درد دندان دردی‌ است که داخل یا اطراف دندان احساس می‌شود و عموماً درد از درون دندان یا اطراف لثه و استخوان ناشی می‌شود. دندان درد می‌تواند ثابت یا متناوب باشد و به صورت خود به خود یا به دلیل یک عامل محرک بیرونی به وجود آمده باشد. چشم‌پوشی کردن از درد دندانی که در طول یا یا در مواقع خاص نظیر غذا خوردن و یا خوابیدن احساس می‌شود بسیار سخت است و باید دانست که علت درد دندان چیست و سریعاً برای درمان آن اقدام کرد.

 

به‌طورکلی درد‌های مربوط به دندان و با منشأ دندانی می‌توانند برحسب مدت‌زمان طول کشیدن درد، تناوب درد، شدت درد و … به صورت زیر طبقه‌بندی شوند:
  • درد تیز در زمان جویدن غذا‌ها و فشار دندان‌ها روی‌هم
  • حساسیت بعد از پر کردن دندان
  • درد لحظه‌ای بسیار کوتاه به‌صورت حساس شدن دندان به غذا‌ها و نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • درد مداوم و شدید همراه با فشار و تورم در ناحیه لثه و حساسیت به لمس
  • درد گنگ و مبهم در دندان‌های بالا و فک بالا

 

روش های ساکت کردن درد دندان :

جویدن آدامس

اگر داخل دندانتان حفره ایجاد شده و درد دندان تان با حرارت یا برخورد غذا تحریک می شود، میتوانید با آدامس (ترجیحا بدون قند) یا پنبه تمیز داخل اتاقک حفره را به طور موقت بپوشانید. از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم، خیلی سرد و شیرین اجتناب کنید.

نمک و فلفل سیاه

به کار بردن مخلوط نمک و فلفل زمانی که یک دندان بی نهایت حساس و دردناک می شود می تواند بسیار عالی و موثر باشد، زیرا هر دو مواد تشکیل دهنده این مخلوط دارای خواص آنتی باکتریال، ضد التهابی و کاهش دهنده درد می باشند.

مقادیر مساوی نمک و فلفل سیاه را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. این خمیر را بطور مستقیم روی دندان عفونی یا دردناک قرار داده و اجازه دهید برای چند دقیقه بماند. این کار را چند روز تکرار کنید.

از بالش بلند استفاده کنید

در دردهای نبض دار که موقع خوابیدن شما شروع می شود یا از خواب بیدارتان می کند، یک بالش بلند طوری که سرتان بلند تر از بدنتان قرار گیرد ممکن است اجازه بدهد که تا صبح بتوانید بخوابید

میخک

یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده بی‌حس کننده‌هایی است که دندانپزشکان بر روی دندان بیمار استفاده می‌کنند. روش‌های مختلفی برای اعمال میخک بر روی دندان وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از روغن میخک استفاده کنید. برای این کار کمی روغن میخک و روغن زیتون را مخلوط کنید و با پنبه روی دندان خود بگذارید.

آویشن

افرادى که از دندان درد رنج مى برند چنانچه نصف قاشق مرباخورى برگ و گل آویشن تازه با یک چهارم قاشق مرباخورى زیره و کمى سرکه در دهان ریخته و مضمضه نمایند و به مدت چند دقیقه چیزى تناول ننمایند موجب تسکین دندان درد آنها مى گردد.

همچنین نگه داشتن مقداری عرق آویشن غلیظ به همراه نمک ، روی دندانی که درد می کند، می تواند به خوبی درد آن را کاهش دهد.

دندان درد

دندان درد

لیدوکائین

استفاده از بی حس کننده های لیدوکائین معمولا توصیه نمی‌شود و اگر گزینه‌های درمانی دیگر موثر بود بهتر است از آن استفاده نشود. لیدوکائین نیز در درمان دندان درد موثر است. قرار دادن لیدوکائین بر روی دندان می‌تواند تا حدودی درد آن را کمتر نماید.

آب نمک گرم

این ماده می‌تواند فرآیند پوسیدگی دندان را کندتر کند و از دندان درد بکاهد. آب نمک گرم باعث می‌شود آب اضافی موجود در بافت‌ها خارج شود. برای اینکار به یک پیمانه آب گرم و یک دوم قاشق چایخوری نمک دریایی نیاز دارید.

نمک و آب را در یک ظرف ترکیب کنید و به مدت یک دقیقه در دهان نگه دارید. اینکار را در طول روز بارها تکرار کنید.

سیر

استفاده از سیر نیز می تواند دندان درد را به میزان زیادی تسکین دهد. سیر دارای خواص آنتی بیوتیک و دیگر خواص دارویی است که می تواند برای کاهش درد بسیار موثر باشد.

یک حبه سیر رنده شده یا کمی پودر سیر را با مقداری نمک مخلوط کرده و بطور مستقیم روی دندان دردناک قرار دهید تا درد را بهبود بخشد. اگر با خوردن سیر مشکلی ندارید، می توانید یک یا دو حبه سیر خام را بجوید تا دردتان را ساکت کند.

این درمان طبیعی را به مدت چند روز تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید.

روغن نعناع

از مواد طبیعی تشکیل دهنده نعناع، سالانه برای ساخت ژل‌ها، کرم‌ها و اسپری‌های بی حس کننده و تسکین دهنده درد استفاده می‌شود. این ماده یکی از مسکن‌های عالی است که در طبیعت یافت می‌شود.

برای اینکه بتوانید از این روغن استفاده کنید، ۱۰ الی ۱۵ قطره از آن را با دو قاشق غذاخوری روغن خنثی(همچون روغن دانه انگور یا روغن زیتون) ترکیب نمایید.

این روغن باید قبل از مصرف رقیق شود تا باعث تحریک دهان و ناحیه دندان نشود. یک پنبه تمیز بردارید و در محلول فرو ببرید. سپس آن را در اطراف دندان مورد نظر قرار دهید.

عصاره وانیل

عصاره وانیل دیگر درمان معروف خانگی برای دندان درد است که به بی حس و کرخت کردن درد کمک می کند. به علاوه، وانیل تاثیر آرام کننده نیز دارد.یک گوش پاک کن را به مقداری عصاره وانیل آغشته سازید و روی دندان دردناک بمالید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا دردتان تسکین یابد.


مسکن های قوی برای دندان درد کدامند؟

بیشتر مردم در مواقع دندان‌درد به سراغ دارو‌های تسکین دهنده درد می‌روند. اما اغلب این سوال برایشان پیش می‌آید که چه دارو‌هایی برای تسکین درد دندان خود استفاده کنند و چه مسکن‌هایی برای آن‌ها مناسب است. در ادامه به معرفی چند داروی موثر برای تسکین دندان درد می‌پردازیم.

 

ایبوپروفن: ایبوپروفن (با نام‌های تجاری Advil, Genpril, Midol IB, Motrin IB, Proprinal, Smart Sense) یکی از موثرترین و در دسترس‌ترین دارو‌های مسکن برای دندان‌درد است. این دارو در بیشتر موارد در صورت مصرف صحیح می‌تواند دندان‌درد شما را تسکین دهد طوری که به داروی دیگری نیاز نداشته باشید.

دارو

دارو

در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم در بازار دارویی ایران موجود است. این دارو بدون نسخه در ایران و بیشتر کشور‌ها قابل تهیه می‌باشد و اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید (مثلاً خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای پس قبلی اخیر و وجود حساسیت دارویی شناخته شده به این دارو…) می‌توانید آن را برای دندان‌درد خود استفاده کنید. فرم ژلاتینی کپسولی این دارو (با نام ژلوفن در ایران شناخته شده است) جذب گوارشی راحت‌تری نسبت به قرص دارد.

 

استامینوفن: استامینوفن از دارو‌های مؤثر بر درد است. استامینوفن با نام Paracetamol هم در دنیابه عنوان مسکن معروف است هرچند که خاصیت ضددردی دارد، ولی خاصیت ضد التهابی شناخته شده‌ای ندارد. استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر دارو‌های ضددرد تجویز می‌شود. در خانم‌های باردار هم استامینوفن ضددرد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می‌شود. زیاده روی در مصرف استامینوفن و تجاوز از دوز مجاز دارو می‌تواند مشکلات کبدی شدید ایجاد کند.

 

بی‌حس کننده‌ها یا ضددرد‌های موضعی: قطره‌های صناعی یا گیاهی و افشانه‌ها (اسپری‌ها) روی دندان‌درد اثردارند، ولی فقط مدت کوتاهی دندان‌درد را برطرف می‌کنند. معمولا جای دارو‌های خوراکی و تزریقی را نمی‌گیرند. به علاوه ممکن است ایجاد حساسیت موضعی، حالت سوختگی مانند یا زخم هم در ناحیه بکنند. ولی در مصرف چند باره، به مدت کمی می‌توانند درد را برطرف کنند.

داروهای ترکیبی ضد درد مؤثر بر دندان‌درد: داروهای ترکیبی ضد درد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان‌درد مؤثر شناخته می‌شوند. این داروها اغلب به فرم کپسول و با نام‌های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و … عرضه می‌شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند.

آنتی‌بیوتیک‌ها و دندان درد: آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم اثری بر روی دندان‌درد ندارند. بعضی از کسانی که به دندان‌درد مبتلا هستند به خیال اینکه عفونت دندان وجود دارد و عامل درد است سرخود آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند. درحالی که مصرف آنتی‌بیوتیک به تنهایی کمکی به کاهش درد نمی‌کند. در مواقع تورم و تب، آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است در کنترل علایم با کاهش فشار بافتی کمک کننده باشند، ولی آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین اثر ضد دردی ندارند.

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 11

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir