کتامین یک ماده مخدر و از داروهای آنتاگونیست گیرنده ای NMDA است و ابتدا به عنوان یک ماده بیهوشی در حیوانات و بعد در انسان استفاده شد و امروزه به عنوان داروی برای درمان افسردگی بکار می رود.

کتامین داروی تضعیف کنندهٔ سلسله اعصاب مرکزی و هوشبری است. این دارو در سال 1963 به عنوان جایگزینی برای فن سیکلیدین و برای مصرف در دامپزشکی تولید شد. در مقایسه با برخی دیگر از داروهای هوش بری، کتامین کم خطرتر است چون تنفس و گردش خون را متوقف نمی کند و عق زدن غیر ارادی (gag reflex) را از کار نمی اندازد.

کتامین در انسان آثار توهم زا ایجاد می کند و به این علت در پزشکی استفاده ٔ کمی دارد، اما همچنان در دامپزشکی برای هوشبری رایج است.

محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافتند، تزریق سریعتر کتامین با دوز پایین به کاهش درد ناشی ‌از شکستگی در کودکان کمک می‌کند.

کتامین به ‌عنوان عامل تسکین درد، طی روندی با دوز 1 تا 1.5 میلی‌گرم بر کیلوگرم برای کودکان تجویز و توصیه می‌شود در‌ عرض 30 تا 60 ثانیه تزریق شود.

 عوارض شناخته شده کتامین:

  • فراموشی و ایست قلبی اثرات دارویی
  •  توهم
  • نارسایی‌های شدید کلیه و مثانه

هشدار ها در مورد مصرف کتامین

. كتامين در صورت وجود آسيب چشم، افزايش فشار مايع مغزي-نخاعي، افزايش فشار داخل چشمي، اختلالات رواني مانند اسكيزوفرني و يا تيروئيد سمي بايد با احتياط فراوان مصرف شود.
2. براي جلوگيري از ايجاد آپنه ، ضعف تنفسي و يا افزايش فشار خون ، تزريق وريدي كتامين بايد آهسته و طي مدت يك دقيقه انجام گيرد.
3. مصرف مكرر كتامين ممكن است باعث ايجاد مقاومت به اثرات دارو در بيمار گردد.
4. به مدت 24 ساعت پس از بيهوشي، هنگام رانندگي يا كار با ماشين‌آلاتي كه نياز به هوشياري دارند بايد احتياط نمود.
5. از مصرف فرآورده‌هاي حاوي الكل و ساير داروهاي مضعف CNS تا 24 ساعت پس از بيهوشي بايد خودداري نمود.

 


کتامین چیست؟

کتامین چیست؟

  کتامین شبیه چیست؟

کتامین اغلب بصورت خشک در فرم پودری آن یافت می شود.

کتامین به عنوان یک مایع تزریقی شفاف  ساخته شده است. این دارو اغلب خشک شده وبه شکل پودر شفاف  در مصارف خیابانی استفاده می شود. هنگامی که کتامین ا در خارج از حوزه پزشکی مورد سو استفاده  قرار می گیرد  اغلب مخلوط با مواد دیگر مانند  MDMA بصورت قرص یا دیگر دارو هاست . بدون آزمایش فیزیکی مشکل می توان گفت که ترکیب حاصل ماده مخدر بحساب می آید یا خیر.

کتامین  چگونه استفاده می شود؟

روش های مصرف کتامین بستگی به مصرف کننده دارد.  برخی ترجیح می دهند آن را بصورت استنشاقی داخل بینی استفاده کنند در حالی که دیگران مصرف خوراکی آن را ترجیح می دهند کتامین را همچنین می توان تذریق کرد  هر چند اکثر مصرف کنندگان خیابانی بصورت استنشاقی یا خوراکی مصرف می کنند. از آنجا که کتامین بی بو و بی مزه است، می توان آن را به مواد غذایی یا نوشیدنی ها بدون اینکه به راحتی تشخیص داده شوند اضافه کرد. هر چند که بعنوان  “داروی تجاوز” در نظر گرفته نشده اما در واقع  داروی تجاوز است. کتامین گاهی اوقات به نوشیدنی های زنان بی گناه اضافه میشوند و هنگام بروز بیحالی یا خواب اغلب تجاوز جنسی رخ می دهد.

هشدارها ئی در مورد کتامین

افرادی که از کتامین سو استفاده می کنند باید بدانند که  خطرات بسیاری مرتبط با استفاده از این دارو وجود دارد. این دارو می تواند موجب ابتلا به  سرگیجه شدید، خواب آلودگی و گیجی شود. فراموشی نتیجه  احتمالی   زمان  استفاده از کتامین ااست و این موضوع در موارد قار گیری در زمان یا مکان نامناسب می توا ند خطرناک باشد . کار با  ماشین آلات سنگین و یا رانندگی  وسایل نقلیه موتوری نیز می تواند خطرات جدی برای کاربر در برداشته باشد.

کتامین ممکن است باعث بروز افکار عجیب و غریب عجیب و غریب شود . حتی زمان مصرف دارو ر در طول یک عمل جراحی ممکن است   منجر به افکار یا رفتار  نامنظم یا غیر معمول پس از عمل منجر شود .این مسئله در مورد سو استفاده کنندگان کتامین نیز صادق است . این افکار و رفتارهای نامنظم می تواند به فعالیت های غیر منطقی که  خطرات جدی را برای  استفاده کننده در بر خواهد داشت منجر شود.

 اثرات جانبی کتامین چیست ؟

 عوارض جانبی مختلفی وجود دارد  واکنش آلرژیک همواره امکان بروز دارد که  ممکن است به عواقب جدی منجر شود. ادامه استفاده از مواد مخدر می تواند وابستگی جسمی و روانی عناصر مرتبط با اعتیاد تولید کند.  استفاده ازکتامین باعث خواهد شد ضربان قلب به طور چشمگیری کاهش یابد  و حتی ممکن است باعث ایست کامل قلبی شود که اگر فورا مداوا نشود جدا خطرناک خواهد بود.

کتامین می تواند موجب گرفتگی سبک عضلات، اسپاسم های عضلانی و تشنج شود. احساس سبکی سر و سرگیجه زمان استفاده از  کتامین معمول است .غش کردن یا سیاهی رفتن چشم  احتمال زیاد  خطرات جدی را به کاربر در برخواهد داشت. برخی از کاربران نیز تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، دوبینی و عوارض جانبی دیگر در هنگام مصرف کتامین  تجربه می کنند. هموار مصرف کتامین باید با نظر پزشک متخصص بوده و از مصرف خودسرانه آن احتراز کرد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.4 تعداد آرا: 30

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir