان زودرس در بارداری به روش IVF :

اکثر زنانی که به منظور داشتن فرزند، تحت درمان روند IVF قرار می گیرند، زایمان زودرس را در ماه ها و روزهای قبل از موعد مقرر زایمان خود تجربه خواهند کرد. به همین دلیل، بسیاری از این نوزادانی که به کمک روش درمان نازایی IVF، قبل از نه ماهگی و تکامل کامل ریه ها به دنیا می آیند، میزان مرگ و میر بسیار بالایی خواهند داشت.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 2

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir